Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Klienci biznesowi o rynku telekomunikacyjnym

Klienci biznesowi o rynku telekomunikacyjnym

sirmark 29 Stycznia 2009 17:11

0 0

Centrum Badań Marketingowych INDICATOR przygotował raport z badania Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2008 roku. Klienci instytucjonalni. Głównym celem badania było poznanie opinii użytkowników biznesowych i firm w zakresie funkcjonowania telefonii stacjonarnej i ruchomej.

Badanie zrealizowano w dniach 8-12 grudnia 2008 roku na terenie całego kraju. Wyniki badania wskazują, że prawie trzy na cztery badane firmy (73,3%) użytkują zarówno telefony stacjonarne, jak i komórkowe. Tylko niewielki odsetek firm korzysta wyłącznie z telefonów stacjonarnych (14,0%) lub wyłącznie z telefonów komórkowych (12,6%).

Rynek Telefonii Stacjonarnej:
Operatorem telefonii stacjonarnej, z usług którego przede wszystkim korzystają firmy jest Telekomunikacja Polska - wymieniana przez ponad trzy na cztery badane firmy (77,3%). Z operatorów konkurencyjnych takich, jak Dialog, czy Netia korzysta niewielki odsetek firm. Z Dialogu - 12,5% firm, a z Netii - 8,0%.
Sześć na dziesięć badanych firm (60,0%) posiada tylko jedną linię telefonów stacjonarnych, a co piąta badana firma (22,0%) użytkuje dwie linie stacjonarne.
Średni miesięczny rachunek za korzystanie z telefonów wszystkich badanych operatorów (Telekomunikacja Polska, Dialog, Netia, Tele2) wynosi ok. 327 zł. Natomiast średni miesięczny rachunek za korzystanie z telefonów u operatora Telekomunikacja Polska jest nieco niższy i wynosi 320 zł.
Poziom satysfakcji z dwóch operatorów (Telekomunikacja Polska i Netia) - których ocenili badani - jest wysoki. Ośmiu na dziesięciu badanych wystawia Telekomunikacji Polskiej ocenę "dobrą" i "bardzo dobrą". W przypadku Netii oceny takie wystawia sześciu na dziesięciu badanych.

Rynek Telefonii Komórkowej:
Wśród firm, które korzystają z operatorów telefonii komórkowej najczęściej wymieniany jest operator Orange - korzysta z niego co druga badana firma (50,9%). Użytkowanie pozostałych dwóch operatorów jest zbliżone - 31,2% korzysta z Plusa, a 28,3% - z Ery.
W firmach najbardziej popularne jest korzystanie z jednego lub dwóch telefonów komórkowych - deklaracje takie składa ok. 60-65% firm. Korzystanie ze znacznej liczby telefonów komórkowych (5 oraz 6 i więcej telefonów) jest przede wszystkim charakterystyczne dla operatora Plus (22,3%) i Orange (20,0%).
Średni miesięczny rachunek za usługi operatorów komórkowych jest zbliżony: klienci biznesowi Ery płacą rachunek ok. 371 zł miesięcznie, klienci Orange - 375 zł, a klienci Plusa - 381 zł.
Zdecydowana większość firm (90-95%) za usługi u operatorów komórkowych płaci poprzez abonament. Wykorzystanie formy opłaty jaką jest karta (pre-paid) zgłasza niewielki odsetek firm - w ten sposób płacą najczęściej klienci biznesowi w Erze (15,5%) i w Plusie (12,6%).
Poziom satysfakcji z obsługi firm przez operatorów komórkowych jest wysoki - najczęściej operatorzy oceniani są w granicach średniej 4,0 w pięciostopniowej skali. Klientom biznesowym nieco bardziej atrakcyjne wydają się aparaty telefoniczne w Plus i Orange oraz promocje i rabaty w Plus, a także dostępność obsługi, linii informacyjnych w Orange. Mniej atrakcyjna wydaje się dostępność obsługi, linii informacyjnych oraz oferta cenowa w Plus, a także promocje i rabaty oraz oferta cenowa i zakres oferowanych usług/nowe usługi u operatora Era.




Telefonia Stacjonarna i Komórkowa - Przenośność Numerów:
O możliwości zmiany operatora przy zachowaniu dotychczasowego numeru telefonu (tzw. przenośność numerów) słyszała zdecydowana większość badanych klientów biznesowych - łącznie 86,8%.
Większość klientów biznesowych, którzy słyszeli o możliwości zmiany operatora przy jednoczesnym zachowaniu numeru telefonu twierdzi, że taka możliwość występuje u operatorów telefonii komórkowej (93,2%). Telefonii stacjonarnej przypisuje ją sześciu na dziesięciu badanych (60,3%).
Dziewięciu na dziesięciu (88,8%) wszystkich badanych klientów biznesowych twierdzi, że w momencie zmiany operatora chcieliby zachować dotychczasowe numery telefonów.
Dogodność taka w opinii tych klientów biznesowych, którzy skłonni byliby za usługę zapłacić, powinna kosztować ok. 46 zł przy przeniesieniu numeru telefonu stacjonarnego i ok. 40 zł w przypadku przeniesienia numeru telefonu komórkowego.
Z takiej możliwości skorzystało dotychczas jedynie 8,3% firm, które przeniosły numery u operatora stacjonarnego i 5,5% firm, które przeniosły numery u operatora komórkowego.

Telefonia Stacjonarna i Komórkowa - Ogólna Ocena Rynku:
Wśród klientów biznesowych dominuje raczej pozytywna ocena polskiego rynku telekomunikacyjnego pod kątem jego funkcjonowania. Lepiej oceniany jest rynek telefonii komórkowej, któremu czterech na pięciu klientów biznesowych (79,2%) przyznaje oceny wysokie (4 - ocenę dobrą i 5 - ocenę bardzo dobrą). Rynek telefonii stacjonarnej ocenia tak 69,5% badanych.

Zobacz: pełny raport - Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2008 roku. Klienci instytucjonalni. (plik .zip; 660 kB).

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:
w sumie: 15
  • 0

    1. ~ttt  2009-01-29 18:52:31  host: ip-94-42-54-183.multimo.gtsenergis.pl

    Bardzo ciekawy raport. Niespodzianką jest dla mnie pierwsze miejsce wśród komórek - spodziewałem się, że na pierwszym miejscu będzie Polkomtel, a tuż za nim Orange. Widać, że wśród biznesu Orange sobie dobrze radzi. Wśród stacjonarki na uwagę zasługuje fakt poziomu satysfakcji - mimo, iż tak wielu narzeka na TP to klienci biznesowi są bardziej zadowoleni z TP niż Netii. Kolejna ciekawostka w stacjonarce - wśród alternatywnych operatorów częściej jest wybierany Dialog niż Netia. A to przecież właśnie Netia od wielu lat nastawiała się głównie na biznes. Chociaż nie do końca wiadomo, gdzie były robione te badania - bo wiadomo, że w niektórych byłych miastach wojewódzkich jest więcej Netii, a w niektórych Dialogu.

  • 0

    2. ~  2009-01-29 18:54:46  host: f96-038.opera-mini.net

    Jednak firmy wybieraja orange,potem plus era.jak u mnie gdy sprawdzilem w ewinencji-na 100firm(od nawiekszych) w gminie ponad80% orange plus do15% era do5% playa nikt nie ma,pewnie w miastach maja-w wynikach 2mln klientow nie podaja ile.ciekawe czemu.mirekb

  • 0

    3. ~ttt  2009-01-29 19:23:59  host: ip-94-42-54-183.multimo.gtsenergis.pl

    Osobiście nie dziwię się takiemu wynikowi, jeśli chodzi o komórki. Bo biznesowi przede wszystkim zależy na jakości, a dopiero w dalszej kolejności na kosztach rozmów. A Orange ma wysoką jakość usług, jakoś nie pamiętam żeby były problemy z zasięgiem. Polkomtel stawiam na drugim miejscu, czasami są krótkotrwałe problemy z jakością i zasięgiem. Era to dla mnie dziadostwo zarówno jeśli chodzi o zasięg, jak i jakość. Dlatego osobiście nie dziwię się, że to właśnie Orange jest najczęściej wybierany, a na drugim miejscu jest Polkomtel.

  • 0

    4. ~dzetex  2009-01-29 22:09:37  host: 106-pra-4.acn.waw.pl

    To fakt raport jest ciekawy, widac ze w srednim rachunku placi sie najmniej w Erze, nie wiele ale mniej. Co do zarzutow ttt, to sadze ze sie mylisz z deczka, ja mam ere od 5 lat z zasiegiem nie bylo zadnych problemow, do tego warto zauwazyc ze jednak to era ma najnizszy wsk odchodzenia z sieci, takze w tym tez cos jest. Co do Play to wcale mnie to nie dziwi ze tak jest. Maja slaba obsluge klienta, zasieg rowniez, nie wspominajac juz nawet o ich "mobilnym" internecie.

  • 0

    5. ~mały miki  2009-01-29 22:16:40  host: 093105147138.unknown.vectranet.pl

    Nie jestem zdziwiony-moja fima była użytkownikiem 3 operatorów od dwóch lat porównując oferty i poziom obsługi zdecydowałem o unifikacji operatora kilkakrotnie analizując (co około 6 miesięcy) zawsze wygrywał Orange.Efekt jest taki że nie mam już Plusa a Erę pożegnam za 2 miesiące.Decydującym elementem jest cena połączeń i wysoki poziom obsługi.

  • 0

    6. ~paulostan  2009-01-29 22:38:09  host: ip-91-192-3-247.techmedia.com.pl

    re-5. Ciekawe jakie krytria stosujesz przy porownaniach?? ze tak swietnie wypadł orange?? dla mnie najlepsza oferta ERA, 2 w 1 ,stacjonarny z 1000 min.za 5zł do abo za 40zł i taryfy biznes przy przedluzeniu umowy daja rabat na 24mies 50% z zabawką wypada po 24gr poz siec ,10 na era i stacjonarne bluconecct w cenie ,rozmowy poranne w cenie !!!! jak sie dobrze zakrecisz oczywiscie wybieraj pakiet kwotowy 230zł dadz ci go za 115zł x24mies.-roaming,sms wszystko w cenie nie mam pytan.....

  • 0

    7. ~  2009-01-29 22:49:23  host: 178-mo5-1.acn.waw.pl

    #3. A ja pracuję jako Przedstawiciel Regionalny, jeżdżę bardzo dużo po sporym obszarze (miesięcznie 4000 km) i niestety mamy telefony w Orange. Zrywanie połączeń jest na porządku dziennym (nie tylko w szczerym polu czy innym lesie). W Erze, której używam prywatnie, nigdy mi się to nie zdarzyło.

  • 0

    8. ~paulo  2009-01-29 23:41:19  host: ip-91-192-3-247.techmedia.com.pl

    no i widzicie sami jaka to jakosc potega zasiegu ten orange :)

  • 0

    9. ~  2009-01-29 23:53:16  host: adku198.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ciekawe jest to, ze orange, plus, i era stanowią ponad 110 %, a nie powinno być w sumie 100 %?

  • 0

    10. ~~  2009-01-30 02:39:22  host: public-gprs92248.centertel.pl

    a wziales pod uwage, ze firmy moga korzystac z wiekszej liczby operatorow? a nie ograniczaja sie do jednego..

  • 0

    11. ~lijek  2009-01-30 09:27:51  host: dpk140.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Ja mam służbowy Orange, który sobie nie radzi wewnątrz budynków w Warszawie...Dlatego gdybym to ja wybierał telefony dla firmy, to mając na uwadze to doświadczenie i widząc te zestawienie wybrałbym pewnie ere

  • 0

    12. ~obserwator  2009-01-30 10:01:16  host: host851485250.3s.pl

    #11 - a to ciekawostka; ja z kolei mam brata w stolicy, któremu wewnątrz biurowca Era zrywa rozmowy.

  • 0

    13. ~didi  2009-01-30 10:28:14  host: dor34.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Całkiem ciekawy raport i jakoś mnie nie dziwi zbytnio. Jak ktoś dużo gada a raczej w firmach teraz wszystko załatwia się przez telefon to opłaca się w Orange. W firmie, w ktorej pracuje czesc osob ma telefon w orange, czesc w erze, ale dazymy do tego, zeby wszystko przerzucic na orange

  • 0

    14. ~  2009-01-30 12:01:02  host: d90-141-33-150.cust.tele2.pl

    Moja firma ma 7 telefonów w Plusie i wszyscy są bardziej zadowoleni niż poprzednio z orange z prostej przyczyny- pakiet kwotowy w plusie, który można również wykorzystać na roaming i pakiety do wszystkich przez cały okres trwania umowy (a nie jak mieliśmy w orange 12 miesięcy i w sieci, a potem rachunki wzrastały). Co do kosztu rachunków, to zauważcie, że skoro dużo więcej osób ma 5-6 i więcej telefonów w plusie niż u innych, to normalne, że rachunki będą wyższe niż jeśli mają po 1-3 telefonów. Powinno być nie średni koszt za usługi, a średni koszt miesięczny jednego telefonu, wtedy możnaby dyskutować. Akurat w mojej miejscowości najlepszy zasięg 2g ma orange (bliskość nadajnika), potem plus (który ma też najlepsze 3g), a na końcu era, dlatego na pewno nie będziemy korzystać z jej usług, a na dodatek przy drogach jednak plus radzi sobie lepiej.

  • 0

    15.  2009-01-31 10:25:26

    Oto punkt mój widzenia (Śląsk): ##Obsługa: @1. Orange - dobra i sprawna obsługa z reguły bardzo szybkie rozpatrywanie reklamacji i rekompensaty. Bardzo dobra obsługa dużego biznesu. Bardzo nowoczesny system obsługi online 2. Plus - dobra obsługa dużego biznesu z mniejszym trochę gorzej. Obsługa on-line przestarzała 3. Era - nie dziwie się słabym wynikom bo obsługa dużego biznesu leży. ##JAKOŚĆ (bez zasięgu bo ten zależny od lokalizacji): 1. Plus - dobre przechodzenie z 2G do 3G 2. Era - całkiem OK 3. Orange - tu należy zgodzić się z przedmówcami, zrywanie połączeń jest dość częste - przy przejściu z 3G na 2G niemal pewne. I krótkie zdanie o Tp naprawdę dziś mają najlepszą obsługę szczególnie 9330

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-224-158-39.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.