Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości MTR-y od 2013 - wyliczenia operatorów od 2,1 do 5 groszy

MTR-y od 2013 - wyliczenia operatorów od 2,1 do 5 groszy

WitekT 2 Kwietnia 2012 14:40

1 0

UKE rozpoczął dyskusję na temat wysokości stawek MTR, jakie będą obowiązywały w Polsce do początku 2013 roku. Tradycyjnie już trzej najwięksi operatorzy bronią jak najwyższego poziomu stawek, P4 dąży do maksymalnej obniżki - pisze serwis rpkom.pl.

W maju Urząd chce mieć gotowe projekty decyzji SMP (ang. Significant Market Power, czyli określającą dany podmiot jako posiadający znaczący udział na rynku, a co za tym idzie nakładający na niego obowiązki regulacyjne) i skierować ją do notyfikacji przez Komisję Europejską. Na przełomie września i października UKE chce wydać decyzje regulacyjne.

Ramy działania urzędu określa zalecenie Komisji Europejskiej z maja 2009 roku, które oczekuje - stawek MTR opartych na kosztach wyznaczanych wedle metodologii BU-LRIC (ang. Bottom-Up Long Run Incremental Costs, pure LRIC).




Wedle wyliczeń P4, model BU-LRIC wyznacza stawkę MTR w Polsce na poziomie 2,1 grosza za minutę netto. Podczas zeszłotygodniowego spotkania w UKE przedstawiciel Centertelu zakomunikował, że kalkulacja BU-LRIC w przypadku jego firmy dała wynik MTR na poziomie 3-5 groszy za minutę. Nie miała to być wprawdzie propozycja tego operatora co do wysokości MTR, ale dowód, że metodologia BU-LRIC może dać różne wyniki.

Sam UKE, w toku oficjalnej dyskusji z operatorami, unika na razie deklaracji, jaki poziom uważa za właściwy. Podkreśla tylko konieczność działania w zgodzie z regulacjami europejskimi.

Źródło tekstu: rpkom.pl     

Dodaj do:
w sumie: 30
  • 0

    11. ~  2012-04-02 15:41:44  host: z51-07.opera-mini.net

    A czy UKE nie może ustalić stawek MTR na takim poziomie jaki wyliczyli sobie operatorzy? Jeśli dla Play 2,1 gr pokrywa koszt to niech inni operatorzy tyle płacą tej sieci innym wychodzi o 1 czy 2 gr drożej więc niech Play płaci im za minutę tyle ile wynosi koszt w ich sieciach. Byłoby sprawdkixie bo jak widać sami tak wyliczyli czyli nikt im niczego nie narzucał.

  • 3

    12. ~kuloodporny  2012-04-02 16:03:51  host: public-gprs382269.centertel.pl

    zerowe stawki bylyby najlepsze dla wszystkich, sciagaliby sie jakoscia obslugi i cenami polaczen a nie zarabianiem na mtr-ach

  • 1

    13. ~  2012-04-02 16:27:01  host: 169.145.21.46.in-addr.arpa

    Popieram. Stawki zerowe i problem znika. Niech każda sieć dba o jak najniższe koszty.

  • 0

    15. ~  2012-04-02 17:09:03  host: z47-16.opera-mini.net

    u nas likwidacja mtr to bajki.obstawiam mtr kolo 8gr netto..bo inwestycje networks,polkomtel i p4 po przetargach na 0.9 i 1.8 Ghz to wymusza.stawka w cenniku 22gr to mozliwe ale za rok,kto wie?mirekb

  • -1

    16.  2012-04-02 17:31:30

    @12 i co to da? duze sieci mniej-wiecej wychodza na MTRach na zero, na asymetrii z racji mniejszego ruchu zarabia tylko play choc duzo musi tez oddac, z racji sporego ruchu na zewnatrz sieci. zerowa stawka nic by w tej kwestii nie zmienila. pytanie jaki interes mialby operator przyjmujacy polaczenie w zestawieniu takiego polaczenia? o tym nikt z tych piszacych o zerowych MTRach chyba nie mysli... stawki miedzyoperatorskie musza uwzgledniac koszty zestawienia polaczenia po stronie operatora odbiorcy i po to jest wlasnie w/w kalkulacja, by w oparciu o takie wyliczenia urealnic stawki do poziomu rzeczywiscie ponoszonych kosztow przyjecia polaczenia. w play moga miec nizsze koszty, bo maja ilosciowo mniejsza infrastrukture, ktora w wielu miejscach ogranicza sie do masztow dzialajacych w wiecej niz jednym systemie i mniej wydaja przez to na jej biezace utrzymanie, co przy wyzszych MTRach powinna byc dla nich tylko z pozytkiem, bo beda mogli wiecej z tego zaoszczedzic lub pokryc koszty roamingu krajowego...

  • 0

    17.  2012-04-02 17:58:07

    @1 - niekoniecznie taniej, zobacz jaki procent rynku ma play, a jaki pozostali operatorzy. Skoro Play ma tanie minuty i daje ich dużo, a ludzie rzadko dzwonią do Play ( wszak więcej ludzi ma w innych sieciach ) to Play płaci sieci do której jest wykonywane połączenie około 15 groszy / minutę.

  • 0

    18. ~kuloodporny  2012-04-02 18:24:31  host: public-gprs236561.centertel.pl

    zerowe stawki i obowiazek przyjmowania kazdego polaczenia do swojej sieci, normalna zasada. zarabia tylko ten z ktorego sieci wykonano polaczenie.

  • 0

    19. ~WaszkaG  2012-04-02 18:33:42  host: v08-16.opera-mini.net

    @2 - zgadzam sie w 100%

  • 0

    20. ~kuloodporny  2012-04-02 18:38:03  host: public-gprs236561.centertel.pl

    zerowe mtr spowoduja - wysokie ceny na zewnatrz i darmowe w sieci, a wowczas btsy itp rzeczy sami zainteresowani beda stawiac, jak beda sie im lampki palily

  • 0

    21. ~...  2012-04-02 18:47:27  host: v07-16.opera-mini.net

    Bardzo dobrze. MTRy powinny byc, ale oparte na kalkulacji- powiedzmy 2-3 grosze. I prosze nie powtarzac np. po Telepolis, ze nie spowoduje to spadku cen dla klienta koncowego. To nie jest prawda. Przy niskim mtr nie ma koniecznosci bilansowania przychodów z odebranych. Stwarza to zupelnie nowe warunki dla konkurencji i np. dla operatorów wirtualnych.

  • 0

    22.  2012-04-02 18:55:45

    21: wszyscy z branży mówią, że MTR-y nie mają wiele wspólnego z cenami detalicznymi... Więc nie twórz teorii oderwanych od rzeczywistości... :-)

  • 1

    23. ~bb9810  2012-04-02 19:23:51  host: 84-10-189-36.dynamic.chello.pl

    `22 zaraz zaraz, skoro stawki MTR nie mają wpływu m.in. na poziom inwestycji to po co UKE wprowadzało asymetrie korzystną dla P4?

  • 0

    24.  2012-04-02 19:52:52

    bb9810: mieszasz dwie rzeczy. Asymetria asymetrią - i ona w zamyśle ma niwelować różnicę pomiędzy ruchem in a out, która powinna być widoczna u nowowchodzących podmiotów na rynek, ma im dawać pieniądze na szybką budowę sieci i zdobywanie rynku. Ale asymetria a poziom stawek MTR to dwie zupełnie różne rzeczy... Jeżeli coś występuje w bilansie po stronie przychodów i kosztów, na dodatek prawie w całości się bilansuje, to nie ma to wpływu na wynik operacyjny, zysk netto czy EBITDA...

  • 0

    25. ~  2012-04-02 19:52:54  host: 31.41.144.41

    @23. Po to aby wyrównać szanse. Nowy operator nie posiadający dużej ilości klientów ma również wyższe koszta w przeliczeniu na pojedynczego użytkownika czy minutę wykonanego połączenia. Oczywiście, aby je zmniejszyć "przyda się" własna infrastruktura.

  • 0

    26. ~anty-regulator  2012-04-02 20:10:47  host: 89-78-84-8.dynamic.chello.pl

    w uke jest nowy departament od strategii. wyślijcie wniosek o informacje publiczną to wam powiedzą, co zrobią z MTRami :).

  • 0

    27. ~...  2012-04-02 23:18:27  host: 1.121.113.82.net.de.o2.com

    @22Witek T Napisze jeszcze raz (krocej) bo komenta mi wsiorbalo:( Chcesz sie zalozyc? To ze cos nie MUSI sie wydazyc, nie oznacza, ze sie nie wydarzy:) Prosty przykład. MTR 2-3 grosze. Operator odbiera 3 minuty polaczenia? Ile zarabia? Klient operatora dzwoni na 3 minuty do innej sieci płacac powiedzmy 10gr minuta. Ile zarabia operator klienta. Mowiac proscie, co sie bardziej oplaca promowac operatorowi? Jak jest teraz? Pi razy oko 50/50. Patrz sutuacja z sms- cennik. Patrz "zbieraj minuty"- mechanizm wazny a nie proporcje. Patrz nowe oferty bez limitu- pierszy sygnal tego, o czym pisze. Teoria oderwana od rzeczywistosci i "wszycy w branzy mówią". Ciekawe. Zobaczy za circa rok. PS Jak coś to ja się po swoj stół zmieszcze a Ty? pzdr

  • 0

    28.  2012-04-03 08:48:25

    27: nie kumasz. Chodzi o sam fakt dysproporcji, a nie wysokość MTR-ów... Nie patrz na pojedynczego usera, patrz na całą bazę i sumaryczny ruch wychodzący i przychodzący. Są klienci, na których operator traci i są tacy, na których zyskuje bardzo mocno. Nikt nie liczy się z pojedynczymi osobami, tylko z całą masą. A co do "wszyscy tak mówią" - mówi tak chociażby była prezes UKE Anna Streżyńska. Wystarczy? Wchodzisz pod stół?

  • 0

    29. ~...  2012-04-03 14:31:18  host: 89.204.138.193

    @28 Czego niby nie kumam? Zrozum, ze posiadam na ten temat inne zdanie. Nie chodzilo w moim "wyliczeniu" o pojedynczego usera- to byl tylko przyklad, ktory mial pokazac taka a nie inna tendencje. Zreszta sam sobie odpowiedzieles- teraz sa klienci na których operator mocno traci. Po obnizce tacy tez bedą, ale w znikomej ilosci, pominac ich mozna. Wystarczy, ze ktorys operator sie wychyli a sie wychyli- bo kto pierwszy ten lepszy. A i jeszcze jedno. Zrób sobie przykladowy model np 4 opów. trzech ma po 1000 userów a czwarty 500. Podstaw pod to obecny mtr i w dowolny sposób usrednioną/realna cene minuty+ proporcje ruchu w obie strony. Potem zrób to samo przy mtr 2-3 grosze i stawce tej samej a potem po obnizonej do np. 10gr. Potem powiedz co miałeś z matmy i dlaczego trójczyne:) PS Spokojna głowa. Mam dobrą pamieć. Pod stół mogę wejść i odszczekać, ale jeszcze nie teraz. PPS Obnizek o których pisze nie bedzie tylko gdy Play dogoni konkurencje lub padnie przed wprowadzeniem niskich mtr. Szanse na jedno i drugie sa tylko teoretyczne.

  • 0

    30. ~bb9810  2012-04-04 10:12:50  host: 84-10-189-36.dynamic.chello.pl

    `24 Witku nadal uważam że MTR ma wpływ na cene detaliczną, przypomnij sobie sytuacje kiedy UKE wyznaczyło Erze stawkę niższą niż Plusowi i Orange (gdy Era nie chciała inwestować w niwelowanie białych dziur) , jak TM próbowało przez Komisje Europejską i swoją ambasade w Polsce wpłynąć na decyzje Pani Strzeżyńskiej, szło właśnie o stawkę MTR

  • 0

    31. ~fgh543  2012-04-04 15:21:19  host: 178-37-62-103.adsl.inetia.pl

    Znów jestem za Play. Mały MTR = tanie rozmowy. Jak mały to zależy ile inwestycji ustalą z UKE. Ja oczekuję sytuacji gdy będę mógł dzwonić z dowolnego miejsca gdzie jest zasięg choćby 1 sieci (dowolnej). Co mnie obchodzą operatorzy (niech się rozliczają między sobą). Mam telefon i chcę dzwonić.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-159-145-68.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.