Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Nowelizacja ustawy usunie problemy z regulaminami

Nowelizacja ustawy usunie problemy z regulaminami

sirmark 28 Maja 2008 11:33

0 0

Sieci komórkowe, kablówki i dostawcy Internetu mogą łatwo stracić klientów, gdy zmienią regulaminy świadczenia usług. Nie mogą wtedy żądać kar za zerwanie umowy. Potwierdza to wyrok SOKiK w sprawie PTC - pisze Rzeczpospolita.

O wyroku SOKiK w sprawie zmiany regulaminu i nie poinformowaniu abonentów o prawie wypowiedzenia umowy pisaliśmy w tej wiadomości.

Uprawnienia abonentów w razie zmiany regulaminu świadczenia usług przez operatora sieci komórkowej dokładnie określa prawo telekomunikacyjne. Przewiduje ono, że dostawca takich usług powinien odpowiednio wcześnie powiadomić abonenta o zmianie regulaminu - gdy np. rozliczenia następują co miesiąc, to klient miesiąc wcześniej musi dostać informację o zmianie regulaminu.

Dwa lata temu spór sądowy w podobnej sprawie jak PTC przegrał Polkomtel. Ten operator też żądał kar umownych od abonentów mających umowy promocyjne. Jacek Strzałkowski, rzecznik UKE podkreśla, że podobne problemy może mieć Centertel, który właśnie przeprowadza procedurę zmiany swojego regulaminu.




Nie wszyscy prawnicy podzielają te poglądy. Prof. Michał Romanowski na łamach "Monitora Prawniczego" podkreśla, że gdy zmiana regulaminu nie osłabia pozycji kontraktowej konsumenta albo ją poprawia, to nie ma sensu prawo do wypowiedzenia umowy.

Problem zmiany regulaminów dotyczy też innych branż - m.in. dostawców Internetu, telefonii stacjonarnej, operatorów kablowych i platform cyfrowych. Inaczej jest w razie podwyżki cen usług telekomunikacyjnych.

Konflikt klientów z operatorami stara się rozwiązać Ministerstwo Infrastruktury, które przygotowało projekt noweli prawa telekomunikacyjnego. Zmiany byłyby korzystne dla firm telekomunikacyjnych. Prawo do swobodnego wypowiedzenia umowy byłoby zachowane, ale nie w każdych okolicznościach. Nie przysługiwałoby, gdyby zmiany wymusiła nowelizacja przepisów. To reakcja na zarzuty Komisji Europejskiej, że polskie przepisy w tej mierze nie odpowiadają normom unijnym. Projekt nowelizacji jest obecnie na etapie uzgodnień międzyresortowych.

Źródło tekstu: Rzeczpospolita     

Dodaj do:
w sumie: 19
  • 0

    1. ~mirekb  2008-05-28 11:53:15  host: hii228.internetdsl.tpnet.pl

    czekam tylko jak to wyjdzie z regulaminem orange.czy FT wygra czy konsumenci

  • 0

    2. ~dariusz  2008-05-28 13:00:54  host: dni113.neoplus.adsl.tpnet.pl

    "Prof. Michał Romanowski na łamach "Monitora Prawniczego" podkreśla, że gdy zmiana regulaminu nie osłabia pozycji kontraktowej konsumenta albo ją poprawia, to nie ma sensu prawo do wypowiedzenia umowy." - też tak uważam, nie rozumiem kary dla PTC, za zmiany de facto korzystne dla abonentów, do tego okazuję się (wczesneij tego nie wiedziałem) , że nasze prawo nie spełnia wymogów UE. czas na zmiany!

  • 0

    3.  2008-05-28 13:23:57

    dariusz zanim cos napiszesz to sie zastanow... Era w slynnym "uzupelnieniu" nie tylko dostosowala sie do wymogow UE ale usunela mozliwosc odwolania sie od odmownej reklamacji( do szczebla wyzej) a tylko zostawila droge sadowa wiec nie pisz bzdur... ze Era jest cacy bo w tym wypadku ewdentnie z klientami w bambuko poleciala...

  • 0

    4.  2008-05-28 13:25:39

    Nikt Erze nie kazal usunac zapisu ze klient moze odwolac sie od odmownej reklamacji , zrobila to sama bo tak jej wygodnie...

  • 0

    5. ~Gal  2008-05-28 13:33:09  host: hff170.internetdsl.tpnet.pl

    dariusz - Prof. Michał Romanowski swoja profesure ma chyba z "uniwersytetu moskiewskiego" - to co mowi jest zaprzeczeniem kilku tysiecy lat tradycji prawodawstwa, sadownictwa, ustawodawstwa itp.

  • 0

    6.  2008-05-28 14:22:54

    Nareszcie ;-)

  • 0

    7. ~DejwiD  2008-05-28 15:47:55  host: public-gprs77633.centertel.pl

    Gal, mozesz przedstawic swoja argumentacje? Tylko najpierw przeczytaj je zcze raz to co ten koles powiedzial...

  • 0

    8. ~m  2008-05-28 15:53:02  host: abdr220.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Profesor mówi, że to prawo nie ma sensu (z czym się zgadzam) a nie, że nie obowiązuje. :)

  • 0

    9. ~m  2008-05-28 15:57:59  host: abdr220.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Przyszłe prawo powinno brzmieć. Gdy chociaż jeden punkt w zmianie jest niekorzystny dla klienta, to przysługuje mu prawo do bezkarnego zerwania. Ukróci to późniejsze tłumaczenia operatorów, że "ogólnie zmiany są korzystne a jeden punkt nie zmienia ogólnej poprawy dla kielnia, gdyż pozostałe są na tyle korzystne, że ta niekorzystna jest tak jakby zniwelowana". :)

  • 0

    10. ~tamtar  2008-05-28 16:38:14  host: nat-tar.aster.pl

    Prof. Michał Romanowski nie ma racji, bo wszyscy wiedzą, że nie sposób ustalić w każdej sytuacji co jest korzystne, a co nie. I pomyśleć, że to profesor. Ustawa jeśli powstanie to będzie to totalna bzdura i dobitnie pokaże, że lobby jest silniejsze od rozsądku. Zmiany regulaminu wynikające z przepisów powinny być tylko i wyłącznie wprowadzane do regulaminów dla nowych abonentów. Wynika to z tego, że akt prawny jakim jest ustawa czy rozporządzenie w równym stopniu dotyczy abonenta co operatora. Po co zatem zapisywać coś co już jest zapisane? Wszak prawo i tak obowiązuje, a ustawa jest aktem nadrzędnym wobec mojej umowy z operatorem. Prawo trzeba znać i żaden z operatorów nie powinien mieć obowiązku informowania o zmianach w ogólnie obowiązującym prawie. Przypadek PTC wynikał z faktu dużego opóźnienia w dostosowaniu regulaminu do istniejącego prawa. Owszem zapis w Prawie Telekomunikacyjnym jest niedoskonały, bo wymusza podawanie adresu w regulaminie i teoretycznie jego zmiana to podstawa do rozwiązania umowy. I to należy wywalić. Co innego, że operatorzy tych adresów nie podają.

  • 0

    11. ~foks  2008-05-28 17:33:24  host: mmfnfnfm1f1f1.net.autocom.pl

    " Prof. Michał Romanowski na łamach "Monitora Prawniczego" podkreśla, że gdy zmiana regulaminu nie osłabia pozycji kontraktowej konsumenta albo ją poprawia, to nie ma sensu prawo do wypowiedzenia umowy" buhaha znajdz mi pan firme, ktora zmienia regulamin w trosce o klienta. skadzes sie urawal madry (lol) profesorku? z kurdystanu raczej

  • 0

    12.  2008-05-28 17:56:21

    ~tamtar - pofesor ma rację. a kwestie ustalenia co jest korzystne co nie to insza inszość ;-) Dla niektórych niekorzystne będzie przeniesienie siedziby spółki i zmiana adresu w związku z tym, bo będzie 200 m dalej od jego domu... Podają podają... Oprócz jednego, który właśnie ma problem z regulaminem ;-) ~foks - kontekst chłopie! Można zmieniać na korzyść konsumenta - chociażby w związku ze zmianą ustawy, która ciągnie za sobą obowiązek zmiany (na korzysść konsumenta) regulaminu. I o to chodzi - żeby w takim przypadku nie dawać cwaniakom argumentów do zrywania umów. Jakoś przy zmianie cennika - przy podniesieniu ceny usług - można wypowiedzieć umowę, ale po zapłaceniu "kary". Dlaczego do rgulaminów tej oczywistej oczywistości nie zastosowano?

  • 0

    13. ~mirekb  2008-05-28 22:18:34  host: apn-77-114-24-107.gprs.plus.pl

    moze na telepolis ktos z uznanych prawnikow,speców od PT czy procedur tworzenia regulaminów zacznie sie wypowiadac.grono wypowiadających sie na forum jak do tej pory jest zacne ale wskazane aby niektórzy byc moze cos powiedzieli na ten temat.uważam ze orange sie wywinie zmianą PT a PTC jednak zapłaci..

  • 0

    14. ~ole  2008-05-29 00:13:23  host: inet20909nh-0.eranet.pl

    Czy w kontekście wskazanego wyroku sądu mogę wypowiedzieć bez płacenia kar umowę terminową ASTER w związku z wyłączeniem Polsatu Sport? Wiem , że nie ma w umowie gwarancji dostępności kanałów, niemniej to już nie jest ten produkt na który podpisywałem umowę.

  • 0

    15. ~Gal  2008-05-29 08:42:03  host: hff170.internetdsl.tpnet.pl

    DejwiD - z bzdura trudno dyskutowac, to jest maksymalnie absurdalne co niby napisal ten niby profesor. Ktoz w/g niego mialby oceniac czy zmiana jest dobra czy nie dobra dla klienta - sad, a moze wprwadzajacy zmiane. ABSURD zupelny, zaprzeczenie tego co stanowi prawo, dobre czy zle, od prawie juz 3 tys lat. Ten profesor po takej wypowiedzi powinien stracic tytul i pisze to najzupelniej powaznie.

  • 0

    16. ~Gal  2008-05-29 08:45:49  host: hff170.internetdsl.tpnet.pl

    wlo - zmiana adresu to nie zmiana regulaminu, u licha. Panowie, wiecie w ogole o czym piszecie? Przeciez to jest zmiana tresci umowy w trakcie jej trwania, takich rzeczy nawet w bananowych republikach nie da sie "przepchnac".

  • 0

    17. ~Gal  2008-05-29 08:49:32  host: hff170.internetdsl.tpnet.pl

    ole - "nie ma w umowie gwarancji dostępności kanałów" - niestety tak to wyglada, sieci kablowe balansuja na granicy prawa (wlasciwie maja w/g swoich "wizji" prawo wylaczyc Ci wszystkie kanaly oprocz TVP1 i TVP2), gdybys chcial to bys wygral w sadzie, lecz czas i pieniadze potrzebne w duzych ilosciach. Teraz jest czas lobbystow i konsorcjow - czlowiek znaczy zero.

  • 0

    18.  2008-05-29 09:47:21

    ~Gal - no widzisz... oceniasz profesora a tępy jesteś jak but ;-) Ustawa mówi, ze regulamin ma zawierać adres operatora. Jeśli operator zmienia adres, to i musi zmienić go w regulaminie. Tak - to nie jest zmiana regulaminu. Tak samo jak zmian zasad reklamowania - bo przecież to z ustay zostało przepisane tylko. Po co ten sąd? Po co ta cała afera? No weź chłopie zasatanów się o czym w ogóle mówimy.

  • 0

    19. ~DejwiD  2008-05-30 07:49:37  host: public-gprs37206.centertel.pl

    Gal pwned!! wlo n1

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-145-64-172.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Najlepszy odporny na zachlapanie smartfon do 1200 zł to:

10 najlepszych smartfonów z odpornością na zachlapanie do 1200 zł (lipiec 2017)

 

Zobacz wynik | Opinie (2)

Archiwum Ankiet