DAJ CYNK

Polski handel internetowy jednym z największych w Europie

orson_dzi

Prawo, finanse, statystyki

Polska jest piątym największym rynkiem e-commerce w Unii Europejskiej. Potencjał jest jednak znacznie większy, zwłaszcza biorąc pod uwagę stosunkowo niski udział Polaków korzystających z handlu transgranicznego online.



Wartość rynku e-handlu w Polsce może przekroczyć w 2017 roku 40 mld zł - szacuje Grupa Integer.pl. Udział sprzedaży przez Internet w handlu detalicznym w ciągu 10 lat może sięgnąć nawet 50%. Już dziś Polska jest piątym największym rynkiem e-commerce w Unii Europejskiej. Potencjał jest jednak znacznie większy, zwłaszcza biorąc pod uwagę stosunkowo niski udział Polaków korzystających z handlu transgranicznego online. Za kilka lat mamy szansę przegonić Włochy, o ile tempo rozwoju rynku się utrzyma.

Polacy w Internecie wydają coraz więcej - według naszych szacunków w 2017 roku będzie to ponad 40 mld zł. Aczkolwiek jest to nadal 15 razy mniej niż w Wielkiej Brytanii, która ma około 60 mln mieszkańców. To daje olbrzymi potencjał dla firm w Polsce do olbrzymiego wzrostu w najbliższych latach. Gonimy Europę coraz szybciej - podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Rafał Brzoska, prezes zarządu Grupy Integer.pl.

Szacuje się, że w 2016 roku na zakupy w internecie Polacy wydali ok. 35 mld zł. Perspektywy są jednak coraz lepsze, zwłaszcza że e-zakupy stają się coraz popularniejsze.

Obecnie udział zakupów przez internet w handlu detalicznym stanowi ok. 7%. W ciągu 2-3 lat może sięgnąć 10%, ale jak podkreśla ekspert, to dopiero początek. Jak wynika z badań Eurostatu, w ciągu ostatniego roku w Internecie kupowało 42% Polaków (68% internautów). Co trzecia osoba kupowała w sieci co najmniej raz w ciągu ostatnich 3 miesięcy.

W planach zakupowych na 2017 rok klienci najczęściej wskazują podróże, książki, płyty i filmy. Najmniej popularne wśród e-kupujących są materiały budowlane, artykuły kolekcjonerskie oraz ubezpieczenia.

Polscy konsumenci najczęściej robią zakupy w polskich e-sklepach. Badania E-Commerce Polska i Gemius wskazują, że z takiej możliwości korzysta 10% osób. Podobnie wskazują dane Eurostatu - 12% przy średniej europejskiej na poziomie 40%.

Udział przychodu biznesu z e-commerce w Polsce stopniowo rośnie. Wśród firm zatrudniających więcej niż 10 pracowników wzrost sięga 14% (przy 8% w 2010 roku), w największych przedsiębiorstwach, powyżej 250 pracowników - 22% (przy 15% w 2015 roku).

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: newseria