Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Konsumenci o rynku telekomunikacyjnym

Konsumenci o rynku telekomunikacyjnym

sirmark 26 Stycznia 2007 19:51

0 0

W grudniu 2006 roku na zlecenie UKE, Centrum Badań Marketingowych Indicator przeprowadziło badanie ankietowe, którego głównym celem było poznanie opinii o funkcjonowaniu rynku usług telekomunikacyjnych oraz zebranie informacji o preferencjach konsumentów w zakresie usług w sieci stacjonarnej, ruchomej, usług dostępu do sieci Internet oraz usług odbioru programów telewizyjnych.

Badanie przeprowadzono reprezentatywnej grupie 1616 osób w wieku 15 lat i powyżej. Poniżej przedstawiamy skrót wyników.

Rynek telefonii stacjonarnej:
Wyniki badania wskazują na wysoki stopień nasycenia usługami telekomunikacyjnymi. Telefon, niezależnie od wykorzystywanej w tym celu technologii, posiada zdecydowana większość badanych (90%).
Telefon stacjonarny posiada 66% respondentów.
Polacy najczęściej wykorzystują telefon domowy w kontaktach lokalnych. Połączenia te codziennie wykonuje przeszło połowa badanych (51%). Fakt ten świadczy wyraźnie, że Polacy przestali traktować rozmowy telefoniczne jako luksus, postrzegając je jako naturalną formę komunikacji.
Telefon stacjonarny najczęściej wykorzystywany jest do połączeń głosowych. Połączenia z Internetem (dial-up) wykonywane są sporadycznie.
Najwyższy poziom niezadowolenia z operatorów telefonii stacjonarnej nadal powodują składniki cenowe ofert.
Pierwszą pozycję na rynku telefonii stacjonarnej zajmuje Telekomunikacja Polska S.A., z usług której korzysta 90% użytkowników telefonów stacjonarnych. Jest ona także najlepiej rozpoznawaną marką wśród operatorów telefonicznych. Spontanicznie wymienia ją prawie każdy badany (97%).
Kolejne pozycje pod względem rozpoznawalności marki zajmują trzej główni konkurenci Telekomunikacji: Tele2, Netia i Dialog. Marki te są często wymieniane przez respondentów, a znajomość wspomaganą rejestrują na poziomie powyżej 80% (Tele2), 60% (Netia) czy 45% (Dialog).
Wyniki sondażu wskazują, że popyt abonentów telefonii stacjonarnej charakteryzuje się elastycznością. Podwyżki cen abonamentu mogą skutecznie wpłynąć na rezygnację z usług operatora.
Średnio respondenci płacą rachunki za telefon stacjonarny w wysokości około 100 złotych.




Rynek telefonii ruchomej:
Penetracja na rynku telefonii ruchomej jest na podobnym poziomie, jak w przypadku telefonów stacjonarnych. 64% Polaków posiada telefon komórkowy.
Znajomość wszystkich trzech operatorów telefonii ruchomej jest na podobnym poziomie, ze znajomością spontaniczną około 80% i wspomaganą przekraczającą 90%.
Wiadomości tekstowe wysyłane z telefonów komórkowych nadal są bardzo powszechną formą komunikacji i cieszą się dużą popularnością. SMS-y są wysyłane przez przeszło 90% posiadaczy telefonów komórkowych. Dwukrotnie mniej osób (43%) wysyła wiadomości MMS.
Oferta cenowa i rabaty są głównymi kryteriami, branymi pod uwagę przy wyborze operatora telefonii ruchomej.
Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonu komórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacących abonament (91 złotych), niż użytkowników kart pre-paid (49 złotych) czy mix (54 złotych).

Rynek Internetu:
Dostępność Internetu jest w Polsce zróżnicowana. Niespełna połowa Polaków korzystała z sieci Internet w ciągu ostatniego miesiąca (45%), z czego najwięcej osób łączyło się z siecią we własnym domu lub w pracy.
Większość respondentów, korzystających z dostępu do Internetu w domu, korzysta ze stałego łącza: Neostrady (40%), lub operatorów telewizji kablowej (18%). Postęp technologiczny nie przełożył się jeszcze na prędkość połączenia: wśród posiadaczy stałego łącza jedynie 13% badanych używa połączenia o prędkości 1 Mb/s lub większej.
Na rynku komunikatorów internetowych dwa programy są zdecydowanie częściej wykorzystywane, niż narzędzia firm konkurencyjnych. W rozmowach tekstowych jest to Gadu-Gadu (85%), a w głosowych: Skype (89%).

Zobacz: Raport z badania opinii konsumentów 2006 (.PDF, 193 kB)

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:
w sumie: 10
  • 0

    1.  2007-01-26 20:03:05

    To ten sam artykuł co wczoraj tylko opisany normalnym językiem nie same dane :)

  • 0

    2.  2007-01-26 20:41:17

    a ja właśnie wyczytałem w naszej lokalnej prasie ze budowa masztu P4 UMTS w Rzeszowie może zostać wstrzymany bo ludzie prostesyują.

  • 0

    3.  2007-01-26 20:44:20

    wstrzymana :)

  • 0

    4. ~piotrM  2007-01-26 20:52:32  host: absn62.neoplus.adsl.tpnet.pl

    I te 64% to jest właśnie nasycenie rynku a nie jakieś 100 czy 150 %

  • 0

    5.  2007-01-26 20:59:29

    4. PiotrM zgadza się : po 1 niekatywne karty po 2 są ludzie co mają po 2-3 telefony służbowy, prywatny :) A jeszcze jest sporo osób co nie ma telefonu jednak 36 % to jest dużo

  • 0

    6. ~dt  2007-01-27 02:33:43  host: wap.plusgsm.pl

    doktor- a Plus ma uruchomic kolejne 2 nadajniki w pasmie umts w Rzeszowie :)

  • 0

    7.  2007-01-27 10:24:18

    6: coś tam slyszalem ze w centrum juz dziala 3g niby testowo, ale znjaomy juz sie bawił. A ten masz P4 to prawie 30 metrowa konstrukacja, :)

  • 0

    8. ~hist  2007-01-27 11:27:39  host: apn-99-41.gprspla.plusgsm.pl

    umts w plusie pozostawia wiele do zyczenia, i to samo pewnie bedzie w P4

  • 0

    9.  2007-01-28 12:14:47

    ~hist - a w której sieci nie pozostawia do życzenia?

  • 0

    10. ~hist  2007-01-28 13:32:50  host: apn-99-41.gprspla.plusgsm.pl

    no dobrze, to przynajmniej niech plus nie wciska ludziom kitu, ze ma taki swietny zasieg 3G w roznych czesciach miast, a potem okazuje sie ze to jest lipa

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-156-76-240.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.