Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Konsumenci o rynku telekomunikacyjnym

Konsumenci o rynku telekomunikacyjnym

sirmark 30 Stycznia 2009 17:47

0 0

Centrum Badań Marketingowych INDICATOR przygotował raport z badania Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2008 roku. Klienci indywidualni. Głównym celem badania było poznanie opinii konsumentów w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz ocena preferencji konsumentów.

Badanie zrealizowano w dniach 8-12 grudnia 2008 roku na terenie całego kraju. Próba badawcza liczyła N=1600 wywiadów. Badanie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie ludności Polski w wieku 15 lat i powyżej.

Wyniki badania wskazują na bardzo wysoki stopień nasycenia usługami telekomunikacyjnymi. Telefon, niezależnie od wykorzystywanej w tym celu technologii, posiada zdecydowana większość badanych (97,3%). Niemalże połowa respondentów posiada zarówno telefon stacjonarny, jak i komórkowy (44,1%). Czterech na dziesięciu użytkuje tylko aparat komórkowy, a jeden na siedmiu tylko aparat stacjonarny. Tylko jeden badany na pięćdziesięciu (2%) nie posiada żadnego aparatu telefonicznego.

Rynek Telefonii Stacjonarnej:
W 2007 roku 58,4% Polaków deklaruje posiadanie telefonu stacjonarnego w gospodarstwie domowym.
Najwyższe wskazania znajomości spontanicznej spośród operatorów telefonii stacjonarnej zanotowała Telekomunikacja Polska (98,0%). Drugim, dobrze znanym operatorem jest Netia, wymieniana przez ponad połowę badanych (56,6%). Kolejnym rozpoznawanym dostawcą jest Tele2, wymieniany również przez nieco więcej niż połowę badanych (51,0%).
Pierwsze miejsce pod względem liczby abonentów zajmuje Telekomunikacja Polska, która jest podstawowym operatorem dla 84,3% respondentów posiadających telefon stacjonarny. Udział pozostałych operatorów nie przekracza w indywidualnych przypadkach 5%.
Telefon stacjonarny jest przede wszystkim ważnym narzędziem kontaktu w rozmowach lokalnych. Częstotliwość korzystania z telefonu stacjonarnego w rozmowach lokalnych jest bardzo wysoka, ponieważ 43,9% badanych korzysta z niego codziennie, a połowa badanych (50,6%) kilka razy w tygodniu (suma wskazań "3-5 razy w tygodniu" i "1-2 razy w tygodniu").
Wyniki sondażu wskazują na całkiem umiarkowaną satysfakcję klientów z usług świadczonych przez operatorów telefonii stacjonarnej. Najwyżej respondenci ocenili Telekomunikację Polską - średnia 3,9 i Netię - 3,8 w pięciostopniowej skali. Telefonia Dialog uzyskała średnią ocenę 3,5. Niżej ocenieni zostali operatorzy: Tele2 i NOM - średnia ocena 3,3.
Czynnikiem mającym zasadniczy wpływ na decyzje o zmianie operatora pozostaje wysokość abonamentu za świadczone usługi. Prawie dwie trzecie badanych (63,0%) mogłoby zrezygnować z usług operatora, gdyby podwyżki abonamentu przekroczyły 10%.
Zgodnie z wynikami sondażu, rynek usług telefonii stacjonarnej posiada tendencje do zmiany. Co prawda sześciu na dziesięciu badanych nie planuje zmiany dotychczasowego operatora, ale co piąty ankietowany (21,2%) rozważa jednak zmianę operatora w najbliższej przyszłości.
Jako alternatywnego operatora telefonii stacjonarnej badani najczęściej wskazują Netię (25,9%) oraz Telefonię Dialog (5,1%). Mniej niż co dwudziesty badany wspomina o Tele2 (4,1%) oraz Telekomunikacji Polskiej (2,0%).
Najważniejszym kryterium przy zmianie operatora telefonii stacjonarnej jest dla badanych atrakcyjność oferty cenowej (suma wskazań odpowiedzi "ważne" i "bardzo ważne" wyniosła 89,1%). Warto zauważyć, że podobnie wysoki odsetek badanych jako kryterium ważne przy zmianie operatora wymienia atrakcyjność promocji i rabatów (suma wskazań odpowiedzi "ważne" i "bardzo ważne" - 83,3%).
Ponad dwie trzecie badanych (69,4%) deklarowało świadomość możliwości zachowania numeru przy zmianie operatora. O takiej możliwości nie słyszał jeden na czterech ankietowanych (27,9%).
Jako przyczynę nieposiadania telefonu stacjonarnego badani najczęściej podawali posiadanie i użytkowanie telefonu komórkowego (79,4%). Inne powody wymienił znacznie niższy odsetek badanych. Wśród wymienianych powodów istotnym wydaje się element cenowy. Co czwarta osoba nie posiadająca telefonu stacjonarnego twierdzi, że jest on za drogi.
Przeważająca część respondentów, którzy mieli w przeszłości linię stacjonarną, zrezygnowała z usług Telekomunikacji Polskiej (90,1%). Istotnymi powodami rezygnacji z usług telefonii stacjonarnej były związane z nią wysokie opłaty (59,5%) oraz bardziej odpowiadający potrzebom respondentów telefon komórkowy (51,9%). Średnia miesięczna opłata za telefon stacjonarny w gospodarstwie domowym wynosi około 81 złotych. Najliczniejszą grupę posiadaczy telefonów stacjonarnych stanowią osoby płacące rachunki od 51 do 100 złotych miesięcznie (52,4%).




Rynek Telefonii Komórkowej:
83,0% Polaków deklaruje posiadanie telefonu komórkowego. Nasycenie indywidualnego rynku telekomunikacyjnego usługą telefonii komórkowej jest więc większe niż nasycenie usługą telefonii stacjonarnej.
Znajomość spontaniczna trzech największych operatorów telefonii komórkowej jest na podobnym poziomie: Era (90,2%), Orange (88,4)% oraz Plus (87,4%). Czwarty operator - Play jest wskazywany przez sześciu na dziesięciu badanych (62,3%). Mobilking został wymieniony przez 14,6% ankietowanych.
Trzech na czterech respondentów (77,3%) zauważa przekaz informacyjny o ofercie operatorów zawarty w reklamie w radiu lub telewizji.
Badani najczęściej korzystają z usług operatora telefonii komórkowej Orange (dawniej Idea) - 37,5% badanych. Duży odsetek ankietowanych posiada telefony komórkowe w sieciach Era (33,1%) oraz Plus (24,6%).
Największą popularnością osób decyzyjnych w sprawach telekomunikacyjnych w badanych gospodarstwach domowych cieszą się telefony na abonament, a nieco mniejszym telefony na kartę pre-paid. W gronie pozostałych osób w rodzinie obserwuje się podobną tendencję - nieco większym zainteresowaniem cieszą się telefony na abonament niż telefony na kartę pre-paid.
Wiadomości tekstowe wysyłane z telefonów komórkowych stały się powszechną formą komunikacji i cieszą się dużą popularnością. SMSy są wysyłane przez 93,7% posiadaczy telefonów komórkowych. Dwukrotnie mniej osób (41,3%) wysyła wiadomości MMS.
Większość badanych (65,6%) jest zdania, że usługa przenoszenia numerów powinna być bezpłatna. Opłatę za tę usługę dopuszcza co ósmy badany (12,3%), a wysokość opłaty w ich opinii powinna wynosić średnio 34 zł.
Oferta cenowa i rabaty są głównymi kryteriami branymi pod uwagę przy wyborze operatora telefonii komórkowej.
Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonu komórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacących abonament (83 złote), niż użytkowników kart pre-paid (53 złote), czy mix (52 złote). Niewykluczone, iż jest to efekt większej kontroli wydatków wynikającej ze sposobu rozliczania wykonywanych połączeń, jak i ograniczeń budżetowych użytkowników systemu pre-paid i mix.

Rynek Internetu:
Większość gospodarstw domowych (67,0%) deklaruje, że posiada w swoim gospodarstwie domowym komputer. Prawie cztery piąte (79,6%) gospodarstw domowych posiadających komputer ma w domu dostęp do sieci Internet.
Większość Polaków korzystała z sieci Internet w ciągu ostatniego miesiąca (59,1%), z czego najwięcej osób łączyło się z siecią we własnym domu lub w pracy.
Polscy użytkownicy Internetu, którzy korzystali z niego w ciągu ostatniego miesiąca, deklarują wysoką częstotliwość korzystania - 96,7% z nich korzysta z sieci internetowej przynajmniej raz w tygodniu. Warto zauważyć, że 67,2% osób korzysta z Internetu codziennie.
Zdecydowana większość osób, które korzystają z Internetu w domu, posiada stałe łącze, głównie dostęp szerokopasmowy. Ponad połowa (52,0%) posiada dostęp poprzez łącze o prędkości od 256 kb/s do 1 Mb/s. Jedna trzecia (34,8%) posiadaczy stałych łączy używa połączeń o prędkości 1 Mb/s lub większej.
Na rynku komunikatorów internetowych dwa programy są zdecydowanie częściej wykorzystywane niż narzędzia firm konkurencyjnych. W rozmowach tekstowych jest to Gadu-Gadu (88,0%), a w głosowych: Skype (78,7%).

Rynek Telewizyjny:
Czterech na dziesięciu respondentów korzysta tylko z telewizji analogowej przez odbiór naziemny za pomocą tradycyjnej anteny (42,3%), w co trzecim domu podłączona jest telewizja kablowa (36,9%), co piąty badany posiada telewizję cyfrową satelitarną (20,3%), a z telewizji cyfrowej naziemnej korzysta co czternasty badany (5%).
Trzy czwarte badanych (75,2%) deklaruje zadowolenie ze swojego dostawcy telewizji.

Zobacz: pełny raport - Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2008 roku. telekomunikacyjny w Polsce w 2008 roku. Klienci indywidualni. (plik .zip; 1,5 MB).

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:
w sumie: 9
  • 0

    1.  2009-01-30 18:20:10

    Bardzo ciekawe dane... spodobało mi się zwłaszcza w kwestii odpłatności za przeniesienie numeru... :)

  • 0

    2.  2009-01-30 19:14:05

    Jeżeli abonamenty są bardziej popularne od prepaid to oznaczałoby dużą ilość nieaktywnych prepaidów. Bardzo bobrze że ludzie dużo ze Skype korzystają ;)

  • 0

    3. ~me  2009-01-30 22:39:00  host: 106-212.echostar.pl

    Ten raport zaprzecza danym z innych źródeł. Plus obecnie ma najwięcej abonentów (korzystających z abo), a w raporcie odwrotnie. Generalnie dziwna tendencja do wychwalania TEPSY i Orżnąć. Play podaje, że najwiecej klientów do niego przechodzi z Orange - w raporcie znów odwrotnie. Coś nie gra w tym wszystkim.

  • 0

    4.  2009-01-31 09:43:01

    3 - A gdzie tu jest wychwalana tepsa albo orange? To suche dane, interpretuj sobie je jak chcesz ale wkurza mnie to jak wszędzie widzicie teorie spiskowe.

  • 0

    5. ~Chrome_TP  2009-01-31 12:34:35  host: afw104.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ad 3 jedne nie koniecznie musi zaprzeczać drugiemu - ludzie mogą przechodzić z orange do plusa niemniej orange może mieć stały napływ nowych i od innych opów ;] nawet z twojego plusa ;] jeżeli chciałbyś być naprawdę dociekliwy to wydrąż min ilu ludzi przeszło z plusa do orange ;] ( bo na rynku transfer jest przynajmniej 2,3 lub więcej stron) ;]

  • 0

    6. ~roberto  2009-01-31 13:13:14  host: c46-103.icpnet.pl

    badania byly wykonane chyba na zlecenenie UKE, ktore nie darzy zbytnia sympatia tepse... mysle, ze na tepse najbardziej sie narzeka w mediach, bo tak jest od zawsze i choc wiele w tym narzekaniu prawdy, to chyba nie jest tak tragicznie w rzeczywistosci jak w mediach. uwazam, ze inni operatorzy czesto nie sa lepsi. a szanowna tepsa zawsze byla, jest i pewnie bedzie najdrozsza!!

  • 0

    7.  2009-01-31 18:36:45

    Ciekawe jak dobrano tą losową grupę? Tu może tkwić diabeł:)

  • 0

    8.  2009-02-01 11:04:41

    roberto: TPSA będzie droga bo jej się to opłaca. Wszelkie obniżki w ich ofertach obniżają ceny hurtowe dla alternatywnych. W ten sposób TPSA nie może z nimi konkurować i zawsze będzie droższa niż konkurencja. Po co więc obniżać ceny jak może je utrzymywać na wysokim poziomie i równie dobrze zarabiać sobie na alternatywnych, a ludziom wmawiać, że usługi TP są droższe bo lepszej jakości.

  • 0

    9. ~Chrome_TP  2009-02-01 11:46:47  host: afw104.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Nie chcę tu robić za nadmiernego propagandzistę, ale w stosunku do rynku biznesowego względem masowego jest dość duża różnica jakościowo/obsługowa niestety usługi dla firm są cenowo droższe w tym segmencie rynku...

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-221-73-186.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.