Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Można korzystać z komórki już w 27 europejskich samolotach

Można korzystać z komórki już w 27 europejskich samolotach

sirmark 2 Kwietnia 2009 19:16

0 0

Rok po wdrożeniu przez Komisję wspólnych zasad bezpiecznego korzystania z telefonów komórkowych podczas lotu i nieskomplikowanej procedury udzielania zezwoleń na świadczenie tej usługi transgranicznej, 27 europejskich samolotów zostało wyposażonych w rozwiązania techniczne umożliwiające bezpieczne korzystanie z telefonów GSM podczas lotów w europejskiej przestrzeni powietrznej. Oczekuje się podwojenia tej liczby do końca 2009 roku.

W kwietniu 2008 r. Komisja wprowadziła przepisy mające na celu harmonizację warunków świadczenia usług telefonii komórkowej na pokładzie samolotów w całej UE. W rok później wspomniane przepisy wykonawcze umożliwiły rozpoczęcie działalności w Europie dwóm dostawcom usług telefonii komórkowej na pokładzie samolotu tj. OnAir (Genewa) i AeroMobile (Londyn). Dostawcy ci współpracują z liniami lotniczymi zainteresowanymi udostępnieniem takich usług swoim pasażerom.

Obecnie trzy europejskie linie lotnicze - Ryanair (Irlandia), TAP (Portugalia) i bmi (Zjednoczone Królestwo) - wprowadzają tę usługę w swoich flotach: w odpowiednie rozwiązania techniczne wyposażono już 27 samolotów i oczekuje się, że liczba ta podwoi się do końca 2009 roku. To dobry początek, a badania techniczne są również prowadzone przez inne linie lotnicze.

Jednocześnie linie lotnicze doprecyzowują warunki, w jakich pasażerowie mogą korzystać ze swoich telefonów na pokładzie samolotu, aby zagwarantować szerszą popularność nowej usługi wśród konsumentów. Analizują również skalę zainteresowania korzystaniem z dostępu do usługi na pokładach samolotów posiadających odpowiednie rozwiązania techniczne. Według obecnych prognoz poziom wyjściowy ceny tej usługi to ok. 1,60 euro za minutę połączenia głosowego i ok. 0,43 euro za wiadomość tekstową, w zależności od operatora naziemnej telefonii komórkowej, z którego usług korzysta pasażer.




W roku 2008 Komisja podjęła działania regulacyjne służące zapewnieniu bezpiecznej ogólnoeuropejskiej telefonii komórkowej na pokładzie samolotu i określeniu warunków oferowania przez przedsiębiorstwa tych usług podczas lotów, w czasie których przekracza się granice kilku państw. Działania te obejmowały trzy konieczne kroki:
zagwarantowanie, że korzystanie z urządzeń na podkładzie samolotu - w tym telefonów - nie powoduje zakłóceń w urządzeniach i systemach nawigacyjnych;
zagwarantowanie, że telefony komórkowe nie powodują zakłóceń w naziemnych sieciach telefonii komórkowej, ale łączą się wyłącznie z pokładową stacją bazową mającą łączność z siecią naziemną dzięki satelicie;
wprowadzenie jednolitych zasad i norm, tak aby pokładowe stacje bazowe mogły działać podczas lotu nad różnymi państwami członkowskimi UE.

Podejście europejskie posłużyło jako wzór do naśladowania w innych częściach świata. Kilka pozaeuropejskich linii lotniczych (w tym: Qantas, Emirates, Malaysian Airlines, Royal Jordanian, Wataniya, Virgin Australia) przeprowadzało testy usługi lub ją oferują, a w odpowiednie rozwiązania techniczne wyposażonych jest ok. 40 samolotów. Inne linie lotnicze poinformowały o podobnych zamiarach. Przeważający na świecie standard GSM (obejmujący dziś już blisko 3 mld osób) stanowi o atrakcyjności modelu, w którym pasażerowie mogą korzystać z własnych telefonów komórkowych.

Usługi telefonii komórkowej udostępniane w samolocie są usługami telekomunikacyjnymi o charakterze ogólnoeuropejskim. W kwietniu 2008 r. Komisja przyjęła dwa środki:
decyzję ustanawiającą zharmonizowane parametry techniczne urządzeń pokładowych stosowanych w telefonii komórkowej na pokładzie samolotów w Unii Europejskiej. Ustanowienie parametrów gwarantuje, że urządzenia nie powodują zakłóceń i umożliwia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) udzielanie urządzeniom w różnych typach samolotów świadectw o zdatności do lotu. Decyzja ma moc prawną, co gwarantuje, że we wszystkich samolotach stosowane są urządzenia tego samego typu.
zalecenie w sprawie zharmonizowanego podejścia w zakresie udzielania koncesji, które ma na celu wzajemne uznawanie krajowych procedur udzielania zezwoleń.

"Roaming lotniczy" czyli wykonywanie połączeń i wysyłanie wiadomości tekstowych z pokładu samolotu uznawane jest za międzynarodowy roaming podobny do usług naziemnych. Przykłady pierwszych usługodawców wskazują na taryfy znacznie poniżej oferowanych w przeszłości usług telefonii stacjonarnej na pokładzie samolotu za pośrednictwem satelity. Telefonia komórkowa podczas lotu nie wchodzi w zakres działań podejmowanych przez Komisję w odniesieniu do taryf za transmisję danych i połączenia w roamingu, ponieważ jest uznawana za innowacyjną usługę na wschodzącym rynku i stąd podlega ona swobodnej wycenie dostawców usług. Mimo to Komisja ze swej strony ściśle monitoruje ceny konsumpcyjne i ich przejrzystość.

Źródło tekstu: UE     

Dodaj do:
w sumie: 6
  • 0

    1. ~  2009-04-02 21:25:37  host: f96-038.opera-mini.net

    Transfer i ten samolotowy roaming nie podlega regulacji..moze wiec w ue ustanowia te 2 rynki wlasciwe?nie,bo lobby wielkich koncernow na to nie pozwoli..mtr maleje,p4 zdazy postawic siec 3g a to wlasnie pozwoli im naprawde zarobic.mirekb

  • 0

    2. ~  2009-04-02 21:32:32  host: 77-252-73-4.ip.netia.com.pl

    Era przy wspołpracy z liniami lotniczymi umozliwia wykonywanie połączen w samolocie podczas lotu.

  • 0

    3. ~  2009-04-02 22:29:53  host: 87-198-60-70.ptr.magnet.ie

    Ostatnio lecialem Ryanairem z Londynu do Lodzi i faktycznie mozna bylo dzwonic. trzeba bylo tylko wylaczyc tel podczas startu i londowania. Nawet dostalem kilka smsow w trakcie lotu, zasieg na full. Na wyswietlaczu bylo chyba OnAir.

  • 0

    4. ~Key  2009-04-03 09:14:57  host: 94.254.174.232

    Moim zdaniem przez trzy godziny lotu można dać odpocząć telefonowi. Mówię o zwykłych pasażerach, takich którzy latają tanimi liniami. Może co innego biznesmeni, ale oni znowu nie latają "powietrznymi PKS-ami". Zresztą nawet gdyby to przez trzy godziny można wytrzymać.

  • 0

    5. ~hiro  2009-04-03 09:40:45  host: public-gprs56328.centertel.pl

    no niby można, ale tacy biznesmeni czasami muszą gdzieś szybko zadzwonić. z tego co się orientuję, to era jako pierwsza wprowadziła taką usługę do swoich cenników

  • 0

    6. ~Air_France  2009-04-28 15:53:18  host: 212.160.172.70

    Air France jako pierwsza linia lotnicza na świecie 17 grudnia 2007 http://connection.blox.pl/2007/12/Air-France-umozliwil-korzystan ie-z-komorki.html

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-161-73-123.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.