Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Polkomtel ukarany za "niedziałające drukarki" przy słynnych wypowiedzeniach

Polkomtel ukarany za "niedziałające drukarki" przy słynnych wypowiedzeniach

WitekT 22 Grudnia 2010 12:09

0 0

Utrudnianie wypowiedzenia umowy, zbyt mała czcionka regulaminu, niepełne informacje o usłudze - to praktyki stosowane przez dwie spółki telekomunikacyjne. UOKiK uznał, że Polkomtel oraz PTC naruszyły prawo.

Od początku 2010 roku do Urzędu wpłynęło kilkaset skarg od konsumentów na operatorów telefonii komórkowej. W większości przypadków dotyczyły one problemów indywidualnych, np. kłopotów z zasięgiem bezprzewodowego Internetu, czy nieotrzymania rachunku. Niektóre jednak - związane z wprowadzającym w błąd informowaniem o nowej ofercie, nieczytelną czcionką regulaminu, czy uniemożliwianiem rezygnacji z usług operatora dały podstawę do wszczęcia postępowań. Miały one sprawdzić, czy rzeczywiście przedsiębiorcy naruszyli prawo.

Dwa właśnie zakończone postępowania - dotyczące Polkomtela oraz PTC - udowodniły naruszenie przez nich zbiorowych interesów konsumentów.

W lipcu 2010 roku Prezes Urzędu wszczęła postępowanie, które miało wykazać, czy PTC wprowadzała konsumentów w błąd. Wątpliwości UOKiK wzbudziła treść materiałów promocyjnych operatora - reklamujących nową usługę Era Sieć Rodzinna. Jak wykazało postępowanie, operator nie informował o wszystkich warunkach promocji. Zakwestionowane ulotki sugerowały, że z usługi mogą skorzystać wszystkie osoby posiadające abonament w sieci Era - tymczasem oferta była dostępna jedynie dla wybranych. Zgodnie z przepisami konsument ma prawo do jasnej, rzetelniej i niewprowadzającej w błąd informacji. Prezes Urzędu uznała, że przekazując w materiałach promocyjnych nieprecyzyjne informacje o dostępności oferty, operator wprowadzał konsumentów w błąd. PTC nie została ukarana sankcją finansową, ponieważ przedsiębiorca zobowiązał się zmienić treść rozpowszechnianych ulotek reklamowych.

Kolejna decyzja dotyczy praktyki stosowanej przez Polkomtela. Postępowanie przeciwko spółce zostało wszczęte w listopadzie 2009 roku po licznych skargach klientów oraz rzeczników konsumentów. Przeprowadzona przez UOKiK analiza wykazała, że spółka bezprawnie utrudniała swoim klientom możliwość bezpłatnego rozwiązania umowy.

Od maja do czerwca ubiegłego roku operator przesyłał wszystkim swoim dotychczasowym abonentom informację o zmianie regulaminów, informując jednocześnie o prawie wypowiedzenia umowy bez ponoszenia żadnych kosztów. Zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami Prawa Telekomunikacyjnego, każda zmiana regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych powodowała, że konsument mógł zrezygnować z usługi operatora bez konsekwencji finansowych.




Do UOKiK napływały wówczas liczne skargi od konsumentów na sposób informowania o możliwości rozwiązania umowy. Skarżący zwracali uwagę na małą czcionkę regulaminu, której nie można przeczytać bez lupy oraz na utrudnianie wypowiedzenia kontraktu. Ponadto na to, że nie mogli zrezygnować z usług operatora, ponieważ pracownicy spółki informowali klientów o awarii sytemu komputerowego. Problemy ze złożeniem wypowiedzenia mieli również abonenci korzystający z internetowej obsługi klienta - nie działała strona internetowa umożliwiająca logowanie się do określonych kont abonenckich.

Urząd ustalił, że operator, przesyłając ważne informacje swoim klientom, zastosował zarówno wielkość jak i kolor czcionki, które uniemożliwiły zapoznanie się z treścią korespondencji - w szczególności z prawami i obowiązkami klientów chcących wypowiedzieć umowę.

Z informacji zebranych w trakcie postępowania wynika, że spółka przyjęła wewnętrzne i premiowane zasady, mające zachęcić pracowników do zatrzymania jak największej liczby abonentów, którzy postanowili wypowiedzieć umowę. Konsumenci, którzy zdecydowali się na taki krok i zgłosili się do punktu sprzedaży, napotykali na różne utrudnienia. Przykładowo: często byli odsyłani do innych placówek czy centrali operatora w Warszawie, a pracownicy wskazywali na brak kompetencji do przyjęcia rozwiązania umowy. Wielu konsumentom zdecydowanym na rozwiązanie umowy zasugerowano wypowiedzenie jej z innych przyczyn niż zmiana regulaminu, co narażało ich na dodatkowe opłaty nawet do tysiąca złotych.

Prezes Urzędu uznała, że Polkomtel naruszył zbiorowe interesy konsumentów, utrudniając rezygnację ze swoich usług, a także stosując nieczytelną czcionkę regulaminu. Nałożono na niego karę w wysokości 11,7 mln zł.

Obie decyzje nie są ostateczne - spółki telekomunikacyjne mogą odwołać się do sądu.

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:
w sumie: 39
  • 0

    20. ~fifeXXX  2010-12-22 15:51:36  host: ip-94-42-20-129.multimo.pl

    jakby mi gościu walnął, ze drukarka nie działa, to bym mu przyniósł swoja i gratis na czas druku zainstalował na ich kompach! żenada!

  • -1

    21. ~  2010-12-22 16:10:48  host: p14-04.opera-mini.net

    Jojo czego chcesz od wlo zawsze? Może i facet pracuje w plusie ale nie za darmo, a ty vlepki playa w czynie społecznym byś rozprowadzał.

  • 0

    22. ~Jan  2010-12-22 17:25:31  host: public-gprs78046.centertel.pl

    hej, jak ja wypowiadalem dwie umowy w Play w czwartek a termin byl do wtorku, to w salonie typ do mnie, ze nie da rady, bo oni poczte wysylaja dopiero we wtorek i nie zdarzy dojsc. Ladnie poprosilem, abym wbil pieczatke, podpisal sie z aktualna datą. Nastepnie w ksero zrobil kopie i mi ja dal. Tydzien pozniej byl wniosek w systemie przyjety i poprawnie rozwiazali w terminie. Wogole to jakas paranoja takie tlumaczenie, mamy XXI wiek, na dodatek to firma _telekomunikacyjna_ jak nie chca sobie ulatwic zycia to ich problem nie moj. Zadajcie w salonach kopi podpisanego wypowiedzenia i w razie czego do uke/uoik. Zapis w regulaminie o wypowiedzeniach wg mnie jest niezgodny prawem czy przyjetymi obyczajami i na bank sad by wzial wasza strone.

  • 0

    23. ~wlo  2010-12-22 17:26:36  host: 94.254.232.80

    nie mam teraz czasu, jestem na śledziku :)

  • 1

    24. ~Adaś  2010-12-22 17:28:13  host: ip-195-242-255-16.catv.net.pl

    Kara i tak mała jak za takie ewidentne i z premedytacją działanie ze strony Plusa. Co do Ery to ulotki, mógł być błąd. Reklama jako ulotka jest mało znacząca dla operatora więc nie przywiązuje się do niej aż takiej wagi. Ale skoro zobowiązali się to naprawić to spoko. Plus bardzo nie ładnie.

  • 0

    25. ~jan  2010-12-22 17:28:23  host: public-gprs78046.centertel.pl

    a co do drukarek to wziasc od nich czysta karte i napisac recznie, ale by mieli miny buce. oczywiscie dopisac o zaistnialem sytuacja - popsutej drukarki.

  • 0

    26. ~nick  2010-12-22 17:46:01  host: 194-247-0-13.celestynet.pl

    Jakby mi pracownik salonu powiedział, że nie działa drukarka to bym mu powiedział, że chcę podpisać nową umowę. Ciekawe jak szybko by się naprawiła.

  • 0

    27. ~  2010-12-22 21:43:34  host: 87-205-215-219.adsl.inetia.pl

    A telepies? Gdy chciałem zrezygnować z neostrady to była awaria systemu. Podobnie było ze stacjonarnym.

  • 0

    28. ~do 8 i 22  2010-12-22 21:48:33  host: host-abn-93-89-196-84.tkk.pl

    W regulaminie Play jest napisane wyraznie. a zaznaczam ze podpisujac umowe podpisujesz ze zapoznales sie z nim jest napisane ze umowe mozesz rozwiazac pisemnie wysylajac wniosek na adres korespondencyjny operatora. W salonach jest podobno zakaz przyjmowania wypowiedzen,a dwa liczy sie data otrzymania pisma przez centrale a nie data pozostawienia w salonie. to tyle o reszte zapytaj rzecznika sprecyzuje to punktami regulaminu :)

  • 0

    29. ~  2010-12-22 21:58:46  host: public3656.cdma.centertel.pl

    28@ w salonie play dali mi formularz i tam nie przyjmują zrezygnacji, trzeba wysłać pocztą, zadzwoniłem do bok i tam też nie można, tochę to dziwne bo w erze jakoś można wypowiedzieć umowę przez telefon. Inna sprawa to orange- jak chcesz podpisać umowę albo przenieść numer do abonamentu to są baaardzo mili, jeśli chcesz przenieść numer do oferty na kartę to nie chcą wogóle rozmawiać z tobą i odsyłają do salonu głównego (dzwoniłem do bok i konsultantka była tym zdziwiona), aż strach pomyśleć co by było gdybym chciał rozwiązać umowę :)

  • 0

    30.  2010-12-22 22:52:44

    24@ Błąd może być w druku ale w ulotce Ery była nieprecyzyjna informacja wprowadzająca w błąd, ot co: Prezes Urzędu uznała, że przekazując w materiałach promocyjnych nieprecyzyjne informacje o dostępności oferty, operator wprowadzał konsumentów w błąd. PTC nie została ukarana sankcją finansową, ponieważ przedsiębiorca zobowiązał się zmienić treść rozpowszechnianych ulotek reklamowych.

  • 0

    31.  2010-12-22 23:02:39

    @19 - czekasz na próżno. Jak można krytykować "swojego" operatora? To niewybaczalne :)) A swoją drogą, dzięki Bogu omijają mnie tego typu problemy. Bo nie mam żadnych umów z jakimkolwiek operatorem komórkowym. Zero umów - zero problemów.

  • 0

    32. ~Simplusowiec  2010-12-23 08:40:11  host: user-46-112-68-158.play-internet.pl

    miałem kiedyś Play Online. przejście przez etap rozwiązania umowy to była istna katorga, przetrzymali mnie dwa miesiące dłużej, na wszelkie maile, skany wciąż otrzymywałem standardowe regułki w odpowiedzi, myślałem że mnie coś trafi, w sumie rozwiązanie umowy z tepsą 6 lat temu załatwiłem szybciej :/

  • 0

    33. ~kolox  2010-12-23 12:57:50  host: user-46-113-37-56.play-internet.pl

    Dwa wnioski po przeczytaniu wszystkich wypowiedzi. 1. Jeśli uważasz się za osobę wprowadzoną w błąd czy wręcz oszukaną przez operatora pisz skargę do UKE i UOKiK. Jak masz rację i sprawa nie jest jednostkowa, to pewnego dnia dowiesz się ile oszusta kosztowało narażenie Cię na koszty skargi, a to są kary milionowe. 2. @31 - brak umowy i brak kłopotów rzeczywiście idą w parze. Moje osobiste doświadczenia dot. umów z operatorami W3 (pomimo tematu newsa) są bez zastrzeżeń, z P4 już nigdy nie podpiszę żadnej umowy, tam można trafić do KRD za niopłacanie faktur za numer na który umowa została przez P4 rozwiązana, że nie wspomnę o swoich "przygodach" z ich umowami, tfu.

  • 0

    34. ~dpe83  2010-12-23 13:10:33  host: dpe83.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Wniosek jest taki, że urzędy działają w obronie klientów telekomunikacyjnych i nie można dać sie nabrać na bajery jak opisane w Plusie i tyle.

  • 0

    35. ~staszwik49  2011-01-16 13:45:57  host: cmpc-089-239-116-166.cnet.gawex.pl

    to co robi POLKOMTEL TO PRZESTĘPCZA DZIAŁALNOŚĆ - MI WCIŚNIĘTO APARAT ZA1ZŁ-UMOWA NA ODLEGŁOŚĆ I TERAZ PŁACĘ PRZEZ 2 LATA PO 59ZŁ MIESIĘCZNIE ZA NIEPOTRZEBNY /NIEWYKOŻYSTYWANY/ APARAT ABONENTOWWY Z NOWYM NUMEREM.

  • 0

    36. ~staszwik49  2011-02-03 12:27:25  host: cmpc-089-239-116-166.cnet.gawex.pl

    mnie "'wzieli" na aparat za 1 zł jako zasłużonemu, długoletniemu klientowi. Zwykłe oszustwo - nigdy więcej z POLKOMTELEM.LEPIEJ ŻEBRAĆ NIŻ Z TĄ FIRMOM SIĘ ZETKNĄĆ. LIKWIDUJĘ WSZYSTKIE USŁUGI I NAMIARY Z TĄ SZCZERĄ I SERDECZNĄ FIRMĄ.

  • 0

    37. ~STASZWIK49  2011-02-07 18:12:43  host: cmpc-089-239-116-166.cnet.gawex.pl

    "polkomtel" zrobił mnie w konia,miał być aparat za z 1/zł-kurier przywiózł aparat abonencki płatny 59zł/miesięcznie. w państwie naszym jest takie prawo że bogaty ma racie i prawo obejścia ustaw. pozostało wiec płacić i płakać.biedny niema nawet prawa rozwiązania umowy na odległość, bo kara umowna 1000zł.....

  • 0

    38.  2011-04-26 11:00:46

    Jeśli ktoś ma już umowę na czas nieokreślony to jest raczej kłopot. Ja kiedyś w Orange złożyłem wniosek o rozwiązanie umowy ze względu na zakończenie dwuletniego okresu promocyjnego (oczywiście z zachowaniem 30 dniowego okresu wypowiedzenia i pełnego okresu rozliczeniowego) i wszystko odbyło się po bożemu. Teraz mam LongPlay 69, który kończy się w wakacje za rok i biorąc pod uwagę wcześniejsze opinie jestem ciekaw jak to będzie. Być może czasem ma się pecha i trafia na wrednych konsultantów w salonach ;-(

  • 0

    39. ~Calm7  2011-04-26 11:24:38  host: z29-12.opera-mini.net

    (39). Nie ,ze byc moze czasem ma sie pecha, a po prostu czasem ma sie pecha i trafia na niemilca na naszej drodze.. PS. A co do fonow za 1zl, to tak jak juz pisalem: NIE MA TELEFONOW ZA 1zl.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-146-135-173.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.