Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Kierowcy mniej rozmawiają przez telefon podczas jazdy

Kierowcy mniej rozmawiają przez telefon podczas jazdy

sirmark 6 Sierpnia 2015 16:15

4 1

Rośnie świadomość i coraz mniej kierowców używa telefonów komórkowych podczas jazdy. Najczęściej przez telefon rozmawiają w województwie małopolskim - wynika z raportu, który opublikowała Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD).

Na zlecenie KRBRD, Instytut Transportu Samochodowego oraz firma Heller Consult zebrały dane o 99943 kierujących pojazdami (w tym 80276 samochodami osobowymi, 683 - taksówkami) w 16 województwach na wszystkich kategoriach dróg (autostradach, drogach ekspresowych, krajowych, wojewódzkich i powiatowych).

Wskaźnik korzystania z telefonów komórkowych przez kierujących samochodami osobowymi w Polsce spadł z 4,1% w 2014 r. do 2,9% w pierwszej połowie 2015 r. Badanie pokazuje, że więcej kobiet (3,1%) niż mężczyzn (2,9%) korzystało z telefonów podczas jazdy w 2015 roku. Były to głównie osoby dorosłe, w przedziale wieku 25 - 60 lat (3,1%). Najmniej rozmów przeprowadziły osoby starsze, powyżej 61 roku życia (0,9%). Pomiary pokazały, że więcej kierujących samochodami osobowymi korzystało z telefonów komórkowych na obszarze niezabudowanym - 3,1% niż zabudowanym - 2,9%. Biorąc pod uwagę rodzaj drogi - kierowcy najczęściej rozmawiają na drogach ekspresowych - 5,2%, najrzadziej na autostradach - 1,9%. Wskaźnik obejmujący kierujących pozostałymi pojazdami (ciężarowymi, dostawczymi, motocyklami, motorowerami i rowerami) wyniósł w pierwszej połowie 2015 r. 4,4%.

W przeprowadzonym przez KRBRD w 2014 r.. badaniu opinii publicznej, na pytanie jak często podczas jazdy samochodem/motocyklem rozmawia Pan(i) przez telefon komórkowy, aż 64% kierowców zadeklarowało, że rozmawia odpowiednio: rzadko (26%), czasami (27%), często (7%) i bardzo często (4%).




Rozmawianie przez telefon w czasie jazdy obniża zdolność prawidłowego prowadzenia pojazdu i wpływa bezpośrednio na czas reakcji kierowcy. Przekłada się tym samym np. na długość drogi hamowania, możliwość zachowania bezpiecznej odległości między pojazdami czy skuteczność reagowania w przypadku wystąpienia na drodze sytuacji zagrożenia. Pamiętajmy, że ludzki umysł ma ograniczone możliwości przetwarzania docierających informacji. Gdy wykonujemy kilka czynności równocześnie, każda z nich uzyskuje odpowiednio mniej uwagi. Im czynności te są bardziej skomplikowane, tym większe ryzyko spowodowania wypadku - mówi Agata Foks, sekretarz KRBRD.

Zbadano także, w których regionach kraju kierujący rozmawiają najwięcej podczas jazdy. Najwyższy wskaźnik wśród wszystkich 16 regionów zanotowano w województwach: małopolskim (5,2%), wielkopolskim (5,0%) i mazowieckim (4,6%). Najniższy w województwach: pomorskim (1,3%), śląskim (1,7%) i warmińsko-mazurskim (1,8%).

Zobacz: podsumowanie raportu KRBRD

Źródło tekstu: KRBRD     

Dodaj do:

Tagi: krbrd | bezpieczeństwo

w sumie: 16
  • 2

    1. ~Bober  2015-08-06 16:24:30  host: 89-74-34-124.dynamic.chello.pl

    Ciekawi mnie kto robił te ankiety,co 2-3 osoba jedzie z telefonem przy uchu,pisze smsy, siedzi na fb czy innej aplikacji.

  • 1

    2. ~Joey  2015-08-06 16:30:48  host: 81.219.84.18

    @1 bez przesady nie ma aż takiej paologii

  • -1

    3. ~  2015-08-06 16:39:34  host: n27-05-02.opera-mini.net

    Dlatego zawsze mówię:
    Uważajcie na ZIELONE !

  • -1

    4. ~  2015-08-06 17:26:23  host: user-94-254-198-160.play-internet.pl

    Ja czasami odbieram telefon podczas jazdy, samemu nigdy nie wykonuję połączeń wychodzących. Korzystam z zestawu głośnomówiącego ale jakość jest tak słaba że muszę go trzymać w ręce i przy uchu jak zwykły telefon. Czasami gdy telefon dzwoni to zestaw nie łączy się z nim i trzeba odebrać tradycyjnie. Gdy nie odbiorę to później są do mnie pretensje że nie można się dodzwonić. Niezależnie od sposobu rozmowy nie bardzo wiem co się dzieje na drodze. Więc albo zakazać całkowicie włącznie z rozmową z pasażerem albo nic nie zakazywać.

  • 0

    5. ~  2015-08-06 17:34:02  host: apn-46-77-124-56.dynamic.gprs.plus.pl

    "kierujących samochodami osobowymi (...). Były to głównie osoby dorosłe".

    Niesssamowite. Może to dlatego, że nieletni za kółkiem to jednak ułamek promila uczestników ruchu?

  • 1

    6.  2015-08-06 17:54:38

    @2 - Jest. Dzisiaj dla przykładu małolat zjeżdża z węzła na ekspresówkę i nie rozpędza się na pasie zjazdowym, tylko od razu na prawy, bo jego uwagę absorbuje sms, e-mail lub inne *** i musi się na tym skupić. To jedno a drugie to fakt, że im lepsza bryka tym więcej buraków z telefonem przy uchu. Mają k*** BT wbudowane, przycisk na kierownicy, stać ich na najlepsze telefony i słuchawki, ale na bezpieczeństwo szkoda im czasu i kasy.

    @4 - Kup sobie normalną słuchawkę wkładaną do ucha a nie korzystasz z *** wsuwanego w osłonę przeciwsłoneczną. Korzystałem z takiego shitu różnych marek i żaden nie daje rady w porównaniu ze słuchawką. Szczególnie przy szybkiej jeździe.

  • 0

    7.  2015-08-06 18:11:52

    Ja mam smartfona w uchwycie na szybie i działa opcja głośnego mówienia bez żadnego zestawu. Tylko odbieram. Dzwonie jak dojadę. Utrata koncentracji taka sama jak ustawianie innych rzeczy w samochodzie podczas jazdy.

  • 0

    8. ~sbsb  2015-08-06 19:21:20  host: vpn15.hotsplots.net

    Jeśli chcecie BT do auta, gdzie jezt wybitna jakosc rozmów to Parrott mki 9200.

  • -1

    9. ~  2015-08-06 20:51:36  host: n16-09-08.opera-mini.net

    Dlatego ja przesiadłem się na rower, bo na nim mogę swobodnie rozmawiać przez telefon

  • 2

    10. ~  2015-08-06 22:22:47  host: user-94-254-193-49.play-internet.pl

    Ja mam zestaw głośnomówiący Jabra na 2 telefony i jest OK. Po co ryzykować.

  • 1

    11.  2015-08-06 22:36:13

    @6
    Korzystam jak to nazwałeś z *** wsuwanego w osłonę przeciwsłoneczną, czyli z Parrot MINI KIT NEO 2 HD kupionego w promocyjnej cenie 250zł i jak dla mnie spełnia moje oczekiwania jako zestaw głośnomówiący po BT i szczerze go polecam. Normalna cena to nieco powyżej 300zł, więc tani nie jest.

    Jak chcę dzwonić to wciskam zielony klawisz i mówię do kogo chcę zadzwonić i zestaw łączy z wybraną osobą. Wybieranie głosowe działa zarąbiście i rzadko jest problem z wybraniem właściwego numeru.
    Gdy ktoś dzwoni do Ciebie to zestaw odczytuje nazwę osoby i mówisz ODBIERZ i odbiera automatycznie, także nie musisz w nic klikać.

    Przy jeździe poza terenem zabudowanym ok. 100 km/h sprawdza się dobrze i głośność jest OK. Zapewne jadąc autostradą ok. 140km/h może być gorzej ze względu na większy hałas ale tego wariantu jeszcze nie testowałem.
    Kwestia kto jakie ma auto, jeśli dobrze wyciszone to podejrzewam, że też będzie OK.

    U mnie żadna słuchawka BT nie sprawdziła się, może mam niewymiarowe uszy ale każda słuchawka - od tych za kilkadziesiąt złotych do tych za 200zł uwierała mnie i nie dawała zadowalającego komfortu, aby z tym g... w uchu jechać przez np. 3h oraz miałem zastrzeżenia co do jakości uzyskiwanego dźwięku.
    Analogicznie nie trawię słuchawek audio dokanałowych dla mnie mogły by one nie istnieć.

    Miałem też zestaw BT na osłonę firmy Blaupunkt za ok. 99zł - nie pamiętam modelu ale szybko go oddałem, bo to była porażka i wyrzucenie kasy w błoto. Dopiero z MINIKIT poczułem, że kupiłem coś co spełnia moje oczekiwania ale było to zarazem 2,5x droższe.

  • 0

    12.  2015-08-07 08:45:20

    Zestaw głośnomówiący pomaga niezdarnym, ale rozmowy przez telefon podczas prowadzenia samochodu, to jak jazda w tunelu, nieważne czy przez zestaw czy bez. Pisanie sms'ów czy przeglądanie pejsbuka to już kretynizm do kwadratu.

  • 1

    13.  2015-08-07 08:47:08

    Dla ciężarowych wskaźnik wysoki. Faktycznie TiRowców często widać ze słuchawką przy uchu.

  • 0

    14. ~Calm7  2015-08-07 13:27:02  host: dne162.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Ja mam samochód w automacie i dzwonienie podczas jazdy mi nie przeszkadza i nie utrudnienia prowadzenia.

  • 0

    15. ~Calm7  2015-08-07 13:50:17  host: dne162.neoplus.adsl.tpnet.pl

    A mam Chryslera 300c.

  • 0

    16.  2015-08-08 01:35:48

    @12
    Zestaw głośnomówiący pomaga uniknąć mandatu za rozmowę przez telefon podczas prowadzenia samochodu i to jest jego główna zaleta.
    Poza tym zdecydowanie większe panowanie nad pojazdem w sytuacji awaryjnej ma kierowca trzymający obie ręce na kierownicy niż tylko jedną, bo drugą w tym czasie ma zajętą przez przytrzymywanie telefonu przy uchu.

    Człowiek rejestruje tylko wybrane dane, także z pewnością rozmowa przez telefon wpływa na koncentrację na drodze. Świetnie pokazał to test podczas seansu, gdzie widzowie skupili się na jednym aspekcie, dlatego większość z widzów nie widziała człowieka przebranego za goryla, mimo, że przechodził przez całą szerokość ekranu.

    Dlatego każdy sam na podstawie doświadczenia i wyobraźni powinien ocenić w jakich okolicznościach i jak długo może rozmawiać przez telefon podczas jazdy, aby nie miało to zbyt negatywnego wpływu na szeroko pojęte bezpieczeństwo.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-159-189-139.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.