DAJ CYNK

Numer 112 - KE oficjalnie zamyka postępowanie przeciw Polsce

sirmark

Wydarzenia

16. października Brukseli zakończone zostało postępowanie w sprawie naruszenia przez Polskę przepisów unijnych dotyczących lokalizacji osoby dzwoniącej z telefonu komórkowego na numer alarmowy 112.

16. października Brukseli zakończone zostało postępowanie w sprawie naruszenia przez Polskę przepisów unijnych dotyczących lokalizacji osoby dzwoniącej z telefonu komórkowego na numer alarmowy 112.

Od 30 czerwca informacja taka jest dostępna dla służb ratowniczych, które mogą w bardziej skuteczny sposób nieść pomoc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia ludzkiego. Decyzję o zamknięciu postępowania podjęto po tym jak Polska oficjalnie potwierdziła, że problem został wyeliminowany. Z przyjemnością zamykam sprawę numeru 112 przeciwko Polsce wraz z wprowadzeniem systemu przekazującego do centrum alarmowego informacji o miejscu, w którym znajduje się rozmówca. Obywatele UE powinni móc liczyć na sprawność służb alarmowych, które potrafią ich zlokalizować w trakcie połączenia z numerem 112, nawet jeśli dzwoniący nie wiedzą, gdzie się znajdują lub nie są w stanie tego wyjaśnić. W przypadku zagrożenia życia i zdrowia uzyskanie pomocy ze strony służb alarmowych powinno być tak proste jak "1+1=2", czy to jesteśmy u siebie w kraju, czy też za granicą na terytorium UE - powiedziała Viviane Reding,komisarz UE ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów. Przy tej okazji skierowała też apel do innych krajów UE: Wzywam obecnie pozostałe państwa członkowskie, gdzie nadal występują problemy z numerem 112, aby w trybie pilnym zapewniły prawidłowe działanie systemu lokalizacji rozmówcy.

Zgodnie z przepisami UE państwa członkowskie muszą zapewnić przekazywanie przez operatorów do centrów alarmowych informacji o miejscu, w którym znajdują się osoby dzwoniące pod numer 112 z telefonów stacjonarnych lub komórkowych. Ułatwia to znacznie podjęcie działań w przypadku wypadków lub zagrożenia życia, zwłaszcza, że - jak pokazują badania z początku roku - tylko 54 % Europejczyków podróżujących za granicą jest w stanie podać dokładną informację o miejscu, w którym się znajdują dzwoniąc pod numer 112.

Przepisy telekomunikacyjne UE wymagają od państw członkowskich, aby udostępniły obywatelom bezpłatne połączenia z jednolitym europejskim numerem alarmowym 112 na terytorium całego kraju i z każdego rodzaju telefonu (stacjonarnego lub komórkowego). Muszą one także zapewnić sprawny system odbierania i załatwiania wezwań pod numerem 112, a operatorzy telefoniczni są zobowiązani udostępniać informacje służbom alarmowym o miejscu, w którym znajduje się rozmówca. Polska droga do spełnienia wymogów unijnych

Komisja Europejska wszczęła postępowanie w sprawie naruszenia przepisów przeciwko Polsce w grudniu 2006 r., gdyż informacja o miejscu, w którym znajduje się osoba dzwoniąca na numer 112 z telefonu komórkowego nie była dostępna. W lutym tego roku Komisja wstrzymała decyzję o przekazaniu sprawy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w związku z informacją władz Polski o podjęciu tymczasowych środków umożliwiających służbom alarmowym uzyskanie informacji o miejscu, w którym znajduje się rozmówca. W odpowiedzi na postępowanie w sprawie naruszenia przepisów Polska uruchomiła system pozwalający służbom alarmowym na uzyskanie informacji o miejscu, w którym znajduje się osoba dzwoniąca pod numer 112, ze specjalnych stron internetowych utworzonych przez operatorów. W lipcu 2008 r. władze Polski poinformowały Komisję, że lokalizacja rozmówców jest dostępna dla wszystkich rodzajów połączeń wykonywanych z terytorium całego kraju. Komisja sprawdziła to u wszystkich operatorów sieci komórkowych i obecnie zamyka sprawę.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: MSWiA