DAJ CYNK

NTT DoCoMo wchodzi na rynek kart

sirmark

Wydarzenia

Komórkowy gigant wkracza na japoński rynek kart kredytowych i zamierza nabyć znaczne udziały w drugiej co do wielkości japońskiej firmie obsługującej karty kredytowe - Sumitomo Mitsui Card.

Rywalizacja o japoński rynek kart kredytowych wchodzi w nową fazę w związku z doniesieniami o planowanych zakupach największego operatora komórkowego w tym kraju - NTT DoCoMo. Zamierza on nabyć znaczne udziały w drugiej co do wielkości japońskiej firmie obsługującej karty kredytowe - Sumitomo Mitsui Card oraz w konsorcjum działającym na rynku kart kredytowych – JCB.

Dotychczas potwierdzona została jedynie transakcja z Sumitomo Mitsui Card. NTT DoCoMo zamierza wykupić 34 proc. udziałów w tej firmie od spółki-matki Sumitomo Mitsui Financial Group (SMFG), co da mu zapewne możliwość dysponowania głosem veta. Wartość transakcji opiewa na 98 miliardów jenów (920 milionów dolarów).
Sumitomo Mitsui Card jest drugim co do wielkości emitentem kart z 13 milionami klientów i sprzedażą na poziomie 1,741 trylionów jenów (dane na koniec września 2004).

Ponadto NTT DoCoMo rozważa przejęcie 9,9 procentowego udziału w konsorcjum Resona Banku. Jak dotąd jednak żadna ze stron nie potwierdziła tych spekulacji.

Wejście na rynek kart kredytowych ma przynieść NTT nowe źródła dochodów, na nasyconym już rynku telefonii komórkowej i dynamicznie rosnącej konkurencji. Warto zaznaczyć, że w ostatnich latach firma koncentruje się na zrekompensowaniu spadków przychodów z usług głosowych poprzez rozwój usług przepływu danych – szczególnie przez mobilną usługę internetową i-mode.

Zarówno olbrzymi kapitał operatora jak i liczba jego abonentów są wyjątkowo atrakcyjne dla Sumitomo Mitsui Card oraz JCB. Powiązanie tych firm przyspieszy postęp w rozwoju rynku płatności zdalnych w Japonii, tłumiony dotychczas przez brak akceptacji wśród sprzedawców - mimo jego ciekawej oferty.

W lipcu 2004 BTT DoCoMo uruchomiło projekt regulacji płatności i-mode FeliCa Mobile Wallet. Na koniec zeszłego roku usługa miała już 1,3 miliona użytkowników oraz około 13 tysięcy sklepów, które ją honorowały. Umożliwia ona dokonywanie elektronicznych płatności o wartości nawet 50 tysięcy jenów.

W oświadczeniu NTT DoCoMo podało, że transakcja z Sumitomo Mitsui Card pozwoli na rozwinięcie "usługi płatności kredytowych" opartej na Mobile Wallet, która zostanie wprowadzona na rynek pod nową marką. Sumitomo Mitsui Card zajmie się instalacją odpowiednich terminali w sklepach.

Równocześnie Sumimoto Mitsui Banking Corporation - bankowa odnoga SMFG - zajmie się wprowadzeniem nowych bankomatów kompatybilnych z Mobile Wallet.

W tym miesiącu NTT DoCoMo rozpoczęło również testy systemu umożliwiającego użycie zestawów i-mode FeliCa jako karty Suica, bezkontaktowego systemu obsługi płatności używanego przez wschodniojapońską kolej. Wersja ostateczna planowana jest na początek 2006 roku.

Walka na rynku telefonii komórkowej w Japonii stanie się jeszcze bardziej zacięta gdy w przyszłym roku wejdą w życie nowe prawa regulujące rynek telekomunikacyjny. Pozwolą one użytkownikom m.in. na zmianę operatora przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowego numeru.

NTT DoCoMo jest największym operatorem komórkowym w Japonii, który na koniec 2004 roku posiadał 48 milionów abonentów. Liczba ta wzrosła zaledwie o 1,6 miliona w ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: PR News