DAJ CYNK

KE o podziale funkcjonalnym telekomów

WitekT

Wydarzenia

Komisja Europejska proponuje wprowadzić zmiany w dyrektywie w sprawie dostępu do sieci łączności elektronicznej i urządzeń towarzyszących oraz wzajemnych połączeń (dyrektywa o dostępie) polegające na dodaniu nowych artykułów, dotyczących rozdziału funkcjonalnego i dobrowolnego podział zintegrowanego wertykalnie przedsiębiorstwa.

Komisja Europejska proponuje wprowadzić zmiany w dyrektywie w sprawie dostępu do sieci łączności elektronicznej i urządzeń towarzyszących oraz wzajemnych połączeń (dyrektywa o dostępie) polegające na dodaniu nowych artykułów, dotyczących rozdziału funkcjonalnego i dobrowolnego podział zintegrowanego wertykalnie przedsiębiorstwa.

Jak podkreśliła Komisja we wniosku uzasadniającym dokonanie ww. zmian w dyrektywie o dostępie, celem tej zmiany jest wprowadzenie rozdziału funkcjonalnego jako środka naprawczego, który może być nakładany przez krajowe organy regulacyjne, pod warunkiem zatwierdzenia przez Komisję.

Jak napisał UKE w komunikacie, należy jednak zauważyć, że już na gruncie obowiązującej dyrektywy o dostępie dopuszczalne jest nakładanie innych obowiązków regulacyjnych niż te, które expressis verbis zostały wymienione w artykułach 9-13 tej dyrektywy. Stanowi o tym art. 8 ust. 3 dyrektywy, zgodnie z którym w wyjątkowych okolicznościach, jeżeli dany krajowy organ regulacyjny zamierza nałożyć na operatorów posiadających znaczącą pozycję rynkową obowiązki w zakresie dostępu czy wzajemnych połączeń inne niż te, które zostały wymienione w artykułach 9-13, przedstawi w tej sprawie odpowiedni wniosek Komisji. Komisja, działając zgodnie z art. 14 ust. 2, podejmie decyzję, na mocy której zezwoli albo zabroni krajowemu organowi regulacyjnemu podjęcia takich środków. Przepis ten został implementowany do polskiego porządku prawnego w art. 44 Prawa Telekomunikacyjnego.

W dalszej części komunikatu UKE można przeczytać, że biorąc pod uwagę powyższe, a także odnosząc się do zmian, jakie Komisja proponuje poprzez wprowadzenie przepisów regulujących środek w postaci funkcjonalnej separacji należy zauważyć, że także w ocenie przedstawicieli tej Komisji już obowiązujące ramy regulacyjne umożliwiają stosowanie takiego środka. Z uwagi na to, że część państw członkowskich rozważa zastosowanie funkcjonalnej separacji jako środka naprawczego, Komisja Europejska, jak się wydaje, starała się wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom i zaproponowała regulację, która pozwalałaby wyspecyfikować ten środek, doprecyzowując przesłanki jego nałożenia, a także proponując zakres wymogów formalnych jakie w ocenie Komisji powinien zawierać projekt rozstrzygnięcia w tym zakresie. Należy przy tym zwrócić uwagę, że w zaprojektowanym art. 13 a ust. 4 dyrektywy o dostępie następuję wprost odesłanie do art. 8 ust. 3 tej dyrektywy, co wydaje się wskazywać na to, iż sam projektodawca postrzega obie te regulacje kompleksowo.

Propozycja Komisji jest zbieżna w swoich głównych założeniach z wypracowywaną koncepcją Prezesa UKE w zakresie zastosowania obowiązku regulacyjnego w postaci funkcjonalnej separacji w odniesieniu do przedsiębiorców posiadających znaczącą pozycję rynkową na polskim rynku telekomunikacyjnym.

Zobacz: projekt zmian w dyrektywie o dostępie (plik PDF; 84 kB).

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE