Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Polski rynek telefonii komórkowej – nowoczesny i konkurencyjny

Polski rynek telefonii komórkowej – nowoczesny i konkurencyjny

sirmark 2 Lutego 2005 14:38

0 0

Wiceprezes Polkomtela, Mirosław Balicki, ocenia polski rynek telefonii komórkowej na tle innych krajów.

Na polskim rynku usług komórkowych panuje ostra konkurencja. Żaden z operatorów nie ma pozycji dominującej. W efekcie ceny usług w 2004 roku spadły zarówno w postpaidzie, jak i prepaidzie o ponad 40% i należą do najniższych w Europie – stwierdził Mirosław Bielicki, wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. Rozwoju Rynku Polkomtel SA, na spotkaniu z dziennikarzami poświęconym m.in. nowej ofercie dla rynku biznesowego.

Radykalne obniżki cen – podkreślił - nastąpiły w oparciu o mechanizmy rynkowe bez ingerencji regulatora i wprowadzenia nowych graczy. Przeczy to tezie o utrzymywaniu się na rynku oligopolu. Ostra konkurencja i kolejne nowe oferty powodowały zmianę lidera na rynku usług postpaid i prepaid w ciągu zaledwie kilku kwartałów.

Mirosław Bielicki zwrócił uwagę, że przy obecnym poziomie cen wprowadzenie kolejnych operatorów infrastrukturalnych nie gwarantuje dalszej obniżki cen. Przypomniał również, że w Polsce wskaźnik średniego miesięcznego przychodu na użytkownika ARPU należy do najniższych w Europie i stale spada (raport Centrum im. Adama Smitha, Warszawa, wrzesień 2004 r.), a poziom przychodu operatora na polskim rynku jest czterokrotnie niższy niż operatorów w krajach UE. Na zdecydowanie niższym poziomie jest też zwrot z inwestycji poniesionych na budowę i utrzymanie sieci.

Indeks Herfindahla Hirschmana (HHI), czyli wartość miernika koncentracji rynku zbudowany na podstawie udziałów rynkowych operatorów, w odniesieniu do polskiego rynku (3 363) wskazuje, że rynek ten nie odbiega pod względem konkurencyjności od średniej europejskiej. Jest, na przykład, bardziej konkurencyjny od rynków, na których działa 4 operatorów - włoskiego (wskaźnik 3 575) czy szwedzkiego (wskaźnik 3 768; dane za listopad 2004).

Polski rynek usług komórkowych wykazuje najwyższe tempo spadku cen w Unii Europejskiej. Poziom cenowy w Czechach jest obecnie o ok. 10% wyższy niż w Polsce, na Węgrzech o ok. 45%. Poziom cenowy w Wlk. Brytanii, Francji i Niemczech jest zdecydowanie wyższy. Różnice w poziomie cen między krajami Europy Zachodniej a krajami Europy Środkowej sięgają nawet 200%.




Spadek cen w Polsce dotyczy zwłaszcza koszyka usług użytkowników najmniej zamożnych, którzy są najbardziej wrażliwi na wysokość ceny usług. Ceny SMS-ów są w całej Europie znacząco wyższe niż w Polsce. Na silne podkreślenie zasługuje praktyczne zrównanie się cen usług postpaid i prepaid przy zachowaniu subsydiowania usług postpaid.

W odróżnieniu od przeważającej większości krajów europejskich, naliczanie sekundowe, stanowiące niezwykle korzystne rozwiązanie dla klienta, oferowane jest jako standard dostępny w wielu taryfach polskich operatorów.

Ostrej, korzystnej dla abonentów konkurencji sprzyja równorzędna pozycja rynkowa operatorów. Brak trwałej dominacji jednego z nich potwierdzają dane dotyczące udziałów poszczególnych operatorów w ogólnej liczbie kart SIM na rynku oraz wysokość ich przychodów. O wysokiej konkurencyjności rynku świadczą też dane w ujęciu kwartalnym w podziale na usługi prepaid oraz postpaid w latach 2002-2004. Potwierdzeniem silnej konkurencji są również zmiany liderów poszczególnych segmentów rynku.

Przyjmuje się, że rynek jest niekonkurencyjny, gdy istnieje na nim gracz, którego udział w długim okresie pozostaje znacząco wyższy od pozostałych konkurentów, co umożliwia mu prowadzenie niezależnej od posunięć konkurentów i konsumentów polityki cenowej oraz osiąganie renty monopolistycznej, której rozmiar w dłuższym okresie nie ulega zmniejszeniu.

Biorąc pod uwagę brzmienie art. 24 ust. 2 ustawy Prawo Telekomunikacyjne oraz orzecznictwo urzędów ochrony konkurencji w krajach UE, siła rynkowa rozumiana jest jako zdolność firmy do podnoszenia swoich cen i utrzymywania ich ponad poziomem konkurencji, co prowadzi do osiągania renty monopolistycznej, której rozmiar nie ulega redukcji w dłuższej perspektywie (co najmniej rok) pomimo działań konkurencji i konsumentów.

Dane rynkowe i nowe, coraz atrakcyjniejsze oferty wskazują na silną konkurencyjność polskiego rynku usług telefonii komórkowej. Znaczną część użytkowników nowych ofert stanowią dotychczasowi użytkownicy usług komórkowych, co świadczy o rosnącej atrakcyjności kolejnych ofert wprowadzanych na rynek.

Źródło tekstu: Plus GSM     

Dodaj do:
w sumie: 6
  • 0

    1. ~  2005-02-02 16:45:00  host: dial-572.wroclaw.dialog.net.pl

    Cytuję
    Radykalne obniżki cen – podkreślił - nastąpiły w oparciu o mechanizmy rynkowe bez ingerencji regulatora i wprowadzenia nowych graczy. Przeczy to tezie o utrzymywaniu się na rynku oligopolu
    --------------------------------------

    Boją sie czwartego gracza jak diabeł święconej wody. To właśnie utwierdza mnie, ze czwarty gracz jest niezbędny.

  • 0

    2. ~nawahoo  2005-02-02 22:20:00  host: atw29.neoplus.adsl.tpnet.pl

    swieta prawda!! :)

  • 0

    3. ~zibi  2005-02-05 12:19:00  host: aje18.internetdsl.tpnet.pl

    też bym tak pieprzył i miał tak dobre samopoczucie jak pan wiceprezes, może najpierw niech powie na forum ile ma tak miesięcznie tzw. pensji za tak wyjątkowo odpowiedzialną pracę, bo przecież ci poniżej średniej i poniżej jednego tys.zł. miesięcznego wynagrodzenia to przecież oni mają pracę wyjątkowo nieodpowiedzialną i niepotrzebną nikomu...

  • 0

    4. ~psia  2005-02-07 22:56:00  host: 213.199.218.2

    tak 70% ludzi pracuje za mniej niz 800pln na reke a on ty mówi ze sms sa najdrozsze w europie! wypchajcie sie! jak sie nie podoba to niech 10 wprowadza i juz! w polska jest diedna jak mysz koscielna! i dlatego u nas musio nyc taniej! a mam dosyc wysluchiwania jak kiedys bylo ze kogos poczta lapie i mu 2zeta skasowalo... to bylo zlodziejstwo jak wtedy zescie nakradli toteraz dawajcie ponizej 80gr~! a powinno byc 60sekund-60groszy lub mniej do wsyzstkich bo wewnatrz im 20 wystarczy! a sms to do innego 10 a do swojego 3 grosze i i tak macie zysk!

  • 0

    5. ~itchtrickyfingerniggaz  2005-10-18 01:55:39  host: terminal-1-159.retsat1.com.pl

    heh nie ma jak raporty roczne... o ale apropo Pisze prace mgr o strategiach Polkomtel S.A. Możesz mi jakoś pomóc Witku?

  • 0

    6. ~WitekT  2005-10-18 09:05:28  host: pentla.ds.pg.gda.pl

    itchtrickyfingerniggaz: nie czuję się mocny w tej dziedzinie... Wogóle nie czuję się w niej. ;)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-81-6-121.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.