DAJ CYNK

Nawet 3 tys. umów rozwiązują codziennie klienci Plusa

WitekT

Wydarzenia

Od 70 do nawet 100 tys. osób może rozwiązać swoje umowy i odejść z Polkomtela, bez konsekwencji, z powodu zmiany regulaminu. Każdego dnia robi to 2-3 tys. abonentów, zdecydowanie więcej niż szacował operator - wynika z szacunków TELEPOLIS.PL.

Od 70 do nawet 100 tys. osób może rozwiązać swoje umowy i odejść z Polkomtela, bez konsekwencji, z powodu zmiany regulaminu. Każdego dnia robi to 2-3 tys. abonentów, zdecydowanie więcej niż szacował operator - wynika z szacunków TELEPOLIS.PL.

Fala wypowiedzeń wyraźnie, bo 2-3 krotnie, wzrosła po tym, jak Play rozpoczął akcję informacyjną o tym, że w momencie zmiany regulaminu abonent może odejść od operatora bez konsekwencji - dowiaduje się TELEPOLIS.PL. Występujący w spocie Andrzej Sołtysik, choć nie wspomina o tym, który operator zmienia regulamin, najwyraźniej skutecznie dotarł z przekazem do klientów Polkomtela.

Konkurencja zanotowała znaczący przyrost wniosków o przeniesienie numeru. Z szacunków TELEPOLIS.PL wynika, że abonenci Polkomtela w zdecydowanej większości przypadków rozwiązania umowy w związku ze zmianą regulaminu, chcą ze sobą zabrać numer. Inni albo rezygnują ze zbędnego numeru, albo nie mają świadomości możliwości jego zachowania. Konkurencyjni operatorzy notują średnio trzykrotnie większą, dzienną liczbę przychodzących z numerem z Polkomtela niż na początku maja. W mijającym tygodniu ponad połowa przychodzących do operatorów numerów była z Polkomtela.

Polkomtel ciągle nie zareagował w zdecydowany sposób na kryzysową sytuację. Praktycznie jedynym podjętym działaniem jest promocja dla sprzedawców, która premiuje przyjmujących jak najmniejszą liczbę wypowiedzeń. Prowadzi to często do nienaturalnych sytuacji, w których informują oni klientów chcących rozwiązać umowę, że nie mogą przyjąć wypowiedzenia, bo nie działa system komputerowy albo są problemy z drukarką.

Często dilerzy odsyłają też klientów w tej sprawie do salonów firmowych. Tam zainteresowany może otrzymać skromny pakiet minut w zamian za akceptację nowego regulaminu. Jest to jednorazowe 100 lub 200 minut na rok, wykorzystywane po abonamencie, lub 25 minut co miesiąc przez rok lub dwa lata, wykorzystywane przed abonamentem.

Pełne konsekwencje decyzji Polkomtela o zmianie regulaminu będzie widać dopiero w wynikach za III kwartał, bo to na lipiec i sierpień przypadną wszystkie odłączenia od sieci. Operator ostatnio powiększał bazę między 130 a 180 tys. abonentów netto w ciągu 3-miesięcznych okresów. Oznacza to, że w III kwartale Polkomtel może zwiększyć swoją bazę postpaid, w skrajnym przypadku, o mniej niż 50 tys. Do redakcji TELEPOLIS.PL dochodzą informacje, że w niektórych punktach sprzedaży codziennie tyle samo osób rozwiązuje umowę, co ją zawiera.

Trudniej oszacować wpływ na wyniki finansowe Polkomtela, bo klienci mają różne umowy, różny był koszt pozyskania i długość pozostałej umowy. Średni SAC (ang. Subscriber Acquisition Cost) klienta abonamentowego w polskich sieciach komórkowych oscyluje w okolicach 400-500 zł.

Szerzej o zmianie regulaminu w Polkomtelu od 1. lipca pisaliśmy w tej wiadomości i tej wiadomości. Jak wynika z informacji TELEPOLIS.PL, już w przyszłym tygodniu w Dzienniku Ustaw opublikowana zostanie nowela Prawa Telekomunikacyjnego, która w takim przypadku nie będzie umożliwiała zerwania umowy bez płacenia kary umownej. Oznacza to, że gdyby Polkomtel przesunął termin zmiany regulaminu z 1. lipca na przełom września i października, uniknąłby tej całej sytuacji.

Na koniec I kwartału Polkomtel miał najwięcej klientów abonamentowych spośród wszystkich operatorów - 6,691 mln. Szerzej o obrazie rynku na 31. marca pisaliśmy w tej wiadomości.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: wł