Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Konsumenci na rynku telefonii ruchomej

Konsumenci na rynku telefonii ruchomej

sirmark 11 Września 2008 17:21

0 0

UKE przeanalizował preferencje konsumentów korzystających z usług dostępnych na rynku telefonii ruchomej w Polsce.

Przeprowadzone w latach 2006-2007 na zlecenie UKE badania opinii publicznej wykazały wysoki stopień rozpoznawalności marek operatorów telefonii ruchomej w Polsce (Era - 90,2%, Plus - 88%, Orange - 87,1%, Play - 54%, w 2007 roku). Tak wysoki stopień świadomości konsumenckiej wiąże się ze znacznymi nakładami operatorów telefonii ruchomej na marketing, w tym na reklamę (16% udziału branży telekomunikacyjnej i 13% samego segmentu telefonii ruchomej, w całkowitej wielkości sprzedaży branży reklamy zewnętrznej w Polsce w 1Q 2008). Wystarczy dodać, iż trzej najlepiej rozpoznawalni operatorzy telefonii ruchomej znaleźli się w lipcu 2008 roku w pierwszej piątce marek o największych wydatkach na reklamę w telewizji. Działania operatorów są tym bardziej uzasadnione, iż zdecydowana większość (aż 83,3% w 2007 roku) Polaków czerpie informacje o ofertach operatorów właśnie z radia i telewizji.

Walka o klienta sieci, podyktowana jest wysokim stopniem nasycenia rynku po stronie popytu (penetracja na poziomie 108,6% na koniec 2007 roku), gdzie w dalszym ciągu wyraźnie widoczna jest ilościowa dysproporcja w profilach użytkowników sieci. Według badania konsumenckiego, respondenci w zbliżonym stopniu wykorzystywali w 2007 roku usługi abonamentowe - 51,9% i przedpłacone - 43,4%, jednak wyniki te nie odzwierciedlały rzeczywistej struktury baz abonenckich operatorów, w których dość wyraźnie przeważali użytkownicy telefonów na kartę - 26,7 milionów wobec 14,8 milionów klientów abonamentowych w 2007 roku.

Przyczyny tej dysproporcji wynikają z działań zarówno operatorów jak i konsumentów. Operatorzy ostatnimi laty koncentrowali się na pozyskiwaniu i utrzymywaniu w sieci głównie mniej lojalnych z racji braku długoterminowej umowy, klientów usług przedpłaconych. Dodatkowo konsumenci (zarówno pre-paid jak i posi-paid) nie wykazywali skłonności do zmiany dostawcy, co potwierdzało 83,5% ankietowanych, którzy nie rozważali w 2007 roku rezygnacji z usług własnego operatora, oraz 87,5%, którzy nie planowali zakupu lub dokupienia telefonu. Według prognoz omawiana dysproporcja może utrzymać się nawet do 2012 roku, o ile operatorzy nie rozpoczną aktywnej walki o utrzymanie w sieci klientów abonamentowych.

Warto dodać, iż w latach 2006-2007 blisko 3-krotnie wzrosła liczba przeniesionych numerów, i chociaż nadal mniej niż 1% użytkowników decyduje się na tą usługę, dynamiczny wzrost zainteresowania nią, dodatkowo przy planowanym przez UKE skróceniu czasu jej trwania, może w przyszłości skutkować większą skłonnością konsumentów do zmiany sieci. To wymusi jeszcze aktywniejszą rywalizację rynku po stronie podaży, również o klientów abonamentowych, którzy choć mniej liczni, wydają miesięcznie na usługi telefonii ruchomej zdecydowanie więcej niż klienci usług przedpłaconych (90,7 zł wobec 50,6 zł w 2007 roku).




Decydującym kryterium wyboru oferty operatora w dalszym ciągu pozostaje koszt korzystania z telefonu (w 2007 roku 67,5% ankietowanych wskazało cenę jako bardzo ważną przy wyborze oferty a 63,5% badanych atrakcyjność promocji i rabatów). Stąd też głównym narzędziem omawianej powyżej rywalizacji operatorów o klientów sieci z pewnością będzie cena najpopularniejszych usług, a więc połączeń głosowych (73,3% respondentów wskazało jako najczęściej wykorzystywane w 2007 roku) oraz wiadomości SMS (29,6%), które chociażby w ofertach roamingowych operatorów Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego pozostawały w 1Q 2008 na zdecydowanie wyższym poziomie, aniżeli oczekiwania respondentów w 2007 roku.

Walka cenowa może też w pewnym stopniu objąć swym zasięgiem usługi niszowe jak wiadomości MMS (tylko 0,2 mld MMS-ów wysłanych w 2007 roku wobec 38,8 mld SMS-ów) oraz WAP/Internet (tylko 0,3% ankietowanych w 2007 roku wskazało usługę jako najczęściej wykorzystywaną). W zakresie konkurencji cenowej operatorów w dalszym ciągu jest więc o co grać, zwłaszcza, iż wg prognoz miesięczne wydatki aktywnych klientów sieci będą rosły z ok. 43 zł w 2007 roku do blisko 48 zł w roku 2012, a wydatki detaliczne wszystkich klientów sieci na usługi telefonii ruchomej z ok. 19 mld zł do ok. 26 mld zł.

W najbliższym czasie nie można również wykluczyć zorientowania ofert operatorów na zmniejszający się, ale wciąż istniejący segment konsumentów nie korzystających z telefonu komórkowego. Chociaż znaczna część, bo 45% respondentów w 2007 roku nie posiadających telefonu komórkowego deklarowała, iż wystarcza im telefon stacjonarny, a 32,1% deklarowała rzadkie korzystanie z usług telefonicznych, to 26,3% badanych za główny powód braku komórki podawała zbyt wysokie koszta. Z pewnością ta właśnie grupa może w pierwszej kolejności zmienić zdanie wskutek dalszych obniżek cen usług przez operatorów, zwłaszcza, iż większość społeczeństwa - 54,7% ankietowanych w 2007 roku, uznaje posiadanie telefonu komórkowego za bardzo istotne, co świadczy o powszechnej akceptacji usług telefonii ruchomej i częściowo o postępującym rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce.

Zobacz: raport UKe "Preferencje konsumentów a rynek telefonii ruchomej w Polsce".

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:
w sumie: 7
  • 0

    1. ~Templariusz  2008-09-11 17:56:00  host: staticline23090.toya.net.pl

    Eee tam :D

  • 0

    2. ~kumaty  2008-09-11 18:15:13  host: aia180.neoplus.adsl.tpnet.pl

    autor napisal: Warto dodać, iż w latach 2006-2007 blisko 3-krotnie wzrosła liczba przeniesionych numerów, i chociaż nadal mniej niż 1% użytkowników decyduje się na tą usługę, dynamiczny wzrost zainteresowania nią, dodatkowo przy planowanym przez UKE skróceniu czasu jej trwania[...] a ja zapytuje - w jaki sposob uke planuje skrocic procedure? Bo o ile mi wiadomo, to jeszcze, podkreslam jeszcze bo zapedy pani ani sa coraz bardziej egzotyczne, uke sobie prawa uchwalac samo nie moze

  • 0

    3. ~Piotr  2008-09-11 18:51:23  host: n5.pro-internet.pl

    38,8 miliarda SMSow?! To uogólniając kazdy obywatel w Polsce wysłał w 2007 po 1000 SMSów?! Az nie chce się wierzyć....

  • 0

    4. ~  2008-09-11 19:50:26  host: f143-057.opera-mini.net

    DO PIOTR: nie chce CI sie wierzyć ze statystycznie POLAK moze wyslac 1000smsow rocznie? mi sie wydaje to calkiem realne. mi swego czasu czesto sie zdarzało ze wysyłałem 100-300 smsow dziennie. teraz wole rozmawiac i korzystać z internetu przez komórkę bo: po 1) jestem starszy; po 2) ceny sa niższe. pakiety bardziej atrakcyjne cenowo. oferty tańsze i ciekawsze. teraz tylko zmienic prawo by operatorzy komórkowi mogli latwiej i taniej mogli stawiać mowe nadajniki. wtedy i oferty beda lepsze i tańsze i ciekawsze

  • 0

    5. ~  2008-09-11 21:14:28  host: 87-205-60-96.adsl.inetia.pl

    Nie

  • 0

    6. ~  2008-09-12 08:01:15  host: 082139047013.ski.vectranet.pl

    z nadajnikami nie bedzie tak różowo bo niestety wciąż panuje powszechna opinia o bardzo duzej szkodliwosci i protesty są coraz bardziej częste. niestety

  • 0

    7. ~peter  2008-09-12 09:55:30  host: dpx91.neoplus.adsl.tpnet.pl

    na szczęście będą rzadsze protesty, jeśli rząd przeforsuję swoją uchwałe. na razie jeszcze mniej uświadomieni mogą pokrzyczec, mimo , że w Polsce sa jedne z najniższych limitów na ekspozycję PEM

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-81-119-123.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Najlepszy odporny na zachlapanie smartfon do 1200 zł to:

10 najlepszych smartfonów z odpornością na zachlapanie do 1200 zł (lipiec 2017)

 

Zobacz wynik | Opinie (2)

Archiwum Ankiet