DAJ CYNK

Mapy Google ich dobiły. Legenda trafia na śmietnik historii (akt.)

Piotr Urbaniak (gtxxor)

Motoryzacja

Mapy Google ich dobiły. Legenda trafia na śmietnik historii

Firma TomTom, ikona samochodowych nawigacji, kończy sprzedaż sprzętu. Jej włodarze nie ukrywają, że to pokłosie zdominowania rynku przez aplikacje mapowe, z Google Maps na czele.

Dziś chcąc wytyczyć trasę podróży, sięgamy zazwyczaj po smartfon i aplikację taką jak Google Maps czy Waze, ale jeszcze kilka lat temu nie było to standardem. Znacznie częściej kierowcy korzystali z nawigacji dedykowanych, w czym jednym z liderów była holenderska firma TomTom.

Pierwsze urządzenia nawigacyjne z serii TomTom Go pojawiły się w sklepach jeszcze w połowie roku 2000, by niespełna siedem lat później producent mógł chwalić się 200 tys. aktywnych użytkowników w 15 krajach. Ale to przeszłość.

Jak donosi serwis „Tom's Guide”, właśnie zapadła decyzja o całkowitym zaprzestaniu sprzedaży sprzętu marki TomTom. Najpierw w USA i Kanadzie, ale docelowo ponoć na całym świecie. Kwestia jakie zapasy magazynowe pozostają w poszczególnych regionach, gdyż żadne nowe egzemplarze mają fabryki nie opuścić.

Źródło zauważa, że niniejsze doniesienia, choć na swój sposób przełomowe, nie powinny nikogo dziwić. W czerwcu 2022 roku Holendrzy znacząco zredukowali personel, zwalniając około 10 proc. pracowników. Zlikwidowanych etatów bynajmniej nie odbudowano.

Zdaje się, nie pomogło wydanie otwartej platformy IndiGo, która jeszcze do niedawna, wedle zapowiedzi, miała być integrowana z cyfrowymi kokpitami w nowych pojazdach. TomTom chwalił się wówczas licznymi partnerstwami, ale najwyraźniej nie bez kozery unikał podawania konkretnych marek.

Nie ukrywajmy, na pewno nie pomogły też opłaty abonamentowe, bo podczas gdy Google Maps i reszta są całkowicie darmowe, Holendrzy za swoje usługi pobierali nawet 200 zł rocznie. W każdym razie, teraz w myśl obietnic zamierzają pójść za trendem i całkowicie skupić się na aplikacji nawigacyjnej na iOS oraz Android. 

Aktualizacja 11.01.2024 10:45

Skontaktowało się z nami biuro prasowe firmy TomTom w Polsce, które przekonuje, że mimo usunięcia sprzętowych nawigacji z rynku amerykańskiego, na razie nie planuje podobnych działań w Europie. Wbrew temu, co twierdzą niektóre media francuskie. Pełna treść wypowiedzi firmy poniżej:

W ciągu ostatnich dziesięcioleci firma TomTom sprzedała miliony osobistych urządzeń nawigacyjnych w Stanach Zjednoczonych. Jednak w ubiegłym roku zdecydowaliśmy się zaprzestać sprzedaży osobistych urządzeń nawigacyjnych w USA, ponieważ nie stanowią one już istotnej części naszej działalności. Nadal oferujemy amerykańskim konsumentom nasze mobilne aplikacje nawigacyjne, TomTom GO Navigation i TomTom AmiGO, które są kompatybilne z systemami Android, iOS i CarPlay. Oczywiście będziemy nadal zapewniać użytkownikom TomTom PND obsługę konsumencką i wszystkie aktualizacje przez cały okres użytkowania ich urządzeń.

TomTom pozostaje mocno zaangażowany w swoją działalność PND na rodzimym rynku w Europie, gdzie nadal istnieje popyt na urządzenia nawigacyjne do samochodów osobowych, ciężarowych i motocykli. Tylko w 2023 r. wprowadziliśmy na rynek pięć nowych modeli PND i będziemy wprowadzać kolejne nowości w najbliższej przyszłości.

Chcemy również podkreślić, że w ostatnich latach firma TomTom, specjalizująca się w technologiach lokalizacyjnych, stała się wiodącym globalnym dostawcą map i rozwiązań geolokalizacyjnych dla przemysłu motoryzacyjnego i firm technologicznych, takich jak Microsoft, Uber, Stellantis itd. Te współprace obecnie stanowią większość naszych przychodów.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock / Harry Wedzinga

Źródło tekstu: Tom's Guide, oprac. własne