DAJ CYNK

Pełny obraz polskiego rynku kart SIM po 2Q2014

WitekT

Prawo, finanse, statystyki

W II kwartale bazy aktywnych kart polskich operatorów powiększyły się o 118 tys. Tradycyjnie już najwięcej pozyskało P4 (332 tys.). Z pozostałych operatorów na plusie było tylko Orange - wynika z danych i szacunków TELEPOLIS.PL.

W II kwartale bazy aktywnych kart polskich operatorów powiększyły się o 118 tys. Tradycyjnie już najwięcej pozyskało P4 (332 tys.). Z pozostałych operatorów na plusie było tylko Orange - wynika z danych i szacunków TELEPOLIS.PL.

W 2012 roku cały rynek wzrastał nawet po milion w kwartale, w 2013 roku było to pół miliona, teraz zapowiadają się wyniki na poziomie poniżej 200 tys. Usługi głosowe raczej nie będą generowały już wzrostów, a cały rynek będzie dynamiczniej rósł dzięki usługom mobilnego dostępu do Internetu.

Razem (mln szt.)

Po 2Q14

Przyrost w 2Q14

Udział po 2Q14

Zmiana udziału w 2Q14

T-Mobile

15,675

-0,073

27,57%

-0,19 p.p.

Orange

15,461

+0,066

27,20%

+0,06 p.p.

Polkomtel

13,719

-0,176

24,13%

-0,36 p.p.

P4

11,275

+0,332

19,83%

+0,54 p.p.

Pozostali

0,721

-0,031

1,27%

-0,06 p.p.

Razem

56,851

+0,118

100%

0,00 p.p.


Ciekawie wypada porównanie zmian w procencie bazy (split), jaką stanowią karty abonamentowe u każdego z operatorów. Co ciekawe, tylko T-Mobile ten parametr się pogorszył i kolejny kwartał z rzędu był najgorszy na rynku.

Operator

Abonamenty

Zmiana w 2Q14

Polkomtel

53,59%

+0,62 p.p.

Orange

48,24%

+0,44 p.p.

P4

45,60%

+0,60 p.p.

T-Mobile

44,21%

-0,17 p.p.


Klienci abonamentowi to najbardziej cenny segment każdego operatora. Tu przez wiele lat królował Polkomtel. Po II kwartale nowym królem jest Orange, o 100 tys. wyprzedzając poprzedniego lidera. W prezentacji do wyników kwartalnych Cyfrowy Polsat odgrażał się jednak, że właśnie wraca do wzrostu w tym segmencie. Największe przyrosty w tym segmencie notuje jednak - jak zwykle - P4.

Postpaid (mln szt.)

Po 2Q14

Zmiana w 2Q14

Udział po 2Q14

Zmiana udziału w 2Q14

Orange

7,459

+0,099

27,75%

+0,11 p.p.

Polkomtel

7,352

-0,008

27,35%

-0,29 p.p.

T-Mobile

6,930

-0,059

25,78%

-0,46 p.p.

P4

5,141

+0,217

19,13%

+0,64 p.p.

Razem

26,882

+0,249

100%

0,00 p.p.


W prepaidzie, od momentu wprowadzenia rocznej ważności konta, liderem jest T-Mobile i wydaje się, że może długo nie oddać prowadzenia. Dość ciekawym ruchem jest podanie przez Polkomtel danych dotyczących aktywnych kart SIM w tym segmencie - czyli takich, które wykonały jakąś czynność w ciągu kwartału. Tych jest 65% w całej bazie. Przekładając te dane na cały rynek może to wskazywać, że kart prepaid "w szufladach" jest aż 10,5 mln.

Prepaid (mln szt.)

Po 2Q14

Zmiana w 2Q14

Udział po 2Q14

Zmiana udziału w 2Q14

T-Mobile

8,745

-0,014

29,18%

0,08 p.p.

Orange

8,002

-0,033

26,70%

+0,01 p.p.

Polkomtel

6,367

-0,168

21,25%

-0,47 p.p.

P4

6,134

+0,115

20,47%

+0,47 p.p.

Pozostali

0,721

-0,031

2,41%

-0,09 p.p.

Razem

29,969

-0,131

100%

0,00 p.p.


Mimo, że niektórzy operatorzy MVNO (Inea, FM Group, Vectra, Multimedia itp.) i mali infrastrukturalni świadczą usługi abonamentowe, to w związku z problemami z pozyskaniem od nich precyzyjnych danych, wszystkich zaliczono do segmentu prepaid. Obarczone jest to niewielkim błędem, bo ich udział w całym rynku sięga zaledwie 1,27%.

Pośród pozostałych operatorów infrastrukturalnych, około 60 tys. ma CenterNet obsługujący telefonię wRodzinie, a około 270 tys. Cyfrowy Polsat (transmisja danych). Z informacji i szacunków TELEPOLIS.PL wynika, że na koniec II kwartału roku operatorzy wirtualni działający w sieci:
  • Orange - mieli 32 tys. kart (nie więcej niż tysiąc działających na platformie MNI Mobile, kilkanaście tys. w Inei współpracującej z Telogic, 13,3 tys. należące do Astera/UPC),
  • T-Mobile - mieli 0 kart (odkąd zmigrowano klientów Mobilkinga do sieci Orange),
  • Polkomtela - mieli poniżej 200 tys. kart (w tym około 40 tys. Diallo, po kilka tys. mBank mobile, FM Group, Klucz Mobile, reszta to Lyca Mobile),
  • P4 - mieli około 200 tys. kart (niecałe 20 tys. mobilnego dostępu do Internetu w Netii, oraz po około 30-40 tys. w Multimedii i Vectrze, a także ponad 100 tys. kart Virgin Mobile i kilkanaście tys. Mobile Vikings).

Należy pamiętać, że niektórzy operatorzy wirtualni użyczają tylko swoich marek, a co za tym idzie ich karty doliczane są do bazy "dużych" operatorów, bo to oni według regulaminu świadczą usługi. Tak jest z tuBiedronka (T-Mobile) czy Red Bull Mobile (P4).

Zobacz: Pełny raport o przenośności numerów w 1H2014.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: wł