Wprowadzenie przez sieć Era nowych taryf wywołało dość spore poruszenie wśród użytkowników. Pierwsze wrażenia po oficjalnych informacjach były dość dobre. Dziś zostały opublikowane szczegółowe regulaminy i cenniki promocyjne.
Niestety, tak jak się można było spodziewać, pojawiło się kilka niemiłych "niespodzianek".
Dla osób, którym nie chce się czytać dokładnie dokumentów, postaraliśmy się zebrać je w jednym miejscu.
• Pakiety darmowych połączeń: Komfort w weekendy, Komfort wieczorami:
jeżeli łączny czas połączeń w danym Cyklu rozliczeniowym w danym pakiecie przekroczy 2000 minut dla jednej karty SIM, opłaty za kolejne minuty będą naliczane zgodnie z taryfą.
Co prawda 2000 minut (tj. 33 godziny i 20 minut) to dla niektórych całkiem sporo (dla innych za mało) , jednak nijak nie można nazwać ich darmowymi. W prosty sposób wyliczyć można, że minuta kosztuje minimum 3 gr.
• Pakiety minutowe: Komfort 120 i Komfort 80: niewykorzystane darmowe minuty i SMS-y z bieżącego Cyklu rozliczeniowego są przenoszone do wykorzystania w następnym Cyklu rozliczeniowym przed darmowymi minutami i SMS-ami przypadającymi na ten cykl. Minuty mogą być przeniesione maksymalnie na jeden następny cykl.
Patrząc na ofertę konkurencji można było spodziewać się jednak dłuższego okresu przechodzenia minut. Jest to jednak i tak postęp w stosunku do wcześniejszych taryf Ery.
• Pakietowa transmisja danych – WAP i Internet (APN: erawap lub erainternet) – dane naliczane są za każde rozpoczęte 500 kB, oddzielnie za dane wysłane i odebrane na poziomie protokołu internetowego (IP); 1 kB = 1024 B. Po zakończeniu połączenia lub o godz. 24.00 dane są zaokrąglane w górę, do pełnej jednostki taryfikacyjnej – 500 kB. Cena za 500 kB - 0,72 zł z VAT (0,59 zł netto).
Opłata za pakiety tej wielkości jest szczególnie odczuwalna przy połączeniach z WAP, gdzie praktycznie jedno połączenie kosztować będzie 1,42 zł brutto. Biorąc pod uwagę, że ilość przesłanych danych podczas takiej sesji jest raczej mała i z powodzeniem mieści się w 500 kB, oferta ta jest wyjątkowo droga i nieekonomiczna dla użytkownika. Strach pomyśleć o rachunku, kiedy parokrotnie sesja zostanie zerwana z przyczyn niezależnych od abonenta (np. słaby zasięg sieci, itp.).
• Pakiety WAP i Internet: niewykorzystane w danym Cyklu rozliczeniowym dane można wykorzystać w następnym Cyklu rozliczeniowym po uprzednim wykorzystaniu danych z Pakietu z bieżącego Cyklu rozliczeniowego.
Spora niekonsekwencja ze strony Ery, bo jeśli w pakietach minut mogą być wykorzystane najpierw zaległe minuty, to podobnie powinno być z pakietami danych.
• Połączenie z konsultantem – Biuro Obsługi Abonenta – 602 900 - 1,00 zł z VAT za połączenie (0,82 zł netto za połączenie), Połączenie z Działem Obsługi Płatności Abonenckich – 0,48 zł z VAT (0,39 zł netto).
Teraz i Era zastosowała wymyślony przez Plus GSM sposób na dodatkowy zarobek. Ciekawe jak rozwiązane zostanie prawo do bezpłatnego składania reklamacji przez telefon, co zapewnia Prawo Telekomunikacyjne. Kolejna reklamacja?
• Opłata za zawieszenie połączeń wychodzących z tytułu przekroczonego terminu płatności - 36,60 zł z VAT (wcześniej 12,20 zł brutto), Opłata za zawieszenie usług telekomunikacyjnych z tytułu przekroczonego terminu płatności - 61,00 zł z VAT ( wcześniej 36,60 zł brutto), Pisemna informacja o zaległych należnościach 6,10 zł z VAT (wcześniej 3,66 zł brutto).
W nowych taryfach zdecydowanie opłaca się być solidnym płatnikiem.
• Rachunek szczegółowy (po uprzednim zamówieniu w BOA).
Rachunek co prawda bezpłatny, jednak aby go zamówić trzeba zadzwonić BOA. Rachunek rozszerzony jest już za to płatny...
• Połączenia konferencyjne (niedostępne w taryfach Era Komfort i Era Komfort 80).
Jest to zapewne zabezpieczenie przed efektywnym wykorzystywaniem darmowych wieczorów i weekendów.
• Zmiana na taryfę o niższym abonamencie - 61,00 zł z VAT (50,00 zł netto).
U innych operatorów jest to znacznie tańsze.
• Brak możliwości wykupienia dodatkowych numerów do transmisji danych i faksów w ofercie indywidualnej. Pracownicy BOA, choć jeszcze uczący się nowej ofert zapewniają, że jeżeli ktoś zakupił taki numer i zmigrował do nowych taryf, to nie zostanie mu on odebrany.
•
Mało przyjazny użytkownikom regulamin promocyjnego przejścia na nowe taryfy, m.in.:
- zmiana taryfy zlecona w najbliższych dniach może trwać nawet 8 tygodni,
- anulowanie wszystkich uzyskanych przywilejów z wyjątkiem tych z Era Premia,
- dodatkowy okres 6 miesięcy umowy.
Szczegółowe informacje w regulaminie
Jak widać nowa oferta Ery została zaprezentowana na konferencji w ciekawy sposób, wiele niedogodności zostało pominiętych, a w końcowym cenniku napisanych małym drukiem. Nowe taryfy to duży dym z małego ognia, a nie zapowiadana rewolucja...
Źródło tekstu: wł