PTC ocenia ubiegły rok jako udany, bo zrealizowano w pełni wszystkie prognozy. Firma powiększyła bazę klientów o 6%, a liczbę klientów abonamentowych o 19,5%.
Zeszły rok miał ciężki początek - odejście Germanosa i kluczowych managerów. Teraz ten trend pomału się odwraca. Można powiedzieć "Era of Era is back!" - powiedział prezes PTC Klaus Hartmann.
Poprawił się stosunek kart prepaid do postpaid - teraz klienci abonamentowi stanowią 42%, na koniec 2006 roku było to 36%.
PTC na koniec 2007 roku miała 1080 punktów sprzedaży, na które składały się własne salony i sklepy firmowe (123), sklepy franczyzowe (125) oraz autoryzowane punkty sprzedaży (832). Na koniec 2008 roku punktów sprzedaży ma być około 10% więcej. Zmiana ich wizualizacji, która już się zaczęła, ma nastąpić do końca III kwartału.
W 2007 roku PTC postawiła o 50% więcej stacji bazowych niż w 2006 roku. W tej chwili w zasięgu sieci 3G jest 36% mieszkańców kraju, na koniec tego roku ma to być znacznie ponad 40%.
W I półroczu ma pojawić się komercyjna oferta Era Internet Domowy, która na razie jest testowana. Szerzej pisaliśmy o tym w tej wiadomości.
Na konferencji podano także statystyki dotyczące rozwiązań transmisji danych i oferty z numeracją stacjonarną. Na koniec 2007 roku z usługi blueconnect korzystało 300 tys. osób, a z rozwiązania Era Domowa oraz Era Firmowa - 120 tys. osób (zdecydowana większość to klienci prywatni, a 60% skorzystało z opcji przeniesienia numeru z sieci stacjonarnej).
Jako powód ujemnego przyrostu bazy prepaid Klaus Hartmann podał fakt skupiania się firmy na klientach abonamentowych, choć jak dodał, nie oznacza to faktu zaniedbywania użytkowników prepaid. Jego zdaniem kierowana przez niego firma stosuje także bardziej restrykcyjne zasady wyłączania nieużywanych kart niż konkurencja. Firma notuje także dużą migrację z TakTaka do oferty abonamentowej.
Prezes Hartmann pytany o to, czy byłby zainteresowany zakupem P4, jeżeli byłaby taka możliwość, odpowiedział, że nie ma takich planów, najmłodszy operator jest zbyt wysoko wyceniany biorąc pod uwagę liczbę posiadanych klientów (wg Netii P4 warte jest 2,1 mld zł) i jest to nieopłacalne.
PTC testuje także rozwiązanie oparte o femtocelle, czyli małe nadajniki domowe. Zdaniem prezesa testy techniczne pokazują, że wszystko działa poprawnie, problemy występują jednak po stronie prawnej i regulacyjnej. Zanim nastąpi komercyjny start, muszą one być wcześniej rozwiązane.
Liczba klientów:
Liczba klientów |
4Q06 |
4Q07 |
Prepaid |
7,697 mln |
7,589 mln |
Postpaid |
4,531 mln |
5,409 mln |
Razem |
12,228 mln |
12,998 mln |
Aktywacje netto |
1Q07 |
2Q07 |
3Q07 |
4Q07 |
Prepaid |
-69 tys. |
-16tys. |
-11 tys. |
- 10 tys. |
Postpaid |
214 tys. |
169 tys. |
208 tys. |
286 tys. |
Razem |
145 tys. |
152 tys. |
196 tys. |
276 tys. |
Przychód |
4Q06 |
4Q07 |
2006 |
2007 |
Od klientów |
1,706 mld zł |
1,849 mld zł |
6,740 mld zł |
7,139 mld zł |
Całkowity |
1,805 mld zł |
1,928 mld zł |
7,131 mld zł |
7,426 mld zł |
Przychód na kartę SIM |
4Q06 |
4Q07 |
2006 |
2007 |
ARPU |
47 zł |
48 zł |
51 zł |
47 zł |
Odejścia klientów (churn) |
2006 |
2007 |
Postpaid |
0,6% |
0,7% |
Koszt pozyskania klienta |
4Q06 |
4Q07 |
2006 |
2007 |
SAC |
108 zł | 123 zł | 109 zł | 104 zł |
Źródło tekstu: wł