DAJ CYNK

Pełny obraz polskiego rynku kart SIM po 1Q2015

WitekT

Prawo, finanse, statystyki

31. marca w polskich sieciach aktywnych było ponad 58,4 mln kart SIM. W I kwartale przybyło ich prawie 0,5 mln, a wskaźnik penetracji kartami SIM wzrósł o 2,24 p.p. do 151,86% - wynika z danych i szacunków TELEPOLIS.PL.

31. marca w polskich sieciach aktywnych było ponad 58,4 mln kart SIM. W I kwartale przybyło ich prawie 0,5 mln, a wskaźnik penetracji kartami SIM wzrósł o 2,24 p.p. do 151,86% - wynika z danych i szacunków TELEPOLIS.PL.

W I kwartale najwięcej kart stracił Orange, bo aż 111 tys. Temu operatorowi wyraźnie ciąży rynek prepaid, podobnie jak Cyfrowemu Polsatowi (Polkomtelowi), który jednak celowo czyści bazę klientów przedpłaconych. Jak zwykle w ujęciu całościowym prowadzi P4 z pozyskaniem na poziomie prawie 0,4 mln kart, dobijający do 22-procentowego udziału w rynku.

Operator Na koniec 1Q15 Zmiana w 1Q15 Udział na koniec 1Q15 Zmiana udziału w 1Q15
T-Mobile 15,794 mln +0,093 mln 27,04% -0,07 p.p.
Orange 15,518 mln -0,111 mln 26,57% -0,42 p.p.
Cyfrowy Polsat 13,688 mln -0,068 mln 23,43% -0,32 p.p.
P4 12,685 mln +0,398 mln 21,72% +0,50 p.p.
Pozostali 0,730 mln +0,180 mln 1,25% +0,30 p.p.
Razem 58,415 mln +0,492 mln 100% -

Klienci abonamentowi to najcenniejsze aktywo każdego operatora. Ilościowo, jak i procentowo prowadzi tu Cyfrowy Polsat. Najgorszy split bazy ma natomiast T-Mobile, który na dodatek jeszcze bardziej obniżył go sobie w I kwartale. 31. marca tylko niecałe 44% raportowanych kart SIM przez "madżentowych" było abonamentami. Klienci abonamentowi u każdego operatora odpowiadają za ponad 80% przychodów od klientów, klienci prepaid zapewniają niecałe 20%.

Operator Abonamenty w bazie na koniec 1Q15 Zmiana w 1Q15
Cyfrowy Polsat 58,36% +0,52 p.p.
Orange 49,79% +0,66 p.p.
P4 48,34% +1,05 p.p.
T-Mobile 42,95% -0,50 p.p.

Najwięcej kart abonamentowych w I kwartale pozyskał P4, trochę ponad 0,3 mln. Orange i Polkomtelowi poszło w miarę podobnie (30-50 tys. na plusie). Jako jedyny na minusie był T-Mobile. Od roku u tego operatora nie dzieje się dobrze. Odwrócenie trendu może potrwać wiele miesięcy, a przy tym tempie rozwoju sytuacji jeszcze w tym roku "fioletowi" prześcigną "madżentowych" z ilości kart abonamentowych.

Zobacz: T-Mobile podnosi abonament w niektórych starych taryfach.

Postpaid Liczba kart na koniec 1Q15 Zmiana w 1Q15 Udział w rynku na koniec 1Q15 Zmiana w udziale w 1Q15
Cyfrowy Polsat 7,988 mln +0,032 mln 27,90% -0,25 p.p.
Orange 7,727 mln +0,048 mln 26,99% -0,18 p.p.
T-Mobile 6,784 mln -0,039 mln 23,69% -0,44 p.p.
P4 6,132 mln +0,322 mln 21,42% +0,86 p.p.
Razem 28,631 mln +0,363 mln 100% -

CP rozpoczął, jako pierwszy operator, podawać liczbę tylko aktywnych kart prepaid. Jest to parametr o wiele lepiej ukazujący faktyczne postępy firm. 3,969 mln (spadek w I kwartale o 42 tys.) to te faktycznie aktywne (które wykonały w ostatnich 90 dniach płatną czynność bądź odebrały połączenie lub wiadomość), a 5,7 mln (spadek o 100 tys.) to te logujące się do sieci i zaraportowane do GUS. Dołączyć miało P4, ale ostatecznie z tego kroku wycofało się po, jak to określił prezes Jorgen Bang-Jensen, gruntownym przedyskutowaniu sprawy wewnątrz firmy.

Zobacz: Alternatywna rzeczywistość.

Prepaid Liczba kart na koniec 1Q15 Zmiana w 1Q15 Udział na koniec 1Q15 Zmiana udziału w 1Q15
T-Mobile 9,010 mln +0,132 mln 30,25% +0,31%
Orange 7,791 mln -0,159 mln 26,16% -0,65 p.p.
P4 6,553 mln +0,076 mln 22,00% +0,16 p.p.
Cyfrowy Polsat 5,700 mln -0,100 mln 19,14% -0,42 p.p.
Pozostali 0,730 mln +0,180 mln 2,45% +0,60 p.p.
Razem 29,784 mln +0,129 mln 100% -

Mimo, że niektórzy operatorzy MVNO (Inea, FM Group, Vectra, Multimedia itp.) i mali infrastrukturalni świadczą usługi abonamentowe, to w związku z problemami z pozyskaniem od nich precyzyjnych danych, wszystkich zaliczono do segmentu prepaid. Obarczone jest to niewielkim błędem, bo ich udział w całym rynku sięga ledwie ponad procenta.

Pośród pozostałych operatorów infrastrukturalnych, około 20 tys. ma Aero2 obsługujący telefonię wRodzinie. W Orange kart MVNO było 11 tys., reszta przypada na operatorów działających na sieci Polkomtela (około 250 tys. Lycamobile, Dialog, FM Mobile) i P4 (około 400 tys. Virgin Mobile, Netia, Vectra, Multimedia), T-Mobile takich klientów nie ma (Vectone rozpoczął wysyłanie starterów dopiero na początku II kwartału).

Należy pamiętać, że niektórzy operatorzy wirtualni użyczają tylko swoich marek, a co za tym idzie ich karty doliczane są do bazy "dużych" operatorów, bo to oni według regulaminu świadczą usługi. Tak jest z tuBiedronka (T-Mobile) czy Red Bull Mobile (P4).

Zobacz: Pełny raport o przenośności numerów w 1Q2015.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: wł