Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Muszyński: "Cyfrowa Polska" powinna wspierać chmury obliczeniowe [wideo]

Muszyński: "Cyfrowa Polska" powinna wspierać chmury obliczeniowe [wideo]

WitekT 28 Października 2013 08:32

4 2

Strategia Polski Cyfrowej na lata 2014-2020 musi uwzględniać kierunki rozwoju technologii, czyli większe wykorzystanie tabletów oraz chmur obliczeniowych - przekonuje Piotr Muszyński, wiceprezes Telekomunikacji Polskiej. Konsultacje społeczne programu, w którym do wydania będą niemal 2 mld euro, potrwają do 6. listopada.

Mamy wrażenie, że ten dokument powinien już ujrzeć światło dzienne. Zbliżamy się do kolejnej perspektywy finansowej 2014-2020, mamy zobowiązania związane z realizowaniem Europejskiej Agendy Cyfrowej na rok 2020. Dla nas program Polski Cyfrowej jest absolutnym priorytetem, wytycza kierunki rozwoju, wytycza pewne granice możliwości dalszego inwestowania dla operatorów komercyjnych - tłumaczy Muszyński.

Program Operacyjny Polska Cyfrowa będzie siedmioletnim projektem współfinansowanym z środków unijnych. Zgodnie z informacjami Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, do wydania będą łącznie prawie 2 mld euro. Najwięcej, bo po około 880 mln euro, zostanie przeznaczonych na stworzenie powszechnego dostępu do sieci szerokopasmowych oraz na e-administrację.

Muszyński przyznaje, że opracowanie założeń programu to bardzo skomplikowane zadanie. Błędy na etapie przygotowania mogą mieć poważne skutki zarówno dla inwestorów prywatnych, jak i dla budżetu państwa. Dlatego, choć Orange bardzo czeka na dokument, Muszyński rozumie zwłokę i twierdzi, że nie należy poganiać urzędników. Dodaje, że Polska powinna być lepiej przygotowania do realizacji założeń Polski Cyfrowej dzięki trwającym od kilku lat programom rozbudowy dostępu do internetu szerokopasmowego.

Jeżeli nie, to znaczy, że naprawdę zmarnowaliśmy ostatnie 6 lat, kiedy uruchomiliśmy program sieci szerokopasmowych, które budujemy dzisiaj w różnych modelach, wprawdzie skutecznie budujemy od 2010-2011 roku, ale budujemy. W związku z tym, jeżeli to nie pomogło nam przygotować się do kolejnego ruchu, to znaczy, że naprawdę coś jest nie tak z tym rynkiem i z tym, w jaki sposób na tym rynku funkcjonujemy od strony inwestycji - przekonuje Muszyński.

Dodaje, że w nowym programie niezwykle ważne jest to, by dostosować założenia do zmieniających się trendów w korzystaniu z nowoczesnych technologii.




Moim zdaniem przyszłością będzie tablet, który do dzisiaj służył nam tylko jako przeglądarka, bo nie posiada mocy obliczeniowej. Połączony z chmurą, daje nam możliwość wykorzystania nieograniczonej bez mała mocy obliczeniowej - przewiduje Muszyński.

Muszyński ma nadzieję, że rozwój tego obszaru będzie wspierany w programie Polska Cyfrowa. Podkreśla, że rozwój technologii chmury umożliwia znacznie lepsze wykorzystanie dostępnych mocy obliczeniowych i rozłożenia ich na wiele ośrodków. Taka optymalizacja daje bardzo duże oszczędności, wymusza jednak rozwagę przy inwestowaniu i rozwoju centr danych. Skorzystać na tym może też administracja państwowa.

Administracja państwowa inwestuje środki publiczne, środki unijne. Na pewno, mając na uwadze realizację zadań związanych z Polską Cyfrową, z e-administracją, ta moc obliczeniowa musi stanowić priorytet z punktu widzenia spełnienia celów i realizacji strategii państwa. A chmura może tylko w tym pomóc - przekonuje.

Dodaje, że Orange może wykorzystać swoją przewagę, bo już teraz dysponuje jednym z większych centrów przetwarzania danych.

My jesteśmy dzisiaj w Polsce jednym z największych dostawców usługi. Mamy spółkę Integrated Solutions, która zajmuje się dostarczaniem kompleksowych rozwiązań m.in. w chmurze, wykorzystując jedno z największych data centers w Polsce, czyli centrum Orange - mówi wiceprezes spółki.


Źródło tekstu: Newseria     

w sumie: 15
  • 0

    1. ~Ja  2013-10-28 08:56:34  host: aazv251.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Najwięcej, bo po około 880 mln euro, zostanie przeznaczonych na stworzenie powszechnego dostępu do sieci szerokopasmowych oraz na e-administrację. Ale nie w moim mieście, max mogę mieć 2mb hahahah.

  • -1

    2.  2013-10-28 09:06:06

    Te ciągłe oszczędności. już na netwrks niektórzy narzekają. Miało być lepiej i taniej a jak na razie wielu osobom się jeszcze pogorszyło bo wiele anten po prostu znikło. teraz następne oszczędności kosztem użytkownika. Ja mam użyczać tablet do obliczać w chmurze? Czyli co. tablet cały czas w sieci bo akurat ktoś będzie potrzebował mocy obliczeniowej. Orange i Muszyński jakoś mnie nie przekonują do swoich pomysłów.

  • 1

    3. ~  2013-10-28 09:29:21  host: afoj1.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @Andrzej. Nie o to chodzi. Chodzi o aplikacje online.

  • 1

    4. ~Red  2013-10-28 09:41:29  host: staticline-31-182-78-110.toya.net.pl

    Z Orange i ich deklaracjami jest podobnie jak ze zdjęciem pana Muszyńskiego. Ta miniaturka taka ładna, korporacyjna (główna strona) a to nagranie już takie zwykłe nieco wyblakłe. Na pokaz wszystko wygląda zawsze ładnie ale od środka nie jest już tak kolorowo.

  • 1

    6. ~tkubon  2013-10-28 10:47:22  host: public-gprs516999.centertel.pl

    Orange, dawne TP to jak widać cały czas niereformowalny beton. Chcą, żeby im dalej PAŃSTWO do czegoś dopłacało. Sami nie chcą nawet okablowania pod FTTH zrobić!!! Dlaczego opłaca się to prywatnym firmom? Oni chcieliby, żeby dostawać jakieś granty z państwa na np. Orange Cloud, żeby nie mieć kosztów i się właścicielom w Paryżu słupkami pochwalić. Sam osobiście już od dawna nie korzystam z Orange i widzę że coraz więcej osób myśli podobnie

  • 0

    7. ~  2013-10-28 11:16:11  host: apn-87-251-241-182.dynamic.gprs.plus.pl

    Może niech Grupa TP zacznie od zapewnienia w każdej lokalizacji przynajmniej 10Mb/s. Bo nie wyobrażam sobie korzystania z "chmur" przy przepustowości np. 2 Mb/s...

  • 0

    8. ~Nick Field  2013-10-28 12:07:06  host: 77-254-24-166.adsl.inetia.pl

    Chmury są po prostu modne, chociaż drogie w utrzymaniu i nadal dziurawe jak sito. Dlatego od 5-6 lat kreuje się sztucznie potrzeby rynku i promuje podobne rozwiązania.

  • 0

    9. ~Krzysztof  2013-10-28 12:19:52  host: acjl211.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Chmury maja jak najbardziej sens, jednak pytanie czy zwykły użytkownik z tego skorzysta. Jak już ktoś wyżej wspomniał do wykorzystania możliwości chmury potrzebne jest szybkie łącze, bez upowszechniania szybkiego internetu (minimum 2Mbps) wszystkie próby "Polski cyfrowej" spełzną na niczym. 1. Internet dostępny dla wszystkich (nie za darmo czy z dopłatami, ale dostępny). 2. Edukacja ludzi o zaletach korzystania z usług on-line 3. Dopiero wtedy usługi oparte na chmurze obliczeniowej. Jeśli ktoś zacznie od końca to tylko wyda się publiczne pieniądze na projekt, który będzie martwy.

  • 0

    10. ~T.Hunter  2013-10-28 12:22:18  host: 212.160.172.70

    Nie ma to jak całkowita inwigilacja zdjęć i dokumentów użytkowników telefonów w mało zabezpieczonych Cloudach, a potem się ludzie dziwią że USA szpieguje :P

  • 0

    11. ~Wojtaszek  2013-10-28 13:38:27  host: bpe7.neoplus.adsl.tpnet.pl

    8,10: podpisuję się pod tym rękami i nogami

  • 0

    12.  2013-10-28 13:55:08

    Aby chmury miały sens, potrzebny jest szybki upload, tzn. na poziomie 30-60Mbit/s. Ten kto ma Smartphone-a/foto kompakt z wifi z kamerką FHD 60fps czyli 30-50Mbit/s, aktualnie po zapełnieniu karty 32GB musiał by zgrywać na chmurę przy transferach upload-u w PL rzędu 2Mbit/s ponad 30 godzin. 20 razy dłużej jak nagrywał tego typu filmy.

  • 0

    13. ~edek  2013-10-28 14:31:31  host: n14-09-02.opera-mini.net

    Tablety będą przyszłością ? Wierutna bzdura ! Smartfony i laptopy będą dalej rozwijane. Smartfona schowasz do kieszeni- mobilne urządzenie. Z laptopa obejrzysz film wygodnie, a te tablety nie ma gdzie schować w podróży, mają słabe, nieżywotne baterie i są ograniczone jak rower górski na oponach od szosówki i bez hamulców.

  • 0

    14. ~Krzysztof  2013-10-28 21:34:00  host: acqd179.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @12 nie zgodzę się, nie potrzeba aż takich prędkości, ponieważ urządzenie wysyła dane w tle, więc nawet przy zasięgu 2G, telefon w końcu wypchnie nawet kilkaset MB zrobionych zdjęć. Co do filmów to masz rację, ale mało kto aż tyle tego nagrywa.

  • 0

    15. ~Krzysztof  2013-10-28 21:35:50  host: acqd179.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @10 Oczywiście masz racje, tylko czy Twoje zdjęcia się nadadzą NSA ? Dodatkowo znam osoby, które dzięki Dropboxowi i automatycznemu wysyłaniu zdjęć udało się je ocali przy awarii karty pamięci. Niestety coś za coś.

  • 0

    16. ~T.Hunter  2013-10-29 10:21:47  host: 212.160.172.70

    @15 Zgadza się, szkoda tylko że Rząd nie uważa iż nadane konstytucyjnie prawo obywateli do prywatności znaczy tyle co los karalucha pod zlewem, na przykład to słynne ACTA...

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-211-233-235.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.