Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Poradnik UKE - Zasięg usług telekomunikacyjnych a rozwiązanie umowy

Poradnik UKE - Zasięg usług telekomunikacyjnych a rozwiązanie umowy

orson_dzi 5 Sierpnia 2014 09:15

6 2
W reklamacjach zgłaszanych przez klientów wszystkich operatorów często pojawia się temat słabego zasięgu lub innych problemów z dostępem do sieci. Głównym żądaniem jest zazwyczaj chęć rozwiązania umowy z tego tytułu. Czy aby na pewno słaby zasięg jest ku temu podstawą? Głos w tej sprawie zabrali eksperci z wydziału polityki konsumenckiej UKE.



Jakie są z punktu widzenia konsumenta podstawowe różnice pomiędzy mobilnym i stacjonarnym dostępem do usług telekomunikacyjnych?
Podstawowa różnica - usługi mobilne - telefonia i Internet, w przeciwieństwie do usług stacjonarnych nie są przypisane do ściśle określonej lokalizacji. Podstawową zaleta jest możliwość korzystania z usługi w dowolnym miejscu znajdującym się w zasięgu sieci wybranego operatora. Nie oznacza to jednak gwarancji identycznego zasięgu i parametrów usługi w każdej lokalizacji. Operatorzy telekomunikacyjni w regulaminach świadczenia usług wskazują wyraźnie, że świadczą swoje usługi w ramach posiadanych możliwości technicznych. W przypadku usług mobilnych ograniczeniem jest zasięg sieci własnej oraz sieci innych operatorów. W przypadku usług stacjonarnych lokalizacja usługi, czyli punkt zakończenia sieci jest precyzyjnie określony w ramach zawartej przez nas umowy. Przedsiębiorca jest obowiązany do świadczenia usługi w ściśle określonej lokalizacji. Wracając do usług mobilnych, dobrą praktyką w przypadku niektórych dostawców usług jest możliwość ich przetestowania w ramach okresu próbnego. Warto skorzystać z tej możliwości przed podpisaniem umowy. Okres próbny pozwoli nam na sprawdzenie czy usługi dostępne są w wybranej przez lokalizacji oraz czy parametry usług odpowiadają naszym oczekiwaniom. Kiedy dostawca nie daje nam takiej możliwości warto przed zawarcie umowy samodzielnie sprawdzić zasięg na przykład dzięki zakupionej karcie pre-paid. Wydatek kilku złotych na ten cel może okazać się uzasadniony gdyż ten prosty test pozwoli nam na weryfikację i wybór właściwego dostawcy usługi abonamentowej.

Czy Operator ma obowiązek, w przypadku zmiany miejsca zamieszkania abonenta, przeniesienia innych usług takich jak np. Internet czy telewizja do nowej lokalizacji?
Problem z zasięgiem sieci, którego wynikiem są utrudnienia w dostępie do usług mobilnych stanowi podstawę do złożenia reklamacji u naszego operatora. Obowiązkiem operatora jest zweryfikowanie zgłoszonego problemu. Kłopoty z zasięgiem w wybranej lokalizacji nie stanowią jednak podstawy do rozwiązania umowy z winy operatora. Operatorzy nie gwarantują bowiem jednakowego poziomu sygnału i jakości usług na terenie całego kraju. Zatem decyzja o rozwiązaniu umowy powinna być starannie przemyślana, gdyż w przypadku umowy na czas określony operator będzie uprawniony do obciążenia nas karą umowną.

Reasumując, pamiętajmy:
  • w przypadku usług mobilnych operatorzy nie gwarantują tej samej jakości i jednakowego poziomu sygnału w każdej lokalizacji;
  • przed zawarciem umowy terminowej warto skorzystać z możliwości przetestowania usług w ramach okresu próbnego lub samodzielnie sprawdzić zasięg korzystając z usługi na kartę;
  • i co najważniejsze, wypowiedzenie przez nas umowy terminowej może wiązać się ze skutkami finansowymi.

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:

Tagi: uke | zasięg

w sumie: 21
  • Ten komentarz został ukryty.

    1

    2.  2014-08-05 09:26:28

    @1
    ja przeczytałem cały i w pełni się zgadzam.

  • Ten komentarz został ukryty.

    2

    3.  2014-08-05 09:29:00

    Osobiście zetknąłem się z takim przypadkiem: Plus miał całe lata BTSa na hotelu Diament w Jastrzębiu Zdroju.Powyższy BTS dawał dobry stabilny zasięg na pobliskim osiedlu Chrobrego.Niestety hotel Diament jest w trakcie rozbiórki i Plus musiał ściągnąć z niego swoje anteny co mimo dostawienia anten w innej lokalizacji sprawiło że część osiedla musi rozmawiać na balkonie.Czy waszym zdaniem w takim wypadku nie mogę rozwiązać umowy?W końcu jak zawierałem umowę to zasięg był doskonały a teraz w tym samym miejscu mocniejszy sygnał ma nawet czeski T-mobile.

  • Ten komentarz został ukryty.

    1

    4. ~  2014-08-05 09:35:58  host: 77-254-95-33.adsl.inetia.pl

    @3 - przecież teraz jest podobna sytuacja w T-Mobile i Orange. Modernizacja "Networks" to przenoszenie stacji na wspólne, "optymalne" lokalizacje. W praktyce zawsze będą miejsca, które miały wcześniej dobre pokrycie T lub O, a teraz nie mają.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    5. ~ziomek  2014-08-05 09:59:11  host: 91.199.239.180

    @3 iperyt - u Ciebie jest troche inna sytuacja, bo stan zmienil Ci sie podczas trwania umowy. Nie jestem prawnikiem, ale wg mnie takie cos wystarczy do zerwania umowy z wina operatora, bo przeciez Ty zrobiles wszystko aby sprawdzic jakosc sieci a to operatora wina ze zmienia zasady w trakcie gry. Idac tym samym tokiem, dany operator moglby wylaczyc jedyny nadajnik w jakims mniejszym miescie - i co tez nikt nie moglby rozwiazac umowy? Wydaje mi sie ze przede wszystkim trzeba skladac reklamacje i odwolania, ale w tym przypadku sprawa jest dyskusyjna - mysle ze jakbys uargumentowal to dobrze i posiadal historie wymiany pism z operatorem, to sad moze przyznalby Ci racje...

  • Ten komentarz został ukryty.

    1

    6. ~mati  2014-08-05 10:03:37  host: user-94-254-197-198.play-internet.pl

    Ja też miałem taki problem w Piotrkowie Trybunalskim komin huty na którym były anteny T-mobile się zawalił w czerwcu 2013 roku a operator do tej pory nie wie kiedy nastąpi poprawa zasięgu którego nie ma. Płacę abonament i nic nie mogę zrobić. I czy to jest w porządku?

  • Ten komentarz został ukryty.

    -5

    7. ~  2014-08-05 10:05:02  host: google-proxy-66-249-81-72.google.com

    Czytanie ze zrozumieniem bylo w 2 klasie podstawówki. Panom od 3 i dalej proponuje sie jednak tam cofnac.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    8. ~kk  2014-08-05 10:21:10  host: apn-77-114-110-214.dynamic.gprs.plus.pl

    Jeszcze przed Networks, Orange zlikwidował nadajnik (przeniósł w inne miejsce). Zero zasięgu nawet na zewnątrz. Jak ktoś miał umowę bez telefonu mógł ją rozwiązać bez kar. Umowa z telefonem, trzeba było czekać do końca umowy. Co ciekawe, Orange przyznał się do winy i na otarcie łez tym z telefonami przyznawał upustu lub dodawał minuty do końca umowy.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    9. ~doradca_nie_prawny  2014-08-05 10:50:32  host: public-gprs517520.centertel.pl

    @3, wyraźnie jest zaznaczone, że operator świadczy usługi w miarę możliwości i nie gwarantuje zasięgu. To, że jest zasięg nie znaczy, że z powodów od niego zależnych czy też nie zasięg może ulec zmianom.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    10. ~neo  2014-08-05 10:56:34  host: igi210.internetdsl.tpnet.pl

    Ja mam podobną sytuację. Jestem w T i przed modernizacją NETWORKS wszystko działało aż miło. Teraz trwają prace i mam kiepski zasięg a o internecie już nie wspomnę. Modernizacja w mojej miejscowości nadal trwa dlatego czekam na jej zakończenie, dopiero w tedy ocenię zasięg. Czy jeśli się nie poprawi to mogę wcześniej rozwiązać umowę?

  • Ten komentarz został ukryty.

    1

    11.  2014-08-05 11:03:49

    Wszystko wspaniale, tylko jak inaczej traktować sytuacje, gdy ktoś mając super zasięg nagle - np. przy modernizacji (a tak się zdarza!) - ma go ucinany i właściwie nie da się rozmawiać. Jak można takiej umowy nie zerwać? Jak można wydawać opinie, że usługa sieci komórkowej jest mobilna, a nie stacjonarna? Ktoś ma dom/miejsce pracu przenieść, żeby móc korzystać z usługi?

  • Ten komentarz został ukryty.

    1

    12.  2014-08-05 12:27:32

    Widać że polityka UKE już dawno w stosunku do operatorów się zmieniła, rozumiem niekorzystne warunki, ale kwestie jak właśnie nagle ucięcie zasięgu po modernizacji powinien być zapis że operator powinien gwarantować zasięg do końca umowy.

  • Ten komentarz został ukryty.

    -1

    13. ~tonieja  2014-08-05 12:46:56  host: 213-17-201-42.static.ip.netia.com.pl

    #12
    czy nie umiesz czytać ze zrozumieniem? Operator świadczy usługi mobilne - ergo - takie, których dostępność nie jest przypisana do lokalizacji. Skoro działało w kozich bobkach i nagle przestało bo nadajnik przestał być opłacalny albo krowa przegryzła kabel komunikacyjny to nie znaczy, że operator przestał świadczyć usługi - operator dalej gwarantuje zasięg ale w innej lokalizacji:) jak sie nie podoba to zapraszam do korzystania z telefonii stacjonarnej.

    W ogóle nie rozumiem tych wszystkich ludzi narzekających na zasięg. na prawdę nie żyjemy w średniowieczu i 99% kraju ma pokrycie zasięgiem tej, lub innej sieci. Istnieje możliwość zmienienia zakresu sieci na GSM (ja rozumiem, że chciałoby się chulać na HSDPA albo innym LTE, ale do rozmów szybki internet w telefonie albo HD Voice nie jest niezbędny). Wystarczy podstawowa zmiana trybu sieci w telefonie i nagle zasięg magicznie się pojawia:) Poza tym są alternatywy w postaci możliwości dzierżawy powierzchni pod nadajnik, zmiany operatora, roaming krajowy itd. W ostateczności można kupić telefon z lepszym odbiornikiem GSM.

  • Ten komentarz został ukryty.

    1

    14.  2014-08-05 12:50:55

    @12 Dzierżawy? Mojej ziemi? Żeby mi promieniowało, zrobiło raka, a kot zaczął kwadratowe jajka znosić? Nigdy! ;) Błędne koło ;)

  • Ten komentarz został ukryty.

    1

    15.  2014-08-05 13:27:31

    @13 a Ty umiesz odnieść się i wyrazić swoje zdanie czy tylko ''czytać ze zrozumieniem''.Dyskusja pod artykułem jest nie tylko po to aby wychwalać nakreśloną w nim linię.
    Ja w swojej obecnej lokalizacji też w zasadzie wszędzie mogę sobie nawet z nudów wybierać GSM 900/1800 WCDMA 900/2100 i LTE 1800 only.Taka jednak sytuacja jest możliwa zasadniczo w centach największych z największych miast.
    Dla ogromnej liczby użytkowników szczęściem jest stabilne GSM 900 i nie mają na co zmieniać zakresu.

  • Ten komentarz został ukryty.

    2

    16. ~DD  2014-08-05 13:57:34  host: 84-10-20-218.static.chello.pl

    Gdyby wasz operator miał podpisaną umowę na roaming z innym (albo np. mieli go na wymianę między sobą), to nie mielibyście tych problemów. Ale że korzystacie z sieci, które mają was bardzo głęboko w d**ie, to macie jak macie :)

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    17.  2014-08-05 14:29:59

    Nieco mnie zszokowała postawa UKE, sądziłem, że raczej będą grozić palcem operatorom a nie komumentom :)

    Ah i przy okazji.. Orson? Zapomniałeś dodać, że wyrosłaby mu druga głowa :P

  • Ten komentarz został ukryty.

    1

    18.  2014-08-05 15:09:24

    Problem jest taki że możliwości techniczne operatora nie są określone w umowie. W reklamie pokrycie 99% kraju a w rzeczywistości konsument ma sobie szukać zasięgu gdzie te 99% i dlaczego on jest w tym 1%. Najlepszy jest Play z zasięgiem wszystkich sieci i przełączanie dzieje się automatycznie. UKE oczywiście żadnego wałka operatorów nie widzi albo nie chce widzieć.

  • Ten komentarz został ukryty.

    1

    19.  2014-08-05 20:46:30

    Który operator podał, że jego zasięg obejmuje 99% kraju? Z tego co wiem, to podają, że 99% ludności jest w zasięgu . A to chyba nie to samo. :)

  • Ten komentarz został ukryty.

    1

    20. ~spider  2014-08-05 22:13:21  host: ip-94-42-41-99.multimo.pl

    Ja mam podobny problem w T-M.Przed modernizacją wszystko było ok,w czasie bylo kiepsko a po jest do d...y.Oczywiscie odpowiedzi na meile sa standardowe typu kopiuj -wklej.No coż -pozostaje czekać na koniec umowy cierpliwie.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    21.  2014-08-05 22:28:52

    A jeszcze lepiej nie podpisywać żadnych umów. Wtedy zmiana operatora może nastąpić błyskawicznie. Prepaid ma właśnie tę wielką niezaprzeczalną zaletę.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-226-238-178.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Jak oceniasz Supernet, nową ofertę abonamentową T-Mobile?

Supernet - nowa oferta abonamentowa T-Mobile

 

Zobacz wynik | Opinie (36)

Archiwum Ankiet