Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Nvidia oficjalnie o czterordzeniowych procesorach mobilnych

Nvidia oficjalnie o czterordzeniowych procesorach mobilnych

sirmark 20 Września 2011 20:53

0 0

Nvidia opublikowała oficjalne materiały dotyczące czterordzeniowych procesorów mobilnych znanych pod kodową nazwą Kal-El, których premiera nastąpi tej jesieni.

Procesor "Kal-El" wykorzystuje nową technologię zmiennego, symetrycznego przetwarzania wielowątkowego (vSMP). Technologia vSMP, ujawniona publicznie po raz pierwszy, zakłada wykorzystanie piątego rdzenia w procesorze centralnym (tzw. "rdzenia towarzyszącego"), który został specjalnie zaprojektowany pod kątem niskiego zużycia energii i wykonuje zadania niewymagające wysokiej częstotliwości pracy - tj. obsługuje tryb aktywnego oczekiwania, odtwarzanie muzyki, a nawet odtwarzanie plików wideo. Architektura czterech głównych rdzeni jest bardziej standardowa i umożliwia osiągnięcie wyższych częstotliwości pracy, a w wielu przypadkach także niższego poboru energii w porównaniu z procesorami dwurdzeniowymi. Każdy z pięciu rdzeni jest identycznym procesorem ARM Cortex A9. Poszczególne rdzenie są włączane i wyłączane w zależności od obciążenia pracą (metodą agresywnego odcinania zasilania).

nvidia nvidia nvidia

Architektura vSMP zastosowana w projekcie Kal-El rozwija korzyści oferowane przez procesory dwurdzeniowe, zapewniając:
• Mniejszy pobór energii i wyższą wydajność na wat
• Krótszy czas wczytywania stron internetowych
• Wyższą wydajność dla wymagających aplikacji
• Szybszą wielozadaniowość
• Gry w wyższej jakości
Kal-El:
• jest pierwszym na świecie czterordzeniowym procesorem mobilnym
• jest pierwszym na świecie procesorem wykorzystującym zmienne przetwarzanie symetryczne (Variable SMP) z opatentowanym 5-tym rdzeniem towarzyszącym, zapewniającym niski pobór energii
• pobiera mniej energii niż procesory dwurdzeniowe
• posiada nowy 12-rdzeniowy procesor graficzny NVIDIA, oferując 3x wyższą wydajność niż Tegra 2
Procesory centralne z dwoma i czterema rdzeniami pojawiły się w komputerach stacjonarnych wiele lat temu, wypierając procesory jednordzeniowe. Mimo to, korzyści zapewniane przez procesory wielordzeniowe stały się odczuwalne dopiero kilka lat później, ponieważ w początkowym okresie brakowało oprogramowania wykorzystującego moc takich procesorów zainstalowanych w komputerach stacjonarnych Na początku największą zaletą takich procesorów była możliwość pracy z wieloma aplikacjami rozproszonymi na poszczególnych rdzeniach procesora, a przeglądarki i duże ilości aplikacji wykorzystujących wiele rdzeni pojawiły się dopiero kilka lat później. Obecnie korzyści zapewniane przez procesory wielordzeniowe w pracy na komputerach stacjonarnych są już bardzo widoczne.

nvidia nvidia

Migracja z procesorów jednordzeniowych na procesory wielordzeniowe w urządzeniach przenośnych postępuje o wiele szybciej. Szybszy rozwój ekosystemu oprogramowania dla urządzeń przenośnych zawdzięczamy rozwiązaniom obsługi procesorów wielordzeniowych, które wypracowano w ostatnich latach na komputerach stacjonarnych. Popularne oprogramowanie dla urządzeń przenośnych już w tej chwili obsługuje wielozadaniowość i wielowątkowość.




Przykładem jest system operacyjny Android stworzony na bazie Linuksa, po którym odziedziczył wbudowaną obsługę wielozadaniowości i wielowątkowości. W najnowszych wersjach systemu Android - 2.3 oraz 3.0/3.1/3.2 wprowadzono kilka nowych funkcji, dzięki którym system operacyjny lepiej wykorzystuje moc procesorów wielordzeniowych.

Przeglądarki internetowe dla urządzeń przenośnych, takie jak Firefox i Webkit, zostały stworzone na podstawie wersji dla komputerów stacjonarnych, więc posiadają wbudowaną obsługę wielowątkowości. Nowa wersja przeglądarki wbudowanej w system operacyjny Android 3.0 zapewnia ponadto możliwość przeglądania wielu stron w kartach. Te przeglądarki wykorzystują większą moc obliczeniową procesorów wielordzeniowych, zwiększając szybkość i wygodę przeglądania stron internetowych.

Szybki rozwój rynku gier przenośnych sprawił, że deweloperzy przepisują popularne silniki gier z konsol i komputerów PC na urządzenia przenośne. Silniki te zostały stworzone pierwotnie z myślą o wielordzeniowych procesorach w komputerach stacjonarnych, dzięki czemu z powodzeniem wykorzystają również wiele rdzeni w procesorach urządzeń przenośnych, zapewniając graczom korzyści płynące z obsługi wielowątkowości na tych urządzeniach. Czterordzeniowe procesory centralne oferują deweloperom gier wiele mocy obliczeniowej, umożliwiając tworzenie m.in. zaawansowanych efektów fizycznych, algorytmów wykrywania i unikania kolizji, teksturowania wirtualnego, lepszej sztucznej inteligencji i obsługi sieci.

W odpowiedzi na wzrost wymagań sprzętowych oprogramowania dla urządzeń przenośnych, producenci zintegrowanych układów wprowadzają układy wielordzeniowe, jednocześnie dbając o zachowanie jak najniższego zużycia energii. Technologia zmiennego symetrycznego przetwarzania wielowątkowego (ang. vSMP - Variable Symmetric Multiprocessing) zastosowana w projekcie Kal-El umożliwia osiągnięcie niespotykanych dotychczas oszczędności energii, minimalizując zużycie mocy w trybie aktywnego oczekiwania, a także zapewniając wydajność procesora czterordzeniowego przy jednoczesnym utrzymaniu dynamicznego zużycia energii poniżej granic temperatury dla urządzeń przenośnych. Rozwiązanie polegające na zastosowaniu towarzyszącego rdzenia procesora centralnego do realizacji zadań pracujących w tle i głównych rdzeni do realizacji zadań wymagających wysokiej wydajności sprawia, że projekt Kal-El zużywa znacznie mniej energii od konkurencyjnych rozwiązań w każdym trybie wydajności.

Procesory czterordzeniowe i technologia vSMP zapewnią jeszcze większą wydajność urządzeń przenośnych, a także umożliwią deweloperom tworzenie nowych wrażeń dla użytkowników urządzeń przenośnych, jednocześnie wydłużając czas pracy na baterii w najbardziej popularnych zastosowaniach.

Czterordzeniowe procesory centralne dla urządzeń przenośnych zapewniają wyższą wydajność we wszystkich zastosowaniach, umożliwiając tworzenie jeszcze ciekawszych aplikacji, które dotychczas były niespotykane na tej platformie. Na przykład:
• Edytowanie materiału wideo w wysokiej jakości
• Przetwarzanie obrazów
• Konwertowanie dźwięku i materiału wideo
• Symulacja fizyki
• Rozpoznawanie twarzy
• Gry i aplikacje w stereoskopowym 3D
• Skanery antywirusowe
• Kompresja plików

Źródło tekstu: Nvidia     

Dodaj do:
w sumie: 18
  • 0

    1.  2011-09-20 21:10:48

    Tylko po co nam taka moc w kieszeni?

  • -2

    2.  2011-09-20 21:13:40

    Tegra3 zapowiada się pysznie.

  • 1

    3. ~ala  2011-09-20 21:13:59  host: public-gprs39728.centertel.pl

    1. po nic, masz lecieć i kupić - Twoja kasa jest ważniejsza

  • 0

    4. ~Artur  2011-09-20 21:16:45  host: 192.162.95.244

    Dużo interpunkcji brakuje w tekście.

  • 1

    5. ~N8  2011-09-20 21:23:24  host: 078088216158.kielce.vectranet.pl

    Już widze ten mniejszy pobór mocy...

  • 2

    6. ~  2011-09-20 22:05:44  host: 77-255-183-67.adsl.inetia.pl

    A mi się marzy aby można się telefonem bawić (nie dzwonić) i telefon ładować raz na tydzień.

  • 1

    7. ~Olek  2011-09-20 22:06:07  host: 89-78-112-124.dynamic.chello.pl

    Moc jest potrzebna żeby się Android nie haczył.

  • 1

    8. ~Rafiki  2011-09-20 22:28:28  host: host-87-101-68-192.nowiny.net

    Przecież oni te układy mieli już dawno gotowe. Dlaczego technologia nadal ustępuje miejsca marketingowi? Ah zapomniałem, gdyby nie marketingowcy nie podniecalibyśmy się tak półśrodkami i półproduktami :/

  • 0

    9. ~  2011-09-21 00:14:09  host: 19-to3-1.acn.waw.pl

    @1 Dla takich jak Ty jest Nokia 1100.

  • 0

    10.  2011-09-21 00:23:13

    @9 sorry, nie powiesz mi ze w telefonach jest potrzebna moc jak w komputerach. procki co wyjda beda lepsze niz w moim kompie, a mozliwosci telefonu nie dorastaja do piet mozliwosciom mojego komputera (ot np diablo 2, bdb gra, ktorej nie odpalisz na telefonie)

  • 0

    11.  2011-09-21 00:26:43

    Wszystko cacy, ale baterie nadal są słabe, wolę jednak swoje 4 jajka w kompie :)

  • 0

    12.  2011-09-21 01:03:20

    @9 "Rysiu" ja nie był bym w stanie napisać na tej Nokii SMS bez qwerty... tylko po co mi tyle mocy obliczeniowej w telefonie??? nie oszukujmy się pracować na 4calowym maleństwie się nie da. (pomijam kwestie związane z cykl życia produktu i planowanym postarzaniem produktu)

  • 0

    13. ~  2011-09-21 02:04:26  host: user-46-113-242-73.play-internet.pl

    wzieli by sie za optymalizacje softu a nie tylko mhz podnosza zmuszajac nas do zmiany sprzetu...

  • -1

    14. ~Abcd  2011-09-21 06:10:09  host: v24-07.opera-mini.net

    To jest marketing i sztuczne napędzanie rynku. Oni by chcieli żebyśmy telefon co 3 miesiące zmieniali. Niedoczekanie. Ja też nie widzę zastosowania dla 4 rdzeni, jak obecnie 2 nie sa w pełni wykorzystywane. No chyba ze aplikacje i gry będą mieć sztucznie zawyżone wymagania po to aby kupować nowe telefony. Symbian tego problemu nie miał, iOs nie ma, wp7 też pewnie nie będzie miał, a android coraz bardziej mnie denerwuje. Bateria słabo trzyma ale nikogo to nie interesuje z producentów, bo takie cos sprawia ze ludzie chętniej wymieniają telefon. To jest marketing i sztuczne napędzanie rynku. Oni by chcieli żebyśmy telefon co 3 miesiące zmieniali. Niedoczekanie. Ja też nie widzę zastosowania dla 4 rdzeni, jak obecnie 2 nie sa w pełni wykorzystywane. No chyba ze aplikacje i gry będą mieć sztucznie zawyżone wymagania po to aby kupować nowe telefony. Symbian tego problemu nie miał, iOs nie ma, wp7 też pewnie nie będzie miał, a android coraz bardziej mnie denerwuje. Bateria słabo trzyma ale nikogo to nie interesuje z producentów, bo takie cos sprawia ze ludzie chętniej wymieniają telefon.

  • 2

    15. ~  2011-09-21 08:24:39  host: 212.160.172.70

    przeciez wyraznie jest napisane, ze poczatki pecetow z 4 rdzeniami byly takie same - brak aplikacji ale to dalo pole do popisu programistom i jak wszystko poszlo do przodu? i te 4 rdzenie to nie zadna rewolucja telekomunikacyjna a naturalna ewolucja. pozdrawiam tych ktorzy sa zaskoczeni i niech sie mocno trzymaja bo to dopiero poczatek technologii ktore niedlugo zostana udostepnione dla zwyklych ludzi... takie 4 rdzenie to wierzcholek gory lodowej

  • 1

    16. ~  2011-09-21 17:44:59  host: 19-to3-1.acn.waw.pl

    @12 musslik, po co, po co... Może na razie po nic, ale tak jest zawsze, po co mi aparat w telefonie, po co mi kolorowy wyświetlacz, po co mi nawigacja, po co mi internet, po co mi karta pamięci, zawsze są malkontenci i maruderzy, którzy nie rozumieją, że tak już musi być. Nawet jeśli 4 rdzenie na dzisiaj nie mają zastosowania, to niedługo będą standardem.

  • -1

    17.  2011-09-21 21:51:34

    @16 akurat rzeczy które wymieniłeś się przydają w telefonie, tylko na cholerę mi tyle mocy obliczeniowej to się do niczego nie przyda. W Apollo komputer lądujący na księżycu miał mniejszą moc obliczeniową od pilota do telewizora a jakoś wylądował...

  • 0

    18. ~Rafiki  2011-09-22 20:20:20  host: host-87-101-68-192.nowiny.net

    "Pole do popisu programistom" - Tia... Jest OK jak się ma narzędzia, dokumentację i odpowiednie wynagrodzenie, a ponad to istnieje realne zapotrzebowanie, ale na starcie tego nie było w przypadku x86 i jak się domyślam tu też nie ma.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-158-238-108.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.