DAJ CYNK

Nie wszystkie nagrody są bezwiednym naciąganiem na koszty

WitekT

Wydarzenia

Wygrałeś nagrodę na rok 2007, łączę... - taki komunikat słyszą od pewnego czasu abonenci Telekomunikacji Polskiej. Nagrany głos informuje o wygranej oraz o tym, że za chwilę przełączy rozmowę na inny numer.

Wygrałeś nagrodę na rok 2007, łączę... - taki komunikat słyszą od pewnego czasu abonenci Telekomunikacji Polskiej. Nagrany głos informuje o wygranej oraz o tym, że za chwilę przełączy rozmowę na inny numer.

Abonenci zwykle przerywają rozmowę tuż po komunikacie "łączę", obawiając się że dokonane zostanie przekierowanie rozmowy na numery o podwyższonej opłacie i naliczona zostanie na ich koszt należność. Konsumenci, którzy występują w tej sprawie do Prezesa UKE podejrzewają, że przedsiębiorca może korzystać z usługi przekierowania numeru w celu wyłudzenia należności od abonenta, do którego kierowane jest połączenie.

W związku z powyższym Prezes UKE poprosił o informacje Telekomunikację Polską na temat technicznych aspektów takich połączeń i ewentualnych zagrożeń dla klientów i otrzymał następującą informację:

1. Opisywana akcja promocyjna jest wyłącznie działaniem marketingowym. Odsłuchanie takiej informacji nie jest związane z zagrożeniem poniesienia przez abonenta dodatkowych kosztów, chyba że sam zdecyduje się na wykonanie połączenia na podany w komunikacie numer. Abonenci TP nie ponoszą kosztów połączeń przychodzących bez względu na źródło wywołania, z wyjątkiem opisanym w punkcie 2.

2. Odebranie rozmowy przychodzącej może wiązać się z koniecznością poniesienia jej kosztu tylko w przypadku:
usługi zamawiania połączeń na koszt abonenta B, która jest realizowana przez telefonistkę TP po uprzednim uzyskaniu zgody abonenta na przyjęcie takiego połączenia,
infolinii 0-80, która jest świadczona na podstawie zamówienia składanego przez abonentów.

3. W systemach telefonicznych TP, usługa przekierowania połączeń może być realizowana wyłącznie przed zgłoszeniem się abonenta wywoływanego, natomiast w trakcie trwania połączenia nie ma możliwości przekierowania połączenia na inny numer. Ponadto, TP zablokowała możliwość przekierowania połączeń na numery 0300, 0400 i 070.

Reasumując należy stwierdzić, że odsłuchanie komunikatu stanowiącego element opisanej akcji promocyjnej (czyli odebranie połączenia z automatycznego systemu wywołującego) nie wiąże się z ryzykiem obciążenia abonenta opłatami za to połączenie. Zagrożenie kosztami wystąpi dopiero wtedy, gdy abonent ulegnie pokusie i zrealizuje połączenie pod wskazany w komunikacie numer. Każdorazowo można sprawdzić podawany numer - w rejestrze numerów wykorzystywanych przez dostawców usług o podwyższonej opłacie prowadzonym przez Prezesa UKE, aby wiedzieć, do kogo kierować ewentualne reklamacje i zażalenia.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE