Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Liczymy się ze zdaniem internetowych ekspertów

Liczymy się ze zdaniem internetowych ekspertów

orson_dzi 24 Lipca 2017 08:59

3 0



Rośnie popularność internetowych ekspertów. Działają oni przede wszystkim w mediach społecznościowych, a określani jako specjaliści mają duży wpływ na wybory internautów. Działalność cyfrowych ekspertów nie zawsze idzie w parze z kwalifikacjami i doświadczeniem.

Internetowy ekspert to marka osobista, która funkcjonuje przede wszystkim w nowych mediach, czyli mediach społecznościowych. Ma on reputację specjalisty w określonej dziedzinie. Wywiera wpływ przez pryzmat zasięgu oraz nadanego mu przez grupę odbiorców autorytetu. Jest to tzw. key opinion leader - tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes dr Mateusz Grzesiak, psycholog biznesu.

Z mediów społecznościowych aktywnie korzysta blisko 40% Polaków - wynika z tegorocznego raportu agencji We Are Social. Statystycznie każdy użytkownik spędza w nich 1 godz. 45 min. dziennie, czyli nieco mniej niż wynosi globalna średnia (2 godz. 19 min.). Zdecydowana większość, bo aż 70% osób mających konta na Facebooku, aktywnie korzysta z nich każdego dnia.

Internet i social media są dla Polaków nie tylko kanałem komunikacji i jednym z głównych źródeł informacji, lecz także miejscem, z którego czerpią inspiracje i w którym szukają opinii. Media społecznościowe to raj dla internetowych autorytetów. Jak jednak podkreśla dr Mateusz Grzesiak, cyfrowy ekspert znacznie różni się od tego z rzeczywistego świata.




Cyfrowy ekspert nie musi pokonywać barier wejścia, które są wymagane dla eksperta rzeczywistego, nie musi mieć formalnego wykształcenia w dziedzinie, w której się wypowiada, nie musi mieć udokumentowanych lat doświadczeń, a tytuły merytoryczne zamienia tytułami marketingowymi, np. najbardziej znany sportowiec w Polsce. Może być samozwańcem i samodzielnie nadawać sobie określone tytuły. Jego moc polega na dużej sile rażenia zasięgu i grupie docelowej. Źródłem wiedzy są jego poglądy i osobiste doświadczenia, a nie paradygmat doświadczeń rynkowych oraz badań naukowych - wskazuje psycholog biznesu.

Liderami opinii zostają nie tyko osoby o dużej wiedzy w danej dziedzinie, lecz także często te rozpoznawalne, kojarzone z inną dziedziną, ale cieszące się sympatią czy szacunkiem internautów. Jak przekonuje Grzesiak, rzeczywistego eksperta od tego brylującego w mediach społecznościowych można stosunkowo łatwo odróżnić. Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę wykształcenie, doświadczenie oraz to, czy jest ono związane z obszarem, jakim dana osoba się zajmuje.

Drugą kwestią są wyniki, referencje i to, czy działa przez pryzmat pewnej powtarzalności, czy też wypowiada się jedynie jednorazowo. Należy wziąć pod uwagę sensowność i merytorykę jego wypowiedzi w mediach tradycyjnych oraz społecznościowych i zwrócić uwagę, czy istnieje spójność na linii tego, co robi, i tego, co mówi - przekonuje Grzesiak.

Opinie cyfrowych autorytetów mogą w znaczącym stopniu kształtować opinię publiczną i wpływać na wybory konsumentów. Z tego powodu takie osoby są również często wykorzystywane przez firmy jako wsparcie w zarządzaniu komunikacją. Nie należy jednak przyjmować ich opinii bezkrytycznie.

Aby podjąć odpowiedzialnie decyzje, należy po pierwsze skorzystać z kilku różnych, niezależnych od siebie źródeł, po drugie kierować się intuicją oraz własnymi doświadczeniami, a także wziąć pod uwagę to, czy to, co ktoś nam doradza, jest poparte jego wykształceniem, edukacją, doświadczeniem oraz określonego rodzaju reputacją rynkową. Wówczas zwiększamy szansę na to, że podejmiemy odpowiednią decyzję - podkreśla dr Mateusz Grzesiak.

Źródło tekstu: newseria     

Dodaj do:

Tagi: internet | mateusz grzesiak

w sumie: 16
  • 0

    1. ~  2017-07-24 09:09:48  host: static-62-233-132-206.devs.futuro.pl

    Lemingi uwierza dzis we wszystko co wybelkocze tzw "ekspert". Wystarczy zalozyc garnitur. Zreszta zawsze tak bylo. Stado baranow pozbawione wlasnego mozgu.

  • 2

    2. ~`tez ekspert  2017-07-24 10:04:32  host: 89-64-32-76.dynamic.chello.pl

    Eksperci z mediów społecznościowych...Buahahaha Dokąd ten świat zmierza ...

  • 2

    3.  2017-07-24 10:12:20

    Jakie media tacy eksperci. Inna sprawa że nie ma alternatywy, w takim mediamarkt czy innym elektromarkecie też eksperta że świecą szukać. Człowiek więc przeszukuje internet, marnuje przy tym kupę czasu a jeszcze potem musi odsiać obornik od fiołków (tzn. wartościowe informacje od bełkotu pseudo ekspertów i marketingowców).

  • 1

    4.  2017-07-24 10:14:11

    @1 mi się "eksperci" kojarzą z pewną komisją

  • 1

    5. ~Wykrywacz metali Golden MAsk  2017-07-24 10:31:21  host: 87-207-242-136.dynamic.chello.pl

    Internet zawiera wiele błędnych a czasami mylących informacji. Wpisujesz daną frazę w jednej z przeglądarek wchodzisz w odnośniki a tam nic nie ma tylko reklamy, wchodzisz gdzie indziej a tam same dobre komentarze, dopiero po wejściu na ok 20 odnośników "coś " zacząłem dowiadywać się na temat przedmiotu który zamierzałem kupić. Więc aby kupić dany przedmiot trzeba poświęcić dużo czasu nim się go kupi.

  • 1

    6.  2017-07-24 10:55:06

    Tjaaa... opłacane recenzje przez producentów

  • 1

    7. ~  2017-07-24 11:19:05  host: public-gprs354512.centertel.pl

    A czego się spodziewacie? Jedno stado owiec głosuję na partie bo im obiecała 500 zł, drugie stado turla się po betonie pod sejmem i domem prezesa w oknie ktorego siedzi kotek i krzyczy stop komunie, ludzie cierpią na wtórny analfabetyzm i debilizm.
    Przekupione blogerki, opłaceni eksperci, nie rozumiem jak można aż tak nie myśleć, zero własnego rozumu :(

  • 2

    8. ~  2017-07-24 12:44:58  host: 185.137.18.107

    jakość ekspertów WSZELKIEJ masci - obojetne czy w realu czy w internecie jest wątpliwa

    niektórzy oczywiście posiadaja wiedzę, ale wiekszość to hochsztaplerzy, którzy mówia półprawdy, sami nie do końca znają temat, ale maja swoja 'markę'...

    to dokładnie jak z BOKami - jak nie wiesz sam o co pytasz i nie znasz odpowiedzi, to nie dzwoń, bo ci opowiedzą pierwsza lepszą bzdure

  • 2

    9. ~Triest  2017-07-24 12:56:42  host: public-gprs368067.centertel.pl

    Tak narzekacie w komentarzach na tych internetowych ekspertów, a przecież oni zazwyczaj trzymają jakiś poziom merytoryczny oraz ich "ekspertyzy" mają jakiś sens. Ich opinie przynajmniej w jakimś tam stopniu naprowadzają na właściwa drogę wyboru najkorzystniejszej opcji, ale oczywiście należy sobie zdawać sprawę, że mogą oni co najwyżej wskazywać kierunek do dalszych poszukiwań najwłaściwszego wyboru.
    Co natomiast powiedzieć o ludziach, którzy przy wyborze produktu, oferty, czy też operatora kierują się "opiniami" (zachętami) celebrytów w reklamach?! - To jest dopiero patologia!

  • 0

    10. ~`  2017-07-24 13:34:21  host: eil213.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Co to A bełkot

  • 0

    11.  2017-07-24 14:10:50

    @5 Mam tak włąśnie z szukaniem nowego tabletu/laptopa dla siostry. Średnio co piąty link prowadzi do czegoś przydatnego. Reszta to jakieś podejrzane strony do pozycjonowania lub pseudo-eksperckie podstrony sklepów z elektroniką chwalące to co nie schodzi. Jedynie recenzje z portali branżowych dają cokolwiek przydatne informacje, reszta to różne wariacje "unboxingów".
    @7 Do mojej koleżanki pracującej w salonie jubilerskim przyszła taka "blogerka" i chciała dostać za darmo biżuterię za kilkanaście tysięcy, żeby ją pokazywać na YouTube, FB i Instagramie... Ponoć miała niezłą minę jak dowiedziała się, że oni nie współpracują z "blogerkami". Serio jakblogerka ma nakłonić typową Polkę na zakup kolii za 35 tys.?

  • 0

    12. ~  2017-07-24 14:23:49  host: 87.236.254.10

    Eksperci w mediach spolecznosciowych. Brzmi jak wyoutsourcowanie IT do Indii/Pakistanu.

  • 1

    13.  2017-07-24 14:27:59

    Każdy ma dzisiaj swoich ekspertów. Ludzie w coś wierzą i szukają "ekspertów" którzy potwierdzą ich stanowisko. Dobry przykład mamy w temacie opon: zimowe/letnie vs całoroczne. Ilu Polaków tyle opinii. Znajdą się eksperci i tacy i tacy. Mało gdzie chyba na świecie tak jak w Polsce każdy obywatel lubi mieć rację. Jest więcej mądrali niż tych którzy potrafią słuchać i się uczyć. Nie ma otwartości na przyjęcie innego stanowiska niż to w co się wierzy . A tam gdzie jest wiara nie potrzebni są eksperci.

  • 0

    14. ~  2017-07-24 17:24:26  host: user-94-254-133-206.play-internet.pl

    Po co eksperci? Jak szukam dobrego produktu to czytam o nim opinie a te przeważnie się pokrywają z rzeczywistością.

  • -1

    15. ~  2017-07-24 17:26:28  host: user-94-254-133-206.play-internet.pl

    @7 albo kładą się dorosłe baby i walą kopytami w zasieki policyjne. To dopiero jest kabaret i dramat zarazem. Do domów z dziećmi siedzieć a nie durnoty w orzeszkach

  • -1

    16. ~  2017-07-24 17:27:45  host: user-94-254-133-206.play-internet.pl

    http://tlp.is/ea9

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-225-20-73.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.