Od rana trwa globalna awaria znacznej części stron internetowych. Powodem niedostępność 3 z 5 serwerowni OVH.
OVH to jedna z największych firm hostingowych na świecie, od której sprawności zależy dostępność tysięcy stron internetowych. Przed południem nie można było się dostać na takie serwisy jak kwejk.pl, JakDojade.pl, WitrtualneMedia, legia.net czy pkp.pl i wiele innych właśnie z powodu awarii OVH.
Ta niestety była poważna. O 7 rano padło zasilanie w centrum danych w Strasburgu, a pomocnicze generatory nie wystartowały. Na to nałożyła się awaria części sieci szkieletowej i odcięte zostały dodatkowo centra w Wielkiej Brytanii i Francji. Spośród działających zostało tylko to warszawskie i ulokowane w Kanadzie.
O ile Azja czy obie Ameryki nie są aż tak zależne od OVH, to nastąpił paraliż praktycznie całej Europy. W pozostałych częściach świata dominują chmury Google'a, Microsoftu i Amazonu.
Oficjalny komunikat OVH:
Dziś rano miały miejsce dwa niezależne od siebie incydenty: pierwszy miał wpływ na francuskie centrum danych w Strasburgu (SBG), drugi dotknął usługi zlokalizowane w Roubaix na północy Francji (RBX). W centrum w Strasburgu (SBG) działają 3 centra danych OVH, a 1 jest w budowie. W RBX uruchomionych jest 7 centrów danych.
Strasburg (SBG):
Centrum danych w Strasburgu doświadczyło problemów z energią elektryczną. Zasilanie zostało wznowione, a usługi dla klientów firmy są przywracane. Dla części klientów firmy usługi i serwisy na nich hostowane są już dostępne. Czas przywrócenia pozostałych usług wyniesie od 5 minut do 3-4 godzin.
System monitoringu OVH pozwala na bieżąco sprawdzać, którzy klienci nadal odczuwają skutki awarii - firma cały czas pracuje nad ich przywróceniem.
Roubaix (RBX):
Wystąpił problem z naszą siecią światłowodową, która łączy centrum danych w Roubaix z punktami pozwalającymi na połączenie z innymi sieciami, zlokalizowanymi w Paryżu, Frankfurcie, Amsterdamie, Londynie oraz Brukseli. Źródłem problemu był błąd oprogramowania na sprzęcie sieciowym, który spowodował utratę konfiguracji i trudności z połączeniem w RBX. Z chwilą zdiagnozowania problemu, pracownicy OVH uruchomili kopię zapasową konfiguracji oprogramowania, a centrum danych może ponownie działać. Incydent w Roubaix został już rozwiązany. Obecnie zespół OVH razem z producentem oprogramowania szuka źródła błędu, aby wyeliminować podobne zdarzenia w przyszłości.
OVH obecnie sprawdza informacje o czasie przywrócenia pełnego działania centrum danych w Strasburgu dla wszystkich usług oraz klientów firmy. OVH opublikuje ponadto wszystkie szczegóły techniczne dotyczące źródła obu incydentów.
Bardzo i szczerze przepraszamy wszystkich naszych Klientów oraz Użytkowników sieci, którzy zostali dotknięci przez zaistniałą sytuację. Doświadczyliśmy jednocześnie dwóch, niezależnych zdarzeń, które wpłynęły na wszystkich Klientów Roubaix (RBX) między godziną 8:15 a 10:37 oraz wszystkich Klientów centrum danych w Strasburgu między godziną 07:15 a 11:15. Prace nad przywróceniem pełnego działania data center w Strasburgu nadal trwają.
Octave Klaba, CEO OVH
Źródło tekstu: Bankier, Wyborcza, Twitter, wł