Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości LTE na 700 MHz

LTE na 700 MHz

Q! 18 Sierpnia 2009 18:56

0 0

Amerykańska sieć Verizon Wireless poinformowała, że uruchomiła testową sieć LTE działającą na częstotliwości 700 MHz. Z jej możliwości skorzystać będą mogli mieszkańcy określonych lokalizacji w Bostonie oraz w Seattle.

Testowa sieć uruchomiona w obydwu miastach składa się z 10 anten dla każdej z lokalizacji i działa na częstotliwości 700 Mhz. Dzięki temu operator ma nadzieję dokładniej poznać zagadnienie propagacji fal w terenie dla tej technologii, co w przyszłości umożliwi mu lepsze zarządzanie siecią i optymalizację rozmieszczenia nadajników dla sieci tego typu.

Verizon Wireless wciąż podtrzymuje złożone wcześniej obietnice o komercyjnym uruchomieniu sieci LTE w przyszłym roku. Znajdą się one w 30 największych aglomeracjach miejskich i obejmą swoim zasięgiem około 100 mln użytkowników. Do 2013 roku operator ma nadzieję na pokrycie zasięgiem sieci LTE całej populacji.




Więcej o rozwoju sieci LTE pisaliśmy m.in. w tej wiadomości. O problemach z tym związanych informowaliśmy natomiast w tej wiadomości oraz tej wiadomości.

O planach rozwoju sieci LTE w naszym kraju poinformowała jak do tej pory jedynie sieć Plus, o czym szerzej pisaliśmy w tej wiadomości.

Źródło tekstu: telecoms.com, wł     

Dodaj do:
w sumie: 19
  • 0

    1. ~bambo  2009-08-18 19:31:57  host: 94.254.245.103

    mnie ciekawi skąd klientela będzie brała kompatybilne terminale? Dostaną w prezencie od operatora?

  • 0

    2. ~klimass  2009-08-18 20:30:46  host: 94.254.170.164

    @1 - mysle ze jak juz wprowadzi LTE, to w ofercie zaproponuje jakis wzglednie prosty i tani model kompatybulny z ta technologia... A jesli tak bedzie, to w tej technologii operator moze zaoferowac transfer danych duzo szybszy i tanszy, co na pewno przyciagneloby wielu klientow.

  • 0

    3. ~despera  2009-08-18 21:17:22  host: 2.202.116.195.easy-com.pl

    HAHA i jest na moje :) UMTS zjedzie na 900 a LTE na 700 - po prostu zasięg i jakość :) a nie mikrofalówka na co drugim dachu i za ścianą "no signal"

  • 0

    4. ~Rysio z Klanu  2009-08-18 21:23:12  host: chello087207118137.chello.pl

    Czy ja coś przeoczyłem,czy Telepolis nie zamieścił info na temat 50 procentowego bonusu przy doładowaniu w 36i6???

  • 0

    5.  2009-08-18 21:24:19

    Do 4. Zamieścili ;)

  • 0

    6.  2009-08-18 21:33:22

    Rysio z Klanu (4) - przeoczyłeś: http://www.telepolis.pl/news.php?id=15683

  • 0

    7. ~Rysio z Klanu  2009-08-18 21:38:46  host: chello087207118137.chello.pl

    Tak,tak juz znalazłem,dzięki:)

  • 0

    8.  2009-08-18 21:43:44

    @3 w Stanach jada na innych częstotliwościach, wiec u nas w Europie zapewne będzie to inaczej wyglądać. Verizon jedzie w całości na CDMA i EV-DO.

  • 0

    9. ~klimass  2009-08-18 22:02:12  host: 94.254.170.164

    @8 - moze sie czepiam, ale przeciez CDMA moze byc na roznych czestotliwosciach, nie? UMTS to przeciez CMDA ~2100, a porecz wprowadzil CMDA na 450... Wiec to jest tylko technologia, nie narzuca wykorzystania takiej a takiej czestotliwosci... popraw mnie jesli sie myle.

  • 0

    10.  2009-08-18 22:19:58

    tak, masz racje . CDMA to tylko nazwa standardu transmisji sygnału, możne nożne wykorzystywać rożne częstotliwości .

  • 0

    11. ~despera  2009-08-18 22:55:21  host: 2.202.116.195.easy-com.pl

    Panowie 450-900 gwarantuje największą "penetracje" wewnątrz budynków :D

  • 0

    12. ~idrol  2009-08-19 08:33:38  host: 77-253-12-20.adsl.inetia.pl

    U mnie w mieszkaniu w Krakowie jakoś 900 Plusa nie chce "spenetrować" wewnątrz budynku bo o EDGE mogę zapomnieć.

  • 0

    13. ~tow. Moczar  2009-08-19 09:07:20  host: public7408.xdsl.centertel.pl

    A u mnie w mieszkaniu w Łodzi penetruje całkiem nieźle.

  • 0

    14.  2009-08-19 09:38:33

    despera: A jak się ma pojemność do częstotliwości? Penetracja to jedno, a pojemność to jak uzyskać?

  • 0

    15. ~vari  2009-08-19 10:35:58  host: ejr167.neoplus.adsl.tpnet.pl

    W Europie pasmo 700 MHz odpada. Już prędzej wejdzie tam gdzie będzie dywidenda cyfrowa czyli kanały TV 61-69 (w Polsce nigdy nie użyte) czyli zakres 790-862 MHz. Oczywiście nie całe pasmo będzie dostępne. Do 790 MHz to obecnie pracuje TV naziemna w Polsce i w Europie (u nas na razie analogowa) i tak ma zostać (to znaczy zakres a nie analogowość). Obecnie w moim miejscu zamieszkania (wyspa Wolin) odbieram dwie sieci CDMA. Jedna to sieć Nordisk na 423 MHz (wg wykazu pozwoleń UKE nadają z RTCN Kołowo). Sygnał średni ale zważywszy na 70km odlegosci to dość ładnie to idzie. Drugą siecią jest CDMA na 466 MHz i jest to centertelowska usługa Orange Fredom Pro. Ten sygnał jest dużo słabszy bo z odległych BTSów (u mnie na razie tej usługi nie ma wg mapy). Odbieram odbiornikiem radiokomunikacyjnym Icom. Oczywiście mogę tylko stwierdzić fakt emisji (czy jest czy jej nie ma). Sieć CDMA Nordisk to będzie komrecyjna sieć dyspozytorska (coś jak komercyjne ananlogowe sieci trunkingowe np Uni-Net, która należy do TPSA). Nordisk raczej będzie kierował swe usłgi dla firm (transmisja danych, WAN, radiotelefony, telemetria, ustalanie pozycji itp). Zdziwiło mnie, że Nordisk tak szybko wystartował z emisją w mojej oklicy. Z kolei Centertelowi się nie spieszy. Wg listy pozwoleń radiowych UKE, mają już pozwolenie uruchomienia CDMA na loklanym BTSie ale wczorajsza wizyta pod nim pokazała, że na razie wiszą tylo anteny GSM i nawet nikt nic tam nie robi jeszcze w kierunku montażu 450 MHz (na tym maszcie nie było NMT więc anten na ten zakres nie ma). Wogóle zachodnie rubieże kraju nie badzo będą równomiernie pokryte sygnałem CDMA 450 MHz a przynajmniej nie na tym kanale (3-cim) na którym obecnie sieć działa. Niemcy akurat tam mają swoje sieci przywoławcze (FLEX), dokładnie takie jakie u nas pracują na 159 MHz. Jakoś i my i oni ciągle je eksploatują.

  • 0

    16. ~vari  2009-08-19 10:44:07  host: ejr167.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Podobno właśnie dlatego, że obecny kanał CDMA entertela koliduje z innymi zastosowaniami pasma w Niemczech, mają nie być używane wysokie lokalizacje (np góra Grzywacz, gdzie jednak NMT działa w najlepsze). Może gdy PTK Centertel pójdzie po rozum do głowy i wyłączy NMT, to pzoostałe dwa kanały już Niemcom nie będą tak bardzo przeszkadzać. Tym badziej Centek powinien dążyć do wyłączenia NMT, że uruchamiając CDMA także jako usługę mobilną (od niedawna) spowoduje szybkie zapchanie się jednego kanału. Ale to juz trzeba wcześniej powypowiadać umowy niedobitkom komórkowcom (zatwardziałym NMTowcom). Podobno jest to 1000 abonentów. Druga sprawa (gorsza do przeprowadzenia) to przyspieszenie migracji radiodostępowiczów TP do GSM (G4F). U mnie to już wykonano (kilka powiatów i zero radiodostępów NMT - wszytskich zmigrowali do GSM). Ale wiem, że w innych rejonach kraju nie jest tak dobrze. Czasem sam słyszę w czasie podwyższonych warunków propagacyjnych (tropo) że na odległych BTSach jeszcze toczą się rozmowy radiodostępowiczów TP. Muszą przyspieszyć migrację. A może będą sieć NMT wyłączać po kawałku (tak jak Mero-Bip swoją sieć przywoławczą - tam gdzie jest powazna awaria lub konflikt zakłóceniowy to po prostu się zwijają). U mnie właśnie powinni wyłączyć szybciej bo nie ma użytkowników (rybacy to mit, od wielu lat niedawno tylko jeden kuter słyszałem na NMT a mój BTS na Grzywaczu siega w morze na 100km). Powinni tutaj wyłączać NMT szybciej aby pozyskać kanały 1 i 2 dla CDMA (mniejszy konflkt z Niemcami) i pokryć wreszcie te tereny usługą szybkiego mobilnego internetu.

  • 0

    17. ~get  2009-08-19 13:59:24  host: host-81-190-84-109.gdynia.mm.pl

    @1 - oczywiście że dostaną "w prezencie" od operatora, wiesz - to nie jest dzika Polska gdzie operatorzy każą sobie płacić za instalację i "wypożyczenie" sprzętu (sic!!!) w USA jak ktoś by ci kazał płacić za dekoder, albo co jeszcze śmieszniejsze za instalację, to by został wyśmiany i nie miał by szans na jakiekolwiek zaistnienie na rynku... to chyba oczywiste że skoro płacisz za usługi, to osprzęt umżliwiający ci okrzystanie z nich jest za darmo i nie tak jak w Polsce "wypożyczony" tylko przechodzi na twoją własność np. po 12-18 miesiącach płacenia abonamentu za kablówkę/internet itp.

  • 0

    18. ~włóczykij  2009-08-19 15:06:51  host: aarr240.neoplus.adsl.tpnet.pl

    LTE niby czym się różni od 3G ? Po co budować już LTE jak 99.9 % Polski nie jest w zasięgu 3G ? Nie rozumiem tego !!!

  • 0

    19. ~  2009-08-19 19:48:21  host: 203-mi2-9.acn.waw.pl

    @18 99,9% - bzdura. Na pewno nie procent powierzchni. Gdybyś podróżował poza swoje miasto wiedziałbyś że z zasięgiem 3G jest kiepsko...

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-224-162-138.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.