DAJ CYNK

Mobilna telewizja wg Nokii

sirmark

Wydarzenia

Wyniki pilotażowych projektów usług mobilnej telewizji (DVB-H) dla konsumentów w Finlandii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Francji wykazały dobitnie popyt na takie usługi.

Wyniki pilotażowych projektów usług mobilnej telewizji (DVB-H) dla konsumentów w Finlandii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Francji wykazały dobitnie popyt na takie usługi. Dostarczyły one także ważnych wskazówek dotyczących przyszłych modeli biznesowych w segmencie komercyjnych usług mobilnej telewizji.

W każdym z tych pilotażowych projektów uczestniczyła firma Nokia oraz wiele innych firm, w tym nadawców, operatorów sieci komórkowych i operatorów sieci nadawczych, co dowodzi szerokiego zainteresowania realizacją koncepcji telewizji mobilnej. W każdym projekcie pilotażowym transmitowano program cyfrowej telewizji na żywo poprzez sieci DVB-H do smartfonu Nokia 7710.

Popyt konsumentów na telewizję mobilną
Zgodnie ze wstępnymi wynikami z projektu pilotażowego w brytyjskim Oxfordzie 83% uczestników było zadowolonych z usługi, a ponad trzy czwarte (76%) stwierdziło, że zaczęłoby korzystać z tej usługi w ciągu 12 miesięcy. We Francji za usługi mobilnej telewizji gotowych było płacić 68% uczestników, a w Hiszpanii ponad połowa (55%). Prawie 75% uczestników w Hiszpanii poleciłoby tę usługę rodzinie i znajomym.

Modele cenowe
Tak wysoki odsetek chętnych do płacenia za usługę w projektach pilotażowych przekonująco świadczy o korzyściach dla branży z mobilnej telewizji. Najbardziej popularnym modelem cenowym będzie miesięczny abonament obejmujący pakiet programów. W helsińskim projekcie pilotażowym połowa uczestników uznała 10 euro miesięcznie za rozsądną opłatę, podczas gdy we Francji za usługi telewizji mobilnej 68% uczestników jest skłonnych płacić 7 euro.

Zwyczaje telewidzów
Pilotażowe projekty ukazały również nadawcom i reklamodawcom nowe czasy największej oglądalności. W Wielkiej Brytanii okazało się, że szczyt oglądalności mobilnej telewizji przypadający na porę lunchu jest wyższy niż w przypadku tradycyjnej telewizji, co wskazuje, że widzowie oglądają ulubione programy telewizyjne podczas przerwy na lunch. We Francji uczestnicy oglądali mobilną telewizję średnio przez 20 minut dziennie, ze szczytami przypadającymi na wczesne rano, porę lunchu i wieczór. Pilotażowy program w Hiszpanii wykazał całodzienną oglądalność mobilnej telewizji ze szczytem przypadającym na wczesny wieczór.

Interesującym zjawiskiem we wszystkich projektach pilotażowych było to, że wielu użytkowników oglądało mobilną telewizję w domu. Prawie połowa uczestników projektów pilotażowych we Francji i Hiszpanii stwierdziła, że mobilną telewizję oglądała głównie w domu.

Zawartość programowa
Z projektów pilotażowych jasno wynika, że konsumenci oczekują szerokiej oferty kanałów telewizyjnych, ale także programów nadających się do oglądania przy użyciu urządzeń mobilnych. Najbardziej popularnymi programami okazały się informacje, audycje sportowe i muzyczne, seriale i filmy dokumentalne. Ważną funkcją okazała się również interaktywność. Ponad połowa (58%) użytkowników hiszpańskich stwierdziła, że oczekuje interaktywnej zawartości dostosowanej do krótszego czasu oglądania. W fińskim programie pilotażowym w pierwszej dziesiątce programów znalazły się wyścigi Formuły 1 w San Marino i Monako, a także finałowy mecz Ligi Mistrzów UEFA między Liverpoolem i AC Milanem.

Technologia DVB-H umożliwia sprawne dostarczanie kanałów telewizyjnych do urządzeń mobilnych. Gwarantuje ona najwyższy poziom usług w sieciach komórkowych — znakomity obraz o telewizyjnej jakości, mniejsze zużycie baterii i szeroką gamę kanałów (aż do 50). W lecie 2006 roku Nokia udostępni smartfon Nokia N92 oraz elementy sieciowe rozwiązania Mobile Broadcast Solution 3.0, oferując tym samym najpełniejszą implementację dotychczasowych standardów telewizji mobilnej na rynku. Badania firmy Informa wskazują, że do roku 2010 zostanie sprzedanych na świecie 50,97 miliona urządzeń DVB-H.

Projekt pilotażowy w Helsinkach
Fiński projekt pilotażowy odbywał się od marca do czerwca 2005 roku. Uczestniczyło w nim 500 użytkowników oraz firmy Nokia, Digita, Elisa, Nelonen, Sonera i YLE.

Projekt pilotażowy w Oxfordzie
Projekt oksfordzki rozpoczął się we wrześniu 2005 roku. 375 uczestnikom zaoferowano 16 kanałów. Projekt prowadzą firmy O2, Arquiva i Nokia, a ostateczne wyniki zostaną podane wiosną 2006 roku.

Projekt pilotażowy w Hiszpanii
W pierwszym tego typu projekcie pilotażowym w Hiszpanii uczestniczyło 500 użytkowników w Madrycie i Barcelonie oraz firmy Abertis Telecom, Nokia i Telefonica Moviles. Wyniki zostały podane na tegorocznym Światowym Kongresie 3GSM w Barcelonie.

Projekt pilotażowy we Francji
Ten projekt pilotażowy prowadzą CANAL + Group, Nokia, SFR i towerCast od września 2005 do czerwca 2006, a obejmuje on 500 użytkowników.

- Finlandia Wielka Brytania Hiszpania Francja
Pozytywna reakcja na mobilną telewizję 58% uważa, że usługi mobilnej telewizji będą popularne 83% jest zadowolonych z usługi 75% polecałoby tę usługę 73% jest zadowolonych z usługi
Gotowość do płacenia za mobilną telewizję 41% 76% 55% 68%
Akceptowana miesięczna opłata za mobilną telewizję 10 euro - 5 euro 7 euro
Średnia dzienna oglądalność 5 do 30 minut mobilnej telewizji dziennie 23 minut w jednej sesji, 1-2 sesje dziennie 16 minut 20 minut
Pory największej oglądalności - Rano/pora lunchu/ wczesny wieczór Podczas dojazdów oraz pomiędzy 19:00 a 20:00 Rano (9:00-10:00), południe (13:00-14:00) i wieczór (20-22:00)
Popularne programy Lokalne programy publicznej telewizji fińskiej oraz imprezy sportowe Wiadomości, seriale, muzyka, filmy dokumentalne i sport Wiadomości, seriale i muzyka Wiadomości, muzyka, rozrywka, sport, filmy dokumentalne, filmy

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Nokia