Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Play naruszył kodeks etyczny reklamy

Play naruszył kodeks etyczny reklamy

WitekT 14 Maja 2007 09:10

0 0

11. maja Komisja Etyki Reklamy uznała, że jedna z reklam sieci Play narusza godność dziecka oraz jeden z artykułów Kodeksu Etyki Reklamy mówiący m.in. o dobrych obyczajach.

Chodzi o reklamę przedstawiającą kilka postaci z takimi samymi twarzami dziecka w strojach wieczorowych przy stoliku, na którym stoją kieliszki i popielniczka. Towarzyszy im hasło Ta sama niska stawka do wszystkich sieci. Wpłynęło około dziesięciu skarg od konsumentów, a wielu zgłaszało swoje zastrzeżenia.

KER podkreśliła, iż Play wyjaśniał, że w reklamie wykorzystano twarz jednego dziecka wmontowaną komputerowo w ciała osób dorosłych, co wskazuje na fakt, iż zdjęcie nie jest zdjęciem realnym - nie przedstawia tak naprawdę dzieci. W tym kontekście nie można mówić o wyzywających czy seksualnych pozach, ponieważ to nie są ciała dzieci. Obraz użyty w reklamie jest metaforą, która w założeniach twórców miała oznaczać: mała, ta sama dziecięca główka - niskie i takie same ceny do wszystkich. Odbiorca został zaproszony w ten sposób do pewnej zabawy i poszukiwania klucza do gry skojarzeń - tak według KER, operator wyjaśniał formułę reklamy.




Według KER, reklama posłużyła się dzieckiem ukazując je w sytuacji zarezerwowanej wyłącznie dla osób dorosłych - zabawy, spotkania towarzyskiego nie będącej jednakże w żadnym wypadku przyjęciem dla dzieci, ze względu na otoczenie i przedmioty w tym otoczeniu takie jak kieliszki i popielniczki.

Komisja podkreśliła, że fakt, iż zdjęcie stanowi fotomontaż, nie zmienia jednoznacznego wrażenia przeciętnego odbiorcy, że przedstawia grupę dzieci.

Pokazanie dziecka w sytuacji kojarzonej i dozwolonej tylko dla osób dorosłych narusza normy obyczajowości w naszej kulturze. Reklama przedmiotowa narusza godność dziecka jako osoby - zwłaszcza posługując się jego wizerunkiem do ukazania "niskich stawek" - stwierdzili członkowie KER. W ich opinii, przekaz ten narusza zatem dobre obyczaje.

Źródło tekstu: PAP     

Dodaj do:
w sumie: 25
  • 0

    6. ~Ant  2007-05-14 09:59:23  host: chello084010154233.chello.pl

    To jakaś lipa, pamiętacie jak niby WOPR (a tak naprawdę Polkomtel) oponował przed wykorzystaniem wizerunku ratowników w reklamach ERY. Tu mogło być podobnie tzn. protest na zamówienie - hehe.

  • 0

    7.  2007-05-14 10:30:06

    ja tam nie mam zadnych skojarzen.. ale skoro "rada" ma to moze z rada jest cos nie halo... glodnemu chleb na mysli?

  • 0

    8. ~deszcz  2007-05-14 10:48:59  host: 212.160.172.70

    i jaki rozglos dla sieci z powodu szumu wokol reklamy

  • 0

    9. ~dt  2007-05-14 10:53:48  host: wap.plusgsm.pl

    Troche OT. Dzis Play pochwali sie ilu zdobyl klientow. Konferencja o 18.

  • 0

    10.  2007-05-14 11:12:50

    A mi się ta reklama nie podoba - chociaż jestem młody. Jest wręcz zniechęcająca do Play.

  • 0

    11. ~Inspiron  2007-05-14 11:18:34  host: apn-99-34.gprspla.plusgsm.pl

    WitekT: Witku, ale będziesz dziś na wieczorku z Play i będziesz na on-line informował co tam spłodzili?

  • 0

    12. ~DIS  2007-05-14 12:31:45  host: qd90.internetdsl.tpnet.pl

    Naruszył normy obyczajowe.... haha To oni chyba nie wiedzą jakie są normy obyczajowe naszego społeczeństwa...

  • 0

    13. ~  2007-05-14 12:41:48  host: 82.160.4.8

    Reklama jest po prostu brzydka ale nie naruszyłą u mnie żadnych norm, co za lole.

  • 0

    14.  2007-05-14 12:48:01

    Takie właśnie są reakcje zatwardziałych ultrakatolickich "mocherów" - krytyka innowacyjności która niekoniecznie zawsze musi być zgodna z wizją większości. A ja na złość dzięki interwencji przeciwko kampanii reklamowej kupiłem sobie starter i będę go używał i już :D niech Play rośnie w siłę ku chwale idei rozbicia "Polskiej Trójcy Świętej"

  • 0

    15.  2007-05-14 13:06:50

    ale reklama ta nie wzbudza pozytywnych skojarzeń i prez to źle mi się kojarzy ten operator. Nie powoduje, że chce biec do salonu po info o sieci.

  • 0

    16. ~  2007-05-14 13:18:02  host: 87-205-222-253.adsl.inetia.pl

    Nadejdą takie czasu, że Arabusy z państw wyznaniowych będą bały się przyjeżdżać do Polski, bo ich Roman, KER i Episkopat wezmą w obroty a Europa zadrży ;)

  • 0

    17. ~Marketingowiec  2007-05-14 13:40:31  host: apn-99-35.gprspla.plusgsm.pl

    nie zależnie od wszystkiego Play'owe reklamy są inspirowane przez Play'owe niedojdy i powinni się poważnie zastanowić nad zmianą personelu w tym sektorze, co pewno uczynią niebawem...

  • 0

    18.  2007-05-14 13:46:05

    Mi się reklamy Play bardzo podobają. Nadają takiej "innośći". Dla mnie zrobić reklamę to sztuka. Gdy widzę te bezsensowne gadki mumio w reklamach plusa od razu przęłączam kanał. Mimo, że reklamy Play są trochę kontrowersyjne, to ludziom się takie coś podoba. Chyba nie trzeba mieć wysokiego IQ, żeby zrozumiec, że osoba której takie reklamy przeszkadzają i drażnią ją jest zwolennikiem LPR i "Ojca Prezesa". Żenada

  • 0

    19.  2007-05-14 14:08:36

    Gdzie w tej reklamie jest podtekst seksualny?

  • 0

    20. ~Ant  2007-05-14 14:33:09  host: chello084010154233.chello.pl

    19 Th0mas. no właśnie? Reklamy Munio na początku były super i z polotem, potem coraz gorzej, a teraz to już zupełna żenada. Jedynie ta jedna z ostatnich z ziemniaczkami jest jeszcze zabawna. Chyba to się opatrzyło i przejadło. Era też właściwie klepie te same schematy, Orange nie lepiej. Play niby inne ale już też pomieszanie z poplątaniem - eeee. Patrząc na całą kwestię reklam to wydaje się jedno oczywiste, mianowicie nie można za bardzo eksploatować jednego pomysłu bo nawet ciekawa reklama może stać się znienawidzoną. Z drugiej strony jakie to musiały by być budżety na cele reklamowe by co chwila tworzyć nowe realizacje.

  • 0

    21. ~jojo  2007-05-14 17:42:10  host: een109.neoplus.adsl.tpnet.pl

    A mnie wprost przeciwnie. Ostatnie reklamy Ery z taryfą Relax i ta najnowsza, reklamująca markę bardziej sie mi podobają niż oryginalne reklamy Play.

  • 0

    22. ~mysza  2007-05-15 10:48:34  host: aavw179.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Mi tez sie Mumio juz przejadlo.Caly czas to samo.A kampania powinna byc zróznicowana,wtedy jest ciekawa.Co do Play,to bilbordy oceniam różnie,ale nie mozna im zarzucic wlasnie tego,ze sa nudni.

  • 0

    23. ~aaaa  2007-05-16 18:52:47  host: ejw209.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Niech play zrobi w końcu naprawdę niskie stawki to nie będzie musiała wklejać głów dzieci. To przemówi samo za siebie.To ze parę groszy jest taniej niż u innych to nie ma się czym podniecać, bo brak w tej sieci pakietów tanich smsów i minut. Jak chcę dzwonić do innych sieci to kupuje u nich starter a nie play. To tak jakby kupić tira do wożenia swojego osobowego samochodu :D

  • 0

    24. ~Aragorn  2007-07-05 11:16:23  host: dkk35.neoplus.adsl.tpnet.pl

    wydaje mi się, że Polkomtel to teraz nie podkładał raczej świni żadnej, bo sam ma problemy przez kampanię wizerunkową Plusa. chociaż wg mnie zupełnie niesłuszne.

  • 0

    25. ~asdasas  2008-11-17 22:03:48  host: 87-205-243-67.adsl.inetia.pl

    Mnie bardziej denerwują seksualne reklamy ery niż Play'a

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-80-10-56.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.