Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Mozilla WebRTC: wideo bezpośrednio z poziomu przeglądarki

Mozilla WebRTC: wideo bezpośrednio z poziomu przeglądarki

sirmark 4 Marca 2013 10:08

3 1

Mozilla pracuje nad technologią, która umożliwi rozmowy audio i wideo przez internet i przez urządzenia mobilne. Ma to być alternatywa dla Skype?a, której przewagą będzie brak konieczności ściągania dodatkowego oprogramowania. Wystarczy sama przeglądarka.

Aktualnie projekt jest w fazie testów. Za kilka miesięcy rozmowy dzięki tzw. technologii WebRTC (rozmowy w czasie rzeczywistym online) mają być powszechnie dostępne dla użytkowników Mozilli na całym świecie. Możliwe, ze podobne rozwiązania będą możliwe również w innych przeglądarkach.

WebRTC to nowoczesna technologia, która umożliwia wysokiej jakości komunikację wideo w czasie rzeczywistym, ale też połączenia audio i wymianę danych. Do korzystania zniej wystarczy sama wyszukiwarka, co jest przewagą nad tradycyjnymi tego typu rozwiązaniami, typu Skype.

Pod wieloma względami to będzie jak Skype - twierdzi wiceprezes Mozilli ds. inżynierii w Firefox Johnathan Nightingale w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria. Ale w przeciwieństwie do Skype'a WebRTC będzie dostępne na wielu platformach. Będzie też możliwa komunikacja między użytkownikami Mozilli a użytkownikami innych wyszukiwarek posiadających WebRTC.

Oprócz Mozilli rozwój WebRTC wspierają firmy takie jak Google, Microsoft i Opera. Na początku lutego miało miejsce pierwsze połączenie testowe między użytkownikami Mozilli i Google Chrome. Jak przyznaje wiceprezes Mozilli, prace nad wykorzystaniem tej technologii trwają. Na targach w Barcelonie Mozilla wraz z AT&T oraz Ericssonem pokazali, że dzięki niej możliwa będzie również rozmowa wideo przez urządzenia mobilne, które mają zainstalowaną przeglądarkę Firefox.

Nagle technologia, która wydawała się być dostępna tylko dla użytkowników komputerów, stanie się dostępna dla miliardów użytkowników urządzeń mobilnych, telefonów komórkowych - mówi Johnathan Nightingale.




Zapewnia, że technologia ta ma być zdecydowanie przyjazna dla użytkowników.
Żadnych wtyczek, to jest wbudowane w przeglądarkę i w każdy produkt Mozilli. Ta technologia nie wymaga żadnych dodatkowych elementów. Zachęcamy inne przeglądarki, by zrobiły to samo. Nie chcemy, by trzeba było do tego ściągać dodatkowe oprogramowanie. Jeśli masz przeglądarkę w jakimkolwiek urządzeniu, to powinno być już tam wbudowane. - mówi przedstawiciel Mozilli.

Nowa technologia jest już dostępna do testowania. Jak twierdzi Nightingale, robią to głównie specjaliści, programiści komputerowi, którzy sprawdzają jakie są możliwości szerszego wykorzystania WebRTC i jakie usługi oparte o tę technologię można zaproponować.

Jestem bardzo ciekaw, jak zostanie wykorzystana nasza usługa. Technologia będzie dostępna w ciągu następnych kilku miesięcy we wszystkich naszych produktach. Teoretycznie ludzie mogą zacząć testować ją już dzisiaj, ale stanie się dostępna dla wszystkich, jak tylko ktoś stworzy w oparciu o to narzędzie usługę, na którą będzie rzeczywiste zapotrzebowanie. - mówi Nightingale. Jego zdaniem technologia ta będzie stawać się coraz popularniejsza m.in. na portalach społecznościowych.



Zobacz: inne filmy z kategorii Oprogramowanie


Źródło tekstu: Newseria     

Dodaj do:

Tagi: mozilla | webrtc

w sumie: 16
  • 1

    1.  2013-03-04 10:55:56

    Przecież takie rozwiązania istnieją od bardzo dawna, rozmowy przez kamerkę w czasie rzeczywistym - wystarczyłoby przeportować pełnego flasha, istnieje przecież mnóstwo webchatów z kamerką, stron typu czatruletka, czy chociażby webgadu - które obsługuje rozmowy wideo (na bazie flasha oczywiście) itd. gdzie rozmowa wideo 1) toczy się przecież w czasie rzeczywistym 2)działa w przeglądarce PS. nie rozumiem zdania "Do korzystania zniej wystarczy sama wyszukiwarka, co jest przewagą nad tradycyjnymi tego typu rozwiązaniami, typu Skype." - chodzi chyba o przeglądarkę? jak wyszukiwarka może wystarczyć do korzystania z tego? Nic z tego tekstu nie rozumiem, po co w ogóle uruchamiać przeglądarkę, skoro można wykonać wideopołączenie, albo użyć komunikatora? Po co sprowadzać wszystko do przeglądarki?

  • 1

    2. ~Jacek  2013-03-04 11:06:37  host: 093105195234.skierniewice.vectranet.pl

    @1 Jak to po co?Zyje w tych czasach i zadajesz jeszcze takie pytanie?Po to zeby jeszcze bardziej sledzic uzytkownikow,zbierac dane na ich temat itp.

  • 1

    3. ~  2013-03-04 11:12:41  host: ip-151-248-35-23.free.aero2.net.pl

    Jak dla mnie ten facet żyje w bardzo alternatywnej rzeczywistości... Wystarczy poczytać zdania takie jak: "Ale w przeciwieństwie do Skype'a WebRTC będzie dostępne na wielu platformach." - proszę o wskazanie tych "wielu" platform. I jeszcze to: "Nagle technologia, która wydawała się być dostępna tylko dla użytkowników komputerów, stanie się dostępna dla miliardów użytkowników urządzeń mobilnych, telefonów komórkowych". Znaczy co, człowiek nie wie o Skype na komórki?...

  • 1

    4.  2013-03-04 11:23:00

    Bo ten tekst został zredagowany 10 lat temu i został pomylony rok wstawienia, zamiast 2003 wpadło 2013. I tak artykuł czekał sobie na swój czas.

  • 1

    5.  2013-03-04 11:25:22

    W sumie to takie rozwiązania to jeszcze mają sens w rozmowach międzynarodowych bo w kraju to każdy ma pierdyliardy minut i różne różniaste stany darmowe po sieci to po co to wogóle robić jakieś wywijasy zawoijasy i komplikacje żeby pogadać.

  • -1

    6. ~anonimus12  2013-03-04 11:43:19  host: 89-72-29-184.dynamic.chello.pl

    witam! Ja jestem zwolennikiem vibera, robi to samo, a zużywa mało danych na 1 minutę rozmowy. Nie zgadzam się z mikkel, przyszłością jest telefon z dual sim (szczególnie dual sim active ale teraz w Polsce bardzo ciężko dostępne - na razie to robią firmy na wewnętrzny rynek chiński) , gdzie na 1 karcie mam najniższy abonament, a na 2 pakiet danych na internet. Tak robię i rachunki wychodzą mi: abonament za 19 zł ( 200 minut do wszystkich + stan darmowy w jednej z sieci), druga karta 6 gb danych, kupione na wiadomym portalu aukcyjnym z terminem wykorzystania 540 dni (są nawet po 1100 dni) ... ps. viber na 1 minutę rozmowy zużywa 250 kb danych ... czyli 1 mb to 4 minuty a cena 6 gb na portalu wyniosła 40 zł (można taniej ale ja chciałem z jak najdłuższą datą do wykorzystania danych) ... pozdrawiam i powodzenia w obniżaniu kosztów połączeń a w sumie o to chodzi ...

  • 0

    7.  2013-03-04 11:57:31

    Ale ale ale, ten viber działa tylko wśród użytkowników więc musiałbym namawiać ludzi :-( Czy WebRTC też tak działa? Myślałem że to jest jak VOIP że zwyczajnie można dzwonić po świecie według jakichś tam niskich stawkach i DODATKOWO za darmo do kogoś kto też z tego korzysta.

  • 0

    8. ~Mosad  2013-03-04 13:26:49  host: aeng175.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ~anonimus12 - Tak, tak viber jest piękny ale co na prawdę robi to wie tylko Mosad i jego białoruscy programiści. Na pewno wysyła do serwera całą listę twoich kontaktów...

  • 1

    9. ~frgz  2013-03-04 13:29:11  host: host-89-167-23-130.nplay.net.pl

    Czy nikt nie czyta ze zrozumieniem....nie potrzebujesz aplikacji skype, vibera itd/pluginów. Masz przeglądarkę - możesz od razu rozmawiać poprzez nią. Cytuje: Żadnych wtyczek, to jest wbudowane w przeglądarkę i w każdy produkt Mozilli. Ta technologia nie wymaga żadnych dodatkowych elementów. Zachęcamy inne przeglądarki, by zrobiły to samo. Nie chcemy, by trzeba było do tego ściągać dodatkowe oprogramowanie. Jeśli masz przeglądarkę w jakimkolwiek urządzeniu, to powinno być już tam wbudowane Jak dla mnie spoko i widać, że wszystkie działania idą w kierunku odstąpienia od GSMu (rozmów głosowych poprzez nią) a przejściu na technologie działające w oparciu o transmisję danych. Kto wie, może za kilkanaście lat nikt nie będzie kupował taryf z wliczonymi minutami, a jedynie fon+pakkiet danych.....zobaczymy

  • -1

    10. ~anonimus12  2013-03-04 14:14:27  host: 89-72-29-184.dynamic.chello.pl

    Tu masz racje szpiegowanie netu jest powszechne jedyny sposob nie uzywac ... Ale czy das rade?

  • -1

    11. ~anonimus12  2013-03-04 14:22:10  host: 89-72-29-184.dynamic.chello.pl

    A w jaki sposob ktos z kim chce porozmawiac bedzie o tym wiedzial? Jak nastapi wywolanie rozmowcy?

  • -1

    12. ~  2013-03-04 17:07:28  host: ip-78-30-103-64.free.aero2.net.pl

    On żyje w całkowicie innej rzeczywistości. Chcą zrobić narzedzie wbudowane w przeglądarke a nie ma wbudowanego zwykłego paste & go i trzeba to realizować przez addon...

  • 0

    13. ~Mosad  2013-03-04 17:17:34  host: aeng175.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ~anonimus12 Jak koniecznie chcesz coś pod androida to polecam opensourcowe Redphone. Niestety też loguje połączenia ale szyfrowanko mniam,mniam - ZRTP tego nikt nie podsłucha.

  • 0

    14. ~informatyk  2013-03-04 20:12:50  host: bvj6.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Troche dziwne, że Mozilla sie tym chwali skoro jedyna przeglądarka która w wersji stable to obsługuje to Chrome. Jakby ktos chciał potestować to: apprtc.appspot.com

  • 0

    15.  2013-03-05 00:01:30

    "Do korzystania zniej wystarczy sama wyszukiwarka". Powinno być przeglądarka, nie wyszukiwarka. Wyszukiwarka to google, bing itp. Przeglądarka to Firefox, Chrome, Opera itp.

  • 0

    16. ~dav  2013-03-05 19:39:24  host: r.escom.net.pl

    bardzo fajna technologia, ale wspiera ją tylko Firefox i Chrome. Micro$oft wymyslił jakis swoj dziwoląg jak zwykle niekompatybilny z niczym

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-224-13-210.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.