Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Pół miliona zł przez złą aurę

Pół miliona zł przez złą aurę

WitekT 14 Lipca 2009 08:54

0 0

Deszczowe i burzowe lato daje się we znaki operatorom telekomunikacyjnym i ich klientom. Przerwy w świadczeniu usług trwają od kilku minut do nawet kilku dni, gdy awaria jest rozległa i poważna - pisze Gazeta Prawna.



Netia odnotowała spowodowane burzami przerwy działania swej sieci, m.in. w Mazowieckiem i Łódzkiem, a także w Warszawie, Białymstoku i Poznaniu. Lipcowa burza i ulewa była przyczyną awarii, która dotknęła 1265 klientów neostrady tp na warszawskim Grochowie. Woda zalała łącza teletransmisyjne.




Między 21. czerwca a 3. lipca Telekomunikacja Polska odnotowała 290 przypadków awarii (unieruchomienia systemów i urządzeń oraz linii światłowodowych) związanych z aurą, najwięcej w województwach: lubelskim, podkarpackim i małopolskim. W tym czasie unieruchomione zostały całkowicie lub częściowo 502 węzły świadczące usługi dla około 200 tys. klientów (w tym 79,5 tys. klientów neostrady tp). 446 węzłów unieruchomionych zostało w wyniku wyładowań atmosferycznych, kolejnych 56 przez zalania i podtopienia.

Średni czas przerwy w świadczeniu usług dla jednego węzła wyniósł około 6,5 godziny, a w usuwaniu awarii brało udział jednocześnie nawet 30 grup pracowników technicznych. TP szacuje, że na usunięcie awarii powstałych między 21. czerwca a 3. lipca wydała około 550 tys. zł - głównie na uszkodzony sprzęt.

Źródło tekstu: Gazeta Prawna     

Dodaj do:
w sumie: 14
  • 0

    1. ~mirekb  2009-07-14 09:00:30  host: hii126.internetdsl.tpnet.pl

    pewnie za kazdy dzien swiadczenia uslugi przysluguje abonentowi rekompensata w wysokosci 1/30 sredniego miesiecznego zużycia..to dopiero asymetria wobec obowiazujących kar umownych lub opłat za opoznienie zapłaty rachunku (szczególnie nie z winy abonenta)..czekam na uokik w tym zakresie

  • 0

    2. ~mlody  2009-07-14 09:13:48  host: chello084010186228.chello.pl

    @mirekb: klientowi przysługuje bonifikata do abonamentu jeżeli uszkodzenie trwało dłużej niż 24h (za każde 24h - 1/30 abonamentu) i dodatkowo odszkodowanie jeżeli uszkodzenie trwało powyżej 36h (za każdy dzień 1/15 średniej z ostatnich 3 miesięcy). I to jest określone w prawie telekomunikacyjnym więc uokik nie ma tu nic do gadania. Nie odszkodowań tego do kar za zerwanie umów i odsetek za nieterminową zapłatę (w przypadku TP 13% w skali roku) bo to dwie różne sprawy.

  • 0

    3. ~lace  2009-07-14 09:42:52  host: dom146.neoplus.adsl.tpnet.pl

    No tak to już jest, że złe warunki atmosferyczne powodują takie awarie. Nie ma co tutaj winić operatorów.

  • 0

    4. ~  2009-07-14 10:30:37  host: t07-14.opera-mini.net

    Ciekawi mnie jak BTS-y sieci Era, Orange, Plus i Play reagują na pioruny. Wszystkie podobnie, czy np. Plejowy jest najbardziej podatny na bum.. I wtedy info stacji bazowej Plusa całkowicie im wyłączają do czasu naprawy.

  • 0

    5. ~mirekb  2009-07-14 11:15:51  host: hii126.internetdsl.tpnet.pl

    @2 cenna uwaga.dzieki

  • 0

    6.  2009-07-14 11:36:54

    @3 niestety nie wszyscy klienci sa wyrozumiali bo jezeli mowisz takiemu klientowi ze zerwalo lub zalalo kable a on do ciebie ze jego to nie interesuje bo on musi miec internet to jak to nazwac?

  • 0

    7. ~aena  2009-07-14 13:05:18  host: aena235.neoplus.adsl.tpnet.pl

    do 6 placisz wymagasz... jaka wyrozumialosc? po to operator bierze gruba kase zeby zapewnic ruch jak nie moze tego zrobic przez takie a nie inne przyczyny to sorry ale moze lepiej niech zaniechaja... Pozatym wystarczy zobaczyc jak i gdzie i w jakim stanie sa linie tp... to ze zalewa zrywa itp to mniejsza wina pogody a wieksza stanu tych instalacji..

  • 0

    8. ~  2009-07-14 15:22:24  host: 212.160.172.70

    jest za co winic operatorow maja tyle kasy ze moga zainwestowac w wodoodporny sprzet :D a nie kupowac sobie wyspy na pacyfiku

  • 0

    9. ~  2009-07-14 17:44:57  host: nat2-72.ghnet.pl

    #8, urodziłeś się głupi czy sam sobie na to zapracowałeś?

  • 0

    10. ~Chrome_TP  2009-07-15 00:31:10  host: agd39.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ad 8 yhm - tego typu środki jeśli już stosuje się raczej w przypadku wojska lub naprawdę poważnych węzłów sieciowych - zapomnij o tego typu zastosowaniach w przypadku krańcowych zakończeń sieciowych - nie stać by cię było na korzystanie z takiej sieci ;] - ew jeżeli już to nieco bardziej odporne na tego typu problemy są pasywne sieci światłowodowe(tylko urządzenia końcowe są podatne- a reszta to światełka) ale takowych na razie w Polsce nie ma i ich na tyle i ich zasięg jest za mały aby świadczyć usługi w sensownym zakresie dla zwykłej (niskiej) klienteli - i bez naprawdę poważnego wydania pieniędzy na rozbudowę infry to się nie zmieni...

  • 0

    11. ~Chrome_TP  2009-07-15 01:04:26  host: agd39.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Pomijam już naturalnie aspekt, że operatorowi nie opłaca się mniej wydać na sprzęt naprawdę "nie do zdarcia" bo przeważnie jest on kilkukrotnie droższy od "zwykłego" a potencjalny zysk nie usprawiedliwi kosztów(i tylko zwykłym zjadaczom chleba wydaje się inaczej ;]) - inna beczka jest przy łączach dla korporacji banków itp - tam podejście jest inne ale inna też jest cena ;] - czyli po ludzku nie ma sensu wywalać kilkunastu milionów po to, aby kilku szaraczków miało usługi np podczas powodzi przez cały jej czas - bardziej się kalkuluje wydać 1/5 tego na sprzęt i stracić kilaset tysięcy przychodów zł przez parę dni - jest to bardziej opłacalne przy założeniu że tego typu "apokalipsa" następuje raz na parę lat a nie np że zalewa ich codziennie - brutalne ale niestety ekonomicznie prawdziwe...a nikt o logicznym mysleniu do opa wtedy nie będzie mieć pretensji np przy powodzi że net mu nie działa - to tak samo jakby ktoś miał pretensje że przy powodzi autobusy miejskie nie jeździły - bo wody było powyżej 1 piętra ;]

  • 0

    12. ~nick  2009-07-15 21:47:56  host: afgh59.neoplus.adsl.tpnet.pl

    I znowu Telekompromitacja Francuska zwala winę jak nie na kryzys, jak nie na pasożytów to na burze. Światłowody są niepodatne na zakłócenia elektromagnetyczne i wodę.

  • 0

    13. ~Chrome_TP  2009-07-15 23:56:37  host: abue50.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Mhm.. wiesz jak woda zabrała ze sobą 4 słupy z kablami (a miałem taką sprawę :P) to wierz mi, że jednak może mieć wpływ na przerwy w pracy usługi ;] A jeżeli ci żal że nie ma świateł wszędzie to na co czekasz ? zakasuj rękawy i idz je kłaść skoro to takie tanie i bezproblemowe :P

  • 0

    14. ~  2009-07-17 21:01:29  host: chello089077215232.chello.pl

    Skoro są tutaj osoby, które się znają to pozwolę sobie zadać pytanie... Czy na terenach "podejrzanych" (koło rzek, podmokłe grunty) o częstsze podtopienia stosuje się jakieś inne metody prowadzenia kabli, niż w "przeciętnym" terenie? Dzięki za odpowiedź. A.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-211-148-181.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.