Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości PIIT: Operator to nie bank, nie świadczy usług przechowywania środków

PIIT: Operator to nie bank, nie świadczy usług przechowywania środków

LuiN 28 Września 2016 18:24

15 9

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji odniosła się do wszczętego przez UOKiK postępowania w sprawie przepadania środków na kontach numerów pre-paid.

Obok wyliczania zalet samego modelu pre-paid i podkreślenia niskich cen tego typu usług na tle innych krajów, w komunikacie PIIT pojawia się argument, że przecież taka praktyka nabywania towarów/usług jest powszechna i szeroko przyjęta nie tylko w telekomunikacji, ale i w innych sektorach:

Przykładem takich rozwiązań są różnego rodzaju karnety, bony towarowe czy bony prezentowe. Umożliwiają one otrzymanie nabytej usługi lub towaru w konkretnie oznaczonym czasie. Po upływie terminu ważności klientom nie jest zwracana kwota, za którą bon czy karnet został zakupiony.

Zdaniem PIIT, zmiany w obecnej formule ofert pre-paid mogą negatywnie odbić się na końcowych cenach usług i grożą nadużyciami. PIIT przypomina też, że operatorzy nie są przecież bankami:




Operatorzy telekomunikacyjni nie są bankami i nie świadczą usług przechowywania środków na koncie, które podlegają zwrotowi w gotówce lub przelewem po upływie terminu ważności konta. Usługi finansowe są regulowane przez inne przepisy prawne i powiązane z innymi kosztami dla klienta.

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji liczy na to, że UOKiK w swojej obiektywnej ocenie modelu świadczenia usług pre-paid oceni obowiązujące obecnie zasady za zgodne z prawem - tak jak je oceniał do tej pory. W końcu sytuacja prawna nie uległa w tym zakresie zmianie.

Zobacz: UOKiK zbada przepadanie środków w prepaidach

Źródło tekstu: PIIT, wł     

Dodaj do:

Tagi: uokik | piit

w sumie: 130
  • 0

    112.  2016-09-29 20:18:42

    Co? To proste - "bez podstawy prawnej" mnie tak rozśmieszyło ;-)

  • 0

    113.  2016-09-29 20:18:52

    @109. A czy regulamin usługi nie jest podstawą prawną? Chyba, że zaspisy tego regulamiu znajdują się z zbiorze klauzul zakazanych. Jakoś o takim przypadku w usługach przedpłaconych nie słyszałem.

  • 0

    114.  2016-09-29 20:21:58

    Powtórzę - bez ogródek - g[...]o im zrobią! To działanie ma zupełnie inne podstawy i inny cel niż się wszystkim wydaje ;-)

  • 0

    115. ~pabloki  2016-09-29 20:31:16  host: user-5-173-11-98.play-internet.pl

    F20.3 ale kto ? piit ? piit lobbuje za operatorami . a uokik? no , wzięli sie rychło w czas. F20.3 oświeć na s i powedz jaki kto ma w tym cel.

  • 0

    116.  2016-09-29 20:50:11

    115 - a to musisz sam pomyśleć ;-) Dużo myślisz, pomyśl i o tym.
    Jeśli nie chcesz - nie myśl. Mi nic do tego ;-)

  • 0

    117. ~  2016-09-29 21:20:33  host: 173-156-255-130.dynamic.t-mont.net.pl

    @112. wlo: To podaj tę podstawę prawną, która umożliwia operatorowi zatrzymanie środków klienta, w przypadku gdy klient np. chce przejść do innego operatora!

  • 0

    118.  2016-09-30 07:50:33

    117 - to ta sama która mówi o rozwiązaniu umowy.

  • 0

    119.  2016-09-30 07:54:17

    Ale akurat tu uważam, że m.in. w tego typu sytuacjach prawo powinno jasno regulować kwestie zwrotu. Nie ma takiego prawa niestety. I dobrze by było, gdyby było ;)
    Gdyby w takich sytuacjach ludzie do sądu chodzili, być może prawo dawno by było. Sądy byłby po stronie klientów uważam.
    Ale po co? Po 12 latach obowiązywania ustawy ktoś coś wymyślił i wszyscy biją brawo. A sami przez 12 lat w d[...]e mieli swoje interesy. Dziwny naród.

  • 0

    120.  2016-09-30 07:58:38

    Mnie od pewnego czasu nurtuje pytanie... Chcę zrezygnować z zarejestrowanego numeru. Nie ma procedury wyrejestrowania podobno (wczoraj na infoliniach dwóch operatorów mi to powiedziano). Jedyną możliwością jest zaprzestanie korzystania i po jakimś czasie "system usunie numer". Jeśli chce się oddać komuś numer - muszą być fizycznie przy "przerejestrowaniu" obie osoby z niezbędnymi dokumentami i oczywiście kartą będącą przedmiotem ;-)
    Polskie prawo...

  • 0

    121.  2016-09-30 09:34:36

    109 - a możesz powiedzieć, którzy to byli ci poprzedni? Bo jakoś nie mogę zidentyfikować...

  • 0

    122.  2016-09-30 11:51:31

    @wlo (120), masz podobno znajomych (czy rodzinę - nie pamiętam) w Niemczech. Dowiadywałeś się już może, jak kwestia wygaśnięcia numeru prepaid albo cesji numeru wygląda w tym "cywilizowanym" kraju? Bo jeśli chodzi o rejestrację prepaid, to zdaje się mają problemy podobne do polskich.

  • 0

    123.  2016-09-30 12:48:07

    DanielR - szwagra... Ale on na telefon do dzwonienia w celach biznnesowych a nie do zastanawiania się czy prepaidy można przenosić czy nie, czy wymagają rejestracji, czy nie... Abonament jest wygodniejszy i tańszy - to wiem na pewno ;-)

  • 0

    124.  2016-09-30 12:50:55

    A! jedyne co porównuje, to więcej niż proporcjonalnie do wartości waluty tańsze ceny abonamentów w Polsce (od pewnego czasu prowadzi interesy w ramach polskiego oddziału firmy). Szczególnie, że to cena za nielimitowane wszystko ;-)

  • 0

    125. ~  2016-09-30 21:57:37  host: 173-156-255-130.dynamic.t-mont.net.pl

    @121. wlo: Naprawdę nie potrafisz sam sobie znaleźć sobie w internecie kto to byli ci "poprzedni"? Więc proszę bardzo: http://tlp.is/bbn - sekcja "Lista Prezesów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów". Mam nadzieję że pomogłem ;)

  • 0

    126. ~  2016-09-30 22:05:29  host: 173-156-255-130.dynamic.t-mont.net.pl

    @ 118. wlo: Więc zacytuj tę "podstawę prawną" i podaj do niej linka.A jeśli faktycznie taka istnieje (w co wątpię) to wtedy razem się zastanowimy, czy przypadkiem nie narusza ona rejestru klauzul niedozwolonych.

  • 0

    127.  2016-10-01 10:54:54

    126 - regulamin świadczenia usług telekomunikacyjnych... Część zawartej przez obie strony umowy.

  • 0

    128.  2016-10-01 11:02:44

    125 - mi nie pomogłeś, bo nie musiałeś ;-) Moje pytanie było po to, żebyś pomyślał... Nie pomyślałeś widzę, więc zapytam inaczej, czemu nie kilka lat temu ale dopiero dzisiaj, ten sam człowiek, z tego samego układu politycznego, stwierdził, ze operatorzy to złodzieje?

  • 0

    129. ~  2016-10-01 16:00:32  host: 173-156-255-130.dynamic.t-mont.net.pl

    @ 127. wlo: To Ty twierdziłeś że istnieje podstawa prawna, więc prosiłem o zacytowanie tej Twojej "podstawy prawnej". Ale jak widać nie jesteś w stanie tego wskazać, więc robisz uniki i cały czas tylko operujesz w obszarze ogólników.
    A co do Twojego pytania #128, to nie możesz oczekiwać, że w przeciągu 14 miesięcy pełnienia urzędu ktokolwiek jest w stanie naprawić to, co przez poprzednie władze było psute przez lat kilkanaście.

  • 0

    130.  2016-10-01 16:11:36

    129 - regulamin jest podstawą prawną, terminy ważności konta, okresy umowne... Cytować zamiaru nie mam. Jeśli używasz - wiesz, jeśli nie - niepotrzebne Ci to ;-)
    No ciekawe, że poprzednio rok mało było a teraz po jeszcze dłuższym okresie psucia w dwa czy trzy miesiące od powołania do roboty się wziął i chce większe bagno osuszyć?

  • 0

    131.  2016-10-01 16:29:11

    Ciekawe, ze dotychczas Ty nie pozwałeś UOKiK-u za to że nic nie robił w sytuacji gdy operatorzy prawo tak jawnie łamali? Nawet wiesz jaki konkretnie przepis prawa! Pal licho miliony innych, ale że w swoim interesie tego nie zrobiłeś? Zadziwiające!

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-163-129-96.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.