Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Nadchodzą zmiany w Prawie Telekomunikacyjnym

Nadchodzą zmiany w Prawie Telekomunikacyjnym

WitekT 10 Marca 2009 09:48

0 0

Sejmowa Komisja Infrastruktury przyjęła poselskie poprawki do projektu nowelizacji Prawa Telekomunikacyjnego. Teraz Sejm czeka na opinię Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, po otrzymaniu której odbędzie się głosowanie nad ostatecznym kształtem ustawy. Będzie to najprawdopodobniej 18. marca - pisze Gazeta Prawna.

W Sejmie dodany został przepis o gromadzeniu danych internetowych. Obecne przepisy dotyczą tradycyjnej telefonii stacjonarnej i ruchomej, nie obejmując danych internetowych. Po nowelizacji operator będzie musiał przechowywać takie dane.




Kolejna zmiana dotyczy tego, że abonent będzie mógł żądać przy zmianie dostawcy usług bezpłatnego przeniesienia numeru do istniejącej sieci operatora. Wprowadzono także możliwość natychmiastowego rozwiązania umowy w przypadku chęci skorzystania z uprawnienia do przeniesienia numeru. W takim przypadku abonent będzie jednak zobowiązany do zapłacenia dotychczasowemu operatorowi opłaty w wysokości nieprzekraczającej opłaty abonamentowej za okres wypowiedzenia, powiększonej o zwrot udzielonej ulgi.

Po nowelizacji Prezes UKE będzie powoływany i odwoływane przez Sejm za zgodą Senatu na wniosek premiera (teraz na powołuje premier spośród trzech kandydatów zaprezentowanych przez KRRiT). Kadencja prezesa ma trwać pięć lat. Sejmowa Komisja Infrastruktury wprowadziła poprawkę, zgodnie z którą obecny prezes UKE będzie pełnił swoją kadencję aż do końca jej upływu, a więc do 2011 roku.

Źródło tekstu: Gazeta Prawna     

Dodaj do:
w sumie: 34
  • 0

    15. ~mclawd  2009-03-10 14:57:08  host: plus-96-101.polkomtel.com.pl

    Ale telefonia VOIP będzie musiała przejść na serwery zagraniczne albo gormadzić informacje o połączeniach - a to kosztuje - tj. nie będzie bezpłatnie.

  • 0

    16.  2009-03-10 15:04:28

    Dla mnie przeniesienie za 50 zł zwróciłoby my się najprawdopodobniej po 3-6 m-c, więc mi się praktycznie nie opłaca (jeszcze czekanie, papierki, kombinacje itd.).

  • 0

    17.  2009-03-10 15:18:00

    Każde przeniesienie powinno być darmowe ale spoczywać głównie na użytkowniku a nie na operatorach. Numer powinien być własnością nie sieci ale użytkownika. Po jego zakupieniu wraz z kartą sim udać się powinien do wybranego operatora i tam nabyć usługi telekomunikacyjne. Jeśli by zechciał przejść do innej sieci to zwyczajnie poszedłby, poprosił o wyłączenie i po chwili miałby wolny numer. Za minutę znów mógłby wybrać sobie nowego operatora. Za wyłaczenie byłaby symboliczna opłata 10 zł.

  • 0

    18. ~ukenamuniu  2009-03-10 17:08:01  host: 212.160.172.70

    Wszystko za darmo i każdemu według potrzeb..

  • 0

    19. ~get  2009-03-10 17:55:40  host: host-81-190-124-62.szczecin.mm.pl

    @rcicho - a z jakiej racji 10zł ??? i z jakiej racji konsument ma się z tym chrzanić, powinno być tak jak ma być wg. nowego prawa, rozwiązując umowę mówisz że chcesz zachować numer i nic cię więcej nie obchodzi - numer ma być przeniesiony przez operatora i tyle. "to zwyczajnie poszedłby, poprosił o wyłączenie i po chwili miałby wolny numer" poprosił ? a co to jakąś łaskę ktoś robi ??? nie wiem o co tu prosić, po prostu zgłosił, albo zażądał, to raczej operator niedługo będzie prosił konsumenta o to żeby został, bo przy nowym prawie znika BARIERA przenoszenia numeru i nie mówię to o astronomicznym koszcie - 50zł za nic właściwie - przede wszystkim jakiś poroniony okres jaki to trwało - nawet powyżej miesiąca, gdzie to powinno 15minut trwać ! już nie mówiąc o całej papierkowej babraninie, wnioskach, zgodach na przyjęcie numeru do sieci itp. w końcu konsument zostanie ustawiony na odpowiedniej pozycji wobec operatora - czyli na górze !

  • 0

    20. ~get  2009-03-10 18:04:41  host: host-81-190-124-62.szczecin.mm.pl

    tylko jedna rzecz mnie rozwala i nie została ona zmieniona, jak się podpisuje umowę na 12 miesięcy to prawo powinno nakazywać coś takiego że po 12 miesiącach jest ona AUTOMATYCZNIE ZRYWANA, a nie tak jak teraz przedłużana na czas nieokreślony, w USA tak jest i to operator dzwoni do abonenta na miesiąc, dwa przed upływem okresu zobowiązania i go nakłania do przedłużenia umowy, w Polsce to oczywiście konsument ma tego pilnować, co jest cyrkiem i jawnym oszustwem po prostu, i następna sprawa - skandalicznie długi okres wypowiedzenia, po wypowiedzeniu umowy jeszcze pełny okres rozliczeniowy umowa trwa, a powinno być tak że w przeciągu 2-3 dni, no powiedzmy 7 dni max powinna być ostatecznie zrywana, także wiele jeszcze prokonsumenckich rozwiązań musi być wprowadzonych, których ta nowelizacja nie wprowadza

  • 0

    21. ~get  2009-03-10 18:08:47  host: host-81-190-124-62.szczecin.mm.pl

    aha i spytam tych co uważają że jakieś ograniczenie ilościowe powinno być z przenoszeniem numeru: POGIĘŁO WAS ?!?! z jakiej racji, jak będę chciał to będę sobie przenosił 3 razy w miesiącu ! oczywiste że nikt tak nie będzie przenosił ale z jakiego powodu chcecie mieć gorzej ? może jeszcze ograniczenie na ilość bochenków chleba zakupionych dziennie przez Polaka ?!?

  • 0

    22. ~get  2009-03-10 18:09:56  host: host-81-190-124-62.szczecin.mm.pl

    @ksad - to chyba ty nie zrozumiałeś, przenoszenie oczywiście będzie darmowe !

  • 0

    23. ~get  2009-03-10 18:14:15  host: host-81-190-124-62.szczecin.mm.pl

    @shq - sajgon ?! co za typ :D jaki sajgon człowieku ?! w końcu złodzieje ze świętej trójcy by mieli na prawdę dużą motywację do tego żeby przestać rżnąć Polaków ! i mam nadzieje że każdy będzie przenosił numer kiedy tylko ma na to ochotę, lub ma gdzieś taniej/lepiej na tym polega WOLNY RYNEK ! a to żeby to działało to nie moja sprawa, MA DZIAŁAĆ i tyle i jest to sprawa operatorów, a ty dlaczego tak się martwisz o nich ? pracujesz pewnie w TP/orange ?

  • 0

    24.  2009-03-10 19:02:15

    Generalnie get to się z Tobą zgadzam w całej rozciałosci i w ściskoci.

  • 0

    25. ~Chrome_TP  2009-03-10 19:25:02  host: 212.160.172.70

    mhm ja się odniosę tylko do kosztów przeniesienia - powinny moim zdaniem byc ale symboliczne chocby po to, aby dzieciaki się nie wygłupiały bezkarnie ;] i natrualnie ograniczeniu ilościowemu przeniesień mówimy nie - nie ma sensu potencjalnie klienta niepotrzebnie ograniczać ;]

  • 0

    26. ~Chrome_TP  2009-03-10 19:30:04  host: 212.160.172.70

    + Ew jeśli chodzi o to o co się burzy get moim zdaniem dobrze by było, aby takie pytanie padało w momencie zawierania umowy - "czy chce pan aby po tym okresie abo umowa przeszła na czas nieokreślony ?" - proste tak nie załatwiłoby sprawę ;] - natomiast na razie taka klauzula i którą się pluje get (bo czemu nie :P) nie jest klauzulą zakazną i klient może zawsze warunkom powiedzieć nie - ale to oznacza że nie zawrze umowy abo z żadnym opem bo każdy takie zapisy posiada ;](tu się kłania idea prepaid'a) ;] jakiś wyłam mógłby dopiero nastąpić w momencie gdyby pojawił się op który takich klauzul nie oferuje - inni wtedy dość szybko tez by taką możliwość wprowadzili. ;]

  • 0

    27. ~  2009-03-10 19:58:43  host: public-gprs23170.centertel.pl

    to jeszcze przymusowa rejestracja prepaidow. ps. numery nie sa wlasnoscia klienta, tak jak i operatora

  • 0

    28. ~  2009-03-10 20:42:28  host: cju150.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Przymusowa rejestracja prepaidów nie jest problemem. Od tych spraw jest instytucja "słupa".

  • 0

    29. ~get  2009-03-10 22:09:48  host: host-81-190-124-62.szczecin.mm.pl

    @rcicho - to bardzo się cieszę :] Chrome_TP - "moim zdaniem dobrze by było, aby takie pytanie padało w momencie zawierania umowy - "czy chce pan aby po tym okresie abo umowa przeszła na czas nieokreślony ?"" niezły pomysł, jest to krok do przodu w stosunku do tego co jest teraz, ale ja mimo wszystko uważam że umowa na 12 miesięcy to umowa na 12 miesięcy i jedynie przy wyrażeniu woli konsumenta może być przedłużana, to jest tak że gdyby było to obligatoryjne to operatorzy DRAMATYCZNIE zwiększyli by starania o klienta i jego zatrzymanie, a teraz wielu ludzi tego nie pilnuje i zamiast 12 miesięcy jest np. 14 (tym bardziej z wypowiedzeniem z zachowaniem "pełnego okresu rozliczeniowego") jest to oczywiste rozwiązanie pro-operatorskie i pytanie dla kogo jest rynek: klientów czy operatorów ? ale jako że jestem człowiekiem kompromisu ;] to poszedłbym i na taką klauzule, ale z zastrzeżeniem że była by ona bez wpływu na ofertę. I tak na marginesie pisząc moje wcześniejsze posty to nie zaplułem się ;D aczkolwiek można to określić jako burzenie się, do czego mam pełne prawo ;] a co do możliwości powiedzenia "nie" warunkom umowy to powiem krótko - nie żartuj :] @27 - jestem absolutnie przeciw rejestracji pre-paidów, często słyszę że niby bandyci mogą sobie bezkarnie dzwonić i "umawiać" się na swoje przestępcze aktywności - otóż jest to bzdura, każdy telefon jest na losowym podsłuchu (czyli - może jesteś podsłuchiwany, a może nie) i KAŻDY jest do namierzenia i zlokalizowania, a także jest do ustalenia kto z niego korzystał, mało tego są do ustalenia twoje połączenia na kilka lat wstecz, o ile służby specjalne będą chciały to sprawdzić, więc ten argument odpada, a w jakim innym celu by miała być rejestracja ?! po co dodatkowa biurokracja i inwigilacja ?! Co do przenoszenia jeszcze to na prawdę nie demonizujcie - przecież nie będzie jakiejś lawiny typu 5 milionów przeniesionych w rok, chodzi TYLKO I WYŁĄCZNIE o to żeby konsument móg

  • 0

    30. ~get  2009-03-10 22:13:39  host: host-81-190-124-62.szczecin.mm.pl

    cd... mógł sobie SWOBODNIE przebierać w ofertach, a co za tym idzie konkurencja się zwiększy, ceny spadną, jakość obsługi wzrośnie, operatorzy będą musieli się bardziej starać o zatrzymanie konsumenta, a to niesie same korzyści dla nas, a operatorzy swoje i tak zarobią, bo się dostosują, vide GB, USA, tam konkurencja jest dosyć drastyczna klient ma na prawdę o wieeele więcej dopowiedzenia, a operatorzy i tak zarabiają krocie...

  • 0

    31. ~ukenamuniu  2009-03-11 01:12:54  host: 86-59-n1.aster.pl

    ~get: mam nadzieję, że piszesz o konkurencji między opami sieci ruchomych. Nie masz chyba na myśli WLR kontra stacj. TP, czy też BSA kontra Neo. Gdyby jakiś przepis pozwolił Ci na uruchomienie stoiska w moim sklepie i kupowanie u mnie towaru za 50% mojej ceny, to prędzej bym mordę obił (nie Tobie, temu co wydał przepis)niż uznał to za zdrową konkurencję.

  • 0

    32. ~  2009-03-11 01:36:32  host: public-gprs136350.centertel.pl

    jak juz bedziesz lal - to pamietaj, zyby nie trafic w certyfikat jakosci.. bo grom z nieba, klientela u konkurencji

  • 0

    33. ~Chrome_TP  2009-03-11 11:43:56  host: abuh215.neoplus.adsl.tpnet.pl

    właściwie pomiędzy opami a klientami powinien panować w pewnym sensie nie tyle co ład o ile dobrze wyważony bilans - Get chce drzeć jak najwięcej na stronę pro klient, ale nie powinien też zapomnieć, że im więcej może klient tym mniej będzie chętny do współpracy operator co też nie jest wskazane bo będzie powodowało nadmierne tarcia - w końcu może dojść do tego że otwarcie op podziękuje takiemu klientowi i powie że skoro nie pasuje to niech pójdzie tam gdzie takie coś mają - czyli np nigdzie ;] - (a znam takie przypadki już teraz ;P) - do czego zmierzam - nie ma sensu nadmiernie przeginać pały czy to w tę czy w tamtą stronę bo doprowadzi się albo do tego że klient nie będzie chciał nabywać usług albo że op klientowi po prostu takich nie sprzeda lub nie wprowadzi na rynek pomimo tego, że bezproblemowo mógłby to zrobić i wtedy zostanie klient który ma kasę ale nie bedzie miał jej możliwości spożytkowania tak jakby tego chciał. ;]

  • 0

    34. ~nick  2009-03-11 13:41:44  host: adpy99.neoplus.adsl.tpnet.pl

    6. ~empireus - dokładnie, znowu jakiemuś urzędniczemu darmozjadowi zachciewa się inwigilacji.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-23-20-157-174.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.