Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Orange vs UOKiK w sprawie umów na odległość - sprawa w Trybunale Sprawiedliwości UE

Orange vs UOKiK w sprawie umów na odległość - sprawa w Trybunale Sprawiedliwości UE

orson_dzi 21 Maja 2018 08:43

3 1

uokik

Już ósmy rok trwa sprawa zawierania umów dla odległość. Wg UOKiK Orange nie może tego robić za pośrednictwem kuriera. Sprawą zajmie się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Jak wygląda zawieranie umów na odległość z operatorami? Kurier przywozi dokumenty, podpisujemy je, kurier zabiera dokumenty. Oczywiście czysto teoretycznie powinniśmy zapoznać się z treścią całej przywiezionej makulatury, a kurier również teoretycznie powinien nam to umożliwić i poczekać. Jak jest w praktyce - wszyscy wiemy. Nie mniej jednak tak postępują chyba wszyscy operatorzy. Mniejsi i najwięksi.




W 2010 roku UOKiK zakwestionował taki sposób zawierania umów przez ówczesną Polską Telefonię Komórkową Centertel, dzisiaj Orange. Wg Urzędu klient nie ma czasu i warunków na przeczytanie umowy w obecności kuriera, bo operator nie pozwala na pozostawienie dokumentów do zapoznania się, dając czas na podjęcie decyzji. Miało to być wywieranie nacisku na konsumentów, wykorzystywanie swojej przewagi i agresywna polityka rynkowa. W wyniku tej sprawy UOKiK ukarał Orange grzywną na kwotę 9,3 mln zł.

Z taką ocenę UOKiK nie zgodził się Sąd Okręgowy, ani Apelacyjny. Zdaniem sądów klientów zamawiając kuriera już wybrał produkt, umowę mógł znaleźć na stronie internetowej, albo poprosić konsultanta o jej treść telefonicznie.

Sprawa trafiła do Sądu Najwyższego, który ma wątpliwości co do jej rozstrzygnięcia. Trafiła ona do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Na jej rozpatrzenie poczekamy kilka miesięcy. Jeśli Trybunał stanie po stronie UOKiK, może czekać nas prawdziwa rewolucja w zawieraniu umów na odległość.

Źródło tekstu: UOKiK; wł     

w sumie: 107
  • 0

    88.  2018-05-21 18:37:37

    Się drapiecie chłopaki i dziewczyny, mogę powiedzieć jak to jest z Plusem z pierwszej ręki bo korzystam z pakietem podstawowym 60 GB i LTE bez limitu. FUP jak najbardziej istnieje ale trzeba nawalić naprawdę sporo GB ponad limit żeby wszedł raz w zeszłym roku kiedy pobrałem kilka gier ważących po kilkanaście do kilkudziesięciu GB i przy okazji trafiłem na aktualizację rocznicową Win10 dla dwóch kompów. Drugi raz a nawet 2 miesiące z rzędu w tym roku luty i marzec jak zacząłem oglądać Netflix i nie ogarnąłem jakie chore transfery pobiera na najwyższej jakości, od kiedy zmieniłem jakość na średnią mam spokój już drugi okres rozliczeniowy a miesięczne wykorzystanie mam na poziomie 300-400 GB, ale nie bierzcie go, im mniej użytkowników tym większe limity na FUP.

  • 0

    89.  2018-05-21 19:40:19

    Andrzej24 - czyli jeszcze więcej czasu stracić na porównywanie? To nie lepiej przeczytać raz umowę dostarczoną przez kuriera?

    2oneX_ - bajki opowiadasz... Przycinają zaraz po wykorzystaniu limitu. Przecież Ci tu już napisali - a wiedzą lepiej ;-)

  • 0

    90.  2018-05-21 20:35:35

    @wlo już nie świruj, to że ja mam tak nie znaczy że wszyscy ;P wiem że co niektórzy mają trochę gorzej jak są w centrach dużych miast lub na totalnym zad#piu gdzie jest o wiele za dużo użytkowników na maszt, takie osoby po pobraniu 50-100 GB mogą dostać FUP.

  • 0

    91. ~  2018-05-21 20:42:29  host: user-94-254-176-159.play-internet.pl

    "albo poprosić konsultanta o jej treść telefonicznie" jak to przeczytałem to padłem ze smiechu

  • 0

    92.  2018-05-21 20:51:25

    2oneX_ - ja sobie zdaję sprawę... Jednak dwóch takich jest co uważają, ze bajki opowiadasz - Ty i ja ;-)

  • 0

    93.  2018-05-21 21:05:56

    Jest dokładnie tak jak pisze 2ineX.
    Ma chyba ten sam pakiet co 2oneX z tym że coś w okolicy 100 GB walnęli mu FUP-a. Problemem jest podejście Plusa który przed podpisaniem umowy zarzeka się podobnie jak to robi wlo, że żadnych lekkie nie stosuje, a potem ciach i nie da się dalej do końca okresu rozliczeniowego korzystać z Internetu.

  • 0

    94.  2018-05-21 21:07:27

    Sorki ale zjadło mi kawałek tekstu. Miało być
    kolega ma chyba ten sam pakiet co 2oneX

  • 0

    95.  2018-05-21 21:11:20

    t r o i p - ja napisałęm, ze przy pakiecie 100 GB siostrzeniec zużywa(ł) 150 GB góra 200 GB oraz kilkadziesiąt GB z nocnego pakietu 200 GB. Nigdy nie narzekał na ograniczanie prędkości.

  • 0

    96.  2018-05-21 21:16:26

    To zależy od lokalizacji i obciążenia nadajników. Jedni będą zużywać po 300 GB, a innym wyłączą neta dużo szybciej. Ponieważ nie ma żadnej gwarantowanej ilości GB poza pakietem na dobrą sprawę mogą w Plusie walnąć fupem w każdej chwili.

  • 0

    97.  2018-05-21 21:19:35

    t r o i p - owszem mogą - mają to w regulaminie. Czy ja coś innego mówiłęm?

  • 0

    98.  2018-05-21 21:20:11

    wlo, i wszyscy ci to mówią.
    Jest takie stare powiedzenie:
    jeśli jedna osoba mówi żeś jest osioł, olej to jeśli 2 osoby ci to mówią też to olej, natomiast jeśli każda napotkana osoba ci to mówi to znaczy że czas kupić sobie siodło.
    Czaisz?

  • 0

    99.  2018-05-21 21:23:31

    Wybaczcie, że wtrącę swoje 3 grosze... Wierzę wlo, w zapewnienia o możliwości ponadnormatywnego ściągania danych w Plusie. Wierzę nawet, że odbywa się to notorycznie. Jednak to sprawa uznaniowa operatora, a nie jego obowiązek. Obowiązkiem jest precyzyjne określenie zakresu działania usługi. Dziwię się wlo, że taki prawnik, a broni tak mocno nieprecyzyjnych zapisów.

  • 0

    100.  2018-05-21 21:23:38

    wlo,
    Tak co innego mówiłeś.
    Post 52 50 - nie zauważyłem, żeby to ściema była... Nie wiem co znaczy "więcej", jednak mogę na przykładzie karty stricte internetowej powiedzieć, zę po wykorzystaniu reguaminowego pakietu 100 GB prędkość w LTE pozostaje, i bez problemu kolejne GB można wykorzystywać. 150-200 GB - tyle mogę potwierdzić ;-)

    Post 57t r o i p - ja nie mówię tego dlatego, że jestem pewny operatora. Ja mówię to bo jestem pewny mojego dorosłego siostrzeńca używającego usługi, który mówi, że nie spotkał się w okresie korzystania z usługi z ograniczania prędkości. A transmituje co miesiąc ok. 150 do 200 GB plus kilkadziesiąt z pakietu nocnego 200 GB ;-)

    Itd

  • 0

    101.  2018-05-21 21:26:06

    99 toms.
    Dokładnie, jest to sprawa uznaniowa operatora i nigdy nie wiesz czy i kiedy wyłączy ci neta.

  • 0

    102. ~pabloki  2018-05-21 21:47:21  host: user-188-33-32-91.play-internet.pl

    99 wlo nie jest żadnym prawnikiem . on po chemii jest . znaczy uczył sie chemii.

    natomiast to że plus nie określa kiedy daje fup nie znaczy że wlo może porównywać to z usługą która jest wg regulaminu ograniczana po 100GB. a przecież tak zrobił . i o to jest cała awantura z nim gdy zarzeka sie przyjmujac za prawde zdarzenie któe nie jest regułą .

    teraz wszyscy widzimy jak wlo nas kręci ale chyba już wszyscy do tego przywykli . przynajmniej ja przywykłem.

  • 0

    103.  2018-05-21 22:11:29

    Prawda, jak opel ma luz na nadajniku to się nie rzuca bo i tak dostarcza do niego pewne parametry ale na te obciążone już nie może wcisnąć więcej pasma więc z netu Plusa na takim obciążonym nie korzysta się zbyt komfortowo ping 30-40, downloader potrafi się falować między 3 a 33 Mb/s kiedy upload daje cały czas 30 i więcej Megabit. Ale się nie ma co dziwić bo ludzie w Polsce szaleją że im kolejna ręką wyrośnie jak masz postawią na budynku lub obok to póki nie mają już na czym siać sygnału więc komuś ograniczy żeby ten co ma jeszcze pakiet podstawowy "jakoś" po korzystał.

  • 0

    104.  2018-05-22 09:01:35

    toms - nie jestem prawnikiem ;-)
    Jakich nieprecyzyjnych? Mają pisać, jakie to są (z podawaniem kryteriów) sytuacje zmuszające ich do ograniczania prędkości? Ja wiem, że Ty byś chciał... Bo Tobie to pasuje. Ciekawe, ze masz gdzieś przepisy o fakturach/billingach - są jasne, jednak Ty uważasz, ze płyta powinna być, żeby nie drukować, albo jakieś kryteria wysokości abonamentu...
    Zauwaqżasz, że w zależności od punktu siedzenia uważasz za stosowne uznawać obowiązujące przepisy? Nie wpisuj się Ty chociaż w ten narodowy stosunek do przepisów.

  • 0

    105.  2018-05-22 09:02:05

    102 - zgadza się - dyplomik mam z innej specjalizacji ;-)

  • 0

    106.  2018-05-22 09:05:37

    A! I ponownie - nic nie porównywałem. Stwierdziłęm, ze kiedy koledze siostrzeńca przycinali, korzystał z jego dostępu, bo u niego nie było problemu z prędkością ;-)
    Nic nie mówiłem o konstrukcji oferty, nic nie mówiłem o tym ile ma w swoijej ofercie. Bo tego nawet nie wiem.
    Ale Ty - oczywiście wiesz lepiej co miałem na myśli pisząc co napisałem ;-) Szkoda mi Ciebie...

  • 0

    107. ~Bolek  2018-05-22 13:29:50  host: boj80.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Idiotyzm ile biurokracji. Nie jedną umowę już zawierałem tak z orange i z doświadczenia wiem, że zanim oni naszykują tą umowę i urządzenie do wysłania mija z 2-3 dni a w tym czasie możemy sobie spokojnie przeczytać całą umowę, regulaminy i co kto tylko chce z 10 razy...

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-166-233-99.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy używasz smartfonu z rysikiem (takim, jak np. w Galaxy Note)?

Galaxy Note 9 na renderach

 

Zobacz wynik | Opinie (2)

Archiwum Ankiet