Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Pajacyki, czyli nie przesadź w T-Mobile z życzeniami

Pajacyki, czyli nie przesadź w T-Mobile z życzeniami

LuiN 22 Grudnia 2017 21:12

14 18

t mobile fup sms

Święta Bożego Narodzenia i Sylwester to okres, w którym wysyłamy najwięcej SMS-ów i MMS-ów. Użytkownicy T-Mobile muszą jednak zachować czujność - ich nolimit ma limity i surowe kary za ich nieprzestrzeganie.

Od 6 października w ofertach abonamentowej i na kartę T-Mobile obowiązują nowe regulaminy świadczenia usług telekomunikacyjnych. Operator jasno określa w nich jak dużo trzeba wysłać wiadomości SMS/MMS, by mogła być naliczona kara 1500 zł (osoby prywatne) lub nawet 5000 zł (firmy). Tak wysokie kary dotyczą zarówno oferty na kartę, jak i abonamentowej.

Na ile możemy sobie bezkarnie pozwolić?

Poniżej przedstawiamy limity dla usług krajowych (takie same w ofercie abonamentowej i na kartę). Szczególnie zastanawiać mogą SMS-y, których limit przy kodowaniu polskich znaków spokojnie można podzielić przez 2 (do 70 znaków na SMS).

Limity miesięczne (oferta na kartę) lub na cykl rozliczeniowy (abonament):
  • wysyłanie ponad 500 wiadomości SMS/MMS dziennie przez ponad 3 dni w miesiącu (firmy 750),
  • maksymalnie 5000 wiadomości SMS/MMS miesięcznie (firmy 10000),
  • połączenia i wiadomości SMS/MMS na maksymalnie 500 numerów w miesięcznie (firmy 750),
  • połączenia głosowe trwające łącznie 8h dziennie przez ponad 3 dni w miesiącu (firmy 12h),

Praktyka

Wybraliśmy jedne z wielu dostępnych w sieci życzeń świątecznych i wkleiliśmy je do aplikacji SMS. Licznik pokazał 6 wiadomości SMS:

W dzień Bożego Narodzenia, wszyscy wokół ślą życzenia. Lista życzeń bardzo długa czy spamiętać mi się uda? Zdrowia, szczęścia pomyślności, niech się trafi karp bez ości, by w ten wigilijny czas nic nie kuło w gardło Was. Spod choinki niech wysypie się prezentów worek cały, a świat wokół niech przez chwilę chociaż będzie śnieżno biały. Życzy Telepolis z rodziną ;-)




By pokonać dzienny limit kwalifikowany do "masowego rozsyłania wiadomości", wystarczy takie życzenia przesłać na 84 numery. Możemy oczywiście wysłać ich mniej, a do limitu dobić bardziej tradycyjną komunikacją.

Jeśli wynik ten (ponad 500 SMS-ów) w ciągu miesiąca osiągniemy więcej niż 3 razy, nielimitowana oferta na kartę T-Mobile może nagle kosztować nie 25 zł lecz 1525 zł czy nawet 5025 zł.

A co na to inne sieci?

Pozostałe duże sieci komórkowe nie podają konkretnych liczb, po osiągnięciu których może być naliczona regulaminowa kara. Nie znaczy to jednak, że generowany przez nas ruch nie jest analizowany pod kątem nadużyć i tych kar do 5000 zł nie ma. To naturalne zabezpieczenie, które pozwana m.in. oferować w Polsce tak tanie usługi telekomunikacyjne na tle innych krajów UE.

Chociaż T-Mobile raczej nie zacznie z marszu naliczać kar osobom, które przesadnie ulegają świątecznej atmosferze. Warto jednak zachować umiar, by potem nie musieć tłumaczyć się różowemu operatorowi ze swojego bogatego życia osobistego.

T-Mobile uspokaja

Skontaktowaliśmy się z T-Mobile i przekazano nam, że jest to wyłącznie zapis dający operatorowi prawną możliwość zareagowania w sytuacjach "nadzwyczajnych". Zapewniono nas także, że nie ma procedur, które by weryfikowały i z automatu karały użytkowników po przekroczeniu powyższych limitów. Każdy przypadek jest analizowany indywidualnie. Dlatego też zwykli użytkownicy (a nawet tacy mniej zwykli :-)) nie mają powodu do zawracania sobie głowy tymi zapisami regulaminów. T-Mobile wspomniał także, że tego typu zapisy są spotykane również u innych operatorów w Europie.

Zobacz: regulamin świadczenia usług telekomunikacyjnych T-Mobile, ważny od 6.10.2017

Źródło tekstu: wł     

w sumie: 177
  • 0

    162. ~biala  2017-12-26 10:03:36  host: public-gprs351608.centertel.pl

    @159 Jarekt, żaden z zarządzanych przeze mnie abo nie otrzymał powiadomienia o zmianie RŚUT. Wierzyć się nie chce, żeby TM się tak podkładał i narażał na masowe zrywanie umów z niespłaconymi telefonami. Może te zmiany dotyczą prepaida i umów zawartych po 06.10? Przecież RŚUT jest integralną częścią umowy, jeśli operator może ją dowolnie zmieniać (przy pomocy RŚUT) to podważa sens istnienia abonamentu, bo on niczego klientowi nie gwarantuje i niczym nie różni się od oferty na kartę:)

  • 0

    163.  2017-12-26 12:18:16

    @162 biala, T-Mobile ma dwa osobne RŚUT - jeden dla prepaida i drugi dla abo i w obydwu dodano te limity i kary od 6 października.
    Dla abo RŚUT nosi nazwę D_007_0005528.pdf (a jakże), a dla prepaida D_007_0000413.pdf (również oczywista nazwa).

    Operator może sobie dowolnie (w granicach prawa) zmieniać RŚUT (może sobie wprowadzić np. jakieś limity i kary za ich przekroczenie) ale właśnie najpóźniej miesiąc przez ich wprowadzeniem musi poinformować wszystkich obecnych abonentów (bo ich wszystkich ten RŚUT zacznie za miesiąc obowiązywać) o tych zmianach i poinformować, że mogą rozwiązać umowę bez naliczenia kary i w trybie natychmiastowym (jeśli zmiany nie są spowodowana zmianami w prawie) jeśli się na te zmiany nie zgadzają.

    A prepaidowców powinien poinformować przynajmniej SMSem - czego również nie uczynił.

    Jak dla mnie jet to największy przekręt (choćby ze względu na ilość dotkniętych klientów) i naruszenie zbiorowych interesów konsumentów w historii telekomunikacji w Polsce.

    W dodatku, chodzi nie tylko o wprowadzenie po cichu jakichś limitów w RŚUT (które to limity obowiązują wszystkich - łącznie ze starymi umowami) ale limitów i olbrzymich kar nawet w prepaidzie: 1500zł dla osób fizycznych i 5000zł dla firm (od jednego numeru!).

    I nie ma znaczenia czy te kary będą faktycznie momentalnie naliczane czy nigdy nie zostaną naliczone. Chodzi o sam fakt wprowadzenia tych zapisów w RŚUT w sposób niezgodny z prawem i który dotknął każdego klienta T-Mobile (prepaid, abo, osoba, firma, stare umowy, obecne umowy, przyszłe umowy - wszystkich w T-Mobile).

  • 0

    164. ~biala  2017-12-26 17:00:53  host: public-gprs362670.centertel.pl

    @163 Jarekt, na temat absurdalności tej kary zwłaszcza w stosunku do prepaida nie będę się wypowiadać, bo chyba już wszytko zostało powiedziane:) Skupiam się na abo i możliwości są dwie: albo to jest mega przekręt albo zmiana dotyczy tylko umów podpisanych po 06.10. Opcja z przekrętem wydaje mi się nieprawdopodobna właśnie ze względu na skalę i skutki. Dlatego uważam, że brak powiadomienia oznacza, że stare umowy dopóki nie zostaną aneksowane podlegają pod RŚUT sprzed 06.10. Przecież TM musiało sobie zdawać sprawę, że prędzej czy później akcja nabierze rozgłosu. Czy to możliwe, żeby z takim przytupem łamali prawo?:) nie licząc się z konsekwencjami? Klienci teraz sprawnie składają skargi. Co zyska TM? Strat związanych z "bezkarnym" zrywaniem umów nie da się uniknąć, bo wobec zatajenia informacji klient ma wygraną w kieszeni a dodatkowo TM zarobi nawiązkę od UKE. Chyba że operator przekalkulował, że taki scenariusz jest bardziej opłacalny, bo nie każdy zdecyduje się pójść na wojnę:)

  • 0

    165.  2017-12-26 17:22:52

    @164 biala, stare umowy, zawarte przed 6 października, od 6 października podlegają pod nowe RŚUT. W danym momencie, umowy podlegają pod RŚUT, który w danym momencie obowiązuje. Od 6.10 WSZYSTKICH obowiązuje nowy RŚUT. Do 5.10 WSZYSTKICH obowiązywał stary RŚUT.

    RŚUT to nie promocja, cennik czy usługa. To coś zupełnie odmiennego, znacznie większego i poważniejszego (mimo, że prawie nikt RŚUT nie zna i nie czyta).

    RŚUT jak sama nazwa wskazuje to opis tego jak operator świadczy usługi, jakie są prawa i obowiązki stron i jakie np. ograniczenia i kary (jeśli jakieś w ogóle są). Dlatego obowiązuje tylko jeden w danym momencie i od 6.10.2017r obowiązuje nowy RŚUT wszystkich abonentów. Tak jest zawsze i wszędzie z RŚUT.

    Dlatego, gdy wchodzi nowy RŚUT, operator ma obowiązek poinformować abonentów, że RŚUT się zmienia i przysługuje Ci prawo rozwiązania umowy (bo się nie zgadzasz na nowe warunki) przy czym jeżeli zmiana w RŚUT nastąpiła z powodu zmiany prawa, to zerwanie umowy kończy się karą, a gdy jest to zmiana niezwiązana ze zmianą prawa (jak ta obecna o limitach i olbrzymich karach finansowych nawet w prepaid), to zerwanie umowy jest bez naliczania kar.

    Gdyby możliwe było istnienie dwóch czy więcej RŚUT, no to operator nie musiałby informować o zmianach.
    A każde dziecko wie, że właśnie operator musi informować o z mianach w RŚUT, bo właśnie nie mogą być 2 czy 3 czy więcej RŚUT.

  • 0

    166.  2017-12-26 17:42:00

    Zmiana regulaminu

    Podczas trwania umowy operator telekomunikacyjny ma prawo dokonać zmian w regulaminie usług (RŚUT). Jednakże o każdej zmianie konsument powinien być poinformowany.
    Ważny jest sposób przekazania informacji oraz czas w jakim to nastąpi. Otóż abonentowi powinien być doręczony nowy regulamin z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego (jednego miesiąca) przed wprowadzeniem tych zmian w życie.
    W przypadku wprowadzenia zmian do regulaminu świadczenia usług, konsument ma prawo wybory: albo przyjąć proponowane przez operatora zmiany albo też wypowiedzieć umowę.

    Ważne

    W przypadku wypowiedzenia umowy przez abonenta z powodu zmiany regulaminu świadczenia usług (wynikającej z niczym nieskrępowanej decyzji Dostawcy, np. zmiana polityki firmy, wprowadzenie nowych usług, opłat, kar etc), dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze. To znaczy, ze konsument nie będzie musiał zwracać przyznanej mu wcześniej ulgi.

    Przykład

    Pan Marcin zawarł umowę operatorem telefonii komórkowej na okres 36 miesięcy. Przyznano mu ulgę na telefon w wysokości 999 zł – telefon kupił za 1 zł., a normalnie kosztowałby go 1000 zł. Warunkiem skorzystania z tej ulgi było zobowiązanie się do nie rozwiązywania umowy przez upływem 36 miesięcy. Po upływie 1 roku, Pan Marcin został poinformowany, że regulamin świadczenia usług ulega zmianie. Po dokładnej analizie nowej oferty Pan Marcin doszedł do wnioski, że nie jest to dla niego korzystna zmiana, dlatego też chce wypowiedzieć umowę. W takiej sytuacji nie będzie on musiał zwrócić otrzymanej ulgi.

    http://tlp.is/fv4

  • 0

    167.  2017-12-26 17:43:03

    UOKiK:

    Czy operator może samodzielnie zmienić regulamin świadczenia usług? Czy nowy regulamin mnie obowiązuje? Co zrobić, jeśli nie akceptuję nowego regulaminu?

    Regulamin świadczenia usług telekomunikacyjnych jest wzorcem umownym. Kodeks cywilny i ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2004 r. nr 171, poz. 1800 ze zm.) regulują konsekwencje zmiany regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych w trakcie trwania umowy.

    Operator telekomunikacyjny może samodzielnie zmienić regulamin świadczenia usług lub cennik, jeżeli w umowie zawarta jest odpowiednia klauzula modyfikacyjna określająca precyzyjnie przesłanki dokonania zmiany, zakres oraz tryb wprowadzanych zmian, a wskazane w klauzuli okoliczności rzeczywiście wystąpiły. W takiej sytuacji konsumentowi przysługuje prawo do wypowiedzenia umowy.

    Operator telekomunikacyjny powinien także powiadomić konsumenta o dokonanych zmianach z wyprzedzeniem co najmniej jednego miesiąca przed wprowadzeniem ich w życie. Okres ten może być krótszy, jeżeli konieczność dokonania zamiany regulaminu wynikała z przepisów prawa lub decyzji Prezesa UKE, a przepisy te zostały opublikowane z wyprzedzeniem krótszym niż miesiąc przed ich wejściem w życie lub okres taki wynika z decyzji Prezesa UKE. Jednocześnie operator telekomunikacyjny winien poinformować konsumenta o przysługującym mu prawie wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji proponowanych zmian.

    Jeśli konsument nie wypowie umowy w najbliższym możliwym terminie wypowiedzenia, to oznacza to, że akceptuje zmiany i od tej pory jest związany nowym regulaminem. Termin na realizację przez konsumenta prawa do wypowiedzenia umowy nie powinien być krótszy niż do dnia wejścia w życie proponowanych zmian regulaminu.

    Przy zmianach regulaminu świadczenia usług lub zmianach cennika skutkujących podwyższeniem cen możliwe jest rozstanie się z operatorem bez ponoszenia konsekwencji f

  • 0

    168.  2017-12-26 17:43:56

    ...(ciąg dalszy bo ucięło)

    Przy zmianach regulaminu świadczenia usług lub zmianach cennika skutkujących podwyższeniem cen możliwe jest rozstanie się z operatorem bez ponoszenia konsekwencji finansowych. Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy konieczność zmiany regulaminu lub cennik wynika ze zmiany przepisów prawa, uznania jakiejś klauzuli za niedozwoloną albo z decyzji wydanej przez Prezesa UKE, na podstawie art. 63 ust. 2a Prawa telekomunikacyjnego. W takiej sytuacji jeśli przy zawieraniu umowy abonent otrzymał ulgę, to przy wypowiadaniu umowy z powodu zmian w regulaminie operator może żądać zwrotu części ulgi przyznanej abonentowi przy zawieraniu umowy (pomniejszonej jednak proporcjonalnie za okres od zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania).

    http://tlp.is/fv5

  • 0

    169.  2017-12-26 17:43:57

    ...(ciąg dalszy bo ucięło)

    Przy zmianach regulaminu świadczenia usług lub zmianach cennika skutkujących podwyższeniem cen możliwe jest rozstanie się z operatorem bez ponoszenia konsekwencji finansowych. Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy konieczność zmiany regulaminu lub cennik wynika ze zmiany przepisów prawa, uznania jakiejś klauzuli za niedozwoloną albo z decyzji wydanej przez Prezesa UKE, na podstawie art. 63 ust. 2a Prawa telekomunikacyjnego. W takiej sytuacji jeśli przy zawieraniu umowy abonent otrzymał ulgę, to przy wypowiadaniu umowy z powodu zmian w regulaminie operator może żądać zwrotu części ulgi przyznanej abonentowi przy zawieraniu umowy (pomniejszonej jednak proporcjonalnie za okres od zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania).

    http://tlp.is/fv5

  • 1

    170.  2017-12-26 17:46:43

    Mówiąc krótko: przekręt stulecia w T-Mobile.

  • 1

    171. ~Piotr  2017-12-26 18:08:36  host: 178.62.230.233

    Rodzi się oczywiste pytanie: czy ktoś z czytelników Telepolis poinformował już UOKiK oraz UKE o tym niebywałym przekręcie? Bo coś wydaje mi się, że póki co T-Mobile czuje się całkowicie bezkarnie.

  • 1

    172. ~AbonentCyfrowegoShitu  2017-12-26 19:24:27  host: apn-31-0-65-95.dynamic.gprs.plus.pl

    No to od jutra mozna pisać do UOKiK, może być ciekawie, a z drugiej strony to co takie T mobile nie ma prawników na etacie kancelarii? Oni nie wiedzą że wypuszczają takiego babola? Przecież to jest tak śmierdząca sprawa że musi wypłynąć.

  • 1

    173. ~AbonentCyfrowegoShitu  2017-12-26 19:29:52  host: apn-31-0-65-95.dynamic.gprs.plus.pl

    Nagłośnienie tej konkretnej sprawy to może być początek uregulowania tych pseudo nolimitów i zainteresowania się odpowiednich urzędów tematem wciskania kitu przez operatorów.

  • 1

    174. ~-abc  2017-12-26 21:10:14  host: public-gprs386169.centertel.pl

    tylko wiadomo jak sa umowy podpisywane ze sprzetem w T ,gdzie część abo jest rabatowana czasami do 1pln/miech przez cala umowe,a suma rat za sprzet wychodzi wiecej niz sprzet kupiony w jakimkolwiek elektro-markecie,stad T nic nie traci przy rozwiazaniu umowy.

  • 1

    175. ~biala  2017-12-26 21:41:18  host: public-gprs362248.centertel.pl

    Może się okazać, że TM więcej straci na skardze klienta, który doniesie do UKE, że nie został w prawidłowy sposób powiadomiony o prawie do zerwania umowy niż na klientach, którzy z możliwości rozwiązania umowy by skorzystali:)
    Z mojego punktu widzenia operator wcale nie powinien dawać możliwości bezkarnego zerwania umowy, on nie powinien przy tej umowie grzebać posługując się RŚUTem jak wytrychem:) Jeśli czytam w umowie, że RŚUT stanowi jej integralną część to mam prawo przypuszczać, że obowiązuje on do końca trwania tej umowy. To jakiś obłęd, że integralną część umowy można sobie wyciąć, zglanować i na to miejsce wstawić coś zupełnie innego. Inaczej sobie wyobrażam integralność:) a fakt że klient został uprzedzony o zmianie niczego nie usprawiedliwia.

  • -2

    176.  2017-12-26 23:20:14

    175 - zatem jeśli 15 lat temu zawarłaś umowę, powinnaś płacić wg cennika z dnia zawarcia umowy? Bo cennik jest przecież integralną częścią umowy i powinien obowiązywać do jej rozwiązania?

  • -2

    177.  2017-12-26 23:22:03

    Podobnie zmiany wynikające z przepisów prawa - czy są innymi zmianami regulaminu niż wynikające z woli stron? Zmiana to zmiana. Wg Ciebie regulamin nie powinien być zmieniany w tym zakresie, bo jest tym, który obowiązywał kiedy Ty umowę zawierałaś?

  • 1

    178.  2017-12-27 16:11:46

    177- brzydzę się prawnikami, ale zwyczajnie rozumiem, że zmiana na niekorzyść użytkownika warunków kontraktu pozwala rozwiązać umowę bez konsekwencji. I dlatego jestem wrogiem wszelkich umów. Jeśli już jakieś zawieram, to na zasadzie zła koniecznego.

  • 0

    179.  2017-12-27 18:04:42

    @toms I doszliśmy do sedna, najlepszy jest prepaid. Bo wiedzą że cię nie oszukają, bo poprostu zwyczajnie spuścisz ich do śmietnika, a abo będą robić z tobą co będą chcieli i musisz płacić.
    Do mnie przychodzili naciągacze na internet z tzw. kablówek. Koleś mi nawija o cenach coś za 79,90, że 20Mbps będę miał itd. że router ble ble ble, a ja do kolesia: A ja mam modem Hua E3372 wpięty do laptopa, codziennie powtarzalne parametry 40Mbps DL w Orange (mieszkam niedaleko 3 stacji N!) , po co mi routery ,wasze instalacje? Mam szybki bezpieczny internet za grosze biorąc pod uwagę staż w prepaidzie Orange i ich bonusy. Kolesiowi mowę odjęło i poszedł, i spokój od tamtego czasu.

  • 0

    180.  2017-12-28 13:56:13

    toms - prawnik jak strażak - potrzebne zawody ;-)
    Też mam problem z tolerowaniem tego środowiska... Ale gdybym miał możliwości (głównie czas) i chęci (z tym z wiekiem coraz gorzej), zapisałbym się na studia prawnicze - żeby je skończyć i uzyskać dyplom ;-)

  • 0

    181.  2017-12-28 14:01:33

    ReVoLTEa - kończy mi się 2-letnia umowa w abonamencie... Przez cały okres ani raz nie miałem problemu z robieniem ze mną przez operatora co chciał... Więcej Ci powiem. Nie będę przedłużał umowy. Pozostanę na warunkach jakie dostałem niemal 2 lata temu. Czemu? Proste. Warunki mam lepsze niż dają po ostatnich zmianach związanych z roamingiem ;-)
    W prepaidzie jedyne co możesz zrobić po zmianach w ofercie to szukać nowej oferty, która Cię zadowoli. Mi nie mogą zmienić oferty jaką mam w umowie - bo zgodnie z umową obowiązuje do końca umowy o świadczenie usług. A nie zamierzam zakończyć korzystania z usług mojego operatora ;-)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-144-14-134.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy skorzystasz z płatnego Facebooka, jeśli pojawi się taka opcja?

Nadchodzą zmiany w regulaminie Facebooka

 

Zobacz wynik | Opinie (4)

Archiwum Ankiet