Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Milion kary dla Vectry

Milion kary dla Vectry

WitekT 27 Sierpnia 2010 15:58

0 0

Vectra naruszyła zbiorowe interesy konsumentów stosując w regulaminie świadczenia usług niedozwolone klauzule - uznała Prezes UOKiK i nałożyła na spółkę karę w wysokości ponad miliona złotych.

Dwa lata temu UOKiK przeprowadził badanie wzorców umów stosowanych przez dziewięciu operatorów telekomunikacyjnych. Jedną z badanych wówczas spółek była Vectra świadcząca usługi telewizji kablowej oraz dostępu do Internetu i telefonu stacjonarnego. Badanie wykazało, że spółka stosuje niedozwolone postanowienia umowne, dlatego w lutym 2009 roku Prezes UOKiK wszczęła postępowanie sprawdzające skalę i rodzaj praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Analiza zebranych dokumentów wykazała, że operator stosował w regulaminie określającym zasady świadczenia usług kilka niekorzystnych dla swoich klientów postanowień. Prezes UOKiK zakwestionowała m.in. nakładanie na abonentów dodatkowej opłaty za ponowne uruchomienie usługi wyłączonej z powodu nieopłacenia rachunków. Warto podkreślić, że zablokowanie dostępu do Internetu, telewizji czy telefonu i towarzyszący temu obowiązek uregulowania zaległych należności razem z odsetkami nie budzą wątpliwości Urzędu. Niezgodne z prawem jest natomiast karanie klientów dodatkową ustaloną arbitralnie opłatą, w tym przypadku w wysokości 39 zł.

Prezes zakwestionowała ponadto czasowe ograniczenie odpowiedzialności operatora w przypadku wystąpienia przerw w świadczeniu usług. Regulamin przewidywał, że klient był uprawniony do odszkodowania i obniżenia kosztów opłaty abonamentowej, jedynie wówczas gdy przerwa trwała dłużej niż 24 godziny. Ponadto spółka zastrzegła, że łączny czas przerw nie mógł być krótszy niż 36 godzin w miesiącu. Zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym abonentom przysługuje uprawnienie do uzyskania odszkodowania oraz proporcjonalnego zwrotu opłat abonamentowych.




Ponadto klienci, którzy chcieli odzyskać pieniądze pobrane w czasie braku dostępu do usługi, mogli domagać się rekompensaty, ale liczonej dopiero od dnia zgłoszenia, a nie od momentu wystąpienia faktycznej przerwy. W ten sposób spółka ograniczyła swoją odpowiedzialność względem odbiorców, wyłączając ją w okresie od rozpoczęcia przerwy do czasu zgłoszenia reklamacji.

Stosowane przez Vectrę warunki w regulaminie świadczenia usług telekomunikacyjnych były tożsame z już wcześniej uznanymi za niedozwolone i wpisanymi do rejestru klauzul, dlatego na spółkę została nałożona kara pieniężna w wysokości 1.030.062 zł. Prezes Urzędu wzięła pod uwagę fakt, że w trakcie postępowania spółka zaniechała stosowania praktyki wprowadzając w styczniu 2010 roku zmieniony regulamin i cennik usług telekomunikacyjnych.

Decyzja nie jest ostateczna. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Nie jest to pierwsza decyzja Prezes UOKiK wobec przedsiębiorców działających w branży telekomunikacyjnej. Obecnie Urząd prowadzi 10 postępowań w sprawie naruszenia zbiorowego interesu konsumentów przez operatorów świadczących usługi dostępu do Internetu, telewizji i telefonu oraz 8 postępowań wyjaśniających, m.in. w stosunku do Centertela i P4. Tylko w tym roku UOKiK wydał 11 decyzji w tym zakresie. Kary dostali m.in. Aster, PTC i Vobis za reklamy wprowadzające w błąd, podobnie Polkomtel.

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:
w sumie: 28
  • 0

    10.  2010-08-27 20:43:08

    Ja też mam 3 usługi od vectry i było bardzo "miło" jak w styczniu była awaria w Starachowicach to przez 3 dni nie było telewizji cyfrowej, internetu, telefon też oczywiście nie działał. Takie są zalety pakietów usług. Czy vectra sama od siebie postanowiła wynagrodzić to klientom, a takiego... Podobno ostatnio polsat po problemach z dekoderem mini podarował w ramach rekompensaty dodatkowy pakiet programów, a vectra? Oni nawet nie mogą sobie poradzić z piskami na cyfrowym tvp2, zanikami sekundowymi dźwięku na tvn24 comedy central, o reszcie nie chce mi się już pisać. Jak przyjdzie zapłacić karę to nawet przez sekundę nie miałem wątpliwości że to klienci za to zapłacą, w ten czy inny sposób.

  • 0

    11. ~darq  2010-08-27 20:50:32  host: 093105139079.rzeszow.vectranet.pl

    Ja mam paczkę składającą się z 3 usług. Co do telefonu to nie mam zastrzeżeń, internet czasami pojawiają się awarie i czasami transfery też wołają o pomstę. Największe rozczarowanie to ta ich DTV. Niektórych kanałów to się oglądać nie da.

  • 0

    12. ~orangutan  2010-08-27 20:58:53  host: ip-89-174-119-189.multimo.pl

    również mam duże zastrzeżenia co do vectry, ale ponieważ posiadam 2 dekodery w mieszkaniu za cenę 77,89pln, wiec myślę, ze wytrzymać się da. ogólnie jednak to firma żenada. ostatnio promowali ulotkami kanał Eska tv, który jakieś 3 dni temu wyłączyli z oferty. niby nic, ale wiele programów tak znikało. net, jak się uda, w 1 punkcie miasta miodzio, ulice bliżej tragedia - płacisz niby za 4mb (hehe, śmiać mi się chce, jak te umowy widziałem,), a leci 256.. ;)

  • 0

    13. ~Adi  2010-08-27 21:01:37  host: 078088210239.walbrzych.vectranet.pl

    Ja mam pakiet złoty + net 8mb i tel za 99 pln to duzo ?

  • 0

    14. ~a  2010-08-27 21:04:25  host: 078088235015.swiecie.vectranet.pl

    mam net z vectry i tv,u mnie w mieście jest to najrozsądniejsza alternatywa netu bez telefonu i tv z podzielnością na 2 lub 3 telewizory.

  • 0

    15. ~Maksiu  2010-08-27 21:09:23  host: 095160246068.stk.vectranet.pl

    Ja mam tylko internet z tej firmy i powiem, ze lepszej alternatywy nie miałem. TP SA. była stanowczo za droga, siec osiedlowa działala tylko 2 Mbit, a net od operatorów gsm mnie nie interesował, bo limity. Nie anrzekam wcale.

  • 0

    16.  2010-08-27 22:46:09

    a ja mam UPC bo byla promocja u mnie akurat i wybralem lepsze zlo :P ale nie narzekam ! przez rok zabrali mi 4 kanaly w TV a internet zwiekszyli z 2mb do 8 za free :) Ciekaw tylko jestem co bedzie za 9msc jak mi sie umowa skonczy ;/

  • 0

    17. ~maderat  2010-08-28 10:58:21  host: public-gprs39574.centertel.pl

    za niska kara przez lata okradali klientow wykorzystujac brak konkurencji a jakimi zyskami sie chwalili

  • 0

    18. ~hekxametr  2010-08-28 12:14:33  host: 77-253-88-9.adsl.inetia.pl

    Vectra wykorzystywała to, ze ludzie mają uczulenie na TP, dobrze że UOKiK się za nich zabrał. No ja też mam, teraz mam Netie, a niedługo będę mieć net po kablach tepsy pd ery bo dla abonamentowców ery są przynajmniej zniżki.

  • 0

    19.  2010-08-28 13:11:27

    wszyscy piszecie, że dobrze, że Vectra została ukarana. A przecież oczywistym jest, że karę zapłacą klienci. Proste jak metr sznurka. Za miesiąc, dwa będzie podwyżka :/

  • 0

    20. ~Kaka  2010-08-28 13:50:11  host: 81-210-123-94.ip.netia.com.pl

    Zaraz to można podwyższyć abonament podczas trwania umowy? NIe można wtedy zerwać umowy nie płacąc jakiejś tam kary dla nich ?

  • 0

    21. ~DARUNIA  2010-08-28 14:03:33  host: 088156152140.stargardszczecinski.vectranet.pl

    A gdybyście choć trochę pomyśleli to byłoby lepiej.Firma odbije sobie to na uczciwych co płacą a cwaniaki , którzy zostali zwolnieni z opłaty za ponowne podłączenie się cieszą.No i nie dziwię się ,żę wam w Vectrze i innych firmach nic nie pasuje.Proponuję radio tranzystorowe jedynie słuszny program I i krówki wypasać!!

  • 0

    22. ~  2010-08-29 01:34:07  host: 77-253-36-181.adsl.inetia.pl

    21. ~DARUNIA - to co? Ludzie maja sie godzic na niedozwolone praktyki operatora i postulowac nienakładanie kary bo to sie na nich odbije? Takie coś rozpasało by operatorów poza granice jakiejkolwiek przyzwoitosci.

  • 0

    23. ~  2010-08-29 06:50:45  host: t06-15.opera-mini.net

    Za wszystko cwanym telekomom i tak finalnie zapłacą ich abonenci. Jakby tak prezesi spółek dostali po prywatnej kieszeni, to odechciało by się im zagrywek "poniżej pasa". ŻAL.PL

  • 0

    24. ~Antoni  2010-08-29 08:40:11  host: ip-89-174-127-142.multimo.pl

    W jednym z miast vectra wykańcza konkurencję obniżając ceny za usługi do poziomu niższego niż konkurencja. Głupi ludzie dają się na to nabrać i konkurencja pada. Tam gdzie nie mają żadnej konkurencji, ceny o połowę wyższe. Takie praktyki też powinny być zabronione.

  • 0

    25. ~EsiuWWW  2010-08-29 13:22:44  host: user-188-33-127-16.play-internet.pl

    @21 Obije sobie na klientach to ich częściowo straci. Nie ma nakazu korzystania z VECTRY, tak czy inaczej to się odbije im po kieszeni.

  • 0

    26. ~Antoni  2010-08-30 13:45:54  host: ip-89-174-121-84.multimo.pl

    25: Nic im się nie odbije. Nie bądź naiwny. Działają tam gdzie nie ma konkurencji, albo jest na tyle słaba, że im nie zagraża. I jak nie ma wyboru to gdzie odejdziesz?

  • 0

    27.  2010-08-30 13:51:04

    @26: Racje masz gdy brak jest konkurencji mogą stawki mieć jakie tylko chcą bo wiedzą że i tak prędzej czy później człowiek skorzysta nie mając wyboru.

  • 0

    28. ~Pornoholiczka Gienia  2010-08-30 14:03:58  host: 77-255-33-65.adsl.inetia.pl

    Nie ważne jaki Internet i gdzie! Byle pornoli z neta dobrze szły z Panami przystojnymi i obdarzonymi chojnie przez naturę niczym ogiery rozpłodowe z rancza w Teksasie!

  • 0

    29. ~Andziuś  2012-04-16 00:23:26  host: 095160125024.warszawa.vectranet.pl

    firma oszukańcza i niesolidna. Jak podpiszesz umowę to Cię mają głęboko w d...Nie reaguja na reklamacje tylko każą czekać. Ja czekam juz 2 miesiące na usunięcie usterki w łączności telefonicznej

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-163-112-69.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.