DAJ CYNK

KE ureguluje zakupy wewnątrz gier

LuiN

Rozrywka

W związku z licznymi skargami dotyczącymi zakupów wewnątrz aplikacji gier internetowych, a zwłaszcza niezamierzonych zakupów dokonywanych przez dzieci, organy państw członkowskich wspólnie z KE zajęły się poszukiwaniem rozwiązania.

W związku z licznymi skargami dotyczącymi zakupów wewnątrz aplikacji gier internetowych, a zwłaszcza niezamierzonych zakupów dokonywanych przez dzieci, organy państw członkowskich wspólnie z KE zajęły się poszukiwaniem rozwiązania.

Neelie Kroes, wiceprzewodnicząca Komisji odpowiedzialna za agendę cyfrową, powiedziała Komisja jest bardzo przyjazna innowacjom w branży aplikacji. Oferowanie możliwości zakupów wewnątrz aplikacji stanowi oczywiście dopuszczalny model biznesowy, ale ich twórcy muszą przy tym znać i szanować stosowne przepisy unijne.

Komisja zwróciła się m.in. do Apple'a i Google'a, jak i do odpowiednich zrzeszeń handlowych by:

  • gry reklamowane jako "bezpłatne" nie wprowadzały konsumentów w błąd, jeśli chodzi o ich rzeczywiste koszty,
  • gry nie zachęcały bezpośrednio dzieci do kupowania artykułów w ramach danej gry ani do nakłaniania do takich zakupów dorosłych,
  • konsumenci byli należycie informowani o sposobie dokonywania płatności, przy czym nie powinny one następować automatycznie bez wyraźnej zgody konsumenta,
  • sprzedający udostępniali adres e-mail, aby konsumenci mogli się z nimi skontaktować w przypadku pytań lub skarg.

W odpowiedzi Google zdecydował się na wprowadzenie szeregu zmian, których wdrażanie jest w toku i zakończy się do końca września 2014 roku. Obejmują one całkowitą rezygnację ze stosowania słowa "bezpłatna" w przypadku gier przewidujących możliwość dokonywania zakupów wewnątrz aplikacji, opracowanie odpowiednich wytycznych dla programistów aplikacji mających na celu uniknięcie bezpośredniego zachęcania dzieci (w formie zdefiniowanej w przepisach unijnych) oraz tymczasowe środki mające ułatwić monitorowanie wyraźnych naruszeń przepisów UE w dziedzinie ochrony konsumentów.

Google dostosował również swoje ustawienia domyślne, tak by przed dokonaniem każdego zakupu wewnątrz aplikacji konieczne było autoryzowanie płatności, chyba że klient sam dokona następnie zmiany tych ustawień.

Apple nie wprowadził niestety do chwili obecnej żadnych konkretnych i natychmiastowych rozwiązań, które miałyby służyć rozwiązaniu problemów związanych w szczególności z autoryzacją płatności, ale zaproponował zajęcie się tymi kwestiami. Nie przedstawiono jednak żadnych wiążących zobowiązań ani harmonogramu wdrożenia ewentualnych przyszłych zmian. Organy wchodzące w skład sieci CPC (Consumer Protection Cooperation - współpraca w dziedzinie ochrony konsumentów) będą kontynuować kontakty z Apple tak by zapewnić, że firma ta przedstawi szczegółowe informacje na temat koniecznych zmian i dostosuje swoje praktyki do uzgodnionych we wspólnym stanowisku.

Organy państw członkowskich odpowiedzialne za egzekwowanie praw konsumentów i Komisja Europejska zwróciły się również do stowarzyszeń skupiających programistów i platformy gier internetowych o przemyślenie konkretnych środków, jakie mogłyby one zastosować celem uwzględnienia kwestii poruszonych we wspólnym stanowisku, w tym możliwości opracowania wytycznych lub norm uwzględniających stanowisko CPC.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Komisja Europejska