DAJ CYNK

Polkomtel stawia na utrzymanie klienta i 3G; Bauc zadowolony z wyników i liberalizacji rynku

WitekT

Wydarzenia

To będzie rok zwiększania lojalności klientów przez Polkomtela, co wynika z dojrzałości i penetracji rynku, z jaką mamy dziś do czynienia - zapowiedział na konferencji prasowej podsumowującej zeszłoroczne wyniki telekomu Jarosław Bauc, prezes firmy.

To będzie rok zwiększania lojalności klientów przez Polkomtela, co wynika z dojrzałości i penetracji rynku, z jaką mamy dziś do czynienia - zapowiedział na konferencji prasowej podsumowującej zeszłoroczne wyniki telekomu Jarosław Bauc, prezes firmy.

Wszystkie elementy, takie jak czwarty operator infrastrukturalny, obniżenie stawek interkonektowych, przenośność numerów, WLR, BSA, itp. świadczą o bardzo dużej zmianie otoczenia rynkowego. Penetracja liczona według kart SIM przekroczyła już 100%, a według naszych badań 70% ludzi ma już telefon. Oznacza to, że to już kwestie demograficzne będą głównie wpływać na liczbę pozyskanych klientów netto, a ważniejsze będzie utrzymanie klienta - powiedział Bauc.



Bauc nie chciał ujawnić tych działań, które jego zdaniem mają już miejsce. Powiedział tylko, że jest to kilkanaście elementów dopasowujących ofertę utrzymaniową do potrzeb klienta. Z materiałów prasowych można się domyśleć, że chodzi głównie o ofertę 18-miesięcznej umowy, którą można co 6 miesięcy zmienić. Szerzej pisaliśmy po tym w tej wiadomości.



Bauc nie skomentował przypadku, który padł z sali, a dotyczył sytuacji sprzed niecałego miesiąca, o braku praktycznie jakiejkolwiek oferty lojalnościowej dla kilku abonamentów biznesowych na jednym koncie. Numery zmigrowały do Ery.

Mówiąc o przenośności numerów prezes powiedział, że z usługą są jeszcze pewne problemy i inni operatorzy, poza Plusem, są jej niechętni.

Bauc wyraził zadowolenie z liberalizacji rynku, a głównie WLR i bitstream access. Prezes nie chciał zdradzić komercyjnych planów startu z usługami, ale WLR powinien pojawić się w pierwszych lokalizacjach pod koniec roku. Wszystko wymaga od Polkomtela budowy infrastruktury, a to - zdaniem Bauca - stosunkowo długo trwa.

Mówiąc o transmisji danych prezes wspomniał, że w ostatnim roku firma zanotowała wzrost ruchu generowanego przez klientów aż o 962%, do poziomu około 250 TB rocznie. Według naszych wyliczeń zakładających równomierne tempo przyrostu klientów w ciągu roku, na jednego klienta miesięcznie przypadało w 2006 roku zaledwie trochę ponad 2 MB. Zakładając, że z transmisji danych korzysta około 30% klientów sieci, co powinno być dobrym przybliżeniem, miesięczna transmisja na aktywnego klienta to około 7 MB.

Wiadomo jednak, że gros transmisji przypada na 180 tys. klientów iPlusa (stan na koniec 2006 roku). Zdaniem Bauca, klientów iPlusa powinno być pod koniec roku dwa razy więcej, co potwierdza poziom aktualnej sprzedaży.

Prezes stwierdził, że Polkomtel ciągle prowadzi badania rynku, ale nie jest w tej chwili w stanie stwierdzić, jaki ma udział w rynku transmisji danych, głównie ze względu na szalony wręcz przyrost transmisji danych w zeszłym roku. O tym Polkomtel poinformuje szerzej później, po dokładniejszych analizach.



Wspomniany wzrost transmisji danych i liczby minut wykorzystywanych przez klientów (wzrost o 44% w 2005 roku o 60% w 2006) do - zdaniem Bauca - duży wysiłek dla firmy, bo trzeba rozbudowywać infrastrukturę, a budowa stacji bazowej trwa średnio od 18 do 24 miesięcy.



Główny strumień pieniędzy na inwestycje zostanie skierowany w 3G i HSDPA. W tym roku nie będzie jednak prędkości wyższej niż 1,8 Mb/s. Na pytanie o rozbudowę EDGE prezes Bauc stwierdził, że aktualny zasięg tej technologii jest odzwierciedleniem potrzeb w danych rejonach. Zdaniem Bauca nie należy oczekiwać rewolucji w tej kwestii głównie ze względu na to, że postrzega on 2G jako technologię do usług głosowych, a do transmisji danych bardziej nadaje się 3G.



Bauc był także zadowolony z przyrostu bazy klientów w 2006 roku, szczególnie na rynku prepaid, gdzie dynamika wzrostu była znacznie lepsza niż konkurentów. Z badań przeprowadzonych przez niezależną instytucję na wielotysięcznej próbie, wynika zdaniem Polkomtela, że Simplus jest najsilniejszą marką na rynku z udziałem na poziomie 24%. Drugi jest Orange Go (21%), a trzeci TakTak (około 19%). Jak wynika z badań, niekwestionowanym liderem w swoim segmencie jest także Mix Plus, z udziałem na poziomie 55%.



Polkomtel przewiduje, że na koniec roku będzie miał około 14 mln klientów. W pierwszych trzech miesiącach roku firmie udało się pozyskać 600 tys. klientów. Do końca roku powinno być także podpisanych klika umów dotyczących MVNO. Prawdopodobnie wśród nich będzie Telefonia Dialog i Inteligo (internetowe ramię banku PKO BP).


Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: wł