Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Polacy chcą otrzymywać e-faktury

Polacy chcą otrzymywać e-faktury

sirmark 15 Października 2008 15:25

0 0

Choć Polacy dokonują opłat rachunków za gaz, prąd, telefon, etc. najczęściej na poczcie, to coraz częściej opłacają faktury przez Internet. Chcą także otrzymywać faktury w wersji elektronicznej - tak wynika z badań opinii Polaków na temat masowych płatności jakie przeprowadził TNS OBOP we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową.

Na poczcie faktury za usługi opłaca blisko 40% rodaków. W ten sposób domowe rachunki regulują najczęściej najstarsi badani - w wieku 60 i więcej lat, a także pięćdziesięciolatkowie oraz osoby z wykształceniem zawodowym, emeryci i renciści. Im jednak jesteśmy młodsi, lepiej wykształceni i więcej zarabiamy, tym częściej korzystamy z internetowych płatności. Przez Internet dokonuje opłat już 18% dorosłych obywateli, najczęściej specjaliści, prywatni przedsiębiorcy oraz pracownicy administracji i usług, a także osoby, których dochód w gospodarstwach domowych wynosi 3000 zł i więcej.

Zdaniem ankietowanych, najważniejszą zaletą realizowania rachunków przez Internet jest oszczędność czasu i krótki czas realizacji płatności. Takiej odpowiedzi udzieliła ponad połowa badanych. Respondenci zwracają także uwagę na wygodę i możliwość opłacania wszystkich rachunków bez wychodzenia z domu. Ponad 40% badanych uznaje to za największą zaletę płatności on-line. 25% respondentów zwróciło uwagę na niskie koszty opłat dodatkowych za przelew, a prawie jedna piąta badanych ceni sobie najbardziej niezawodność tej usługi - pewność, że pieniądze dotrą w terminie do odbiorcy.




Z przeprowadzonych przez TNS OBOP badań wynika, że ponad 40% dorosłych Polaków, posiadających konto w banku chciałoby w ramach bankowości internetowej otrzymywać gotowe do wysłania przelewy - opłaty za rachunki. W przypadku użytkowników bankowości internetowej te wyniki są jeszcze lepsze - aż 65% respondentów chciałoby w takiej formie otrzymywać faktury.

Z badań płynie także ważny wniosek dla banków: ponad 40% Polaków przyznaje, że mogłoby zmienić bank na taki, który zaoferowałby możliwość otrzymywania faktur za opłaty rachunków (np. gaz, energię elektryczną czy telefon) w wersji elektronicznej. Muszą się więc one stać bardziej konkurencyjne. To może oznaczać, że wkrótce popularne staną się rozwiązania pozwalające na otrzymywanie elektronicznych faktur za pośrednictwem systemu bankowości internetowej. Pierwszym rozwiązaniem EBPP (Elektroniczna Prezentacja i Płatność Rachunków), wykorzystującym bankowość internetową na polskim rynku jest usługa BILIX uruchomiona przez Krajową Izbę Rozliczeniową. Za jego pośrednictwem mogą już rozliczać się klienci banku Inteligo, Zakładu Energetycznego Warszawa-Teren oraz telewizji nowej generacji n.

Badania zostały zrealizowane na reprezentatywnej grupie Polaków powyżej 18 roku życia we wrześniu 2008 r.

Źródło tekstu: KIR, TNS Obop     

Dodaj do:
w sumie: 33
  • 0

    14. ~mirekb  2008-10-15 19:55:33  host: apn-77-112-103-160.gprs.plus.pl

    ma to sens TYLKO w przypadku gdy urzedy skarbowe i inne podmioty nie bedą kwestionowac identycznosci z tym co na papierze..ulga na net mobilny np orange free, ma ktos w formie elektronicznej platnosci za tą uslugę??

  • 0

    15. ~seba  2008-10-15 19:58:37  host: gate.krotoszyn.kaskada.net

    ~boczi ok niech te "star babcie" sobie beda My tez będziemy "starymi pierdołami" i wtedy kto wie? może pierdnięciem będą wnukowie płacić a my po staremu klepać w internet??? coś takiego jest jak siła przyzwyczajenia... - najlepsi to są ci w bankach robiący po 10 przelewów i człowiek czeka a taki delikwent na odchodne od kasjerki czy przeszło ze sobie sprawdzi w internecie najwyżej drugi raz "internetem" wyśle.....

  • 0

    16.  2008-10-15 20:19:28

    Miałem kiedyś praktykę w banku, jeśli ktoś uważa że bezpieczniej jest płacić w okienku aniżeli przez bankowość elektroniczną to jest w grubym błędzie. Ostatnio na Uczelnię potrzebowałem dowód wpłaty, wystarczyło podejść do kawiarenki zalogować się na stronę bankową i sobie wydrukować potwierdzenie przelewu...:), dzięki temu tego dnia mogłem wszystko załatwić. Ze swojego banku jestem bardzo zadowolony, podejrzewam że szybko go nie zmienię...;)

  • 0

    17.  2008-10-15 20:22:17

    Dodam że nie zmienię go - gdyż ma najlepszą bankowość elektroniczną - Bank BPH

  • 0

    18. ~seba  2008-10-15 20:29:43  host: gate.krotoszyn.kaskada.net

    ~nicram ten tekst z "kawiarenta internetowa" jest super.... gratulujemy rozwagi....

  • 0

    19.  2008-10-15 20:55:56

    *18 Jeśli idzie o mój bank i jego zabezpieczenia, to nie ma tak łatwo żeby dokonać przelewu... ;), nie mówiąc już o jakimkolwiek włamaniu... :P

  • 0

    20.  2008-10-15 20:59:49

    Moja mama ma w Banku PKO BP "(korzystam z tego systemu - bo ma dostęp zrobiony przez neta), kolega ma w Pekao S.A., drugi kolega założone ma samo Inteligo i żaden z tych banków nie ma na tak wysokim poziomie zabezpieczenia. Najgorsze według mnie z wymienionych ma PKO BP.

  • 0

    21. ~nick  2008-10-15 21:39:22  host: bzs80.neoplus.adsl.tpnet.pl

    I co z tego że efaktura skoro i tak trzeba ją wydrukowac i iść na poczte, nie wspominając, że mało kto je honoruje.

  • 0

    22. ~rob  2008-10-15 21:47:46  host: 87-205-160-106.adsl.inetia.pl

    Wszystko byłoby fajnie gdyby za otrzymywanie e-faktur były pomniejszane o koszty druku i wysyłki zwykłej faktury, a tak będzie jak z torbami jednorazowymi w marketach, tylko one zarabiają na ich wycofaniu , mydląc oczy ekologią

  • 0

    23. ~Gal  2008-10-16 09:01:48  host: hff170.internetdsl.tpnet.pl

    Papier musi byc. Urzedy sa niereformowale, podbnie jak sady. Papier musi byc.

  • 0

    24.  2008-10-16 10:28:40

    ~Gal - to się je reformuje ;-) jaęli odgórnie się nie daje bo siedzą debile albo stare prykui w okienkach, to klienci powinni je reformować! Ale cóż... jeśli klient nie zna prawa i wierzy w większości niedouczonym urzędnikom... Do kogo ma pretensje? Ja podam przykład - kilka lat temu - nie tak dawno znowu... Poszedłęm jak zwykle zanieść VAT7. Dwa egzemplarze wydrukowane z programu księgowego - jeden do potwierdzenia że oddałem, jak zwykle. Nie było kobiety która zwykle siedziała - chora była (no ma prawo choprować) i przyjmowała (z późniejszej dyskusji wynikało super specjalistka z prawie 40-letnim stażem więc nie podskoczysz) inna urzędniczka. Kiedy oddałem oba egzemplarze (nie poiszę oryginał i kopię bo to były dwa egzemplarze) zapytała po co jej dwa? Ja, że jeden jest mój, proszę tylko o potwierdzenie złożenia... A co ona? Że tylko na kopii może potwierdzić. Ja, żeby sobie wybrała, któr jej bardziej odpowiada a ten drugi nędzie mój... Ta głupia, że to nie kopia. A na moje pytanie jak ma kopia wyglądać, schyliła się pod ladę i wyjęła... kalkę... Wtedy nie wytrzymałem i poprosiłem ją o wezwanie przełożonego albo podanie nazwiska i pokoju w którym urzęduje... Ta idiotka - a po co mi to wiedzieć. Więc poszedłem do naczelnika. Zanim doszedłem na schodach czekała z przeprosinami ;-)

  • 0

    25.  2008-10-16 10:32:26

    podobnych przykładów mogę dziesiątki przytaczać, jak np. ten z (akurat ta chora wtedy "podskakiwała"), że cyfry i litery w formularzu są... za małe i trudno jej czytać ;-) Na moje pytanie, jak odczytuje 3 razy mniejsze opisy do poszczególnych rubryk, odpowiedziała, ze nie musi tego widzieć, bo to zna na pamięć... Co pomogło, zdyscyplinowało idiotkę? Wizyta u naczelnika i oficjalna skarga ;-) Tak, wiem - potem się uwezmą... Jak się boicie to się bójcie ale przestańcie pieprzyć, ze wam źle...

  • 0

    26.  2008-10-16 10:41:14

    U mnie w miesćie byłem pierwszym podmiorem, który zarejestrwoał się do skłądania deklaracji elektronicznie... PANIKA była kiedy złożyłem wniosek ;-) Nie chcieli wręcz wniosku przyjąć ;-) Bo co oni z tym zrobią??

  • 0

    27. ~globetrotter  2008-10-16 12:10:25  host: 213.25.189.50

    Jezeli rozchodzi sie o mój bank i jego zabezpieczenia...mowiac krotko jestem zadowolony. Korzystam z uslug bankowosci elektronicznej w BANKU SPOŁDZIELCZYM.polaczenie jest tak mocno szyfrowane ze nie ma mozliwosci zlamac jakiego kolwiek zabezpieczenia

  • 0

    28. ~Gal  2008-10-16 12:21:41  host: hff170.internetdsl.tpnet.pl

    wlo - gratuluje, bedziesz sie klocil, podawal do sadu, udowadnial swoje racje i nic nie zalatwisz. To, ze Ci sie udalo to nie znaczy ze innym sie uda. To jest BETON. Jedyna, w miare sensowna opcja, jest zadanie w przypadku odmowy pisemnego jej uzasadnienia - wiekszosc osob o tym nie wie, ale urzednik ma obowiazek wystawic cos takiego na zyczenie petenta.

  • 0

    29.  2008-10-16 16:32:53

    ~Gal - nie mów mi, że jeśli masz rację, prawo za sobą, to beton będzie mocniejszy? Nie trzeba do sądu podawać - urzędnika zresztą trudno podać, co najwyżej można saskarżyć do wyśzego organu deczyję organu, ale nie urzędnika. Jeśli urzędnik wydziwia, to się po bandzie jedzie - nie ma obowiązku pracować w skarbowym czy w banku albo innym urzędzie ;-) A co mnie obchodzi jego praca, skoro ma w głębokim poważaniu mnie i moją pracę? No inie urzędnik ma obowiązek - organ ma obowiązek. Zapamiętaj, że warto rozrózniać urzędnika od organu ;-)

  • 0

    30.  2008-10-16 16:37:44

    No i Ty pewnie byś nie wziął potwierdzenia jeśli głupia urzędnicza w okienku by Ci odmówiła podstemplowania i podpisania (!!) potwierdzenia złożenia? A załatwiam co chcę, bo to ja mam prawo... Co i nnego obowiązek - z tego należy się wywiązywać, ale jeśli masz prawo do czegoś, to nie ma w tym karju urzędu, który mógłby tego prawa odmówić ;-)

  • 0

    31. ~Gal  2008-10-17 10:00:23  host: hff170.internetdsl.tpnet.pl

    wlo - powtorze: powodzenia.

  • 0

    32. ~  2008-10-19 23:45:53  host: chaos.tpnet.pl

    Sądzę, że te badania było mocno sponsorowane przez niektóre firmy (nawet mam podejrzenia, które). Elektroniczne faktury to jest wielka oszczędność dla wystawcy, ale dla klienta to tylko sam kłopot i koszty. Przecież jakiś papier muszę mieć, bo co pokażę kontrolerowi z US, a i za 10 lat wolę mieć papier, niż wspomnienie o padzie twardego dysku? Więc muszę tę fakturę wydrukować, a sama kartka papieru kosztuje ok. 8 gr, do tego toner, amortyzacja drukarki i energia tez parę groszy kosztuje. Potem jest problem z autoryzacją takiego wydruku, bo urzędnik nie bez podstaw powie, ze takich faktur to on sobie potrafi nadrukować na pęczki. A co klient dostaje w zamian od takiej tepsy? Nic!!! Więc jak na razie ja nie mam zamiaru rezygnować z papierowych faktur, zwłaszcza jak sobie przypomnę ile lat trzeba było walczyć o udostępnienie billingów on-line, oraz jakich argumentów tepsa używała, żeby uzasadnić "niemożność" realizacji tych oczekiwań.

  • 0

    33. ~herbata  2008-11-07 08:54:06  host: gba170.internetdsl.tpnet.pl

    @32 Urzędnik nie ma przede wszystkim podstaw do kwestionowania efaktury. Dziwię się, że w ogóle podnosisz taką kwestię! Ja w zasadzie korzystam już w tej chwili wyłącznie z efaktur i płatności dokonywanej w internecie - przecież to bardzo wygodne i bezpieczne. Wraz z poleceniem zapłaty to w zasadzie możesz zapomnieć o rachunkach. A co do magazynowania papierów - wybacz, ale wydaje mi się, że lepiej przechowywać np płytę cd na półce aniżeli setki papierowych faktur.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-166-24-181.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.