Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Mniej usług zamówimy przez telefon

Mniej usług zamówimy przez telefon

LuiN 31 Marca 2014 09:09

9 3
Prace nad rządowym projektem ustawy konsumenckiej, wdrażającej dyrektywę unijną, wciąż trwają. Część zmian zawartych w projekcie wykracza poza przepisy dyrektywy. I to ze szkodą dla działających na rynku przedsiębiorstw. Niektóre przepisy mogą również dla klientów oznaczać utrudniony dostęp do nowoczesnych usług. Składanie zamówień czy aktywacja usług przez telefon, np. u operatorów komórkowych, ma być niemożliwe. Konieczne będzie przesłanie potwierdzenia na piśmie.



Niestety, z niepokojem obserwujemy jako przedsiębiorcy, że kształt projektu wykracza poza to, co nakazuje nam dyrektywa. Nie są to drobiazgi, lecz zapisy, które mają daleko idące konsekwencje. Mamy nadzieję, że dalsze prace nad projektem będą uwzględniały koncepcję harmonizacji naszego prawa względem dyrektywy bez tworzenia nowych, dodatkowych definicji, przepisów i reżimów prawnych - ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Teresa Wierzbowska, wiceprezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

Zakładane przez projekt zmiany mogą wprowadzić poważne utrudnienia dla konsumentów w dostępie do nowoczesnych modeli sprzedaży i kupna produktu. Dotyczy to między innymi sprzedaży telefonicznej, która miała uprościć proces sprzedaży na odległość. W projekcie znalazły się jednak treści, które ten proces mogą znacznie utrudnić.

W tym momencie wśród zapisów, których nie ma w dyrektywie, a które znalazły się w polskim projekcie, jest między innymi ten mówiący, że procedura aktywacji danej usługi przez telefon musi być wzbogacona jeszcze o inne działania - o potwierdzenie tej woli na papierze lub innym trwałym nośniku - tłumaczy ekspertka.

Wedle projektu, przedsiębiorca będzie zobowiązany do potwierdzenia umowy na trwałym nośniku, ponadto konsument ma być związany z ofertą dopiero po złożeniu oświadczenia, także utrwalonego na trwałym nośniku. W ten sposób usługa telefoniczna, w założeniu prosta i szybka, znacznie się wydłuży.

Klienci, którzy swoje sprawy będą chcieli załatwić na przykład podczas urlopu, będą mieli ograniczoną możliwość skorzystania z części usług. Co więcej, wymóg dodatkowej akceptacji ma obowiązywać także wtedy, gdy klient chce w ramach już zawartej umowy z danym usługodawcą uruchomić dodatkową usługę, nawet jeśli rozmowa jest nagrywana.

Druga kwestia, która nas niepokoi, to próba objęcia tym reżimem nie tylko towarów, które kupujemy poza lokalem przedsiębiorstwa czy w internecie, lecz także treści cyfrowych. To znacznie utrudni dostęp do szeregu nowoczesnych, innowacyjnych usług, a także może zwiększyć ich koszty. Za dodatkowe obowiązki nałożone na przedsiębiorców ostatecznie płaci konsument - podkreśla Teresa Wierzbowska.

Nowa ustawa o prawach konsumenta ma obowiązywać najpóźniej od 13 czerwca tego roku, w związku z tym prace nad ostatecznym kształtem projektu toczą się bardzo dynamicznie. Ustawa zwiększająca ochronę konsumentów ma szanse być dużym politycznym sukcesem, zwłaszcza w obliczu gorącego przedwyborczego okresu, jednak Teresa Wierzbowska podkreśla, że pośpiech może skutkować wręcz odwrotną sytuacją, czyli utrudnieniami dla konsumentów.



Większość naszych argumentów, niestety, nie jest brana pod uwagę. Widać, że narzucone tempo prac bierze prym nad jakością samego procesu. Jest jeszcze czas, są też starannie przygotowywane poprawki, mamy nadzieję, że będzie jeszcze przestrzeń na to, żebyśmy siedli do stołu i zastanowili się, jakie konsekwencje taki projekt ustawy ma zarówno dla przedsiębiorców, jak i konsumentów - podsumowuje wiceprezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

Źródło tekstu: newseria     

Dodaj do:

Tagi: teresa wierzbowska

w sumie: 134
  • Ten komentarz został ukryty.

    1

    131. ~  2014-03-31 16:42:25  host: n14-09-08.opera-mini.net

    127,a skąd macie numery klientów :) ?
    kopiujecie od konkurencji :) ?

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    132. ~  2014-03-31 16:43:47  host: n14-09-08.opera-mini.net

    130,a z jakiego miasta piszesz :) ?

  • Ten komentarz został ukryty.

    -2

    133. ~Ola olinka  2014-03-31 16:44:08  host: rev-077079210222.atman.pl

    131. hehe niestety nie wiem, ja już się tym nie zajmuję. Ja tu tylko sprzątam :P

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    135. ~  2014-03-31 16:48:10  host: n14-09-08.opera-mini.net

    134,jak z Wawy to wszystko jasne,wkurzacie posłów :),
    a co widzisz w danych klienta - widzisz jaki ma abonament,do kiedy ma umowe czy w ciemno dzwonisz i o wszystko pytasz :) ?

  • Ten komentarz został ukryty.

    -2

    136. ~Ola olinka  2014-03-31 16:50:06  host: rev-077079210222.atman.pl

    135.
    Ja nie przedłużam umów, tylko proponuję dodatkowe usługi, więc mam utrudnione zadanie.
    Pytam, pytam, o wszystko pytam :)

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    137. ~  2014-03-31 16:51:03  host: n14-09-08.opera-mini.net

    136,to jakaś amatorka to call center :)

  • Ten komentarz został ukryty.

    -1

    138. ~Ola olinka  2014-03-31 16:53:52  host: rev-077079210222.atman.pl

    136.
    Niee coś Ty :p to call center to full wypas jeśli chodzi o usługi, ale ochrony danych osobowych przeskoczyć nie można. I tak to właśnie wygląda, gdybym przedłużała umowę to widziałabym wszystko, ale ja proponuję dodatkowe usługi i takiej wiedzy nie mogę mieć.

    Miło się gawędziło, ale zbliża się 17 i czas do domku. Pozdrawiam wszystkich ;)

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    139. ~gościuuuuu  2014-03-31 17:04:02  host: plus-96-193.polkomtel.com.pl

    chej ludziki - troszkę szacunku dla ludzi z cc. 1. Jak nie pracowaliście to spytajcie się znajomych co pracowali jaka to robota. 2. Jak nie chcecie kontaktu TO ZGŁOŚCIE TO PISEMNIE (a nie telefonicznie) i po ptakach nikt nie bedzie do was dzwonił. 3. Co do warunków pracowałem chyba u każdego operatora w tym kraju i cc plusa wydaje mnie się najbardziej przyjazdne dla konsultanta ;). 4. POZDRAWIAM wszyskich pracujących jeszcze na cc i wyrazy mojego szacunku bo kiedys też pracowałem na telefonie i wiem co to znaczy ;P

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    140. ~  2014-03-31 17:46:25  host: n14-09-08.opera-mini.net

    139,jasne,znajdź adres cc,wyślij,poczekaj aż dotrze,potem jakiś ważniak który uzna to za nieważne wypróbóje na nim swoją zapalniczkę

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    141. ~gościuuuuu  2014-03-31 17:48:53  host: plus-96-193.polkomtel.com.pl

    ~140 ????????????? a do czego pijesz bo ciut niejasne po co mi adres, co wywyłasz i po co?

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    142. ~  2014-03-31 18:06:49  host: n14-09-08.opera-mini.net

    141,a co pisałeś żeby co zgłaszać pisemnie ?

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    143. ~gościuuuuu  2014-03-31 18:18:14  host: plus-96-193.polkomtel.com.pl

    Brak zgody marketingowej i nie do cc (ufffffff inteligencja) tylko do danego operatora a nie na cc (na logike) a jak chcesz szybciej to idz osobiście do pkt i może maja nawet druczki

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    144. ~gościuuuuu  2014-03-31 18:21:42  host: plus-96-193.polkomtel.com.pl

    A i jeszcze pytanie (bo już widze że nie pracowałeś nigdy na cc) skąd pomysł szukania adresu cc jak często są to tylko podwykonawcy działający na zlecenie (dla niewtajemniczonych - he he he). A szukac adresu do korespondencji możesz choćby na stronie danego operatora ;P

  • Ten komentarz został ukryty.

    -1

    145. ~gościuuuuu  2014-03-31 18:25:12  host: plus-96-193.polkomtel.com.pl

    A i dla innych niewtajemniczonych - jak bierzecie udział w jakimś audiotele (nie mówie o panienkach) to nie dziwcie się potem że dzwonią do was z różnych firm bo biorąc udział w czymś takim wyrazacie zgode na takie działania. A już jak ktoś do was dzwoni z jakąś ofertą to spytajcie się najpierw kto i z jakiej firmy a potem skąd ma ten nr telefonu (o ile jest to nr prywatny a nie firmowy bo sa one wszystkie do zdobycia z różnych baz danych o przedsiębiorcach) i jak nie mają dobrego wytłumaczenia skąd maja wasz prywatny nr telefonu zgłoście to do giodo (oczywiście o ile znaja nie tylko sam numer)

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    146. ~toffi  2014-03-31 21:24:48  host: 178.183.245.153.dsl.dynamic.t-mobile.pl

    pier..... pani głupoty aż pistolet się by przydał

  • Ten komentarz został ukryty.

    -1

    147.  2014-03-31 22:33:41

    Ale czy zapisanie takiej telefonicznie zawartej umowy (rozmowy) na hdd czy dvd nie jest zapisaniem umowy na trwałym nośniku?

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    148. ~MK  2014-04-01 00:32:13  host: 212.160.172.83

    A tak w ogóle dzwonią i bez żadnej bazy. Wiadomo, że jest pula numerów, każdy operator ma jakąś. Jakie to zakresy można sprawdzić na stronie UKE albo na WIKI i można dzwonić losowo. Po kolei. Zawsze może się trafi chętny na usługę. Przenoszone numery ? Przynależnosc numeru do operatora też można sprawdzić na bieżąco w necie.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    149.  2014-04-01 11:13:14

    No nareszcie mam nadzieję, że ta ustawa ZLIKWIDUJE telemarketing i tych naciagczy i wyłudzaczy. Teleamrketing funkcjonuje tylko w dzikich krajach, bo to nekanie teraz będzie normalnie i cc pojda do likwidacji. Ja przestałem odbierać telefon stacjonanry i przestali dzwonic :P

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    150. ~Mike777  2014-04-01 19:36:58  host: user-5-173-255-152.play-internet.pl

    Mnie w taką umowę ustną wrobiła TPSA wyrywając kilkaset złotych za usługi które żekomo zamówiłem.
    Skączyło się na tym że zrezygnowałem z usług TPSA. Ten numer telefonu jest wolny kilka lat . I tak zarobiła TPSA na kłamstwie. Teraz boję się jak ognia zawierania ustnych umów.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    151. ~allegro  2014-04-04 17:50:56  host: git201.internetdsl.tpnet.pl

    Widzę, że niektórzy nie czytają ze zrozumieniem. Skupili się wszyscy na zmianie i zawieraniu umów z Orange, a zapomnieli, że rzecz dotyczy WSZELKICH zamówień kanałami zdalnymi. To oznacza, że KONIEC Z ZAMAWIANIEM PRZEDMIOTÓW Z ALLEGRO! Zrozumieli?

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-160-187-160.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.