Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Komisja przeciwna porozumieniu UKE-operatorzy

Komisja przeciwna porozumieniu UKE-operatorzy

WitekT 12 Maja 2011 17:41

0 0

Komisja Europejska wyraziła sprzeciw wobec porozumienia UKE z operatorami komórkowymi, w ramach którego ci ostatni zobowiązani są do pokryca zasięgiem "białych plam" w zamian za łagodniejszy harmonogram spadku stawek MTR - pisze Rzeczpospolita.

Na podstawie porozumienia, operatorzy zobowiązali się zainwestować 337 mln zł w obszarach, gdzie do tej pory nie było to ekonomicznie uzasadnione. W zamian, zamiast 9,66 groszy (co jest stawką opartą o koszty), MTR wyniósłby 15,22 grosza. Pierwsza decyzja - dla Centertela - jest już wydana. Szerzej pisaliśmy o niej w tej wiadomości.




Zdaniem Komisji, zaproponowane środki regulacyjne są niezgodne z unijna dyrektywą o dostępie. Komisja oczekuje, że UKE wprowadzi już od lipca stawkę MTR na poziomie 9,66 groszy za minutę, o której to szerzej pisaliśmy w tej wiadomości. Dla polskiego Urzędu stanowisko Komisji nie jest jednak wiążące.

Komisja wytknęła m.in. UKE, że w krótkim czasie złożył do notyfikacji dwa projekty, w których stawki różnią się o 57% (15,20 groszy oraz 9,66 groszy). UKE zrobił tak, aby pod presją szybszego spadku stawek rozliczeniowych nakłonić operatorów do porozumienia. Komisji nie przekonała argumentacja UKE, że łagodniejszy harmonogram jest równie logiczny, bo po prostu uwzględnia koszty, jakie ponieśliby na operatorzy telekomunikacyjni w związku z porozumieniem.

Źródło tekstu: Rzeczpospolita     

Dodaj do:
w sumie: 33
  • 0

    16.  2011-05-12 20:24:56

    Ale o co wam chodzi? Przecież KE chce abyście płacili mniej za połączenia, UKE odwrotnie.

  • -1

    17. ~  2011-05-12 20:32:30  host: v17-16.opera-mini.net

    Za cene znacznie wyzszego MTRa operatorzy beda stawiac btsy dla grzybiarzy, zubrow i chlopkow na polu i w stodole. Takie rzeczy tylko w UKE.

  • 1

    18.  2011-05-12 20:58:05

    Tutaj akurat nie zgodzę się z UKE, rację ma KE, chociaż, nie ukrywam, przyznaję to niechętnie. Jeśli porozumienie z UKE ma owocować takimi propozycjami ofert jak ostatnio w Plusie, to ja wysiadam.

  • -1

    19. ~a-go  2011-05-12 21:55:36  host: cable194106211-024.astral.lodz.pl

    Do wszystkich lokalnych patriotow, ktorzy maja cos przeciwko KE: Macie chyba krotka pamiec, bo to wlasnie dzieki dzialalnosci KE mamy o wiele tanszy roaming w UE i z roku na rok bedzie tanszy., bo idea jest Europa bez granic telekomunikacyjnych rowniez @6 MTR mial byc liczony wg kosztow, a nie sredniej unijnej..

  • -1

    20. ~a-go  2011-05-12 22:01:42  host: cable194106211-024.astral.lodz.pl

    Co do umowy UKE z operatorami, to wcale sie nie dziwie KE, ze jest przeciwna temu, by przerzucac koszty infrastruktury na abonentow w sytuacji, gdy telekomy osiagaja bardzo duze zyski. Istnieja przeciez pojecia "operator dominujacy" i "usluga powszechna" i mozna wymusic na opach rozwoj sieci innymi metodami.

  • 1

    21. ~  2011-05-12 22:11:41  host: 31.41.144.41

    @20. Tyle, że żaden z operatorów komórkowych nie jest operatorem dominującym, a "usługa powszechna" jest świadczona przez TPSA. Chociaż zgadzam się, że mógłby tym zająć się któryś z operatorów komórkowych, ale to nie jest takie proste. Jak nie przystąpią do przetargu to go nie wygrają. Jedyna możliwość to przypadek gdyby także TPSA zrezygnowała ze startu, ale na to się nie zanosi.

  • 1

    22. ~a-go  2011-05-12 22:16:33  host: cable194106211-024.astral.lodz.pl

    Nie jest, fakt, ale to jest rowniez kwestia definicji. Nie podoba mi sie (jako abonentowi z kilkunastoletnim stazem), ze ciagle musze doplacac do infrastruktury telekomow (tym razem wprost), a jednoczesnie mam swiadomosc ich doskonalych wynikow finansowych pozwalajacych na wziecie na siebie tych kosztow.

  • 1

    23. ~  2011-05-12 22:20:19  host: 31.41.144.41

    @18. toms, tylko co po niższych MTRach jak firmy mogą dowolnie ustalać detaliczne ceny połączeń. Najlepszym przykładem jest tutaj cena minuty do Play, gdzie MTR wynosi 32,5gr netto a stawka za połączenie w prepaidach waha się od 59 do 65 groszy netto. Do tego 1. lipca spada do 27,21 gr netto, ale w nowych ofertach operatorzy z W3 jedynie podnieśli cenę pod przykrywką wzrostu VATu zamiast ją obniżyć. A w Plusie, aby dzwonić po 29groszy do wszystkich trzeba zapłacić dodatkowo 2 złote :(.

  • 1

    24.  2011-05-12 22:27:07

    Ta Komisja to jak urządniczy beton: zamiast spróbować pomyśleć i zorientować się w sytuacji danego kraju to wszędzie stosuje ten sam schemat i wydaje decyzję z automatu. Czułbym się znacznie bezpieczniej w kraju, w którym z każdego miejsca można się dodzwonić, przecież różne wypadki się zdarzają, zaginięcia itp. Chyba jest to warte tych paru groszy?

  • 1

    25. ~  2011-05-12 22:28:50  host: 31.41.144.41

    @22. a-go. Ja doskonale rozumiem twoje rozgoryczenie, ale jakby operatorzy zasiedziali chcieli wybudować w danych lokalizacjach swoje stacje to już dawno by to zrobili.

  • 1

    26.  2011-05-12 22:30:16

    Jak MTR spadnie w końcu do zera i będzie rozliczanie symetryczne, to skończy się głupia gadka o uprzywilejowanej pozycji P4. A jeśli w tym momencie W3, będzie sobie dalej liczyła krocie, za połączenia poza siebie, to są jeszcze inne instytucje, np UOKiK, żeby ten proceder ukrócić.

  • 1

    28. ~mirekb  2011-05-12 22:51:34  host: apn-95-40-177-65.dynamic.gprs.plus.pl

    bardzo wazne ifno..uwazy czytelnik serwisów telekom w necie zauwazy jedna ciekawą rzecz:tresc pisma KE jest wyjatkowo spojna ze stanowiskiem PTC.lubie Cezarego Albrechta(dyrektor biura spraw regulacyjnych PTC)ale widac,rowniez ze wiedza z KE do DT przepływa wyjatkowo szybko i są w KE stali lobbysci/"pilnowacze" spraw wielkich koncernów w UE.troche mnie to martwi ale ze soczniami było podobnie a obecny wice przewodniczacy KE i komisarz ds agendyy cyfrowej sprawdza sie nie tylko w zakresie komisarza ds konkurencji ale i na obecnie piastowanym stanowisku..marzy mi sie poznac caly sklad ke ktora decyduje o naszych sprawach i miec wglad w imiona i nazwiska parlmentarzystow majacych REALNIE wplyw na decyzje regulacyjne UE w dziedzinie telekom

  • 1

    29. ~  2011-05-12 22:53:38  host: 31.41.144.41

    @27. Bobry to może akurat nie ;), ale ekolodzy którzy tam jeżdżą przez tam tamy się nie porozumiewają. Do tego dochodzą różne nowoczesne obroże telemetryczne itp. Nawet "eko-oszołomom", którzy przykują się do drzew jakiś kontakt z rodziną lub innymi instytucjami się należy :).

  • 1

    30. ~  2011-05-12 22:56:08  host: 31.41.144.41

    @28. Niestety, ale trafiłeś w sendo sprawy :(. KE to wielka machina podlegająca lobbistom. Jak to mówią: duży może więcej.

  • -1

    31.  2011-05-12 23:59:33

    Operatorzy podpiszą porozumienia z UKE, stawek MTR nie obniżą. UE unieważni porozumienie, operatorzy nie rozbudują sieci, a podatników z polski obciążą karą, zamiast odpowiedzialnych urzędników. Jak zwykle wszyscy będą zadowoleni: i operatorzy i urzędnicy, którzy na tym zarobią.

  • 0

    33. ~  2011-05-13 03:51:58  host: v29-12.opera-mini.net

    Moje zdanie jest takie padek mtr powinien byc do 0 a z detalu powini ustalac procent na bodowe swoich sieci bo caly czas slychac do play mamy drogo! po przez 3 operatowow ktorzy po co maja zmiejszac sobie pieniazki z portfela i zamiast co 6 miesiecy miec ludzie taniej do opertatorow do ktorych my placimy abonemnci

  • -1

    34.  2011-05-13 09:20:51

    Pomysł z usuwaniem "białych plam" kosztem odstąpienia od obniżania stawek rozliczeń międzoperatorskich nie podobał mi się. Nie wiem czym kierowała się szeryf Anna, jednak odnoszę wrażenie, że nie interesem konsumentów. Tak - może coś tam brała pod uwagę bo są tacy co nie mają ani kabla ani łącza radiowego nawet... Ale czy to jest właściwa metoda? Lata całe wmawiano nam, ze MTR idzie na inwestycje... Nie idzie - jest przeznaczany na walkę o klienta. Wiemy w jaki sposób, chociaż Witek pewnie powie coś innego ;-) Stawki MTR powinny być ustalone przez rynek na poziomie odzwierciedlającym faktyczne koszty obsługi połączenia. To nie jat oczywiste? A jak jest spór, to Biuro Szeryfa, samodzielnie lub poprzez wynajątą (najlepiej niezależną) organizację mogącą przeprowadzić badania tych kosztów, powinno interweniować wydając decyzje administracyjne. Minęły czasy, kiedy nie było nic. Jest mnóstwo komercyjnych firm dysponujących sieciami, infrastrukturą... Nie widzę potrzeby "pomocy" nowym operatorom, poprzez zmuszanie klientów korzystających z usług telekomunikacyjnych do finansowania inwestycji startującego operatora. Że zwiększy konkurencję? Dopóki nie zbuduje bazy klientów wystarczającej właścicielom na błogi życie... Do czasu ;-) Potem 4 będzie kliką i trzeba będzie piątego dofinansować... Tylko pytanie - do jakiejej granicy można obiżać cenę usługi? Może ktoś zauważy, że taka granica w określonych warunkach istnieje i w końcu konkurencja staje się fikcją - odbywa się tylko na loga dostawców?

  • 0

    35.  2011-05-13 11:09:48

    a ja byłem i jestem za decyzja uke. Sam mam full zasięg w szczecinie, ale wiem, że obniżka mtr nie musiałaby oznaczać obniżek cen. Zresztą obecne (play) nie są złe. A tak przynajmniej ktoś będzie miał zasięg gdzie go wcześniej nie było. Straszni z was egoiści. Do mądrali co chcą zniesienia mts. Oznaczać to będzie płatność za odebrane połączenie. Operatorzy komórkowi nie są instytucja charytatywną.

  • 0

    36. ~a-go  2011-05-13 11:21:43  host: cable194106211-024.astral.lodz.pl

    @34 Podobno taka granica jest.. zero. Tak przynajmniej w zakresie polaczen glosowych przewiduja fachowcy z branzy. Byc moze te prognozy zwiazane sa z upowszechnieniem bezprzewodowego, darmowego internetu (WiFi, WiMax). Wieksza czesc spoleczenstw zyje w skupiskach, ktore zostana pokryte jego zasigiem. Nastepcy obecnych opow zyski maja czerpac z dostarczanych tresci..

  • -1

    37.  2011-05-13 13:38:11

    36. ~a-go - co zero? zero zysku, czyli po kosztach? Czy cena zero? tu chyba z choinki się urwałeś? Co do MTR - nie jestem także zwolennikiem stawki zerowej czy zniesienie rozliczeń - to bez sensu. Jak ktoś komuś świadczy usługę, to niech za nią płaci a nie przyjmuje - komuna minęła dawno - że to się jakoś wzajemnie zniweluje... Byle rozliecznia wynikały z faktycznych kosztów - tyle tylko oczekuiję - zresztą w każdej relacji (jak to niedawno modnie się mówi) pomiędzy dwiema stroami jakiegokolwiek układu/umowy.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-204-138-206.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy zmieniasz okresowo hasła?

Najpopularniejsze hasła w 2016 roku wg Keeper Security

 

Zobacz wynik | Opinie (0)

Archiwum Ankiet