Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Mocno spadają przychody z telefonii stacjonarnej

Mocno spadają przychody z telefonii stacjonarnej

WitekT 26 Lipca 2007 14:31

0 0

Branża telefonii stacjonarnej w tym roku odnotuje spadek przychodów. Sukcesem firmy będzie, gdy uda jej się utrzymać sprzedaż na poziomie z 2006 roku - ocenia cytowany przez Gazetę Prawną Jaromir Łaciński, prezes GTS Energis.



Z szacunków Gazety Prawnej wynika, że w 2006 roku przychody operatorów telefonii stacjonarnej zmniejszyły się o ponad 5%, do około 15,5 mld zł. Przychody Telekomunikacji Polskiej spadły o 9,8% do 11,3 mld zł, a Netii o ponad 5% do 862 mln zł. Analitycy szacują, że w tym roku przychody TP z telefonii stacjonarnej (bez uwzględnienia transmisji danych) spadną o około 13% wobec 11% w 2006 roku.

Główne powody spadku przychodów to obniżki cen usług. Z jednej strony wymusza ją regulator, a z drugiej konkurencja między firmami. Ponadto klienci rezygnują z rozmów przez telefon stacjonarny na rzecz rozmów z użyciem komórek lub telefonii internetowej.

Oczekiwane na ten rok spektakularne spadki cen rozmów są jeszcze przed nami. Zapewne 1. września TP znacząco obniży stawki za połączenia do sieci komórkowych (z wyłączeniem Play, gdzie cena wzrośnie). Obniżka - wymuszona na TP przez narzucenie przez UKE cen maksymalnych - musi spowodować podobne ruchy u innych graczy, w przeciwnym wypadku zaczną tracić rynek.




W tym roku aktywność operatorów ograniczała się do wprowadzania nowych planów taryfowych zawierających wzorowane na abonamentach TP pakiety minut. Najważniejszą zmianą było wprowadzenie taryf, w których w abonamencie opłacone są bardzo duże pakiety minut do wykorzystania przez całą dobę na połączenia do sieci stacjonarnych w Polsce.

Już od ubiegłego roku przychody z abonamentu stanowią ponad połowę przychodów TP z usług telefonii stacjonarnej. W zgodnej ocenie ekspertów, w perspektywie kilku, kilkunastu lat klienci będą płacili tylko abonament, a w nim będą mieli opłacone ryczałtem wszelkie standardowe rozmowy.

Niektórzy operatorzy obniżyli w tym roku ceny połączeń międzynarodowych. Było to możliwe m.in. dzięki wykorzystaniu do przesyłania głosu pakietowej transmisji danych (technologia IP).

Z danych publikowanych przez TP, Netię, Telefonię Dialog i Multimedia wynika, że systematycznie spada liczba łączy telefonicznych. Ci, którzy rezygnują z linii telefonicznej, potem z reguły korzystają z telefonów komórkowych oraz - w części - z usług telefonii internetowej. Coraz więcej osób utrzymuje linię telefoniczną tylko po to, by mieć dostęp do Internetu. Gdy będą mogły kupować Internet od innych operatorów bez koniczności płacenia abonamentu TP, proces rezygnacji z telefonu może się przyspieszyć - uważa jeden z analityków.

Źródło tekstu: Gazeta Prawna     

Dodaj do:
w sumie: 23
  • 0

    4. ~ja  2007-07-26 15:36:30  host: bk66.internetdsl.tpnet.pl

    Cemu tak nikt nie lubi tego Play? orange ma wyższe ceny do nich, teraz cI będą podwyższać? Co Play takiego zrobiło że ich tak nie lubią? Pokłucili się?

  • 0

    5. ~smyk  2007-07-26 15:38:03  host: bkw146.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Czy kogoś to dziwi, że przestarzała branża się kurczy? Przecież akcje TPSA przespały obecną, kilkuletnią hossę na giełdzie:) Nie bez przyczyny jak zwykle :) Mnie stacjonarny jest potrzebny tylko i wyłącznie jako kabelek do neostrady. Jeśli będę miał możliwość korzystać z DSLa bez tej niedogodności (przymusowy abonament) to szybciutko się zwijam. No chyba, ze TEPSA zrezygnuje z pobierania abo i będę płacił tylko za samą neostradę:) Telefonia stacjonarna to jak maszyna parowa - przestarzała technologia:)

  • 0

    6. ~pablo  2007-07-26 16:50:25  host: dmb94.neoplus.adsl.tpnet.pl

    do ja:pLay jest fajny ale niema darmowych wieczorow weekendow itd

  • 0

    7. ~pablo  2007-07-26 16:51:14  host: dmb94.neoplus.adsl.tpnet.pl

    szkoda ze połaczenia komorkowe niesa tak tanie jak stacjonarne i nigdy tak niebedzie ze komorka bedzie tansza od stacjonarnego

  • 0

    8. ~:))  2007-07-26 17:03:19  host: host-81-190-121-208.gdynia.mm.pl

    z Play chodzi o zasady rozliczania - nie o to czy lubią, ale nie ma sprawy - niedługo i tak wszystko się zmieni jeszcze bardziej

  • 0

    9. ~jojo  2007-07-26 17:57:37  host: ega210.neoplus.adsl.tpnet.pl

    7 "pablo" co mi po tanich połączeniach w sieci stacjonrnej rzędu nawet 6 gr, kiedy trzeba za to płacić abonament. Np. w Planie "TP 60 MInut Za Darmo" (tylko na połączenia stacjonarne), za 50 zł miesięczne. Za 50 zł w TT mogę zdziałać dużo więcej. I dzwonie na terenie całej Polski w tej samej cenie. Nie ma podziału na połączenia lokalne, międzymiastowe, komórkowe. W stacjonarce nigdy nie uzyskasz 29 gr za połączenia na komórki... ;-)

  • 0

    10. ~jojo  2007-07-26 18:01:57  host: ega210.neoplus.adsl.tpnet.pl

    I powiem Ci szczerze, że nie potrzebuje tak tanich połączeń. Moim zdaniem wygodnie i bezstresowo możnaby korzystać z komórki, gdyby ceny były (w cenniku, na stałe, bez pakietów) na poziomie 20 gr w sieci i 40 gr do obcych sieci. Nic więcej nie jest mi potrzebne. ;-)

  • 0

    11.  2007-07-26 19:46:21

    Stacjonarki to już relikt poprzedniej epoki, dziwie sie ludziom szczególnie tym co mają dostęp do netu przez kablówki że jeszcze mają takie telefony i płaca puste abonamenty ale pewnie niektórzy mają sentyment i jak czekali na telefon 20 lat to teraz ciężko zrezygnować..:)

  • 0

    12. ~berdys  2007-07-26 19:46:25  host: 36.grybow.net.pl

    4: ja tam lubie play ;) mam abonamencik i mi wystarcza- uzwyam go jako stacjonarki- dzieki temu moglem zrezygnowac z Tp.

  • 0

    13. ~Chrome  2007-07-26 21:38:11  host: 212.160.172.70

    Właściwie zgodzę się z przedmówcami telefnia stacjonarna to już powoli przeżytek i ew przydatny na chwilę obecną tylko dla firm i instytucji , osoby prywatne bazują dziś bardziej na komórach, na razie jeszcze jest sens utrzymywać linię ew pod transmisję szerokopasmową bo na razie technologie bez przewodowe jej nie dorównują prędkościami i przepustowością ale za to są stosunkowo mniej awaryjne( wystarczy wejść w zasięg innej stacji)...

  • 0

    14. ~  2007-07-26 22:01:09  host: 3.ver.airbites.pl

    A ja lubię telefon stacjonarny i nie uważam go za przeżytek. Mam tylko inną jego wersję VoIPową, kilka numerów stacjonarnych. Koryść z tego taka że jak mnie nie ma w domu to mam święty spokój nie tak jak przy komórce, którą też posiadam

  • 0

    15. ~tkubon  2007-07-26 22:43:45  host: 82.160.250.233

    A nie do konca prawda. W Niemczech sa tanie rozmowy ze stacjonarnego i ludzie chetnie i zawsze gdy sa w domu z tego telefonu korzystaja. Wystarczy obnizyc ceny i bedzie ok. Jesli za 6€ doplaty do abonementu w Deutsche Telekom mozna dzwonic na stacjonarne do krajow sasiedzkich to zadna komorka ani nawet VoIP nie da czegos takeigo w takiej jakosci za taka cene! u nas po prostu ceny sa nieatrakcyjne z telefonu stacjonarnego, choc wystarczy wziac socjalny, net np. z Netii i postawic bramka i mozna gadac duzo duzo wiecej za mniej, no ale jak ktos nie mysli no to juz jego problem

  • 0

    16. ~ukenamuniu  2007-07-26 23:02:17  host: nat-go2.aster.pl

    Jakaś lipa. TP ma wprowadzić obniżkę od 1 września br. i jednocześnie powiadomić abonentów jeden okres rozliczeniowy przed. Jak? Przez TV? Rachunki już dostaliśmy.. a 9 mln listów ekstra, to ekstra kasa.

  • 0

    17. ~ptok  2007-07-26 23:33:13  host: chello087207040151.chello.pl

    TP ma obowiązek powiadomić o podwyżce do Play, a nie o obniżkach do pozostałych. Tak mówi Prawo Telekomunikacyjne. /art. 61 ust. 5/ Nikt nie zmuszał tepsy do podwyżki cen do Playa. Sama to wymyśliła. Jak nie zdąży to wprowadzi podwyżki w późniejszym terminie. O obniżkach do pozostałych mobile nie musi powiadamiać. Może je z powodzeniem wprowadzić od 1 września.

  • 0

    18. ~  2007-07-26 23:51:20  host: nat-go2-1.aster.pl

    Mialem stacjonarny, zrezygnowalem ponad rok temu i wcale nie zaluje, bo wtedy doplacalem do ... interesu

  • 0

    19. ~nick  2007-07-26 23:52:41  host: cay150.neoplus.adsl.tpnet.pl

    1. niestety trzeba uzywac stacjonarnego bo jest konieczny do neo a net z kablowki i osiedlowki to niestety stałe IP i za żadne pieniądze nie mozna tam miec zmiennego. 2. to już wiadomo skad w plaju za odebrane rozmwy sie ma minuty - dzwoniący do PLAY to finansują.

  • 0

    20. ~venro  2007-07-27 01:18:29  host: ekk122.internetdsl.tpnet.pl

    U mnie stacj. zostanie do momentu, az telefonia komórkowa zmniejszy opoznienia w glosie. Dziwnie mnie to denerwuje :)

  • 0

    21. ~interpio  2007-07-27 01:35:59  host: 91.202.54.80.static.rdi.pl

    Od 6 lat nie mam TPSA od 4 lat stacjonarnego jakoś mi tego telefonu nie brakuje. Internet mam z sieci osiedlowej 1 mb za 30 zł., telefona kartę w Erze za 20 zł. / m-c. i jest OK.

  • 0

    22. ~r  2007-07-27 18:14:52  host: chello084010106085.chello.pl

    #20: a po co do siebie dzwonisz? :-)

  • 0

    23. ~  2007-07-27 21:42:28  host: nat-go2.aster.pl

    ptok #17: masz rację, dzisiaj sobie uświadomiłem, że obniżek to nie dotyczy. Czyli do Play po staremu, a kiedyś tam po nowemu.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-211-148-181.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.