Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Polskie miasta chcą być "smart"

Polskie miasta chcą być "smart"

orson_dzi 13 Stycznia 2016 09:02

2 0

Blisko 3/4 polskich miast planuje w najbliższym czasie rozwijać technologię smart city. To między innymi inwestycje w inteligentne systemy transportowe, nowoczesne oświetlenie czy systemy zarządzania energią. Pomogą w tym środki unijne. Z programów operacyjnych w perspektywie 2014-2020 na szeroko rozumianą ideę smart city trafi nawet 18 mld euro. To szansa dla firm, które specjalizują się w nowoczesnych technologiach.

Rozwój technologii inteligentnych miast daje ich włodarzom doskonałe narzędzie do tego, aby promować najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne w swoich miastach. Dotyczy to także przedsiębiorców, którzy już działają na terenie danej metropolii - mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Jacek Łukaszewski, prezes zarządu Schneider Electric Polska.

Rozwój technologii smart city zależy od stworzenia zachęt do tego, aby firmy inwestowały w działalność badawczo-rozwojową. Dodaje, że równie istotne jest przy tym budowanie świadomości wśród klientów. Popyt na rozwiązania z zakresu nowoczesnych technologii to bowiem ogromny bodziec dla przedsiębiorców.

Technologia, w tym rozwiązania z zakresu smart city, pozwala zwiększyć efektywność i oferować cały szereg nowych usług czy nowych funkcji. Polska gospodarka, jeśli chce nadążać za światem, musi inwestować, również w wysokie technologie - stwierdza Jacek Łukaszewski.

Według raportu organizacji Polskie Miasto Przyszłości ok. 14% polskich miast korzysta z elementów inteligentnego miasta. W najbliższym czasie ten odsetek powinien jednak znacząco wzrosnąć. Według danych Integrated Solutions 73% samorządów deklaruje, że chce sięgnąć po środki unijne w celu wdrożenia rozwiązań smart city. Praktycznie wszystkie programy krajowe i regionalne w ramach perspektywy 2014-2020 tego typu wsparcie przewidują. W sumie może być to ok. 18 mld euro - wynika z informacji podanych w lipcu 2015 roku przez resort infrastruktury i rozwoju.

Inteligentne miasto wykorzystuje technologię do świadczenia usług swoim mieszkańcom. Mowa tu o dostarczaniu energii, usługach administracyjnych, zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego i transportu. Wykorzystanie technologii do tego, aby to robić w sposób lepszy i bardziej efektywny, to jest właśnie smart city - podkreśla prezes zarządu Schneider Electric.




Dziś najczęściej wykorzystywane są elementy systemów monitorowania, które mają za zadanie zwiększyć bezpieczeństwo publiczne i wykrywalność przestępstw. Inne inwestycje dotyczą inteligentnych systemów transportowych, które mają usprawnić ruch w mieście i ułatwić życie mieszkańcom. Równie chętnie miasta korzystają także z rozwiązań z zakresu inteligentnego sterowania oświetleniem ulicznym czy pozwalających na bardziej efektywne zarządzanie infrastrukturą energetyczną oraz wodną. Tego typu elementy znalazły już zastosowanie m.in. w Warszawie, we Wrocławiu czy w Środzie Wielkopolskiej.

W zakresie zarządzania sieciami ciepłowniczymi, wodnymi czy gospodarką energetyczną widzimy bardzo duże wykorzystanie technologii, która z jednej strony podnosi efektywność gospodarowania, a z drugiej zwiększa niezawodność. Wiemy o tym, co się dzieje w danej sieci, gdzie są ewentualne awarie i jesteśmy w stanie im przeciwdziałać. Schneider Electric bardzo dużo tego typu rozwiązań dostarcz miejskim spółkom wodociągowym w większości miast naszego kraju - zauważa Jacek Łukaszewski.

Dla polskich miast idea smart city to także możliwość bardziej optymalnego gospodarowania posiadanymi zasobami. Obecnie 75% światowego zużycia energii elektrycznej przypada na aglomeracje miejskie. Szacuje się, że w kolejnych latach popyt na energię może się podwoić.

Po pierwsze, coraz więcej osób przeprowadza się do miast. Po drugie, cyfryzacja, czyli coraz większe korzystanie z technologii cyfrowej, wymaga dodatkowej energii. Po trzecie - industrializacja. Społeczeństwa się bogacą, co powoduje, że coraz częściej korzystają z dóbr przemysłowych. Wszystko to powoduje, że zapotrzebowanie na energię rośnie, a produkcja energii ze źródeł kopalnych niesie za sobą szereg negatywnych skutków dla klimatu i gospodarki - wyjaśnia Łukaszewski.

Ekspert dodaje, że dzięki rozwiązaniom smart city możliwe będzie zmniejszenie presji środowiskowej. Elementy takie jak nadmierne zatrucie środowiska czy ujemny bilans energetyczny mogą zostać wyeliminowane właśnie dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii.

Źródło tekstu: newseria     

Dodaj do:

Tagi: smart city | polska

w sumie: 8
  • 1

    2. ~  2016-01-13 09:22:18  host: user-94-254-145-38.play-internet.pl

    Ale będą mieli uciechę hakerzy, którzy z lamp ulicznych zrobią sobie lampy dyskotekowe :D

  • -1

    4. ~=÷=  2016-01-13 09:59:27  host: public-gprs359674.centertel.pl

    @2 ciekawe cxy beda aktualizoeane przez Google czy Appla?!?

  • 2

    5. ~  2016-01-13 11:54:40  host: 188.146.145.241.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    U mnie jest taka smart winda, super duper, co sama powinna wzywać do samonaprawy, problem w tym, że to g... nie działa i już 5 razy wzywałem serwisanta do uwalniania ludzi. Ja używam nie mądre schody, jeszcze się nie zepsuły.

  • 0

    6. ~mm  2016-01-13 14:08:30  host: user-94-254-144-229.play-internet.pl

    @5 Serce przypomina: schodami zdrowiej

  • 0

    7. ~  2016-01-13 15:12:22  host: user-94-254-209-90.play-internet.pl

    Miasta będą smart a ich mieszkańcy wprost przeciwnie...

  • 0

    8. ~ola  2016-01-13 15:55:45  host: ip-5-172-232-179.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

    niech się zajmą pierw dziurami w drogach..

  • 0

    9.  2016-01-14 16:21:10

    taaa inteligentne systemy transportowe, a potem jest tak, że ruszasz samochodem ze skrzyżowania na zielonym, a 200m dalej na kolejnych światłach przed maską łapiesz czerwone ale gdybyś jechał nieprzepisowe 60km/h to byś zdążył na zielonym.

    Potem kolejne skrzyżowanie kilkaset metrów dalej i znowu czerwone, bo 50km/h to zbyt wolno w inteligentnym mieście. 300m dalej i znowu czerwone ale tym razem nie na skrzyżowaniu lecz na samotnym przejściu dla pieszych, gdzie w promieniu 100m nie widać żadnego pieszego.

    Albo jakiś jajogłowy wymyśla, że dajemy pierwszeństwo dla ruchu tramwajowego, w efekcie stoisz na podporządkowanej czekając od dłuższej chwili na zielone, które już za chwilę powinno się zapalić i nagle na głównej podjeżdża tramwaj, zatrzymuje się niemal do zera, ale dostaje "zielone" i przejeżdża ale ty stoisz dalej i z radością widzisz, że na głównej rozpoczyna się drugi cykl zielonego, a Ty dalej stoisz na ciągłym czerwonym, bo inteligentnemu systemowi sterowania ruchem chyba zabrakło "czasu" na zielone dla podporządkowanej, gdzie w ciągu tych paru minut zdążył zrobić się mały korek.

    Jako pieszy też doświadczam debilizmów typu zielone świeci się tak krótko, że zdrowy człowiek nie ma szans przejść całą szerokość jezdni na zielonym ale ktoś to odebrał i zatwierdził. Albo ulicę można przejść tylko w 3 turach, najpierw przez jeden cykl zielonego przechodzisz pół jezdni, potem drugi cykl przechodzisz tory tramwajowe, potem 3 cykl i przechodzisz drugą część jezdni.

    To nie fikcja lecz realia współczesnych polskich miast nazywającymi siebie "nowoczesnymi". Jak każdy system to trzeba go najpierw odpowiednio tzn. inteligentnie zaprogramować uwzględniając indywidualną specyfikę danego skrzyżowania i sąsiednich w godzinach szczytu i poza nim.

    Póki co ciągle mam wrażenie, że w Polsce brakuje specjalistów z prawdziwego zdarzenia,

  • 0

    10.  2016-01-14 16:21:50

    c.d.
    którzy potrafią zrobić coś raz, a dobrze, zamiast robić byle jak i potem wiecznie coś poprawiać.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-161-175-236.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.