DAJ CYNK

Pełny obraz polskiego rynku kart SIM w 2014 roku

WitekT

Prawo, finanse, statystyki

31. grudnia w polskich sieciach aktywnych było prawie 58 mln kart SIM. W ciągu 12 miesięcy przybyło ich prawie 1,5 mln, a wskaźnik penetracji kartami SIM wzrósł o 3,88 p.p. do 150,7% - wynika z danych i szacunków TELEPOLIS.PL.

31. grudnia w polskich sieciach aktywnych było prawie 58 mln kart SIM. W ciągu 12 miesięcy przybyło ich prawie 1,5 mln, a wskaźnik penetracji kartami SIM wzrósł o 3,88 p.p. do 150,7% - wynika z danych i szacunków TELEPOLIS.PL.

W zeszłym roku jedynie Cyfrowy Polsat tracił karty SIM, wynikało to jednak ze zmiany podejścia do raportowania aktywnych kart prepaid i zaprzestania walki o przysłowiową "złotą patelnię". CP bez ceregieli czyści bazę kart po to, aby odsiać z niej nieaktywnych użytkowników. Jak zwykle w ujęciu całościowym prowadzi P4 z pozyskaniem na poziomie ponad 1,5 mln kart i przekroczył 20-procentowy udział w rynku.

Operator Na koniec 2014 Zmiana w 2014 Udział na koniec 2014 Zmiana udziału w 2014
T-Mobile 15,701 mln +0,138 mln 27,11% -0,43 p.p.
Orange 15,639 mln +0,304 mln 26,98% -0,13 p.p.
Cyfrowy Polsat 13,756 mln -0,737 mln 23,75% -1,89 p.p.
P4 12,287 mln +1,557 mln 21,19% +2,23 p.p.
Pozostali 0,550 mln +0,143 mln 0,95% +0,23 p.p.
Razem 57,923 mln +1,405 mln 100% -

Klienci abonamentowi to najcenniejsze aktywo każdego operatora. Ilościowo, jak i procentowo prowadzi tu Cyfrowy Polsat. Najgorszy split bazy ma natomiast T-Mobile, który na dodatek jeszcze bardziej obniżył go sobie w 2014 roku. 31. grudnia tylko niecałe 44% raportowanych kart SIM przez "madżentowych" było abonamentami.

Operator Abonamenty w bazie na koniec 2014 Zmiana w 2014
Cyfrowy Polsat 57,84% +4,87 p.p.
Orange 49,13% +1,33 p.p.
P4 47,29% +2,29 p.p.
T-Mobile 43,46% -0,92 p.p.

Najwięcej kart abonamentowych w 2014 roku pozyskał P4, minimalnie ponad 1 mln. Całkiem nieźle poszło Orange, który jednak osiągnął zaledwie połowę wyniku czwartego operatora. Jako jedyny na minusie był T-Mobile. Operator ten w zeszłym roku bardzo mocno pracował na swój wynik - a to podwyżką abonamentu o 5 zł, a to wysokimi cenami telefonów. Na razie w T-Mobile panuje bezkrólewie, z tymczasowym prezesem i zwolnioną połową dyrektorów rynku prywatnego. Odwrócenie tego złego trendu może potrwać wiele miesięcy.

Zobacz: T-Mobile podnosi abonament w niektórych starych taryfach.

Postpaid Liczba kart na koniec 2014 Zmiana w 2014 Udział w rynku na koniec 2014  Zmiana w udziale w 2014
Cyfrowy Polsat 7,956 mln +0,190 mln 28,14% -0,83 p.p.
Orange 7,679 mln +0,458 mln 27,16% +0,23 p.p.
T-Mobile 6,823 mln -0,226 mln 24,14% -2,16 p.p.
P4 5,810 mln +1,040 mln 20,55% +2,76 p.p.
Razem 28,268 mln +1,462 mln 100% -

CP rozpoczął, jako pierwszy operator, podawać liczbę tylko aktywnych kart prepaid. Jest to parametr o wiele lepiej ukazujący faktyczne postępy firm. 4,011 mln to te faktycznie aktywne (które wykonały w ostatnich 90 dniach płatną czynność bądź odebrały połączenie lub wiadomość), a 5,8 mln to te logujące się do sieci i zaraportowane do GUS. Dołączyć miało P4, ale ostatecznie z tego kroku wycofało się po, jak to określił prezes Jorgen Bang-Jensen, gruntownym przedyskutowaniu sprawy wewnątrz firmy.

Zobacz: Alternatywna rzeczywistość.

Prepaid Liczba kart na koniec 2014 Zmiana w 2014 Udział na koniec 2014 Zmiana udziału w 2014
T-Mobile 8,878 mln +0,364 mln 29,94% +1,28%
Orange 7,950 mln -0,154 mln 26,81% -0,47 p.p.
P4 6,477 mln +0,517 mln 21,84% +1,78 p.p.
Cyfrowy Polsat 5,800 mln -0,927 mln 19,56% -3,08 p.p.
Pozostali 0,550 mln +0,143 mln 1,85% +0,48 p.p.
Razem 29,655 mln +0,057 mln 100% -

Mimo, że niektórzy operatorzy MVNO (Inea, FM Group, Vectra, Multimedia itp.) i mali infrastrukturalni świadczą usługi abonamentowe, to w związku z problemami z pozyskaniem od nich precyzyjnych danych, wszystkich zaliczono do segmentu prepaid. Obarczone jest to niewielkim błędem, bo ich udział w całym rynku sięga zaledwie procenta.

Pośród pozostałych operatorów infrastrukturalnych, niecałe 30 tys. ma Aero2 obsługujący telefonię wRodzinie. W Orange kart MVNO było 22 tys., reszta przypada na operatorów działających na sieci Polkomtela (około 200 tys. Lycamobile, Dialog, FM Mobile) i P4 (około 300 tys. Virgin Mobile, Netia, Vectra, Multimedia), T-Mobile takich klientów nie ma.

Należy pamiętać, że niektórzy operatorzy wirtualni użyczają tylko swoich marek, a co za tym idzie ich karty doliczane są do bazy "dużych" operatorów, bo to oni według regulaminu świadczą usługi. Tak jest z tuBiedronka (T-Mobile) czy Red Bull Mobile (P4).

Zobacz: Pełny raport o przenośności numerów w 2014 roku

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: wł