Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Ponad pół miliarda użytkowników sieci 3G

Ponad pół miliarda użytkowników sieci 3G

Q! 30 Stycznia 2010 14:00

0 0

Liczba użytkowników sieci 3G/UMTS przekroczyła liczbę 500 mln. Stało się to po 8 latach od chwili uruchomienia pierwszej sieci tego typu przez japońskiego operatora NTT DoCoMo - informuje UMTS Forum.

Obecnie ponad 300 sieci na całym świecie umożliwia łącznie ponad 500 mln swoich klientów korzystanie z technologii 3G/UMTS. 40% spośród nich korzysta z transmisji danych w technologii HSPA, która umożliwia teoretyczną prędkość przesyłu danych z prędkością 28 Mb/s.

Podczas gdy telefonia stacjonarna potrzebowała całego wieku aby zdobyć pół miliarda użytkowników, telefonii komórkowej wystarczyła na to zaledwie jedna dekada. Biorąc pod uwagę potrzebę ludzi pozostawania w stałym kontakcie, technologii 3G/UMTS wystarczyło zaledwie 8 lat, aby osiągnąć podobny wynik - mówi Jean-Pierre Bienaimé, przewodniczący UMTS Forum.




Kilku operatorów zadeklarowało już, że jeszcze w tym roku uruchomi sieć w technologii LTE (Long Term Evolution). Pierwsza, komercyjna sieć tego typu powstała już w Sztokholmie i Oslo, a jej operatorem jest skandynawska TeliaSonera. W latach 2010-2012, według deklaracji operatorów, takich sieci ma powstać ponad 40.

Sieci LTE, podobnie jak i wcześniej UMTS/HSDPA, zaoferują klientom nie tylko szybszy dostęp do zasobów globalnej sieci. Będą one również okazją do wprowadzenia nowych usług związanych m.in. z e-commerce czy dostarczaniem i przesyłaniem treści multimedialnych i strumieniowych - uważa UMTS Forum.

Źródło tekstu: umtsforum, wł     

Dodaj do:
w sumie: 33
  • 0

    14. ~  2010-01-30 18:40:55  host: p07-13.opera-mini.net

    Do 8: to ciekawe o czym piszesz. Bo u mnie w plusie jest dokładnie odwrotnie. Może i net ciut szybszy(3,5G niby ale przełączałac na EDGE nie widze zbytniej różnicy. Zaś za UMTS plusa co chwilę urywało połączenia lub słyszało się co 5te słowo. Sytuacja się poprawia dopiero po przełączeniu na 2G. Wtedy rozmowa jest w miare ok

  • 0

    15.  2010-01-30 18:58:00

    A pytanko?? Kiedy w PL była możliwość korzystania z 3g? I która siecią ja wprowadziła ?

  • 0

    16. ~GG  2010-01-30 19:07:28  host: 94.254.190.187

    Chyba u nas w tym roku ma być przetarg na LTE?

  • 0

    17. ~  2010-01-30 19:11:16  host: v10-16.opera-mini.net

    jak 90% Polakow bedzie mialo 3g do euro 2012 to uwierze w obiecane cuda.mirekb

  • -1

    18. ~mar  2010-01-30 19:13:39  host: 109.243.57.219

    U mnie np PLAY czy PLUS to max w porywach 400 kilo, ORANGE czasami 1,5 mega ale często nie wiedzieć czemu rozłącza, a ERA naprzemiennie 500 kilo albo "wspaniały EDGE" około 100 kilo. To tyle nt nowych technologii w polskim wydaniu. Miasto Poznań.

  • 0

    19. ~as  2010-01-30 19:30:32  host: chello089075105010.chello.pl

    U mnie na 3g tez czecsto przerywa dlatego korzystam z niezawodnego 2g

  • 0

    20.  2010-01-30 21:23:12

    Mnie też zależy na 3G. A to z bardzo banalnej jakby się wydawało przyczyny. Liczę, że wreszcie zarówno sieci komórkowe, jaki producenci wyposażą swoje stacje i terminale w obsługę standardu "mobile HD voice". Zależy mi po prostu na podstawie, czyli JAK NAJLEPSZEJ JAKOŚCI ROZMÓW GŁOSOWYCH. ;-)

  • 1

    21.  2010-01-30 22:37:39

    Ciekawe jak zostało to policzone, co znaczy klient sieci 3G? Taki co do GG wykorzystuje DATA w WCDMA, czy nawiązał jednego videocalla? czy też ten który ściąga miesięcznie 3 terabajty z internetu.

  • 0

    22.  2010-01-30 23:17:36

    tesla, może ten co loguje się do NodeB?

  • 0

    23. ~Simon  2010-01-30 23:18:42  host: 213.77.124.106

    Najgorsze to jak w trybie podwójnym przy przełączaniu z UMTS na GSMa zerwie połączenie b.częste Era Lubliniec max sygnały i ta sama lokalizacja anten!

  • 0

    24. ~  2010-01-30 23:52:20  host: v13-11.opera-mini.net

    Ja tam korzystam z 3G i zdecydowanie jest lepsze tylko baterie bardziej ciagnie. A np internet HSPA z orange w radomiu srednio 4Mbit/500kbps a max mialem 6,5Mbit/1,2Mbit. Era troche slabiej, plus to nie wiem, a play wiadomo jak jest 1Mbit to trzeba sie cieszyc hehe tylko u nas za wolne tempo rozwoju i wiekszosc naszego spoleczenstwa nie za bardzo przyjaznie jest nastawiona do nowych technologii.

  • 0

    25. ~  2010-01-31 12:54:54  host: p08-12.opera-mini.net

    Do 20: jojo i każą ci płacić za tą rozmowę hd 2-3zł za min a różnicy i tak nie będziesz widział z normalną rozmową za 10-20gr za min. Ale widać: jojo lubi prestiż..;)

  • 0

    26.  2010-01-31 15:58:15

    25 - Człowieku piszesz o faktach, czy p.....sz bzdury? KTO KAŻE Ci płacić tyle za rozmowę!? Standard ten nie został nawet jeszcze wprowadzony w Polsce (DOPIERO co w zeszłym roku w Mołdawii zostały przeprowadzone testy kodeka, a najprawdopodobniej oficjalnie do użytku zostanie wprowadzony w tym roku w Wielkiej Brytanii i to tylko przez JEDNĄ z sieci - Orange), a Ty już wiesz co i jak. A różnica JEST (nie tylko zauważalna) ale WYRAŹNIE słyszalna. ;-)

  • 0

    27. ~  2010-01-31 16:12:42  host: f96-061.opera-mini.net

    Do jojo:znając operatorów telekomunikacyjnych to za nowinkę każą sobie ekstra płacić.A prawda jest taka że ja dzwoniąc z voip mając łącze prawie że gwarantowane na rozmowy 128/128kilo jakość jest stereo a nie mono no to lepiej niż w tp(tam jest mono).A czy różnica w rozmowie aż tak zauważalna?No chyba że masz słuch wyjątkowo dobry i wyczulony na każdy drobiazg/szczegół.No to może różnice usłyszysz

  • 0

    28.  2010-01-31 16:27:46

    27 - Nie wiem czy sobie każą płacić "ekstra" - jak wprowadzą to zobaczymy. Nie każdemu chce się dodatkowo bawić w voip, a po prostu wybrać numer i się połączyć. Jeżeli próbki zamieszone na stronie mołdawskiego Orange nie są spreparowane, to każdy zauważy różnicę...

  • 0

    29. ~nick  2010-01-31 22:17:36  host: heyah20909nc-3.nat.umts.dynamic.eranet.pl

    20. jojo - to idż po stacjonarny w &ftp, dawno z tego nie dzwoniłem ale jakość rozmowy była zawsze idealna, nie to co komórki czy voipy. Gdy ktoś dzwonił z callcenter to słabo było słychać, natomiast w przypadku pomyłki słyszało się tak dobrze jakby ta osoba rozmawiała siedząc z nami.

  • 0

    30.  2010-01-31 23:04:34

    nick (29) - "Niestety" zalety telefonii komórkowej ZNACZNIE przeważają nad jej wadami. A telefonia komórkowa w ogóle posiada więcej zalet niż stacjonarna. Dlaczego mam "iść po stacjonarny", skoro pewnie niedługo to samo (w kwestii jakości rozmów) będę miał w komórce...? ;-)

  • 0

    31. ~3G  2010-02-01 00:14:45  host: host-81-190-77-252.gdynia.mm.pl

    @30: Telefonia komórkowa, poza wszystkimi swoimi zaletami wynikającymi z mobilności, raczej nigdy nie zbliży się jakością do TDM-owego połączenia w sieci PSTN czy ISDN. Ale dla ciebie lepiej=taniej, więc nie spodziewam się, żebyś zrozumiał różnicę.

  • 0

    32.  2010-02-01 00:27:35

    3G (31) - Właśnie między innymi dzięki takim technologiom jak "mobile HD voice" może się ZBLIŻYĆ jakością. Zgodzić się mogę, że raczej NIE DORÓWNA / NIE BĘDZIE to TAKA SAMA jakość połączenia. I nie rozumiem na jakiej podstawie wyciągasz (bezpodstawny i mylny zresztą) wniosek, że dla mnie "lepiej = taniej". Jak ma m to rozumieć, bo nie jestem pewien czy dobrze Cię teraz zrozumiałem... Jak można porównywać nieporównywalne. Co z tego, że jakość połączenia stacjonarnego jest lepsza, skoro mnie zależy również na mobilności. Nic mi po najczystszym nawet połączeniu stacjonarnym "na ulicy, w środku miasta".

  • 0

    33. ~gosc  2010-02-01 07:57:45  host: d75-117.icpnet.pl

    jak w prowadzili kodek EFR tez nie kazali extra placic za polaczenie.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-205-173-230.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.