DAJ CYNK

Polska ponownie liderem w blokowaniu reklam

msnet

Wydarzenia

W polskim Internecie blokowanych jest 46% wszystkich reklam - podaje najnowszy raport OnAudience.com, prezentujące dane z ponad 60 rynków świata.



W polskim Internecie blokowanych jest 46% wszystkich reklam - podaje najnowszy raport OnAudience.com, prezentujące dane z ponad 60 rynków świata.

To już druga edycja raportu dotyczącego blokowania reklam, przygotowanego przez OnAudience.com z grupy Cloud Technologies. Wynika z niego, że w Polsce oprogramowanie blokujące reklamy powstrzymuje 46% odsłon tego typu treści (o 8% więcej niż rok wcześniej). Daje to nam pierwsze miejsce w międzynarodowym rankingu. Na drugim miejscu znalazła się Grecja (44%), a podium zamyka Norwegia (42%). Na ponad 60 państw, z których dane zawiera raport, na końcu znajduje się Paragwaj, gdzie tylko 5% odsłon reklam jest blokowanych. W następnej od końca Wenezueli odsetek ten wynosi 10%.

Zdaniem Piotra Prajsnara, Prezesa Cloud Technologies, sytuacja na rynku z roku na rok staje się trudniejsza, a straty spowodowane blokowaniem reklam rosną dynamicznie. To już druga edycja naszego globalnego raportu dotyczącego skali blokowania reklam. Podobnie jak w zeszłym roku ranking przedstawia odsetek odsłon, a nie unikalnych użytkowników blokujących reklamy, co jest kluczowe dla właściwego zobrazowania skali tego zjawiska. Wzrost liczby blokujących reklamy niemal na każdym rynku pokazuje, że internauci nie akceptują masowych kampanii, irytujących form reklamowych oraz przekazów nieodpowiadających ich zainteresowaniom - powiedział Prajsnar.



Według autorów raportu, wraz z popularyzacją oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam rosną globalne straty wydawców. W 2017 roku wartość zablokowanych odsłon osiągnie 42 miliardy dolarów, co stanowi ogromną kwotę przy 100 miliardach dolarów, na które szacuje się wartość całego rynku reklamy typu display. W 2016 roku wartość rynku reklam została wyliczona na 84 miliardy dolarów, a wartość zablokowanych odsłon wyniosła ponad 28 miliardów dolarów. W Polsce, gdzie procentowo blokuje się najwięcej reklam, wartość rynku reklamy typu display szacuje się na 485 milionów dolarów, a wartość zablokowanych odsłon reklamowych na 409 milionów dolarów.

Maciej Sawa, Chief Commercial Officer w OnAudience.com twierdzi, że receptą na uzdrowienie sytuacji na rynku reklamy online jest gruntowna zmiana sposobu dystrybucji treści reklamowych. Prowadzenie masowych kampanii internetowych już dawno przestało mieć rację bytu. Reklama musi być dopasowana do zainteresowań i potrzeb odbiorcy. Nigdy wcześniej nie było dostępnych tyle narzędzi do precyzyjnego targetowania jak ma to miejsce dziś. Istnieją hurtownie sprzedające dane o preferencjach i zachowaniach internautów, a zaawansowane narzędzia do analityki Big Data pozwalają na targetowanie reklam z niespotykaną dotychczas precyzją, co pozwala zwiększyć skuteczność przekazu nawet o kilkadziesiąt procent. Jeśli pozbędziemy się archaicznych metod, które psują Internet i postawimy na przyjazne dla internautów reklamy, dopasowane do ich potrzeb i zainteresowań, to liczba osób korzystających z adlocków ma szansę spaść - powiedział Maciej Sawa.



Nowy raport OnAudience.com pokazuje też wpływ blokowania reklam na branżę e-commerce. Z raportu wynika, że 32% odsłon e-sklepów i innych serwisów świadczących usługi online w Europie, dokonywanych jest przez osoby z zainstalowanymi adblockami. Proces zakupowy rozpoczynany jest w 34% przez osoby posiadające takie wtyczki, a 38% finalizujących transakcje nie widzi reklam.

Duże grono klientów serwisów e-commerce to osoby blokujące reklamy. Oznacza to, że trafiają do nich w wyniku samodzielnego poszukiwania produktów. Są to bardzo świadomi użytkownicy, charakteryzują się wysokim poziomem wiedzy technologicznej, mają duże doświadczenie w korzystaniu z Internetu. Takie osoby stykają się z reklamą internetową bardzo rzadko, więc siłą rzeczy są na nią bardziej wrażliwe. Z całą pewnością są to wartościowi użytkownicy, o których marketerzy powinni zawsze pamiętać - powiedział Piotr Prajsnar z Cloud Technologies.



Wartość globalnego rynku e-commerce raport OnAudience szacuje na ponad 2 bliony dolarów, z czego ponad 600 miliardów dolarów przypada na użytkowników blokujących reklamy. W przypadku Polski wielkości te mają odpowiednio wartość 7,6 miliarda dolarów oraz 3,5 miliarda dolarów.

Zobacz: pełna treść raportu

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: inPlus, wł