Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Mobilna przyszłość

Mobilna przyszłość

WitekT 19 Października 2005 11:10

0 0

Integracja usług telekomunikacyjnych z informatycznymi, palmtopy zapewniające łączność i transmisję głosu, danych i obrazu - tak przyszłość telekomunikacji widzą uczestnicy seminarium Nowa telefonia i sieci konwergentne, zorganizowanym 18. października w Warszawie przez Centrum Promocji Informatyki.

Powszechnie dostępna ma być już niebawem także dystrybucja programów RTV przez Internet i komercyjne tanie usługi głosowe - wszystko to w zaawansowanym telefonie komórkowym, zastępującym tradycyjny telefon i komputer PC.

Zdaniem analityków rynku, specjalistów i przedstawicieli firm uczestniczących w seminarium, zmiany na rynku telekomunikacyjnym wymusiły także zmiany sposobów zarządzania czy nawet struktur biznesowych. Obecnie firma, zarówno mała, jak i duża - to często "company on move" - firma w ruchu, która ciągle zmienia lokalizację, typy działalności, podlega przekształceniom i fuzjom oraz sama często restrukturyzuje swoje procesy biznesowe - powiedział Tomasz Kulisiewicz, ekspert rynku telekomunikacyjnego, współzałożyciel Inicjatywy Internet Obywatelski.

Według analityków i ekspertów telekomunikacyjnych, nowy typ usług przede wszystkim oznacza integrację z zaawansowanymi usługami informatycznymi i budowę usług konwergentnych (wiążących razem transmisję głosu, danych i obrazu).

Jak twierdzą analitycy, zarówno usługi telekomunikacyjne jak i informatyczne wkrótce będzie można uzyskać przy pomocy zaawansowanych telefonów komórkowych. Możliwe jest wdrożenie usługi radia internetowego, telefonii VoIP, a także wideo na żądanie.




Specjalista ds. rynku telekomunikacyjnego, Marek Średniawa z Instytutu Telekomunikacji Politechniki Warszawskiej twierdzi, że ten nowy typ usług telekomunikacyjnych, a właściwie teleinformatycznych, trafia już do Polski bez względu na to, co będzie robił czy robi operator największy, zasiedziały. Nowe Prawo telekomunikacyjne - tylko dobrze egzekwowane - daje takie możliwości; widzimy to po usługach takich, jak Tlenofon czy Skype Polska.

Uważa on że biznes już korzysta z usług konwergentnych. Przykłady - to np. hotel Sheraton w Krakowie. Korzysta z nich też administracja publiczna - dobrym przykładem jest sieć Straży Granicznej.

Obecnie komunikacja konwergentna trafia pod strzechy, bo każda, nawet najmniejsza firma, która ma dostęp szerokopasmowy, może zorganizować sobie usługi teleinformatyczne. Poza tym działają już firmy korzystające z sieci operatorów, którzy dostarczają im infrastrukturę, tworzących usługi dla najmniejszych firm, a wkrótce i dla indywidualnych klientów. Operatorzy zasiedziali muszą podjąć rękawicę. Nie mogą tych usług zwalczyć. Muszą więc wymyślić własne - dodał Średniawa.

Jak stwierdzili analitycy rynku, zebrani na seminarium, tego rodzaju nowe usługi wymuszą stosowanie nowego typu rozliczeń - wszystkie usługi znajdą się na jednej fakturze, zaś sam użytkownik powinien móc skonfigurować sobie sam usługi teleinformatyczne na zasadzie własnego wyboru. Zdaniem analityków pełnej dostępności usług konwergentnych w Polsce należy spodziewać się ok. 2008 roku.

Źródło tekstu: PAP     

Dodaj do:
w sumie: 0


Nikt jeszcze nie wyraził swojej opinii.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-204-249-55.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.