Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Operatorzy zagwarantują minimalną prędkość Internetu

Operatorzy zagwarantują minimalną prędkość Internetu

LuiN 17 Lutego 2011 08:56

0 0

Ministerstwo Infrastruktury pracuje obecnie nad zmianą prawa telekomunikacyjnego, tak aby umowy wskazywały minimalną, gwarantowaną prędkość transferu danych - mówi Dziennikowi Gazecie Prawnej Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Do tej pory operatorzy umieszczali w zapisach umów maksymalne prędkości Internetu. W praktyce była to deklaracja, że usługa będzie działała z prędkością nie szybszą niż podana. W większości przypadków nie było jednak w umowach deklaracji minimalnej prędkości.




Sytuację tę zmienić chce Ministerstwo Infrastruktury. Konsument nie będzie musiał ponosić pełnej opłaty abonamentowej za korzystanie z internetu, jeśli transfer będzie niższy od zagwarantowanego i obniżenie prędkości będzie trwało dłużej niż 12 godzin. Wyjątkiem będzie sytuacja, w której nienależyte świadczenie usługi było spowodowane okolicznościami, za które przedsiębiorca nie ponosi odpowiedzialności.

Źródło tekstu: Dziennik Gazeta Prawna     

Dodaj do:
w sumie: 36
  • 0

    17.  2011-02-17 13:23:21

    @16: Z tym UPC to prawda? Bo ostatnio nie jestem w stanie wyciągnąć na Hotfile więcej niż 1/5 łącza, ale nie skojarzyłem faktów.

  • 1

    18. ~luk  2011-02-17 14:06:09  host: 213-238-68-207.adsl.inetia.pl

    dobry pomysl!

  • 1

    19.  2011-02-17 14:22:22

    @16 moj operator juz dawno ma cos takiego, ze predkosc jaka sie wykupuje to maksymalna predkosc dla ruchu http, predkosci uslug p2p i innych jest na poziomie 50%. gwarantowana predkosc to natomiast 50% z ruchu p2p (czyli 25% ogolnej predkosci), ale uwaga - do routera brzegowego czyli tego, ktory sie styka z laczami dostawcy... po wlasnej sieci gwarantowac predkosc 25% wykupionej opcji to smiech na sali...

  • 1

    20. ~uload  2011-02-17 14:33:31  host: dpl158.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Może to zastopuje reklamowanie gigantycznych prędkości jak 100Mb, które z braku światłowodów w wielu miejscach nie mają żadnych szans na uruchomienie, ale to sprawa poszczególnych operatorów. Ale też może będzie tak, że minimalna prędkość nie będzie mogła być mniejsza niż połowa tego, co obiecują.

  • 0

    21. ~  2011-02-17 15:11:42  host: z06-13.opera-mini.net

    Mi mogą spokojnie dać 1 mega. Dwa lata mam taką prędkość i nic nie chce spaść. Nawet na tendencję do przyśpieszenia. Nowa tu o internecie kablowym

  • 1

    22. ~mirekb  2011-02-17 18:22:16  host: apn-77-112-163-253.dynamic.gprs.plus.pl

    no to ciekawe kiedy mno zmienią regulaminy-moze za 2lata..

  • 1

    23. ~oter  2011-02-17 19:05:51  host: z29-01.opera-mini.net

    Dobra wiadomosc teraz tak nie bedzie ze net w cenniku 20mb a placi sie za realne 12-15mb. Jest ciekawie zobaczymy jak w praktyce to wyjdzie.

  • 1

    24. ~  2011-02-17 21:26:45  host: 213-238-95-19.adsl.inetia.pl

    Ponieważ jest to bardzo ciężkie do zrealizowania i udowodnienia zmiana powinna być w kierunku że skoro prędkość jest DO to płacimy również DO, przy czym weryfikacja prędkości nie na żądanie klienta (bo przecież nikt nie będzie siedział całe życie przed kompem i mierzył) tylko na centrali. Skoro potrafią całość ruchu logować żeby później zakapować służbistom to niech przy okazji mierzą prędkość. Na koniec automatyczne obliczenie przez ile czasu było jakie spowolnienie i potrącenie tego z należności. Takie rozwiązanie jest najwygodniejsze i najlepsze, również dla operatorów, gdyż klient stwierdzając że mało płaci (bo były spadki prędkości) zainteresuje się czymś droższym - czyli czymś REALNIE szybszym (w skrócie płacę za prędkość a nie da prędkość do xx czyli cel mamy osiągnięty).

  • 0

    25. ~Zmex  2011-02-17 22:45:29  host: 89-78-1-13.dynamic.chello.pl

    @24 - jak chcesz mierzyć transfer do klienta??? Poziom minimum na 10% ma jakiś sens, ale b. rzadko występuje takei ograniczenie. Dla 1 Mb to bedzie 100 kilobitów _ale_ dla 20 Mbitów to będzie 2 Mbity. I to może ugodzić. Jak ktoś potrzebuje gwarancji transferu to niech se kupi łącze za 4000/miesiąc.

  • 0

    26. ~Greg  2011-02-18 00:30:10  host: afax30.neoplus.adsl.tpnet.pl

    No to mamy kolejny nonsens wymyślony przez naszych biurokratów. Ciekaw jestem w jaki sposób urząd udowodni winę operatora, który dotrzyma jakości w swojej sieci natomiast dostawca treści zawali sprawę. Abonent przecież nie ma umowy z dostawcą treści, więc nie może niczego żądać od takiego podmiotu. Ale będzie ubaw jak to wprowadzą.

  • 0

    27. ~klient  2011-02-18 05:56:13  host: 178-36-42-32.adsl.inetia.pl

    @24cyt:"...skoro potrafią całość ruchu logować żeby później zakapować służbistom to niech przy okazji mierzą prędkość..." - tak to potrafią, a wszystko inne to już problem. Skończy się udawanie że oferujemy tyle i tyle po super cenach. Trzeba będzie najpierw przetestować i dopiero wystawiać KOT'a w reklamie.

  • 0

    28. ~  2011-02-18 07:23:10  host: 213.25.50.41.net.kth.pl

    @26. Problemy konkretnego dostawcy lub tranzytu danych z jego sieci, to odrębne zagadnienie. Oczywiście wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy i nie odróżnia tych dwóch rzeczy. Chociaż czasami wina leży częściowo po stronie naszego ISP, gdyż przykładowo wybrał najtańszego operatora łączy międzynarodowych. W przypadku tej ustawy chodzi o minimalną prędkość z dowolnego źródła a nie konkretnego. Czyli sytuacje, w której pobierając dane z wielu serwerów znajdujących się poza siecią danego ISP nie przekraczasz założonej prędkości minimalnej. Wątpliwe jest aby wszystkie serwery na raz uległy przeciążeniu.

  • 0

    29. ~elf  2011-02-18 08:56:03  host: public-gprs19636.centertel.pl

    @ 24. Aby ISP mógł mierzyć transfer od strony swoich urządzeń musiałby chyba co chwila przeprowadzać atak DDoS na klienta i sprawdzać jaki transfer dało się uzyskać. Speedtesty też nie będą żadnym dowodem, bo jak udowodnić, że w tle nie był generowany jakiś ruch obniżający jego wynik? Takie przepisy pomogą chyba jedynie w sytuacji potwierdzonych przez ISP przeciążeń na węzłach.

  • 0

    30. ~  2011-02-18 13:06:01  host: chaos.tpnet.pl

    @29. Nie oszukujmy się, ISP zazwyczaj widzi że ma zapchane łącze. Troszkę trudniejsza jest sytuacja, gdy to łącza operatora z którego usług korzystają jest zapchane. Ale jeżeli statystyka ruchu ma postać krzywej odwrotnej do spodziewanej (szczyt transferu w okolicach godziny 21 - a nie lokalne minimum) to także nie potrzeba Einsteina do zweryfikowania problemu. Co do samych pomiarów to może być problem. Gdyż jeżeli podobna sprawa zostanie zgłoszona do UKE to po jakimś czasie przyjadą smutni panowie z własnym sprzętem i dokonają pomiaru. Jeżeli robimy to sami to najlepiej dodatkowo udokumentować pomiar za pomocą narzędzi, które rysuje wykres obciążenia sieci. Najprostsze i najlepsze do tego celu posiada Menadżer zadań Windows, zakładka sieć.

  • 0

    31. ~tello  2011-02-18 21:32:12  host: ahl239.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Już podnieśli prędkość na "autostradach" do 140 teraz podniosą ustawowo prędkość internetu. Ministerstwo Głupoty.

  • 0

    32. ~  2011-02-19 14:23:23  host: gaja.tpnet.pl

    @ 31. ~tello: To teraz napisz nam, dlaczego tak bardzo Cie to zabolało! Obawiasz się, że klienci Twojego Urynetu upomną się gwarantowany transfer?

  • 0

    34. ~  2011-02-19 14:57:22  host: p09-05.opera-mini.net

    Simplus to najlepsza oferta na karte, wygrałem w lotto i gufno was obchodzi ile płacę, stać mnie.

  • 0

    36. ~elf  2011-02-19 17:16:15  host: public-gprs154823.centertel.pl

    30. Tak, ale trzeba byłoby jeszcze jakoś udokumentować, że nie jesteś za NAT'em w szeregu z innymi urządzeniami generującymi ruch. Jeśli chodzi o net mobilny to już w ogóle będzie ciekawie, co jak użytkownik schowa się w jaskini ;-) Przepis ciężki do wprowadzenia, chociaż nie ma co przesądzać nie znając dokładnych zapisów tego projektu. Jedyny sens miałoby chyba mierzenie ruchu między poszczególnymi urządzeniami na sieci ISP, nie u klienta końcowego.

  • 0

    37. ~  2011-02-22 07:00:56  host: chaos.tpnet.pl

    @36. Nie demonizuj tak NATu. Większość ISP go używa, aby zminimalizować ilość wykupionych adresów internetowych (IP). To prawda, że szwankujący router może powodować problemy, ale są one zazwyczaj niezależne od pory dnia. Jeżeli ktoś rano osiąga przykładowo 20 Mb/s a wieczorem ledwie 5, i taka sytuacja powtarza się, to niemal na pewno nie jest to wina routera. No chyba, że ktoś ustawił sobie w nim limitowanie prędkości transmisji w określonych godzinach ;).

  • 0

    38. ~kk  2011-05-10 23:00:24  host: host-100-121.lan.bermudy.net

    Pomysl jest bezsensowny nieco, wygeneruje tylko kolejna fale pyskatych klientow, ktorzy nie beda chcieli placic za to co korzystali. Duze firmy i tak ich zwindykuja, a mali dostana po *** Chyba chodzi o wykonczenie malych ISP i zrobienie monopolu kilku wiekszych firm.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-197-180-64.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.