31. marca w polskich sieciach aktywnych było ponad 58,4 mln kart SIM. W I kwartale przybyło ich prawie 0,5 mln, a wskaźnik penetracji kartami SIM wzrósł o 2,24 p.p. do 151,86% - wynika z danych i szacunków TELEPOLIS.PL.
31. marca w polskich sieciach aktywnych było ponad 58,4 mln kart SIM. W I kwartale przybyło ich prawie 0,5 mln, a wskaźnik penetracji kartami SIM wzrósł o 2,24 p.p. do 151,86% - wynika z danych i szacunków TELEPOLIS.PL.
W I kwartale najwięcej kart stracił Orange, bo aż 111 tys. Temu operatorowi wyraźnie ciąży rynek prepaid, podobnie jak Cyfrowemu Polsatowi (Polkomtelowi), który jednak celowo czyści bazę klientów przedpłaconych. Jak zwykle w ujęciu całościowym prowadzi P4 z pozyskaniem na poziomie prawie 0,4 mln kart, dobijający do 22-procentowego udziału w rynku.
Operator |
Na koniec 1Q15 |
Zmiana w 1Q15 |
Udział na koniec 1Q15 |
Zmiana udziału w 1Q15 |
T-Mobile |
15,794 mln |
+0,093 mln |
27,04% |
-0,07 p.p. |
Orange |
15,518 mln |
-0,111 mln |
26,57% |
-0,42 p.p. |
Cyfrowy Polsat |
13,688 mln |
-0,068 mln |
23,43% |
-0,32 p.p. |
P4 |
12,685 mln |
+0,398 mln |
21,72% |
+0,50 p.p. |
Pozostali |
0,730 mln |
+0,180 mln |
1,25% |
+0,30 p.p. |
Razem |
58,415 mln |
+0,492 mln |
100% |
- |
Klienci abonamentowi to najcenniejsze aktywo każdego operatora. Ilościowo, jak i procentowo prowadzi tu Cyfrowy Polsat. Najgorszy split bazy ma natomiast T-Mobile, który na dodatek jeszcze bardziej obniżył go sobie w I kwartale. 31. marca tylko niecałe 44% raportowanych kart SIM przez "madżentowych" było abonamentami. Klienci abonamentowi u każdego operatora odpowiadają za ponad 80% przychodów od klientów, klienci prepaid zapewniają niecałe 20%.
Operator |
Abonamenty w bazie na koniec 1Q15 |
Zmiana w 1Q15 |
Cyfrowy Polsat |
58,36% |
+0,52 p.p. |
Orange |
49,79% |
+0,66 p.p. |
P4 |
48,34% |
+1,05 p.p. |
T-Mobile |
42,95% |
-0,50 p.p. |
Najwięcej kart abonamentowych w I kwartale pozyskał P4, trochę ponad 0,3 mln. Orange i Polkomtelowi poszło w miarę podobnie (30-50 tys. na plusie). Jako jedyny na minusie był T-Mobile. Od roku u tego operatora nie dzieje się dobrze. Odwrócenie trendu może potrwać wiele miesięcy, a przy tym tempie rozwoju sytuacji jeszcze w tym roku "fioletowi" prześcigną "madżentowych" z ilości kart abonamentowych.
Zobacz: T-Mobile podnosi abonament w niektórych starych taryfach.
Postpaid |
Liczba kart na koniec 1Q15 |
Zmiana w 1Q15 |
Udział w rynku na koniec 1Q15 |
Zmiana w udziale w 1Q15 |
Cyfrowy Polsat |
7,988 mln |
+0,032 mln |
27,90% |
-0,25 p.p. |
Orange |
7,727 mln |
+0,048 mln |
26,99% |
-0,18 p.p. |
T-Mobile |
6,784 mln |
-0,039 mln |
23,69% |
-0,44 p.p. |
P4 |
6,132 mln |
+0,322 mln |
21,42% |
+0,86 p.p. |
Razem |
28,631 mln |
+0,363 mln |
100% |
- |
CP rozpoczął, jako pierwszy operator, podawać liczbę tylko aktywnych kart prepaid. Jest to parametr o wiele lepiej ukazujący faktyczne postępy firm. 3,969 mln (spadek w I kwartale o 42 tys.) to te faktycznie aktywne (które wykonały w ostatnich 90 dniach płatną czynność bądź odebrały połączenie lub wiadomość), a 5,7 mln (spadek o 100 tys.) to te logujące się do sieci i zaraportowane do GUS. Dołączyć miało P4, ale ostatecznie z tego kroku wycofało się po, jak to określił prezes Jorgen Bang-Jensen,
gruntownym przedyskutowaniu sprawy wewnątrz firmy.
Zobacz: Alternatywna rzeczywistość.
Prepaid |
Liczba kart na koniec 1Q15 |
Zmiana w 1Q15 |
Udział na koniec 1Q15 |
Zmiana udziału w 1Q15 |
T-Mobile |
9,010 mln |
+0,132 mln |
30,25% |
+0,31% |
Orange |
7,791 mln |
-0,159 mln |
26,16% |
-0,65 p.p. |
P4 |
6,553 mln |
+0,076 mln |
22,00% |
+0,16 p.p. |
Cyfrowy Polsat |
5,700 mln |
-0,100 mln |
19,14% |
-0,42 p.p. |
Pozostali |
0,730 mln |
+0,180 mln |
2,45% |
+0,60 p.p. |
Razem |
29,784 mln |
+0,129 mln |
100% |
- |
Mimo, że niektórzy operatorzy MVNO (Inea, FM Group, Vectra, Multimedia itp.) i mali infrastrukturalni świadczą usługi abonamentowe, to w związku z problemami z pozyskaniem od nich precyzyjnych danych, wszystkich zaliczono do segmentu prepaid. Obarczone jest to niewielkim błędem, bo ich udział w całym rynku sięga ledwie ponad procenta.
Pośród pozostałych operatorów infrastrukturalnych, około 20 tys. ma Aero2 obsługujący telefonię
wRodzinie. W Orange kart MVNO było 11 tys., reszta przypada na operatorów działających na sieci Polkomtela (około 250 tys. Lycamobile, Dialog, FM Mobile) i P4 (około 400 tys. Virgin Mobile, Netia, Vectra, Multimedia), T-Mobile takich klientów nie ma (Vectone rozpoczął wysyłanie starterów dopiero na początku II kwartału).
Należy pamiętać, że niektórzy operatorzy wirtualni użyczają tylko swoich marek, a co za tym idzie ich karty doliczane są do bazy "dużych" operatorów, bo to oni według regulaminu świadczą usługi. Tak jest z tuBiedronka (T-Mobile) czy Red Bull Mobile (P4).
Zobacz: Pełny raport o przenośności numerów w 1Q2015.
Źródło tekstu: wł