Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości O wyborze operatora decyduje głównie cena

O wyborze operatora decyduje głównie cena

LuiN 4 Września 2015 08:29

14 1

W Polsce działa już prawie 60 mln kart SIM, ale o klientów konkuruje stosunkowo duża liczba operatorów. Z tego powodu cenniki ofert już od dłuższego czasu znajdują się pod presją. Telekomy starają się przyciągnąć klientów nie tylko ceną, lecz także dodatkowymi usługami. Sprzedaż w pakiecie wzmacnia lojalność klientów. Coraz więcej osób i firm decyduje się na nieograniczone oferty w ramach stałej opłaty miesięcznej.



Cały czas jest silna presja cenowa na oferty telekomunikacyjne - wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Przemysław Sawala-Uryasz, analityk rynku telekomunikacyjnego Pekao Investment Banking. Jest to powodowane relatywnie wysoką liczbą operatorów telekomunikacyjnych na polskim rynku, a także zmianą tendencji konsumpcji mediów oraz sposobów porozumiewania się odbiorców.

Krajowy rynek telefonii komórkowej należy do najsilniejszych w Europie. Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, po drugim kwartale br. w Polsce działa 58,45 mln aktywnych kart SIM. Od początku kwietnia do końca czerwca przybyło ich 393 tys. Na rynku zachodzi równocześnie kilka zmian. Systematycznie spada segment telefonii stacjonarnej, w ubiegłym roku był mniejszy o 12,7 proc. - wynika z danych UKE.

Pewna część przychodów operatorów ulega jednak zmniejszeniu - twierdzi Przemysław Sawala-Uryasz. Powodowane to jest między innymi przechodzeniem klientów w inne obszary porozumiewania się, na przykład za pomocą platform, i odchodzeniem od SMS-ów. To powoduje również, że pewna część przychodu na abonenta ulega zmniejszeniu.

Głównym powodem tego - zdaniem Sawali-Uryasza - jest migracja klientów biznesowych w stronę nieograniczonych ofert w ramach stałej opłaty miesięcznej. Pojawiły się one na krajowym rynku mniej więcej dwa lata temu i mają coraz większy udział.

Według przedstawicieli Orange dopiero 55 proc. abonentów korzysta z usług telekomów w ramach stałej opłaty miesięcznej - informuje Przemysław Sawala-Uryasz.




Według UKE klienci post-paid generowali w ubiegłym roku 81 proc. przychodów. Nie widać tego na razie w strukturze klientów - z usług abonamentowych korzysta 46 proc. klientów, a z kart pre-paid - 54 proc.

Nielimitowane oferty cieszą się coraz większym zainteresowaniem, co można wyjaśnić m.in. dużym wzrostem wykorzystania transmisji danych. Jak wskazuje UKE, w ubiegłym roku osoby korzystające w Polsce z usług krajowych operatorów telefonii mobilnej przesłały ponad 260 mld megabajtów danych. W ciągu ostatnich pięciu lat odnotowano siedmiokrotny wzrost w tym obszarze.

Mamy również do czynienia z postępującą komodytyzacją wszystkich ofert telekomunikacyjnych, co sprowadza się przede wszystkim do tego, że cenniki usług równają do najniższej na rynku, a ponieważ nie ma różnicy technologicznej w świadczonych usługach telekomunikacyjnych, determinantą decyzji abonenta jest zazwyczaj cena, co dodatkowo wzmaga presję cenową - tłumaczy Sawala-Uryasz.



Ekspert podkreśla, że w kolejnych kwartałach prawdopodobnie będą kontynuowane obecne tendencje, czyli dość wysoka presja na przychody z abonentów telefonii mobilnej połączona z postępującą migracją użytkowników telefonii stacjonarnej, usług głosowych, Internetu w stronę telefonii mobilnej.

Sposobem operatorów na przeciwstawienie się tym tendencjom może być pakietowanie usług (telefon, internet, telewizja, prąd, a nawet bankowość w jednym abonamencie). Taka sprzedaż z założenia ma budować lojalność klientów.

Każdy dodatkowy produkt w pakiecie to narzędzie, które uszczelnia istniejącą bazę klientów. Nie jest to jednak element, do którego przypisywałbym zbyt dużą wagę w kontekście dodatkowego wyniku dla przedsiębiorstwa telekomunikacyjnego - mówi analityk.

Źródło tekstu: Newseria     

Dodaj do:

Tagi: przemysław sawala-uryasz

w sumie: 67
  • 0

    65. ~Jack  2015-09-04 13:47:03  host: 93.175.85.113

    ~aleksa naucz się dziecko poprawnie pisać

  • 2

    66.  2015-09-04 13:54:41

    A ja mam RBM na kartę, nielimitowane LTE, mam darmowe rozmowy/smsy do Play (99% kontaktów w Play) i tylko martwię się, bo poprzez przeniesienie numeru do Faktu i powrót do RBM mam problem co zrobić ze skarbonką na koncie, bo mam numer ważny rok :) Zamiast przepłacać za usługi, które są dobrami niematerialnymi, wolę pieniądze przeznaczać na dobra materialne np. nowy telefon bez umów, rat itp.

  • 0

    67.  2015-09-04 13:59:48

    Przy takich minimalnych różnicach cenowych wybieram najpierw jakość i zasięg, cena na samym końcu 30-60zł na no limit to nie jest majątek.

  • 0

    68.  2015-09-04 14:00:46

    Wszystk zalezy czy chcesz kartę czy abonament.

  • -1

    69. ~  2015-09-04 14:04:28  host: 212-106-22-219.adsl.inetia.pl

    O wyborze decyduje reklama a cena dopiero na 2 miejscu. Gdyby o wszystkim decydowała cena, to Play już od co najmniej roku a nawet dwóch lat nie miałby wzrostu liczby abonentów a taki nju mobile miałby kilka milionów abonentów.

  • -1

    70.  2015-09-04 14:06:04

    58 - tylko niech ten świadomy klient nie pieprzy, ze Polacy tak mało zarabiają ;-)

  • -1

    71. ~  2015-09-04 14:09:04  host: apn-5-60-1-72.dynamic.gprs.plus.pl

    U mnie o zmianie operatora zdecydowały w sumie dwa czynniki: cena i jakość.
    Od chwili, kiedy przeliczyłem sobie, że w SmartDom mogę zaoszczędzić sporo na rachunkach, to postanowiłem przejść do Plusa. Dodatkowo zmiana in plus jakościowa. Niby ten roaming w Play powinien się sprawdzać ale kiedy od roku jestem w Plusie, to widzę jak dużo jeszcze brakuje Play do Plusa.

  • 0

    72. ~pablok029  2015-09-04 14:19:23  host: user-94-254-132-59.play-internet.pl

    @64 nie wymyślaj bzdur bo o nic nie prosiłem.Klamco.

  • 0

    73. ~Dolek  2015-09-04 14:39:24  host: 088156128171.dynamic-ww-1.vectranet.pl

    #54 Niestety w Playu są tylko dobre ceny. Jakość jest tragiczna. W marcu zmieniliśmy w firmie kilka numerów i tylko czekać końca umowy i powrót do kogoś w wielkiej trójki. Nigdy więcej takich dziwnych operatorów,

  • 0

    74. ~Dupelek  2015-09-04 14:49:47  host: 188.146.1.237.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    73. Tu byl kolega ktory podawal jaka siec wybrac i w jaki sposob zeby bylo pewne. Jak go spotkam, to przysle do Ciebie. Podaje info sprawdzone przez wielu uzytkownikow.

  • 0

    75. ~pablok029  2015-09-04 14:59:22  host: user-94-254-199-2.play-internet.pl

    @73 czemu narzekasz na jakos Play kiedy jest bardzo dobra.Moze to wina twojego telefonu bo ja na jakość nie narzekam.

  • 0

    76. ~Dolek  2015-09-04 15:21:41  host: 088156128171.dynamic-ww-1.vectranet.pl

    #75 To nie wina mojego telefonu bo mamy w firmie rózne - ja mam akurat Samsunga Alphe, ale są również iP5S, htc one M8, Samsungi S4. Każdy nas dziennie dostaje 2-3 sms że ktoś akurat próbował się dodzwonić a my byliśmy off-line. Pech że zazwyczaj telefon lezy nieruchomo na biurku i takie akcje. Poprzednio byłem 2 lata w Orange, wcześniej kilka lat w Plusie. Play skusił nas ceną - 3 abon, za 99 zł+ kazdy kolejny za 19 zł za nielimitowane rozmowy/sms/30gb danych. Oferta super, ale jakość jakość niestety nie. NIe chce nikogo zniechęcać, niech każdy spróbuje, ale nie ma co tego Playa tak chwalić pod niebiosa.

  • 0

    77. ~  2015-09-04 18:50:27  host: gaja.tpnet.pl

    Co to komodytyzacja?

  • 0

    78. ~  2015-09-04 19:09:24  host: chaos.tpnet.pl

    53. To rząd stwarza warunki do gnojenia pracowników, a nie konsument, który chce tanio i dobrze, bo on zawsze będzie tak chciał. No chyba że Ty jesteś wyjątkiem i lubisz płacić dużo?

    71. Wlo, czemu się nie zalogowałeś?

  • 0

    79. ~  2015-09-04 22:47:48  host: public-gprs360424.centertel.pl

    @63 od razu poczułam się ponad 20 lat młodsza :-)

  • -1

    80. ~  2015-09-05 06:59:17  host: 89-65-159-68.dynamic.chello.pl

    O wyborze decyduje reklama. Przeciez teraz Play nie ma zupełnie atrakcyjnej oferty tzn. jest gorsza niż u konkurencji a w reklame ładują najwięcej kasy i maja przyrost klientów.
    Ja zmienilem operatora na tańszego ale głównie decydowała jakość. W Play denerwowało mnie właśnie smsy o nieodebranym polaczeniu pomimo, ze telefon byl w zasięgu.

  • 0

    81. ~  2015-09-05 07:44:49  host: n23-04-01.opera-mini.net

    u mnie zdecydowala w kolejnosci: jakosc i cena. W play mialem dosyc wlasnie nieodebranych polaczen i bulgotanie podczas rozmowy. Zaczalem szukac oferty i okazalo sie, ze nie tylko mozna nie miec problemow z jakoscia rozmowy alebi do tego taniej. Tak, jestem w nju z numerem dodatkowym za full no limit i 10GB place 24 zl.

  • -1

    82.  2015-09-05 11:33:09

    78 - sobie zadaj to pytanie ;-) Ta tylda oznacza, że tak naprawdę jesteś nikim ;-)

  • -1

    83. ~  2015-09-07 12:32:17  host: eqd225.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @80 Mam dokładnie to samo w Play, telefon włączony, zasięg jest(Warszawa), a do mnie nie można się dodzwonić i dostaje smsy z poczty głosowej. Poważnie myśle o zmianie sieci i myślę że coraz więcej osób będzie świadomie wyzierać operatora z najlepszą ofertą a nie reklamą. Teraz porównując oferty np w Heyah za te same pieniądze co w Play dostane zdecydowanie więcej, a i zasięg lepszy. W takiej sytuacji nawet Gortad mnie nie zatrzyma.

  • 1

    84. ~  2015-09-07 12:36:31  host: user-94-254-208-29.play-internet.pl

    @80
    akurat najwięcej na reklamy to wydaje Orange, a nie Play - http://tlp.is/71w

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-87-114-118.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.