NBP opublikował dane o rozliczeniach międzybankowych w II kwartale 2017 r. Szczególnie interesowały nas wyniki uzyskane przez systemu mobilnych płatności Blik.
NBP opublikował dane o rozliczeniach międzybankowych w II kwartale 2017 r. Szczególnie interesowały nas wyniki uzyskane przez systemu mobilnych płatności Blik.
System mobilnych płatności Blik istnieje od lutego 2015 roku. Obecnie dostępny jest w 7 bankach: Alior Bank (oraz T-Mobile Usługi Bankowe), Bank Millennium, BZ WBK, ING Bank Śląski, mBank (oraz Orange Finanse), PKO BP (oraz Inteligo) i Getin Noble Bank.
Blik właśnie otrzymał tez zgodę NBP i stał się pierwszym niekartowym schematem płatniczym w Polsce. Taka decyzja administracyjna jest potwierdzeniem spełniania wymogów regulacyjnych mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa i stabilności.
Według danych NBP na koniec czerwca 2017 Blik obejmował zasięgiem (zmiany w stosunku do poprzedniego kwartału):
4,5 mln użytkowników (liczba zarejestrowanych aplikacji mobilnych) - wzrost o 18%,
230,7 tys. punktów handlowo-usługowych akceptujących Blika - wzrost o 7%,
203 tys. terminali płatniczych,
70,65 tys. sklepów internetowych,
16,1 tys. bankomatów.
W II kwartale 2017 w ramach systemu (zmiany w stosunku do poprzedniego kwartału):
wykonano łącznie 6,97 mln zleceń (wzrost o 18%) o łącznej wartości 996,9 mln złotych (wzrost o 24%),
średnio dziennie wykonano 76,6 tys. zleceń (wzrost o 20%) o łącznej wartości 11 mln złotych (wzrost o 22%),
średnia wartość zlecenia wyniosła 143 zł (wzrost o 2%).
Wartość i liczbę transakcji w poszczególnych kwartałach od momentu wdrożenia przestawiona jest na wykresach.
Wartość zleceń w mld złotych realizowanych w systemie BLIK.
Liczba zleceń realizowanych w systemie BLIK (z pominięciem liczby zapytań transakcyjnych).
Średnia dzienna liczba zleceń w systemie BLIK
Najwięcej transakcji (w 2Q2017) zostało rozliczonych we wtorki (15,6%). Pozostałe dni robocze tygodnia były obciążone na zbliżonym poziomie od 14,9% do 15,4%. Niższy procent zleceń przypadał na sobotę (11,9%) oraz niedziele (11,%)
Jeżeli chodzi o typy transakcji to w 2Q2017 były następujące:
płatności bezgotówkowych w Internecie - 4,28 mln płatności (61,3% wszystkich transakcji mobilnych), średnia wartość 81 zł
wypłaty oraz wpłata gotówki w bankomacie - 1,94 mln wypłat (27,8% wszystkich transakcji mobilnych), średnia wartość 304 zł
płatności bezgotówkowych w terminalu - 0,415 mln płatności (6,0% wszystkich transakcji mobilnych), średnia wartość 47 zł
płatności typu P2P - 0,341 mln płatności (4,9% wszystkich transakcji mobilnych), średnia wartość 125 zł.